Skocz do zawartości

Początki - parametry


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam.

Wlasnie zaczalem swoja przygode z Malawi, bardzo prosze o ocene wody

Testy paskowe JBL:

NO3 100-250

NO2 2-5

GH >14

KH 15

pH 7,6-8

Cl2 0-0,8

Akwarium wystartowalo ponad 2 tyg temu.

Dodana uryna oraz Tropical BactoActive.

Baniak 112 l - docelowo Saulosi 1+5


Z gory dziekuje za porady i uwagi

Opublikowano

Na podstawie testów paskowych nikt Ci nie powie czy parametry masz dobre, czy nie. Dlaczego? Bo testy paskowe są niemiarodajne.


Jak coś jest do wszsytkiego to jest do niczego - taka jest zasada.


Kupno testów kropelkowych i tak Cię nie minie, więc kup je jak najszybciej i wykonaj testy. Podasz wyniki a my Ci powiemy co jest ok a co nie. Na dobrą sprawę w FAQ masz napisane, jakie powinny być prawidłowe wyniki. Lecz jeżeli masz problem z interpretacją to my z przyjemnością Ci pomożemy.


A więc pierwsze co to kupno testów kropelkowych. Dalej się pomyśli


Pozdrawiam :)

Opublikowano

Na chłopskie oko poczekaj z 2 tygodnie na stabilizację parametrów w tym przedwczoraj zalanym akwaium. No2 powinno być niemierzalne żadnym testem, wtedy masz pewność że bakterie azotowe robią dobrą robotę i przy wpuszczeniu ryb nie będzie niespodzianek.

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Dopnę się do tematu akwarium zalane 3 dni temu, świeżynka wraz z filtrami i wkładami, dodałem nitrivec sery na start, woda wyklarowała się w przeciągu 1 doby, jest kryształ, na start zostały wpuszczone ślimaki ampullarius, wielkość akwa to 450 litrów.

Testy zooleka kropelkowe wykazały dzisiaj;

PH 8-8.5

Nh3- ok 1mg

No2- ok 0,1-0,2

No3- ok w granicach 10

Temperatura 26 stopni.

Wdłg opisu testów na amoniak to przy tym PH i temperaturze amoniak jest w normie "nieszkodliwości', że tak powiem jednak blisko granicy. I mam lekkie obawy... co sądzicie o takich parametrach na samym starcie? I również pojawia mi się biały osad na szybach nigdy nie miałem problemów z czymś takim, bo zawsze hodowałem ryby, które wymagały miekkiej wody.


Ryby jakie chcę wpuścić to;

- Cynotilapia afra Cobwe F1,

- Labeotropheus trewawasae Manda F1,


na koniec dojdzie stadko Metriaclima sp." membe deep " F1

Opublikowano

Jeżeli twoje oko nie jest wstanie odróżnić wartości w poszczególnych testach, to musisz zainwestować w testy JBL'a. Niestety. Ja siebie sprawdzałem robiąc testy zoolekiem i jbl'em. Wyszły mi tak samo.


Dlaczego o tym mówię? Już tłumaczę.

pH 8, a 8,5 to duża różnica, gdy trafi Ci się na przykład problem z podniesionym NH3. Aby znać wartość NH3 w akwa musisz znać poziom pH (a przynajmniej tak jest w testach ZOOLEKA).


Druga sprawa NO2

0,1 a 0,2 to duża różnica. Przy 0,1 wiemy, że jest coś nie tak i trzeba pomyśleć jak to naprawić. Przy 0,2 możemy zacząć się już martwić (a tak przynajmniej było u mnie). Przy 0,1 ryby co jakiś czas się przecierały i były lekko płochliwe. Jak wartość się podwoiła to tarły się o podłoże nałogowo. Skok niby niewielki, a jednak...


Więc dobrze radzę, porównaj wartości z wynikami testów z innej firmy. I kup takie, które łatwiej Ci interpretować :)


Pozdrawiam

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

po 4 tygodniach testy;


ph- 8,5

Nh- 0

No2- 0,1

No3- 20-30 w tych granicach, bo ani 20 ani 40


Pojawiły się glony brunatne, rybki czasami się ocierały, ocierały ponieważ (ocierają się teraz rzadziej), zamiast większej ilości bąbelków dodałem falownik (zwiększyłem ruch wody, dodałem do kubła ceramikę sery siporax, parametry przez prawie 3 tygodnie były bez zmian, a po 3 dniach aż mi się gęba uśmiechnęła). Niestety wodę mam na starcie paskudną. Te paskudne no3 mnie martwi i zastanawiać się zaczynam nad hydroponiką na poważnie, ale nie mam narzędzi żeby ją skonstruować i w sumie przeglądałem fora na ten temat i niby wszystko jest takie proste i banalne, że aż trudne (złączki, redukcje, specjalne tworzywa... do których połowy nie mam dostępu).

