Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witajcie :)


Przedstawiam nasze pierwsze Malawi - w akwarium 112l. Dopiero się uczymy i chcemy zapewnić pysiom jak najlepsze warunki. Aktualnie nasze akwarium wygląda jak na zdjęciu, wydaje mi się, że mamy za mało kryjówek, ale może jest dobrze? Pyszczaków mamy 10 (1xred red, 1xmaingano, 4xyellow, 4x szare nie znam nazwy) i jednego glonojada :) Póki pysie są małe liczę na to, że litraż starczy. Jak podrosną zamierzamy zamienić zbiornik na większy w granicach 300l.


Wszelki uwagi będą bardzo pomocne!


Dziękujemy :)

post-13346-14695713825639_thumb.jpg

Opublikowano

Skoro sie uczycie to polecam zapoznać się z FAQ. Oraz działem chów pyszczaków. Dodatkowo mamy dużo tematów odnosnie zbiorników 112l, wiec również zapraszam do poczytania na ten temat a sami zobaczycie co jest źle u Was obecnie.

Opublikowano

Czytałam pobieżnie FAQ, dopiero w przerwie wielkanocnej będę mogła się wczytać głębiej, dlatego liczyłam na pomoc dotyczącą ułożenia kamieni aby nie było źle.... Czytałam, żeby kupić skały wapienne i też tak zrobiłam. Czytałam o kryjówkach i "grotach" więc też zrobiłam. Żwirek kwarcowy też wyczytany. Zatem po przeczytaniu różnych informacji stworzyliśmy takie o to warunki. Gdybyśmy nie chcieli ich polepszyć to nie istniałby ten post. Zatem proszę jeszcze raz o pomoc odnośnie kamieni i nie odsyłanie do FAQ, szczególnie jeśli wiedzą Panowie co dokładnie jest źle. Ja się mogę tylko domyślać po przeczytaniu FAQ a i tak wrócę z pytaniami...

Opublikowano

No dobrze, więc postaram się napisać kilka sugestii :)

Pierwsze co się rzuca w oczy to zła obsada. W takim zbiorniku możesz trzymać tylko i wyłacznie mały harem Pseudotropheus saulosi, a więc red red musi stąd wylecieć tak samo jak maingano oraz yellow wraz z szarymi, których nie widzę.


Do tego widzę, że zbiornik jest dość "nisko" zalany, a więc od razu odbieracie rybom 15 - 20 litrów wody. Polecam dolać wodę, do samych wzmocnień wzdłużnych.


Ta ozdoba, która nie wiem czym jest (może kokosem, albo doniczką?) powinna wylecieć, gdyż doniczki oraz kokos obniża pH oraz twardość wody, a jak mam nadzieję wiesz, pH powinny być wysokie między 7,6/7,8 do 8,6 nawet. Twardość wody powinna też być wysoka, więc obniżanie jej takimi ozdobami jest niewskazane.


Kolejne to mnóstwo niezjedzonego pokarmu na dnie, który wygląda jak pokarm Tropicala dla ryb roślinożernych (nie mylę się?) Należy karmić ryby tak, aby wszystko zjadły i nie leżał pokarm na dnie, co skutkuje podniesieniem NO3. Należy również karmić ryby lepszym pokarmem np.: Naturefood, O.S.I., hikari i innych kilka sugerowanych na forum.


Odnośnie ustawienia kamieni, to nie ważne jak ustawisz te kamienie, gdyż tylko i wyłącznie z tym zbiorniku możesz mieć jednego samca, który obejmie jako rewir cały zbiornik, więc kilka kamieni na dnie i będzie fajnie. Przydałby się minimum jeden kamień duży sięgający około 8/10 wysokości zbiornika, aby zasłonić nim filtr wewnętrzny, który odpowiadać będzie za filtrację mechaniczną, czyli sprzątanie w zbiorniku.


