Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam. Chcę wam pokazać relacje jak i dalszy rozwój mojego pierwszego biotopu Malawi :) Nie jest to za duże akwarium ale na początek starczy , na początek mam na myśli do jesieni , ponieważ wtedy planuję założyć 240L.


Akwarium : 80x35x40 profilowane

Oświetlenie :

Aqua - Glo Hagen 20 W 18000K na przodzie 1/2 owinięta folią aluminiową

Power - Glo Hagen 20W 18000K z tyłu 3/4 owinięte folią aluminiową


Filtracja - mechaniczna. Turbo N750 , 750 l/h

bilogiczna. JBL CRISTALPROFI GreenLine e1501 ( zakupie dopiero na początku miesiąca , taki duży ponieważ chcę go zastosować w przyszłej 240)


Tło - wewnętrzne , własnej roboty ( łupek , przezroczysta plexi i 5 tubek silikonu )


Ogrzewanie - Aquael 150 W


Podłoże - Drobny żwir ok 30kg zakupione ( zużyłem ok. 18 )


Dekoracja - kwarc


Planowana Obsada - Saulosi 1+3


Testy : też zamawiam razem z filtrem JBL na pH,GH,NO2,NO3,NH3/NH4,KH


Teraz kilka fotek z zakładania :


Tło wykonałem sam , użyłem łupka + plexi i nakleiłem na szybę jeszcze dodatkowo by było sztywne , na początku chciałem umieścić w akwa ale stwierdziłem że za dużo miejsca wszystko zajmie i ustawiłem za tylnią szyba akwa:

16kaopl.jpg


Podwójna warstwa maty pod akwaria jako amortyzacja dla kamieni:

10yjedc.jpg


Tak wygląda na sucho z oświetleniem i tłem:

351d3jd.jpg


Tu mam już ułożoną aranżacje z kamieni:

2ekixkw.jpg


Następnie zabrałem się za "maskownicę" filtra i grzałki:

15cftba.jpg


2rqgas6.jpg


Tu już w pełni sklejona schnie:

28mio39.jpg


a w akwa wygląda tak:

2cpc9qf.jpg


a307j9.jpg


Tutaj już zalane akwarium dojrzewające , z tym że na mechanicznym filtrze a biologa wkładam od razu po świętach. Jak i robię testy wody też w tym samym dniu bo przyjdzie tą samą paczką. Ryb nie wpuszczę do puki nie będzie woda jaka się należy:) Zalałem 17.03.2013


o5x2xw.jpg


qpnqzq.jpg


Na dzień dzisiejszy tj 22.03 wygląda tak:

307rtkx.jpg


2rdya9h.jpg


154kfg7.jpg


vjcjs.jpg


2d56yc.jpg


2hphytd.jpg


A tak wygląda po owinięciu świetlówek folią aluminiową


ckuhz.jpg


cd. relacji po zakupie i otrzymaniu paczki z filtrem i testami:)



_______________


Malawi - 102 l 1+3 saulosi ( w trakcie )

Krabarium - 74 l

- 13.05.2012 - pierwsza wylinka

- 05.11.2012 - druga wylinka

- 19.01.2013 – trzecia wylinka

Opublikowano

Tło wewnętrzne b. ładne - przynajmniej dla mnie gratuluje no i własnoręcznie zrobione. Brawo - dobra robota!.

Co do baniaka ... to niestety baaardzo mały litraż (za chwilę będziesz chciał/potrzebował większe bo będziesz chciał wprowadzić nowa obsadę i wtedy będzie lipa ;-)).

Filtracja cóż nigdy jej nie za dużo, wiec zawsze można na "wyrost" zakupić Aquael1500 lub 2000 albo Atmana 203 itd. I tak masz w nich regulację przepływu.

Ważne żeby Tobie podobał się Twój baniak ;-)

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Tam dalej sprostowałem że jednak tło ustawiłem za akwarium, chciałem w środku ale to jest żecz jedyna z aranżacji co może być poza akwa więc tak postanowiłem. No do jesieni będę miał saulosi 1+3 a później to się zobaczy, mam już większą szafkę , szukam filtra i zostanie mi tylko do kupienia akwarium.Mam teraz też sporo innych wydatków a to akwarium mam już od roku więc postanowiłem zalać to i przeczekać do tej jesieni;) ps. nie zaszkodziło by bo tj klejone sylikonem akwarystycznym i wygotowane kamloty hehe :D



_______________


Malawi - 102 l 1+3 saulosi ( w trakcie )

Krabarium - 74 l

- 13.05.2012 - pierwsza wylinka

- 05.11.2012 - druga wylinka

- 19.01.2013 – trzecia wylinka

Opublikowano

Zbiornik widać dobrze przemyślany.


Jeżeli to prawda i będziesz w nim trzymał ryby tylko do jesieni (zakładam, że kupujesz młode) to git :)


Ogólnie fajnie, fajnie... Mam nadzieję, że akwa 240l będzie tak samo dopracowane.


Powodzenia :]

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Dzięki :) Tzn z 240 na pewno prawda bo już mam szafkę zakupuje filtr który też użyję w tym 240 a na razie będzie służył tu wiec plan 240 na pewno wypali. Jeśli chodzi o ryby to mam dylemat bo: nie wiem czy kupić więcej maluszków , czy kupić wybarwione i gotowy harem już 1+3 ? co radzicie?




_______________


Malawi - 102 l 1+3 saulosi ( w trakcie )

Krabarium - 74 l

- 13.05.2012 - pierwsza wylinka

- 05.11.2012 - druga wylinka

- 19.01.2013 – trzecia wylinka

Opublikowano

Ja bym startował od "zera" czyli maluszki z czasem zobaczysz co z nich wyrośnie itd. Tak samo z ostateczna obsadą - sam dojdziesz do wniosku jakie pyski wybierzesz. Powodzenia!

  • Dziękuję 1
Opublikowano

No zobaczę jeszcze, może tak zrobię. Najpierw muszę dostać kubeł i testy później będę myślał nad obsadą.Od początku myślę żeby kupić już wybarwionego samca i 3 samice saulosi ale temat do przemyślenia :D



_______________


Malawi - 102 l 1+3 saulosi ( w trakcie )

Krabarium - 74 l

- 13.05.2012 - pierwsza wylinka

- 05.11.2012 - druga wylinka

- 19.01.2013 – trzecia wylinka

Opublikowano

Fajny masz aranż w akwarium ! Tło bardzo duży plus za samodzielne wykonanie !

Jeżeli chodzi o obsadę saulosi to kup sobie z 8 maluszków i zostaw sobie obsadę 1+4 bedziesz miał fajny kolorowy baniak.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

No jeszcze trochę myślę że z 2-3 tyg i będę miał obsadę :D Wszystko zależy jak będzie przebiegać dojrzewanie.



_______________


Malawi - 102 l 1+3 saulosi ( w trakcie )

Krabarium - 74 l

- 13.05.2012 - pierwsza wylinka

- 05.11.2012 - druga wylinka

- 19.01.2013 – trzecia wylinka

Opublikowano

Bardzo ładnie wykonane tło. Widać,że włożyłeś w to mnóstwo pracy. Miejsce bardzo cię ogranicza jeśli chodzi o wybór gatunków ale i tak świetny start. Powodzenia w hodowli!

  • Dziękuję 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.