Opublikowano

Jesli tylko masz w pobliżu sklep ogrodniczy i metalowy, dasz radę. Korytko balkonowe, kolanka półcalowe, nyple redukcyjne, weże i jakaś pompka zasilająca. Na forach masz kilka ( jak nie kilkanascie pomysłów na zbudowanie hydroponiki, z pewnoscią wybierzesz coś. Motywację (kiepska woda) już masz, a to najwazniejsze...


Wkrotce wrzucę swoje dzieło do watku z przedstawianiem się, może coś wykorzystasz z tego.

Opublikowano

po kolejnych kilkunastu wręcz godzinach;


Ph- 8,5

Nh3- 0.0

No2- 0.0

No3- 10


:D coś pięknego, dobra biologia nade wszystko. Przy czym tak tylko dopowiem wyzwalam w rybach naturalne zachowania, tzn chowam mrożonki w piasek np, aż miło się patrzy, plantacje glonów na skałkach są nagminnie obskubywane, widok przepiękny parametry przepiękne. Pozdrawiam.

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Podpinam się pod temat parametrów wody przy starcie. Akwarium 600L, filtr JBL 1501 zasypany Matrixem i ceramiką. Do tego mechanik Aquael Turbo 2000. Akwa zalane 18.12.2012. Testy kropelkowe JBL. Po zalaniu dodałem Sera Nitrivec 50ml, 5L wody z akwarium malawi kolegi i około 40ml uryny.


Parametry 2 dni po zalaniu


NH4 = 0,1

NO2 = 0,025

NO3 = 0

pH = 8,1


Parametry 25 dni po zalaniu (dziś)


NH4 < 0,05

NO2 > 1 (poza skalą na testach JBL)

NO3 = 80

PO4 = 4

pH = 8,3

gH = 4

kH = 17


Największa wartość NH4 jaką zanotowałem to było 0,4. NO2 osiągneło wartość 1 już ponad tydzień temu (3 stycznia). Dodałem wówczas kolejne 50ml Sera Nitrivec. NO3 miało wówczas wartość 20, dziś 80. Mam w związku z tym kilka pytań.


Czy powinienem się martwić tak wysokim NO3 i PO4 (w kranówie PO4 = 0), nie mam jeszcze ryb, akwarium w pełni nie dojrzało a woda nadaje się już do podmiany. Wygląda na to, że dałem chyba za dużo "pożywki" na start. Podmienić teraz wodę?


Od ponad tygodnia NO2 nie spada, choć coś się dzieje, bo rośnie NO3. To znowu by świadczyło o tym, że dałem czegoś za dużo na starcie i jest tyle azotynów, że bakterie nie mogą ich tak szybko przerobić.


Czy woda nie jest za miękka? Tylko 4 stopnie...


Czy zbijać PO4, np Seachem Phosguard?


Generalnie czy robić teraz cokolwiek, czy tylko cierpliwie czekać?