To takie wstępne sugestie, które się mojej osobie narzucają :)


P.S. nie jestem Pan :) Jestem Lukasz i nie krępuj się takiej formy używać wobec mojej osoby :)


Pozdrawiam :)

Opublikowano

Dziękuję :) Dziś naleję do wiadra wody i teraz pytanie co do obsady. Rybki ze sobą nie walczą, czasem gonią się po akwarium ale nie było żadnej tragedii w postaci śmierci rybek. Jak któraś zostanie nadszarpnięta to się chowa i regeneruje. Jeśli chciałabym zlikwidować np. Red Red to jakoś serca nie mam aby ją ukatrupić…. Zrobię chociaż to, co poleciliście:


1. Naleję dziś 20l wody i do jutra postoi i uzupełnię

2. Ozdoba po środku to doniczka. Glonojad w niej ciągle siedzi dlatego nie chcieliśmy go pozbawiać domku, ale jeśli trzeba to oczywiści usunę.

3. Tropicala to faktycznie mi się wczoraj wieczorem za dużo sypnęło. Normalnie sypiemy mniej (małą płaską łyżeczkę 3x dziennie)

4. Zamówiłam też 20kg piasku kwarcowego, bo na dnie jest już resztka spowodowana odmulaniem przez ostatnie miesiące.

5. W między czasie postaram się znaleźć domek dla Red Red, Maingano jest spokojniutka (Red go chyba zdominowała, była od początku w zbiorniczku).


Czy w moim akwarium mogą być tylko skały wapienne? Czy mogą być też takie normalne skały i nie będą pogarszać stanu wody?


Dziękuję piwko28 i Łukasz :)


Ps. Dodaję zdjęcia rybek - widać na nich te szare rybki.

post-13346-14695713826351_thumb.jpg

post-13346-1469571382653_thumb.jpg

post-13346-1469571382661_thumb.jpg

Opublikowano

Nie nie muszą być tylko skały wapienne, mogą być przeróżne np. ładnie wyglądają otoczaki czy serpentynit, ale to wszystko kwestia gustu. Na pewno obsada do redukcji. Jedynie co można w miarę normalnie i kolorowo pielęgnować to saulosi w układzie 1+4/5. Reszta twojej obsady będzie zwyczajnie za duża !!

Jak dla mnie za dużo karmisz, powinnaś karmić max dwa razy dziennie i to dwie szczypy na jedno karmienie. I zmień pokarm, na OSI (spirulina) + granulat NATUREFOOD Premium Cichlid + osi vivid color ( na wybarwienie).

