Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Zainspirowany pomysłem oświetlenia ledowego z możliwością automatycznego ściemniania i rozjaśniania symulującego świt i zmierzch zbudowałem to co poniżej.


Materiały:

Symulator z timerem Solar Engine 87PLN

http://www.ibis.krakow.pl/solar_engine_symulator_switu_zmierzchu.html

solar.jpg


zasilacz współpracujący ze ściemniaczem do LED 74PLN

http://www.elmark.com.pl/products/produkty/index.php?id=759

pcd.jpg


Diody mocy 3W zimna (6000k-7000k) 700mA 14,90PLN

specyfikacja-http://led-labs.pl/pdf/spec_hg-3w-sw.pdf

led.jpg


listawa aluminiowa o dużej powierzchni aby skutecznie odprowadzać ciepło 20PLN


4.jpg


Pasta termo przewodząca np.do procesorów 10 PLN

2.jpg


śrubki, kable, cyna i lutownica.


Diody rozstawiamy na listwie aluminiowej tak aby miały minimalną powierzchnie 2x5cm u mnie 5 diod jest co 15cm do akwarium długości 100cm. Smarujemy diody i przykręcamy.

1.jpg

3.jpg


Następnie łączymy szeregowo + do -

5.jpg


końcowe kable umieściłem w kostce elektrycznej aby móc w razie czego rozłączyć listwę od zasilacza

6.jpg


Łączymy naszą nową listwę z zasilaczem pamiętając o biegunach +/- i sprawdzamy jak świeci

7.jpg

8.jpg


pozostaje tylko wstawić do akwarium i ustawić timer

9.jpg


oraz zoabaczyć efekt końcowy


[ame]

[/ame]


Ilość diod została dobrana do mocy zasilacza, gdyby było 6szt to nie świeciłyby pełną mocą, mniejsza ilość 4szt spowodowałaby spalenie diod od nadmiaru prądu. Ważne też są przekroje kabli, nie stosować takich jak np. w skrętce komputerowej-za mały przekrój. Pastę zastosowałem teflonową (innej nie miałem) ale lepsza byłaby Arctic Silver (taka srebrna), bez tego cierpło z mini radiatorów Star nie byłoby tak skutecznie i szybko przekazywane na listwę aluminiową.


Jest to obecnie jedyne moje oświetlenie.

  • Dziękuję 9
Opublikowano
Zabezpieczałeś całość przed "czynnika zewnętrznymi" woda itp ?
właśnie nie i tu jedynie myślę aby same miejsca lutowań "zasmarować" silikonem, na diodach są soczewki. W rurkę nie chcę tego pakować bo pojawiłby się problem z chłodzeniem-diody mocy trochę ciepła wydzielają, Sir_Yaro robił podobny kiedyś zestaw i tam zastosował chłodzenie wodą z akwarium. Chcę też zobaczyć jak zestaw zniesie takie warunki, przy czym u mnie jest obieg powietrza pod koroną wymuszony dwoma wentylatorami 80mm wiec jedynie bryzgi wody mogą szkodzić, sama wilgoć czy skraplanie nie istnieje.

--

Więc jednak zakupiłem coś do zabezpieczenia: Platidip Guma w sprayu-Syntetyczna. Kupiłem to też z ciekawości jako zabezpieczenie samochodu (dół drzwi). Firmy tuningowe malują tym całe samochody, felgi. Fajnie się to ściąga no, a w Malawi skutecznie chroni przed wilgocią czy nawet samą wodą.

http://plastidip.pl/sklep/36-plastidip-aerosol-311-ml.html


56 PLN


plastidip-aerosol-311-ml.jpg

Opublikowano

Fajny projekt, ale jako, że planuję podobny projekt pytałem ostatnio Sir_Yaro jak tamta lampa się sprawdziła. Odradzał zostawienie samych niczym nie zabezpieczonych ledów.

  • 2 tygodnie później...
  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Po montażu w/w oświetlenia posadziłem w akwarium Cryptocoryne Retrospiralis. Minął już ponad miesiąc i roślina ma się świetnie, wypuszcza nowe liście, jedynie samce Saulosi czasem trącają liście ale skubania nie ma. Jak widać oświetlenie się sprawdza. Wsadziłem do środka także jeden wapień, który wcześniej był zielony od glonów obecnie jest lekko brązowawy ale glony z każdym dniem ustępują, może przyda się to tym, którzy walczą z glonem. Mi osobiście podobał się zielony dywanik na skałach i planuję dodać światło czerwone i niebieskie aby mieć pełne spektrum świetlne, a głównie te które lubią rośliny "niższe".

