Skocz do zawartości

Pierwsze akwa 200l malawi; spis sprzętu


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam szanownych forumowiczów :)


Jest to mój pierwszy post na tym forum, więc proszę o minimum wyrozumiałości. Postanowiłem założyć akwarium malawi 200l i prosiłbym doświadczonych forumowiczów o pomoc, mianowicie o pomoc w skompletowaniu listy sprzętu do tegoż rodzaju akwarium. Z góry uprzedzam o wertowaniu tematów na forum i jeżeli zarzucicie mi lenistwo to proszę przynajmniej o linka do danego tematu, dziękuje i przepraszam:)

Sprzęt:

1. Akwarium 200l

2. Filtr kubełkowy Jbl e900

3. Grzałka Tetra Tec ht 200

4. Pokrywa z oświetleniem

5. Napowietrzacz

6. Termometr

7. Piasek kwarcowy(ile kg?)

8. Kamienie

I tutaj prosiłbym serdecznie o udzielenie pomocy:

1. Czy potrzebuję jeszcze jakiegoś sprzętu?

2. Czy w.w. rzeczy są odpowiednie do tego litrażu?

3. Jeżeli to możliwe prosiłbym również o podanie przykładowych, dobrych sprzętów do takiego akwarium.

Wszelkie sugestie i krytyka niewiedzy mile widziana! Piszę to tylko by nie zrobić krzywdy swoim przyszłym podopiecznym. Na obsadę przyjdzie pora dopiero po upewnieniu się odnośnie sprzętu i kosztów, które wstępnie już zrobiłem- moja granica to 800-900 zł( sam sprzęt).

Jeszcze raz przepraszam i proszę gorąco o pomoc:D

Pozdrawiam

Mateusz

Opublikowano

Zarzucam :P Bo gdybyś zapoznał się z tematem Podstawowy osprzęt filtracyjny - http://forum.klub-malawi.pl/podstawowy-osprzet-filtracyjny-t20673.html

to wiedziałbyś, że kubełek e900 jako jedyne źródło filtracji to za mało. Ten temat to sprawdzone sugerowane sprzęty do odpowiedniego funkcjonowania zbiornika.

Zbiornik 160-200l,

Filtr zewnętrzny biologiczny o przepływie od 700l/h-1500l/h powinien być wypełniony ceramiką. Do powyższych akwariów potrzebny już będzie filtr wewnętrzny( mechaniczny) o przepływie około 1500l/h


Z polecanych zazwyczaj przez użytkowników są aquael circulator lub atman. Zresztą nic szczególnie poza nimi nie ma :)


Zachęcam też do poczytania działu przedstaw się i podstaw, bo z opisów uruchamiania zbiorników można wyeliminować sporo własnych błędów.


Co do piasku. W moim akwarium o powierzchni dna 100x40 wsypałem koło 30 kg. Do aranżacji wnętrza użyłem ponad 70 kg kamienia. Opis twórczości znajdziesz w moim temacie.


A poza tym, zamiast e900 proponuje e901. Jest to nowszy, mniej prądożerny model. Ogólnie temat filtracji jest rozbudowany. Do wyboru wiele systemów. Co do samych kubłów też jest kilka marek. Pewnie w cenie e901 kupisz też dużo wydajniejszy HW serii 304a lub b. Wersja A chyba jest bez lampy UV, w którą wyposażona jest wersja B.


Linkowania

do modelu 304A - http://allegro.pl/listing/listing.php?string=304a&search_scope=category-90100

do modelu 304B - http://allegro.pl/listing/listing.php?string=304b&search_scope=category-90100

Opublikowano

Sprzęt:

1. Akwarium 200l

2. Filtr kubełkowy Jbl e900

3. Grzałka Tetra Tec ht 200

4. Pokrywa z oświetleniem

5. Napowietrzacz

6. Termometr

7. Piasek kwarcowy(ile kg?)

8. Kamienie

I tutaj prosiłbym serdecznie o udzielenie pomocy:

1. Czy potrzebuję jeszcze jakiegoś sprzętu?

2. Czy w.w. rzeczy są odpowiednie do tego litrażu?

3. Jeżeli to możliwe prosiłbym również o podanie przykładowych, dobrych sprzętów do takiego akwarium.


Odniosę się punkt po punkcie :

AD1-baniak 200L dla mnie osobiście jest nieco za mały na malawkę :wink: Chyba , że ograniczysz się do dwóch gatunków (kto co lubi)

AD2-filtr zamienił bym na JBL e901 i koniecznie do tego mechanik :!:

AD3-grzałka jest wystarczająca

AD4-pokrywa wiadomo ,jednak nie musisz ładować nie wiadomo ile świetlówek :wink:

AD5- jeżeli będziesz trzymał niewielką ilość ryb , to napowietrzacz jest Ci zbędny (chyba, że w celach dekoracyjnych) ,odpowiednio ustawione wyloty filtrów napowietrzą Ci wodę w baniaku.

