Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Właśnie jestem w trakcie zakładania malawi. Dzis byłem u Thewalda zamówić akwa. Porozmawailiśmy trochę o technice i malawi i nasunęło mi się kilka pytań.

1. Mój zbiornik ma mieć 375l, czyli standardowe wymiary 150x50x50. Cały czas myslałem o zamontowaniu swietlówek, do czas jak nie zobaczyłem świecących HQI. Teraz już pewny nie jestem. Wg Thewalda powinieniem nad swoim akwa dać 2x150W. Zastanawiam się czy to nie za dużo?

2. Podobno pysie uwielbiają silny prąd wody i montaż pomp cyrkulacyjnych jest wart rozpatrzenia. Czy ktoś z Was ma takie pompy w malawi?

3. Thewald zaproponował abym we wszystkich komorach sumpa dał keramzyt a w komoże pompy filtr mechaniczny gabkowy - jak największy. Co o tym pomyśle sadzicie?

Opublikowano

1. Ja w swoim 196/50/64 mam HQI 2x150W + świetlówki 2x 36W i było to dużo - może nie za duzo ale akwa było dość mocno oświetlone z powodu dużej temperatury już od paru miesiecy śiwece HQI 1x150W + te dwie swietlówki i jest całkiem dobrze tzn na pewno akwa nie jest za słabo oświetlone, i wiem że jak kiedys mi padna żarniki to noew kupie po 75W i wtedy bedą chodzic oba bo jeden troche oswietla akwa nieregularnie.


2. w akwa cyrkulacje trzeba zapewnić to oczywiste z tym że imho lepiej zamiast samych pomp cyrkulacyjnych użyć pomp z przystawkami filtrujacymi wtedy mamy i cyrkulacje i lepsze czyszczenie mechaniczne.


3. Jesli pojemnośc sumpa jest dostatecznie duza to keramzyt jak najbardziej się do tego nadaje - to jest własnie plus sumpa ze poprzez swoja wielkosć mozna w nim uzyć bylejakich/tanich wkładów. tak więc keramzytem mozesz zasypać te komory choć w pierwszej pomyślałbym jednak o gąbkach coby ewentualne brudy wychwycić

Opublikowano

1. Mozesz pomyslec o 2x70W, ciemno na pewno nie bedzie. Tyle tylko ze przepasc pomiedzy 150W a 70W jest ogromna. 70W to bardzo slabo jak na HQI i jesli zalezy Ci na efekcie wizualnym jaki daje metalhalogen to bierz 150W. Z tym, ze na Twoim miejscu zrobilbym pewnie mix swietlowki + HQI, czyli jeden wysoko - 60-70cm - nad lustrem wody podwieszony metalhalogen + jedna T5 54W, lub dwie T8 38-40W jakies sympatyczne niebieskie lub rozowe. HQI oczywiscie 10 000K. Podejzewam, ze oprawa HQI bedzie przemyslowa, jako ze nie ma sensu do akwarium Malawi akwarystyczna lampa. Oprawa przemyslowa ma tak zrobiony odblysnik, ze wali na boki jak cholera wiec z wysokosci o jakiej wyzej napisalem oswietli Ci praktycznie cale akwarium. Zeby nie walilo po oczach powinienes gore akwarium zabudowac. Pamietaj jedynie o dobrej wentylacji zabudowy, bo przy upalach zrobi Ci sie z akwarium czajnik.


2. W jakas szczegolna cyrkulacje bym sie nie bawil, mocna pompa glowna wystarczy, najlepiej rozbita na dwa-trzy wyloty, bedzie ladnie bujalo calym zbiornikiem. Moze jakas dodatkowa pompka z modulem do filtracji mechanicznej, czyt. zwykla gabka.


3. Keramzyt jak najbardziej. Mialem, dziala, tanio i wydajnie, ale musi go byc sporo. I tak pewnie bedziesz robil sump najwiekszy jaki wejdzie do szafki, wiec powinno byc OK. Jeszcze jakbys sprobowal zrobic na zrzucie wody z akwarium zraszacz (moze zraszac rowniez keramzyt, niekoniecznie biokulki) to bedziesz na bank superzadowolony z filtracji bio.

Pompe wypada zabezpieczyc przed zanieczyszczeniami mechanicznymi - rzadziej bedziesz ja musial czyscic. Choc po przejsciu przez kilka komor z keramzytem woda powinna byc czysta rowniez pod wzgledem mechanicznym.

Opublikowano

No to i ja dodam swoje :)

W akwa 180x60x50 mam dwie lampy przemysłowe HQI 75W, uważam że oświetlone jest dostatecznie. Przy dwóch lampach tej mocy nie zauważyłem jakichś specjalnych problemów z grzaniem się, pokrywę mam otwartą - z resztą jest w galerii. W planie są jeszcze dwie świetlówki T5 myślę że po 20W wystarczy (jakieś "kolorowe").

