Skocz do zawartości

Akwarium 150x50x50 (Plan)


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam!


Na początku chciałem napisać, że jest to świetne forum i od pewnego czasu je śledzę.

Planuje remont mieszkania a wraz z nim akwarium. Mam już pewna koncepcje ale brakuje mi porad ekspertów.


Akwarium osadzone będzie w szafce tworzącej ścianke działowa pomiędzy salonem a dość dużą kuchnią.

Wykonane ze szkła optiwhite.

Jestem obecnie w trakcie planowania dlatego też wymiar akwarium można zmienić.


Jeżeli tak, to czy warto dołożyć trochę centymetrów(150x60x60)?

Czy warto zrobić sump czy wybrać opcje 2 filtrów kubełkowych i grzałki przepływowej?

Zależy mi na estetycznym podejściu do projektu akwarium.Akwarium będzie widać z 2 pomieszczeń.

Podłoże - około 50kg białego piasku. Jakie kamienie wybrać.

Skoro akwarium niebędzie posiadać tła to jak je dobrze zaaranżować?

Jakie ryby warto chodować, którym nieprzeszkadza brak tła?


Kwestia oświetlenia:

Jaka temperaturę barwy wybrać aby najlepiej świeciło w optiwhite?

Jeżeli stosować lampy to jakie?

Jaka musi być odległość lamp od tafli wody?


Z góry dziękuje za odpowiedzi i zaangażowanie ;)

Opublikowano

Hej! Jeżeli chodzi o cm to najważniejsza jest długość dna im więcej tym lepiej, wysokość akwa nie jest aż tak ważna, myślę że sump jest zbyteczny w takim akwa więc kubełek jako filtracja biologiczna wystarczy- polecam HW 303B mam taki od półtorej roku i wszystko gra, a i nie jest aż tak drogi jak inne firmy, do tego filtracja wewnętrzna coś o przepływie 2000l/h minimum, dodatkowo cyrkulator jvp 102 aby mieć czyste dno do wyboru 3000l/h lub 5000l/h, wybór kamieni to rzecz gustu ale w akwariach malawi przoduje serpentynit i wapienie i to jest najczęściej polecane, piasek kwarcowy, może być tez zwykły budowlany lub i też ten z plaży, oczywiście po dokładnym wypłukaniu, rybom brak tła nie będzie przeszkadzał, ciekawe ułożenie w akwa kamieni też spowoduje ładny wizualny charakter zbiornika, światło to 2x30W powinno wystarczyć ale z tym to sam musisz już poeksperymentować, to tyle, mam nadzieję, że choć trochę pomogłem. Powodzenia i trzymam kciuki!!!

Opublikowano
myślę że sump jest zbyteczny


Absolutnie sie nie zgadzam, wlasnie ze tylko sump. Poniewaz akwa bedzie widoczne z dwoch stron, to jakikolwiek sprzet bedzie bardzo widoczny. Nie wyobrazam sobie widoku filtra wew. z wielka gabka w takim akwarium.

Jezeli masz mozliwosc stawiaj sump, a w akwarium dasz tylko cyrkulator ktory na pewno bedzie latwiej "ukryc' niz filtr wew.

Opublikowano

Po co stosuje się opti white? dla większej estetyki krawędzi, dla lepszego oddania barw, bo taka panuje moda. Generalnie przy skąpo świeconych zbiornikach biotopu Malawi zalety tego szkła giną. Kilka faktów dla Ciebie:


- by optiwhite prezentowało się tak jak powinno trzeba dużo światła.

- przewaga optiwhite nad float rośnie wraz z grubością.

- pyszczaki nie przepadają za dużą ilością światła, w ich naturalnym środowisku nie ma go zbyt wiele. z drugiej strony jak zaświecisz mocniej to nic im się raczej nie stanie. Nie ma się co oszukiwać to tylko akwarium, a nie jezioro.

Opublikowano

- pyszczaki nie przepadają za dużą ilością światła, w ich naturalnym środowisku nie ma go zbyt wiele. z drugiej strony jak zaświecisz mocniej to nic im się raczej nie stanie. Nie ma się co oszukiwać to tylko akwarium, a nie jezioro.



Byłem kiedyś za takie stwierdzenie "zrównany z ziemią" :)

Opublikowano
Generalnie przy skąpo świeconych zbiornikach biotopu Malawi zalety tego szkła giną. Kilka faktów dla Ciebie:

- pyszczaki nie przepadają za dużą ilością światła, w ich naturalnym środowisku nie ma go zbyt wiele.



Ciekawe stwierdzenie, ze nie lubia swiatla.Moglbys to czyms konkretnym potwierdzic.;) Nie sadze.

Jezioro lezy w strefie silnego naswietlenia i przejrzystosc wody tez jest bardzo duza, a wiec twierdzenie ze jeziorze nie ma za duzo swiatla, calkowicie mija sie z prawda. Nijak sie tez ma twierdzenie ze pyszczaki nie przepadaja za duza iloscia swiatla, nie jest to niczym poparte.

Opublikowano
Jak jest za jasno to fakt może ale nie musi pojawić się płochliwość i chowanie w skałkach.


IMO rowniez niczym nie poparte stwierdzenie. :P


Wracajac do pytan autora odnosnie swiatla:



Kwestia oświetlenia:

Jaka temperaturę barwy wybrać aby najlepiej świeciło w optiwhite?

Jeżeli stosować lampy to jakie?

Jaka musi być odległość lamp od tafli wody?


Z góry dziękuje za odpowiedzi i zaangażowanie ;)



Barwa swiatla to juz co Ci sie podoba, ale IMO najlepiej wyglada cos w okolicach 10000K

Lampy w zaleznosci co lubisz a takze od funduszy.Najprosciej i najtaniej swietlowki T5, moze byc HQI a takze LEDy.

IMO nic nie zastapi "blikow' na piasku jak HQI czy LED.

Odleglosc w zaleznosci od zrodla swiatla, tak aby bylo bezpiecznie.

Opublikowano

Dzięki za odpowiedzi.

Powoli się przekonuje do sumpa.Znajomy wspominał mi o sumpie zraszanym. Mógłby ktoś opisać coś więcej na ten temat?


Jeżeli chodzi o optiwhite to jestem przekonany do niego ponieważ często stosuje się je we współczesnej architekturze.

Planuje w kuchni zrobić akcenty ze szkła Lacobel, więc jeżeli chodzi o optiwhite jestem jak najbardziej za.


Podobnie, jeżeli chodzi o oświetlenie chciałbym zrobić je w eleganckiej zabudowie to też myśle, że warto było by zrobić HQI (czy coś jeszcze?)

Żeby zrobić je raz a dobrze bez późniejszych modyfikacji.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.