W podpisie VIDEO aktualny film pokazujący zbiornik. Widać też Cynotylapie sp.Harę z pierwszą inkubacją - barwy samic niewiele odbiegają od samców na tym etapie. Wczoraj też pojawiły się znowu małe Saulosi, siedzą w szczelinach, ciekawe ile teraz się uchowa.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Od lewa do prawa fajny pomysł. Kiedyś próbowałem coś takiego zrobić i nie udało mi się. Okazało się że mam za krótki baniak do symulacji takiego wschodu i zachodu albo za mało dałem ledów. Wysłane z mojego RMX3301 przy użyciu Tapatalka
    • Odnoszę się tylko do akwarium 180cm Jak chcesz połączyć L. Perlmutta, który dorasta raptem do 11cm. Z mdokami, które w moim akwarium samce mają po 18cm? Jeżeli chcesz coś w jasnym żółtym , złotym ubarwieniu, to zamiast Labidochromisów, proponuję nimbochromis venustus. A z mdoki są bardzo problematyczne w utrzymaniu ich w zdrowiu, oczywiście moim zdaniem i piszę tutaj tylko o moim doświadczeniu z tymi rybami. Pierwszy raz kupiłem stado 12ryb, po krótkim czasie zostało kilka szt. Które przeżyły do max rozmiarów. Później postanowiłem odbudować stado. Kupiłem kolejne kilkanaście rybek i wpuściłem do akwarium przejściowego, aby tam podrosły - padały jak muchy i po pewnym czasie nie zostało z nich nic. Nie poddałem się i długo szukając kupiłem kolejne 8szt. Takich odchowanych 8cm. (Ryby z Holandii) Aby je wpuścić od razu do dużego akwarium. Po 2mc z 8szt. Zostało mi 3szt i pływają do dzisiaj z 5 starszymi dorosłymi mdokami. Nie wiem, może tylko u mnie, ale te ryby są bardzo wrażliwe. Aby uzupełnić niebieski kolor w akwarium - samce i samice niebieskie, kupiłem stado cyrtocara moori. Kolorem tułowia nie odbiegają od ndok, lepiej pływają, bo mają temperament i przede wszystkim -nie zdychają. W dużym akwarium aktualnie pływa 5szt. Takich około 12cm. Dokupiłem też 16szt małych rybek, takich 3cm. Które aktualnie pływają samodzielnie w przedszkolu 200l mają już około 5-6cm i dalej rosną, w dodatku ani jedna z 16szt nie padła. Podrosną do około 8cm i wpuszczę je do reszty obsady. Ogólnie ryby z gatunków non - mbuna wolno rosną, a już cyrtocara wybitnie wolno rośnie. Do 0.5cm miesięcznie. W dodatku nie każdemu, podoba się garb tłuszczowy na czole tych ryb. Mi akurat się podoba.
    • Zgadza się, ale ja miałem na myśli początkujący z naszym biotopem.
    • Zdecydowanie, 3 to za dużo do Twojego akwarium. Skoro piszesz, że wolałbyś mniejsze gatunki, a więcej osobników, to na pewno odpada Acei, również dlatego, że po prostu rośnie za duży na ten litraż. Do Saulosi dobrym towarzystwem w Twoim zbiorniku byłby np. Labidochromis Perlmutt, fajna i ciekawa rybka. Możesz spróbować też że wspomnianym przeze mnie Maingano.  Dwa gatunki po 10-12 sztuk maluchów i celować w dwa haremy, po jednym z każdego gatunku.
    • Dziękuję za rady, jeśli zostanę przy 2 gatunkach, po ile sztuk może zostać? Czy 3 to już za duża liczebność?  
    • @Bartek_De założyłem że jak ktoś miał do czynienia "latami" z akwarystyką to już nie jest początkujący 😉😃
    • Też mi się tak wydaje, może Maingano do towarzystwa Saulosi, jeśli pozostać przy niebieskim?
    • Najprawdopodobniej w tak małym akwarium i źle dobranej obsadzie ryba jest nękana ewentualnie odczuwa pogarszanie się parametrów wody .  Masz ryby z różnych biotopów. Co się zmieniło? Zmieniło się to , że ryby dorosły , zmieniły się też parametry wody bo nie wierzę aby Twoja filtracja była właściwa patrząc na ten filterek. Tak jak napisał @yaroryby dorosły w złych warunkach i  się po prostu męczą  bo zmieniły się parametry i ubyło im miejsca .  Poczytaj wskazany link i zastanów się czy na pewno chcesz tak trzymać ryby i z jakiego biotopu. Nie chcesz się zrazić to działaj .
    • Poczytałem , poobserowałem, wziąłem też pod uwagę ryby, które mam w swoich zbiornikach.  Z uwagi że posiadam zbiorniki, w których posiadam młode  rdzawe, maingano, perlmutty, cynotilapie zebroides cobue (100x50x50 do likwidacji jeśli postawie 180cm) oraz w 120x50x50 copadichromis trewavasae lupingu oraz yellowy. To ostatecznie u mnie będą 2 akwaria. 120x50x50 oraz w/w 180x50x50.   Z uwagi że w 120cm mam copadichromis trewavasae lupingu wraz z yellowem od ponad 2 lat pora na jakieś zmiany. Nie ukrywam że z yellowami jestem już od blisko 4 lat i mi się przejadły. Także widzę 2 rozwiązania: -OPCJA 1 W 120x50x50 Zostawić copadichromisa trewavasae lupingu F1 dopuścić np. Labidochromis perlmutt (pasuje pod kątem żywieniowym) w miejsce yellowa.   A w 180x50x50 zrobić mbuniaka np. ze stadkiem acei luwala lub itungi. Do tego dokupić sobie "szefa" protomelasa steveni taiwan reef oraz z 2 gatunki mbuny pośród ryb: cynotilapia, maingano , rdzawy lub kolejne marzenie (Metriaclima msobo lub Fainzilberi)    - OPCJA 2  W 120x50x50 zrobić typową mbunę pośród rdzawego maingano cynotilapii.   W 180x50x50 zakupić placidochromisa mdoke white lips + aulonocare i np. dorzucić pasującego żywieniowo Labidochromisa perlmutta czyli zrobić non mbuniaka ale... wtedy muszę też sprzedać copadichromisy z 300l.  
    • No dobrze ale co się zmieniło co się dzieje tej rybce   
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.