Żarniki tak jak snocho napisał 10.000K ja mam 5.600 ale następne na pewno kupię zimniejsze, "ciepłego" widma dołożą świetlówki. Ale jeśli chodzi o moc to się ze snocho nie zgodzę, gdybym dał 2x150 (a akwa mam dłuższe i głębsze niż Twoje) to byłoby jak na solarium. A z tych pięknych refleksów jakie powstają przy oświetleniu metahalogenami nie zamienię na nic innego. Lampy wiszą jakieś 40cm nad lustrem. I koniecznie musisz pomyśleć o wysokiej "pokrywie" jeśli nie chcesz oświetlać całego pomieszczenia i skierować światło tylko do zbiornika.

Co do sumpa, mam złoże zraszane, fotka w poście w dziale DIY, głównie keramzyt, grysu koralowego kilkanaście kilo i trochę tej nowej "cudownej" i drogiej :) ceramiki Tropicala. Całe złoże docelowo koło 60litrów

Opublikowano
Ale jeśli chodzi o moc to się ze snocho nie zgodzę, gdybym dał 2x150 (a akwa mam dłuższe i głębsze niż Twoje) to byłoby jak na solarium.


Dlatego napisałem, że na jego miejscu zrobiłbym 1x150W HQI wysoko podwieszoną. Wolę moc 150W, może to po części moje zboczenie, ale na prawdę 70W w porównaniu ze 150W wypada blado. A wysokie podwieszenie mogloby mu ladnie rozniesc swiatlo po calej powierzchni.


A tak BTW to i tak najlepszy efekt wizualny osiaga sie przy 400W zarniku, no chyba ze wysokosc baniaka pozwala na 1000W :D


Przy dwóch lampach tej mocy nie zauważyłem jakichś specjalnych problemów z grzaniem się, pokrywę mam otwartą - z resztą jest w galerii.


I własnie w galerii pochwalilem ja za to otwarcie od gory. Gdyby go nie bylo, to moglbys zalozyc ze w akwarium chodzi Ci caly czas wlaczona grzalka 2x75W.

Opublikowano
1. Mozesz pomyslec o 2x70W, ciemno na pewno nie bedzie. Tyle tylko ze przepasc pomiedzy 150W a 70W jest ogromna. 70W to bardzo slabo jak na HQI i jesli zalezy Ci na efekcie wizualnym jaki daje metalhalogen to bierz 150W. Z tym, ze na Twoim miejscu zrobilbym pewnie mix swietlowki + HQI, czyli jeden wysoko - 60-70cm - nad lustrem wody podwieszony metalhalogen + jedna T5 54W, lub dwie T8 38-40W jakies sympatyczne niebieskie lub rozowe. HQI oczywiscie 10 000K. Podejzewam, ze oprawa HQI bedzie przemyslowa, jako ze nie ma sensu do akwarium Malawi akwarystyczna lampa. Oprawa przemyslowa ma tak zrobiony odblysnik, ze wali na boki jak cholera wiec z wysokosci o jakiej wyzej napisalem oswietli Ci praktycznie cale akwarium. Zeby nie walilo po oczach powinienes gore akwarium zabudowac. Pamietaj jedynie o dobrej wentylacji zabudowy, bo przy upalach zrobi Ci sie z akwarium czajnik.


A czy nie można kupić innych opraw lub tak je ustawić aby nie trzeba było robić obudowy. Obudowanie lampy nie wchodzi w rachubę. A czy te drogie lampy HQI, które wiszą nad akwarium nie oślepiają? W kwesti świetlówek to zapewne trzeba je montować standardowo, czyli nisko nad lustrem?

Opublikowano
A czy nie można kupić innych opraw lub tak je ustawić aby nie trzeba było robić obudowy. Obudowanie lampy nie wchodzi w rachubę. A czy te drogie lampy HQI, które wiszą nad akwarium nie oślepiają? W kwesti świetlówek to zapewne trzeba je montować standardowo, czyli nisko nad lustrem?


Jesli nie mozesz zabudowac zbiornika to raczej powinienes pomyslec o lampie akwarystycznej, ale tez nie kazdej. Lampa oczywiscie nie musi byc tak wysoko jak pisalem, ale byloby to konieczne jesli jednym zarnikiem 150W chcialbys oswietlic 150cm dlugosci zbiornika. Mozesz zamontowac przemyslowa pod skosem, zeby nie dawala po oczach, ale watpie zebys chcial miec nad akwarium czarna lub srebrna przemyslowke i jaskrawo oswietlona sciane za akwarium. HQI uzywa sie do oswietlania duzych powierzchni jak hale czy magazyny wiec maja tak zaprojektowany odblysnik, zeby oswietlac jak najwieksza powierzchnie.


Ja ostatnio wymienilem czesc swoich lamp na model Sfiligoi XR4. Maja bardzo dobry odblysnik i sama konstrukcje obudowy, praktycznie cale swiatlo trafia do akwarium. Udalo im sie dodatkowo zmiescic 4 swietlowki T5 po bokach. Minus jest taki, ze minimalna moc HQI to 250W - bazuja na gwintach E40. Druga sprawa jest bardzo wysoka cena.