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Jeżeli akwarium Malawi, to na rośliny za bardzo się nie nastawiaj, chyba że glony na kamieniach. Co do wyboru lampy, zależy jaki budżet przewidujesz, ale weź pod uwagę, że oświetlenie, podobnie jak filtracja, to dwie rzeczy, na których nie warto za bardzo oszczędzać. Jeżeli nie masz pewności, jakiego światła potrzebujesz, najlepszym (choć nie  najtańszym) rozwiązaniem są belki oświetleniowe i to nie te z najniższej półki. Ja używam i mogę Ci ze spokojnym sumieniem polecić lampy Entriq firmy Skylight. W ofercie jest 10 rozmiarów od 15 do 150 cm, więc coś dobierzesz. Lampy są programowalne, sterowane smartfonem. Szerokie spektrum widma światła pozwala zastosować je w każdym rodzaju akwarium, a łatwość zmieniania ustawień daje możliwość dobrania takiego oświetlenia, jakie Ci pasuje. Filmy o tej lampie, podobnie zresztą jak i o innych rodzajach oświetlenia znajdziesz na YouTube, np. na kanale 'Podwodne światy".  Oczywiście zapewne modele innych firm też oferują podobne, a może nawet lepsze możliwości, ale opisuję Ci to co używam i z czego jestem zadowolony.
    • Kurczę.  Chyba nie potrafię wytłumaczyć o jaki chodzi mu przypadek… ale jeszcze raz.    zatykamy możliwość powrotu wody do sumpa.  ostatnia komora ma pompygdzie woda wraca do Akwa. Tam jest również czujnik dolewki i wlewa się woda.  zatkany powrót, woda dalej dolewa się przez pompy, komora pusta wiec czujnik dolewki dolewa wodę i pompy ją wlewają. Wtedy przelewa się góra przez akwarium na mieszkanie.    najlepiej by było odciąć zasilanie z pomp gdy tylko będzie pusta komora. I wtedy też żeby dolewka się zatrzymała. Takie awaryjne odcięcie zasilania. Tylko nie mam pomysłu jak.    Zatkanie jest możliwe np gdy wpadnie ryba i bokiem zatka rewizję a główna rura spustowa również się zatka.    moze maloptawdopodobne ale możliwe i chciałbym taki przypadek Wykluczyć.     Góry dzięki za pomysły. 
    • Moje Synodontis njassae nie wygryzają tła strukturalnego (dotyczy to dwu zbiorników i długiego czasu)
    • Witam,    Panowie mam pytanie czy wasze sumiki także mają zdolność do wygryzania tła modułowego?  Od jakiegoś czasu zauważyłem że z małej dziurki na narożniku powstała większa i ilość się zwiększyła.    
    • Może warto jeszcze raz przemyśleć projekt. Jeśli udało się zrobić dolewkę, to może da się również zrealizować stałą podmianę wody. Potrzebny będzie tylko odpływ do kanalizacji. Można to zrobić przez wykonanie otworu w sumpie – w komorze pompy – oraz zastosowanie: śrubunku, kolanka, sitka do regulacji poziomu. Do ustalenia stałego poziomu podmiany możesz użyć kroplownika z kompensacją ciśnienia. Rurkę doprowadzającą wodę można poprowadzić w rurze odpływowej do kanalizacji – w celu odzyskiwania ciepła w chłodnych miesiącach. Dodatkowo warto rozważyć wykonanie wyższego akwarium, zintegrowanego z pokrywą, które mogłoby pełnić funkcję magazynu wody na nieprzewidziane sytuacje (raz uratowało dom – moje rozwiązania znajdziesz w stopce). Otwór w sumpie może znajdować się w innym miejscu – ale trzeba się liczyć z wszystkimi tego konsekwencjami. Pamiętaj, aby policzyć spiętrzenie na grzebieniu przy danej wydajności pompy – pozwoli to dobrać odpowiednią wielkość komory pompy i zabezpieczyć się przed zatkaniem spływu. Z rozwiązań DIY możesz też użyć np. ESP32 + czujnika poziomu cieczy + ESPHome do sterowania elektrozaworem. Ja ogarniam teraz problem parowania i wyłączonej wody w domu przy długich wakacjach... będę zdalnie włączał wodę  
    • Poszukałem, poczytałem, przemyślałem i .... zrezygnowałem 
    • W takim razie nie jasno to opisales, bo z powyższego cytatu wynika, że już wypompowanie wody z ostatniej komory przeleje zbiornik. Chyba jedynym rozwiązaniem w tej sytuacji będzie zamontowanie czujnika poziomu wody w kominie, który po osiągnięciu minimalnego poziomu rozłączy pompę w sumpie. Nawet nie wiem czy są takie czujniki🤔 coś musisz wykombinować. 
    • Ok. Jest maloprawdopodobne.  mnie nie chodzi o to że woda z ostatniej komory się nie zmieści do Akwa. Chodzi o przypadek gdzie zatkany jest komin a dolewka cały czas działa i dolewa a pompa pompuje.  myślałem o jakimś awaryjnym odcięciu zasilania od pomp w przypadku całkowitego braku braku wody w ostatniej komorze.    chyba że ktoś ma inny pomysł. 
    • I to jest najbardziej ryzykowne, bo może się zdarzyć że wyporność tła naruszy Ci wytrzymałość tylnej konstrukcji akwarium.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.