Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Witajcie.


Właśnie dokonałem kolejnych pomiarów.

Oto wyniki:

NH3=1

NO2=0

NO3=25


Analizując wykres cyklu azotowego widzę dwie opcje.


1. Nadal to bardzo początkowe stadium. Jeśli tak to dlaczego tak wolno ? Akwa ma 18 dni


2. Cykl się zamkną. Czy poziom NH3=1 w dojrzałym akwa występuję(pomijając czynniki destabilizujące)? Czy raczej będzie =0


Dzięki za pomoc.

Opublikowano

Wybieram bramkę nr 1.

Tempo nitryfikacji zależy od ilości rozpuszczonego tlenu, temperatury i dostępności jonów amonowych.Zakładam,że powierznia złoża jest niezmienna.


Ad. 2 NH3 1ppm może już być zabójczy, to zależy od pH. W instrukcji testu powinieneś mieć nawet odpowiednią tabelkę.

Opublikowano

Ok. Bylem nie precyzyjny ale tez nie wszystko rozumiałem.

Test pokazał mi NH3/NH4=1

Z tabeli wynika ze przy moim pH=7.9 mam NH3=0,08 - czyli bezpiecznie.


Ponieważ u mnie pływają puki co ryby startowe (gupiki kiryski itp). Nie będę podnosił pH i obniżę temp z 27 na 23.


Co do złoża to na starcie miałem 1/4 ceramiki w JBL901 a od 11 dni mam 3/4 ceramiki.


Odnośnie napowietrzania. Wylot mam tak ustawiony aby bezszelestnie wprawiał w ruch lustro wody. Czy to wystarczy ? (10 małych ryb akwa 120l)

Opublikowano

Trodno ocenić czy starcza takie napowietrzanie,bądź tu mądry bez testu tlenu albo pomiaru redox :) Ale nie ryzykowałbym wpuszczania pełnej obsady przy pozytywnym teście na NH4+

Z tego co piszesz dojrzewanie trwa dopiero 3 tygodnie, bez żadnych przyspieszaczy i absorberów to jest minimum. W mojej skromnej ocenie jest za wcześnie na wpuszczanie wszstkich ryb.

Opublikowano

Na pewno nie będę jeszcze wpuszczał. Gdy biologia będzie gotowa zrobię wymianę na salusi.


Użyłem bakterii Tetra Safe start za 50zł i chyba nie osiągnąłem nic więcej niż miał bym z tańszych produktów.

Jest jeszcze możliwość ,że moje super bakterie znacznie się zredukowały gdy wlałem je do wody bez NH3/NH4 a rybki startowe dopiero zaczęły pływać. Musiało być kilka dni postu

Opublikowano

To mój pierwszy post więc witam wszystkich. Moje akwarium to 240l , Unimax 250 jako biolog (połowa ceramika, połowa zeolit) i Aquael Turbo 1500 jako mechanik. Zalałem wszystko tydzień temu i mam dziwne parametry wody dziś to:

pH - 8-8,5

KH - 16

NH4 - 0

NO2 - 0

NO3 - 5


Najdziwniejsze jest NO3 trzy dni po zalaniu było 20 reszta jak wyżej, dziś spadło do 5. Dodam że wlałem 40l wody z podmianki z innego akwarium. Dwa dni temu wpuściłem 5 małych molinezji i dolałem bakterie BactoActive Tropicala. Czy to możliwe że akwarium jest już dojrzałe ?

Opublikowano

Ja bym zmierzył NO3 w kranie. I jeśli będzie inne niż 0 założył bym ze jeszcze sie nie zaczęło. Zeolit w kubeł na start raczej spowolni proces dojrzewania. Tak było u mnie i to tez mogą tłumaczyć Twoje wyniki.



Wysłane z mojego iPad przez Tapatalk

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
    • Malawi to nie morszczak. Tak, szukasz problemu tam gdzie go nie ma.
    • A no po to, że mnie chodzi o wodę do dolewki nie do podmian. Temat podmian mam, jak pisałem ogarnięty, i podobnie jak Ty daję kranówkę przepuszczoną przez węgiel, a wcześniej przez filtr mechaniczny i odżelaziający. Dolewka ma uzupełniać wodę wyparowaną, w moim przypadku ok. 30-40 l/tydzień. Paruje czyste H2O, różne związki rozpuszczone w wodzie kranowej, a w konsekwencji  akwariowej, głównie sole wapnia,  zostają. Jeżeli będę uzupełniał ubytki kranówką, a u mnie jest twarda, faktycznie idealna dla pyszczaków, to z czasem stężenie tych substancji będzie rosnąć. Podmiany tylko spowolnią proces. Analogicznie, jeżeli w akwarium morskim będziesz uzupełniał wodę odparowaną solanką, to za jakiś czas będziesz miał biotop Morza Martwego.😉 Być może szukam problemu, tam gdzie go nie ma, może można w nieskończoność uzupełniać wodę odparowaną zwykłą kranówką i nic się nie dzieje,  ale na logikę, żeby nie zaburzać parametrów wody w akwarium, lepiej jest uzupełniać ubytki tym, co ubyło.
    • Ale po co? W kranach mamy wodę idealną dla pyszczaków. Wystarczy ją puścić przez węgiel🤷‍♂️
    • Sprawdza się w zupełności ale do podmian, a mnie teraz chodzi o wodę do dolewki czyli jak najbardziej zbliżona do chemicznie czystej. Chcę założyć trójnik za elektozaworem i jedną drogą pójdzie woda do podmian, a drugą przez DEMI lub RO do dolewki.
    • @marcin73m zawsze jak patrzę na tę aranżację robi mi się ciepło na sercu  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.