AD6-termometr się przydaje ,zwłaszcza w upały , kiedy trzeba zbijać temp.

AD7- piasek kwarcowy zamienił bym na piasek koralowy lub grys dolomitowy ,przy tym akwarium myślę , że starczy ok 60 kg

AD8- tutaj inwencja twórcza autora .


Pamietał bym także od razu o tle zewnętrznym lub wewnętrznym ,przy tym litrażu pomyślałbym o zewnętrznym .


Powodzenia w zakładaniu

Opublikowano
AD1-baniak 200L dla mnie osobiście jest nieco za mały na malawkę Chyba , że ograniczysz się do dwóch gatunków (kto co lubi)

A tym forum jest to normalne dwa gatunki

AD2-filtr zamienił bym na JBL e901 i koniecznie do tego mechanik

Nie wiem po co tak koniecznie. Chyba tylko by zaoszczędzić kilka watt kosztem ceny zakupu. Hw 302 też spokojnie sobie poradzi w tym baniaczku. A jaka cena hmm


Co do pisaku osobiście zostałbym przy piasku kwarcowym ale to już kwestia gustu.

Tło wewnętrzne odpada zajmie dużo miejsca. Polecam jako tło wewnetzne spienione czarne pcv. W galerii możesz zobaczyć jak to wygląda.

Ogólnie cały osprzęt jaki wymieniłeś jest ok + głowica o przepływie 1500l/h z gąbką.

Opublikowano
A tym forum jest to normalne dwa gatunki

Dla tego, normalnie tu nie piszę ;)



Nie wiem po co tak koniecznie. Chyba tylko by zaoszczędzić kilka watt kosztem ceny zakupu. Hw 302 też spokojnie sobie poradzi w tym baniaczku. A jaka cena hmm.



Tu także się różnimy ,nie wszystko co tanie jest dobre . Przy dobraniu dwóch filtrów (jednego biologa,drugiego mechanika) zacnych marek ,wyda się czasami mniej na watty niż w jednych HW ;)



Polecam jako tło wewnetzne spienione czarne pcv.



Znowu się przypnę ,ponieważ z "pcv" to w latach osiemdziesiątych poprzedniego wieku, były płytki .

Obecnie używana nazwa to pvc lub po polsku pcw

Pozdrawiam

Opublikowano
Pamietał bym także od razu o tle zewnętrznym lub wewnętrznym ,przy tym litrażu pomyślałbym o zewnętrznym

Kodi czepiasz się pvc a sam strzelasz byki...

PAMIĘTAŁBYM pisze się razem.

Opublikowano
Kodi czepiasz się pvc a sam strzelasz byki...

PAMIĘTAŁBYM pisze się razem.



Bardzo Ci dziękuję za zwrócenie uwagi, jednak w moim wieku już się w ortografii chyba bardziej nie podszkolę. SORRY za OT

POZDRO


P.S.

A "czepiam" się "pcv" ponieważ jest to błąd nazewnictwa (nie ortograficzny)

Rozumiem, że Ty nie popełniasz błędów ortograficznych ?


Jeszcze raz POZDRO

Opublikowano
Znowu się przypnę ,ponieważ z "pcv" to w latach osiemdziesiątych poprzedniego wieku, były płytki . Obecnie używana nazwa to pvc lub po polsku pcw Pozdrawiam

Witam, na forum 5 postów napisane a już zawładnąłeś sercami wszystkich. Więcej takich wszechwiedzących ludzi. Skąd wziąłeś te nazwy to wiesz tylko Ty. Oczywiście ta firma też ma złe nazewnictwo http://www.contra.com.pl/page/pcv/pl .Chylę czoła.

Osobiście posiadam Hw303 już około 3 lat i nic się nie dzieje.

Opublikowano

Jeszcze raz przepraszam autora za OT .

Jednak muszę się wypowiedzieć.


Tak, ta firma ma także złe nazewnictwo i mogę tu przytoczyć jeszcze ze setkę banerów ,log i innych ze złą nazwą .

Sugeruję wpisać hasło np. w wikipedii ,na pewno wiele się wyjaśni. Poli Chlorek Winylu (PCW)


Co do Hw , nie twierdzę, że to zły filtr ,jednak musisz przyznać, że energoszczędny on nie jest.


Ciesze się , że urzekłem już tu kilka serc , jednak nie ja zacząłem tą dyskusję.


Pozdrawiam

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.