Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam forumowiczów. Zgodnie z moimi zapowiedziami na początku jesieni miał powstać i powstaje właśnie nowy projekt 300 litowego akwa , który planuję zalać już w tym tygodniu - max na początku następnego. Na sam początek chcę wam przedstawić pokrywę własnej roboty.Pokrywa została wykonana z PCV spienionego w całości o jednej grubości 10 mm. Elementy jakie wykorzystałem do budowy pokrywy to:


500 x 100 x 10 - 2 szt.

1180 x 100 x 10 - 2 szt.

500 x 140 x 10 - 2 szt.

1220 x 140 x 10 - 2 szt.

1200 x 50 x 10 - 1 szt.

595 x 450 x 10 - 2 szt.

50 x 50 x 10 - 8 szt.

1180 x 40 x 10 - 3 szt. ( z tych kawałków miała powstać komora na różne okablowanie i zasilacze gdyby kiedyś naszła ochota na zmianę oświetlenia , ale w ostateczności zrezygnowałem z niej i wykorzystałem na inne elementy pokrywy).Do klejenia użyłem Cosmofen plus a do odtłuszczenia Cosmofen 20.


PCV:

2ms0uxe.jpg


Na samym początku zabrałem się za połączenie ze sobą elementów 1180 x 100 x 10 i 1220 x140 x 10 ze sobą oraz 500 x 100 x 10 i 500 x 140 x 10.


2aq2vq.jpg


2lmnqso.jpg


Do pomocy użyłem książek i pufy :D :


15wyu5v.jpg


Następnie już mając te 4 elementy musiałem je zacząć sklejać w jedną całość:


2cndit.jpg


2cn6y37.jpg


Jak widać jakiś poślizg w docinaniu nastąpił:


2cqh0nq.jpg


Ten wspornik na środku też z PCV jest tutaj tylko jak na razie do przytrzymania żeby nie zapadał się ten bok w dół.


2e2hrpv.jpg


A takich oto trójkątów użyłem do wklejenia od środka łącząc tym samym i wspierając ze sobą boki:


ivk2na.jpg


Tak wygląda przednia część od środka , ponieważ z tyłu dałem tylko od góry by od odłu mieć miejsce na otwory , którymi będą wychodzić węże od filtra i okablowanie.


263aogw.jpg


axjmsy.jpg


Tu już wspornik który będzie sklejony z bokami:


9tdcsn.jpg


qnlg90.jpg


rax076.jpg


Zawiasy które użyłem do otwierania i zamykania wieka:


sbr5tt.jpg


A tu takie wsporniki na których zamontowałem zawiasy. Miała tu iść przez całą długość pokrywy komora na osprzęt do oświetlenia jakbym kiedyś chciał zmienić je ale jednak odstąpiłem od tego i musiałem zastąpić ja takowymi wspornikami:


m7dzwg.jpg


29pz38m.jpg


Następnie nadszedł czas na oklejanie:


2cmt8hk.jpg


...zaginanie ,docinanie i tak o to czas minął i pokrywa oklejona..


tu mam przymiarkę wieka jednego i drugiego , oraz nie całą koronę pokrywy oklejoną:


20r2vzm.jpg


A tu już zdjęcia finału , w sumie nie do końca bo zostały takie detale jak zamontowanie oświetlenia nocnego i dziennego, uszczelki na około pokrywy żeby to sobie pyski za dużego bałaganu nie robiły.Muszę jeszcze zamówić podnośniki do wieka. Tylko nie wiem jakie może mi coś doradzicie. Na wieku będzie naświetlacz led dodatkowo także jakiś co by sobie z tym poradził. 40 N będzie ok ? Bo widziałem nawet 30 N na sklepach.


zj9p3o.jpg


e0k89.jpg


14abdeh.jpg


33o7jh0.jpg


21n4mdu.jpg


264i45f.jpg


2em3e6b.jpg


2v1k87b.jpg


28pn9u.jpg


wszelkie uwagi jak i komentarze mile widziane :)



[102] Malawi

  • Dziękuję 3
Opublikowano

Bardzo fajna relacja kolego, pogratulować ;)

Ja też niedługo startuje z nowym akwarium 300l i też będę kleił pokrywę z pcv. Mam już za sobą budowę pokrywy na moją 112 i nawet wyszło spoko.


Jakie mam uwagi do Twojego projektu. Hmm... chyba aby jedną. Nie myślałeś aby wieko było z jednego kawałka pcv, wówczas łatwiej było by zamontować siłowniki. Chyba, że chcesz zamontować dwa po bokach ale nie wiem czy to będzie dobrze funkcjonowało? Zastanawiam się też czy nie zacząć oklejać pcv jeszcze przed poskładaniem w całość? Zobaczymy wyjdzie w praniu.


Pozdrawiam i czekam jeszcze na kilka zdjęć.

Opublikowano

Zostało mi jeszcze trochę okleiny ,jak jej nie wykorzystam na nic może od środka ją okleję.

A co do funkcjonalności to racja. Wystarczy otworzyć wieko i można robić praktycznie wszystko bez zdejmowania jej :) Wolałem dwa wieka by uniknąć jakichkolwiek wygięć podczas otwierania. No zobaczymy jak będzie pracować kupie najsłabsze podnośniki jakie są.



[102] Malawi

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.