Mozesz pomyslec o AquaMedicu - tanio, ale za to bardzo przecietnie.


Jesli jednak masz zamiar usadowic akwarium wysoko - na linii wzroku to i tak bez zabudowy nie unikniesz swiecenia po oczach.

Opublikowano
A to jest raczej kwestią żarnika, nie mocy


Mialem oczywiscie na mysli porownanie zarnikow o takiej samej temperaturze barwowej, sys chyba tez.

Masz naturalnie racje, ze 6500K bedzie bardziej zolte niz 10000K, ale mi chodzilo o to, ze 10000K 70W wizualnie jest gorsze niz 10000K 150W. Nie jestem elektrykiem, zeby jasno okreslic dlaczego. Pewnie zarnik HQI, zeby zaczal sprawnie dzialac potrzebuje duzej mocy i wysokiego napiecia, wystarczy posluchac co sie dzieje przy starcie lampy. I moim zdaniem 70W to za malo, zeby wykrzesac z zarnika barwe 10000K, czy wyzsza, ale to tylko moje przeczucie. Jednak jesli nie jestem daltonista to mozna przyjac ze zarnik tego samego producenta (BLV), o tej samej temp. barwowej daje bardziej zolte swiatlo jesli jest modelem o mocy 70W w porownaniu do 150W.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Witam. W moim akwarium 214 litrów mam JBL-a e901 i ten filtr pracuje już 10 lat. Filtr jest sprawny i nigdy z nim nic złego się nie działo. Chcę go zmienić i pytanie czy przejść na nowszy model JBL e902 czy może zastosować większy JBL e1502 zleży mi też na poziomie głośności aby był cichy bo akwarium stoi w sypialni. 
    • Dla mnie non-mbuna to jest zagadka. Niby parametry wody w kranie idealne, w akwarium również, ale może jednak coś jest w wodzie co testy nie wykrywają? U mnie każde podejście do non-mbuny kończyło się fiaskiem.
    • Ja mam najtańsze kształtki z polecenia @triamond. Używam ich statycznie i teraz przy restarcie akwarium fajnie zaszły brudem. Na samym K1 i różnej gradacji gąbkach, bez waty woda kryształ na długości 260 cm.
    • Przerabiałem te media. Ten produkt był skuteczny, dość mocno podbijał PH - u mnie o ok. 0,5. Pomyśl o Seachem Malawi/Victoria Buffer - podnosi silnie pH oraz KH nie podnosząc GH.
    • Przy tej wielkości szkła najdroższy jest transport. Ja bym popytał po miejscowych lepszych sklepach - może któryś współpracuje z myciokiem, erybką lub podobnymi. Brałbym z 10. Kiedyś była akcja, że 240 pękały przy wzmocnieniach. Były właśnie robione z 8
    • Te ryby są nieprzewidywalne, ale u mnie nigdy jeden samiec się nie sprawdzał. Nie ważne w jakim litrażu. Dla przykładu teraz mam auratusa 4+4 (dwa potężne samce plus dwa to tacy chłopcy do bicia), samice spokojnie noszą młode do tego stopnia, że mam inwazję młodych. Na pewno agresję u nich rozkładają inne samce i temperatura, bo nie używam grzałki (w akwarium zimą mam ok 22 'C, a latem 26 'C).
    • Zabawa z żywicą a502ps: https://forum.klub-malawi.pl/topic/21578-jak-używać-purolite-a520e/page/13/#elControls_394430_menu Zwiększyłem podmianę wody do 7,7l/h (140% tygodniowo). Fosforany po tygodniu spadły do 0,8ppm. Przez tydzień pracował dodatkowo filtr 1 mikron na drugiej pompie. Woda czysta, ale przy ciemnym pokoju - widoczna mgiełka w skupionych stożkach światła z ledów wzdłuż akwarium. Wystarczy zapalić światło w pokoju by  znikła. Najwyraźniej to granica związana z samą wodą kranową (nadal idzie przez filtr ceramiczny, który powinien wyciąć wszystko powyżej 0,3 mikrometra) i filtracją biologiczną/karmą. W planach pozostawienie większej podmiany niż 1,2 l/h (20% tygodniowo przez ostatni rok).
    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor żywicy. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie... EDIT2: Po kilku godzinach w solance przesypałem połowę do drugiej skarpety (luźniejsze upakowanie żywicy) i po wypłukaniu, obie skarpety do filtra. Już działa. Subtelne żółtawe zabarwienie widoczne po długości zbiornika zniknęło po 12 h. Zakładam, że przepływ przez żywicę był za słaby. Stężona solanka po regeneracji - prawie czysta. Przy wydajnej filtracji (fluidyzator K1 40l z gąbką 30ppi na pompie) - ta różnica w zabarwieniu to jedyny benefit stosowania tej żywicy. Woda nie jest bardziej klarowna niż bez.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.