Z góry dzięki za rady

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • U mnie w 540l jest około 25 ryb i uważam że jest ok. Nie ma efektu zaganiania całej obsady w kąt akwarium podczas tarła 😉
    • @tom77 witaj. Na podstawie Twojego dość szerokiego postu dobierałem obsadę Z tymi toniowcami jest problem jak sam zauważyłeś bo ciężko kupić i Borley M i VG. Nic w tej obsadzie nie musi być "must have". Jak każdy amator poszedłem w wygląd. Janusz akwarystyka musi mieć kolorowo.  Mam jeszcze 2-3 miesiące więc zbieram opinie.  Twierdzisz że będzie problem z wielosamcowoscia przy 5 gatunkach a ja rozważam jeszcze jakiegoś małego kilera do eliminacji narybku. Nie wiem tylko co przez to rozumiesz ? Że ciężko będzie o wybarwienia jednego czy dwóch samców czy może wręcz żadnego ?  W ogóle jako doświadczony akwarysta przy takiej obsadzie po ile ryb (docelowo) i w jakich proporcjach samiec-samica wpuscilbys do baniaka.  Pytałem o to w Malawi Polska na FB i dostałem odpowiedź że ok 50 ryb co moim zdaniem jest dużym przegienciem tylko że mi to może się tylko coś wydawać a takie przerybienie pozwoli na rozkład agresji.  
    • A mierzyłaś wodę z innych źródeł dla porównania?  I jak się trzyma obsada po tygodniu?  
    • Copadichromis borleyi Mbenji ma opinię najspokojniejszego wśród C. borleyi. Może ze względu na długie płetwy brzuszne. Wydaje mi się, że ryzyko niewybarwienia się Copadichromis sp.„virginalis gold” jest mniejsze niż ryzyko podgryzania przez yellowki długich płetw brzusznych C. borleyi Mbenji. Moje C. sp.„virginalis gold” zaskakiwały mnie większą asertywnością niż się spodziewałem. Choć i tak pewnie jednak będą na dole hierarchii, bo yellowki to jednak mbuna (choć adoptowana), L. albus jest asetrywniejszy niż np. L. sp.”red cap”, a Placek i Otopharynx są jednak znacznie większe. I miałbyś ryby o kształcie „wydłużonym toniowym”, a nie trzeci gatunek „dość masywny” (jeśli C. borleyi Mbenji, bo są jeszcze Placek i Otopharynx).Niestety w ostatnich latach trudno o C. sp. „virginalis gold” wysokiej jakości (relatywnie dużo żółtego i dobrze ciemna reszta). Generalnie myślę, że wybrałeś zgraną ekipę, ani kilerów, ani bardzo spokojne gatunki. Pewności oczywiście nie ma, bo to żywe stworzenia. Wielosamcowość w pięciu gatunkach jest moim zdaniem niemożliwa. Częściowo ryby same zdecydują. Częściowo zdecydujesz Ty (w funkcji swoich upodobań). 5 gatunków wielosamcowo, nawet w akwa 200x80cm to ………, ale sam zobaczysz.🙂 Odnośnie yellow – w swoim głównym akwarium 200x80cm zawsze stosowałem zasadę selekcji, że zostawiałem „szczurki” (trochę skarłowaciałe, dobrze wybarwione samce) i jakąś samicę, albo dwie. Dlaczego? Bo yellow z non-mbuną zawsze da sobie radę. Jednak to mbuna. A w drugą stronę, jeśli przydarzy się osobnik agresywny, bo będzie ganiał słabszą non-mbunę (a tego nie chcemy). Osobiście chodzi mi o komfort moich L. sp.”red cap”. Ale odbiegliśmy od tematu. Mając 70cm wysokości zbiornika, warto zróżnicować karmienie – dla grzebaczy dłonią granulki przy dnie, dla toniowych zaraz później wolno tonący płatkowy. Ale to na marginesie, bo to dział obsadowy. Zróżnicowane zachowania wymagają zróżnicowanego karmienia.  Wszystko powyżej to tylko moje zdanie. Powodzenia w hodowli.🙂
    • U mnie są w 540l, na razie jest spokój ale jak to u pyszczaków mbuna sytuacja może się zmienić z dnia na dzień.
    • @PawełB bo to nie takie proste. Ja mam copadichromis fire crest, czyli odmiana barwna virginalis i w tej chwili są słabo wybarwione a są 4 samce. W poprzednim akwarium było z tym znacznie lepiej. Muszę przetestować podniesienie temperatury. Ostatnio po takim zabiegu dostały kolorów na jakiś czas, ale potem znowu obniżyłem i po jakimś czasie zbladły.
    • Tu taka sprzeczność bo w takim szerokim wątku na tym forum dotyczacym obsady 200cm non mbuna autor pisze że ten gatunak z toniowców daje najwieksze szanse na kilka wybarwionych samcow.  No problem jest z tymi toniowcami bo jak ładny np  C. Kadango Red Fin to agresywny. Choć tu też zdania podzielone.  
    • No nie wiem u mnie samiec wybił  wszystkich swoich pobratymców. Fakt miałem wtedy 240l, w większym może by było inaczej.
    • Powód 1 - mniejsza agresja  Powód 2 - brak problemu z narybkiem, który w mojej obsadzie non mbuna jako jedyny przeżywał chowiąc się między kamieniami. Tu  dużo zależy od wystroju, u mnie było kilka zakamarków między kamieniami niedostępnych dla dorosłych 😉. Oczywiście dla wielu to może być zaleta. 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.