Skocz do zawartości

Akwarium 150x50x50 (Plan)


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam!


Na początku chciałem napisać, że jest to świetne forum i od pewnego czasu je śledzę.

Planuje remont mieszkania a wraz z nim akwarium. Mam już pewna koncepcje ale brakuje mi porad ekspertów.


Akwarium osadzone będzie w szafce tworzącej ścianke działowa pomiędzy salonem a dość dużą kuchnią.

Wykonane ze szkła optiwhite.

Jestem obecnie w trakcie planowania dlatego też wymiar akwarium można zmienić.


Jeżeli tak, to czy warto dołożyć trochę centymetrów(150x60x60)?

Czy warto zrobić sump czy wybrać opcje 2 filtrów kubełkowych i grzałki przepływowej?

Zależy mi na estetycznym podejściu do projektu akwarium.Akwarium będzie widać z 2 pomieszczeń.

Podłoże - około 50kg białego piasku. Jakie kamienie wybrać.

Skoro akwarium niebędzie posiadać tła to jak je dobrze zaaranżować?

Jakie ryby warto chodować, którym nieprzeszkadza brak tła?


Kwestia oświetlenia:

Jaka temperaturę barwy wybrać aby najlepiej świeciło w optiwhite?

Jeżeli stosować lampy to jakie?

Jaka musi być odległość lamp od tafli wody?


Z góry dziękuje za odpowiedzi i zaangażowanie ;)

Opublikowano

Hej! Jeżeli chodzi o cm to najważniejsza jest długość dna im więcej tym lepiej, wysokość akwa nie jest aż tak ważna, myślę że sump jest zbyteczny w takim akwa więc kubełek jako filtracja biologiczna wystarczy- polecam HW 303B mam taki od półtorej roku i wszystko gra, a i nie jest aż tak drogi jak inne firmy, do tego filtracja wewnętrzna coś o przepływie 2000l/h minimum, dodatkowo cyrkulator jvp 102 aby mieć czyste dno do wyboru 3000l/h lub 5000l/h, wybór kamieni to rzecz gustu ale w akwariach malawi przoduje serpentynit i wapienie i to jest najczęściej polecane, piasek kwarcowy, może być tez zwykły budowlany lub i też ten z plaży, oczywiście po dokładnym wypłukaniu, rybom brak tła nie będzie przeszkadzał, ciekawe ułożenie w akwa kamieni też spowoduje ładny wizualny charakter zbiornika, światło to 2x30W powinno wystarczyć ale z tym to sam musisz już poeksperymentować, to tyle, mam nadzieję, że choć trochę pomogłem. Powodzenia i trzymam kciuki!!!

Opublikowano
myślę że sump jest zbyteczny


Absolutnie sie nie zgadzam, wlasnie ze tylko sump. Poniewaz akwa bedzie widoczne z dwoch stron, to jakikolwiek sprzet bedzie bardzo widoczny. Nie wyobrazam sobie widoku filtra wew. z wielka gabka w takim akwarium.

Jezeli masz mozliwosc stawiaj sump, a w akwarium dasz tylko cyrkulator ktory na pewno bedzie latwiej "ukryc' niz filtr wew.

Opublikowano

Po co stosuje się opti white? dla większej estetyki krawędzi, dla lepszego oddania barw, bo taka panuje moda. Generalnie przy skąpo świeconych zbiornikach biotopu Malawi zalety tego szkła giną. Kilka faktów dla Ciebie:


- by optiwhite prezentowało się tak jak powinno trzeba dużo światła.

- przewaga optiwhite nad float rośnie wraz z grubością.

- pyszczaki nie przepadają za dużą ilością światła, w ich naturalnym środowisku nie ma go zbyt wiele. z drugiej strony jak zaświecisz mocniej to nic im się raczej nie stanie. Nie ma się co oszukiwać to tylko akwarium, a nie jezioro.

Opublikowano

- pyszczaki nie przepadają za dużą ilością światła, w ich naturalnym środowisku nie ma go zbyt wiele. z drugiej strony jak zaświecisz mocniej to nic im się raczej nie stanie. Nie ma się co oszukiwać to tylko akwarium, a nie jezioro.



Byłem kiedyś za takie stwierdzenie "zrównany z ziemią" :)

Opublikowano
Generalnie przy skąpo świeconych zbiornikach biotopu Malawi zalety tego szkła giną. Kilka faktów dla Ciebie:

- pyszczaki nie przepadają za dużą ilością światła, w ich naturalnym środowisku nie ma go zbyt wiele.



Ciekawe stwierdzenie, ze nie lubia swiatla.Moglbys to czyms konkretnym potwierdzic.;) Nie sadze.

Jezioro lezy w strefie silnego naswietlenia i przejrzystosc wody tez jest bardzo duza, a wiec twierdzenie ze jeziorze nie ma za duzo swiatla, calkowicie mija sie z prawda. Nijak sie tez ma twierdzenie ze pyszczaki nie przepadaja za duza iloscia swiatla, nie jest to niczym poparte.

Opublikowano
Jak jest za jasno to fakt może ale nie musi pojawić się płochliwość i chowanie w skałkach.


IMO rowniez niczym nie poparte stwierdzenie. :P


Wracajac do pytan autora odnosnie swiatla:



Kwestia oświetlenia:

Jaka temperaturę barwy wybrać aby najlepiej świeciło w optiwhite?

Jeżeli stosować lampy to jakie?

Jaka musi być odległość lamp od tafli wody?


Z góry dziękuje za odpowiedzi i zaangażowanie ;)



Barwa swiatla to juz co Ci sie podoba, ale IMO najlepiej wyglada cos w okolicach 10000K

Lampy w zaleznosci co lubisz a takze od funduszy.Najprosciej i najtaniej swietlowki T5, moze byc HQI a takze LEDy.

IMO nic nie zastapi "blikow' na piasku jak HQI czy LED.

Odleglosc w zaleznosci od zrodla swiatla, tak aby bylo bezpiecznie.

Opublikowano

Dzięki za odpowiedzi.

Powoli się przekonuje do sumpa.Znajomy wspominał mi o sumpie zraszanym. Mógłby ktoś opisać coś więcej na ten temat?


Jeżeli chodzi o optiwhite to jestem przekonany do niego ponieważ często stosuje się je we współczesnej architekturze.

Planuje w kuchni zrobić akcenty ze szkła Lacobel, więc jeżeli chodzi o optiwhite jestem jak najbardziej za.


Podobnie, jeżeli chodzi o oświetlenie chciałbym zrobić je w eleganckiej zabudowie to też myśle, że warto było by zrobić HQI (czy coś jeszcze?)

Żeby zrobić je raz a dobrze bez późniejszych modyfikacji.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Napięcie jak u S.  Kinga. Dobrze, że wszystko się poprostowało.
    • Witam malawijskie towarzystwo! Minęły już 3 miesiące od mojego ostatniego wpisu. Od tamtej pory mocno ruszyły glony, ryby podrosły a akwarium w końcu żyje pełnią życia. Oczywiście znalazła się też masa problemów - od nich właśnie chciałbym zacząć dzisiejszą aktualizację. Podczas codziennego obserwowania ryb grupy mbuna z jeziora malawi zawsze najbardziej robiła na mnie wrażenie ich ruchliwość, która w połączeniu z niebanalnymi kolorami pyszczaków dawała oczom prawdziwy spektakl skrawka pięknego biotopu w moim własnym salonie. Pierwszy problem pojawił się wtedy, gdy ryby przez przeszło miesiąc czasu żyły w ciszy pod kamieniami. Było to o tyle kłopotliwe, że ani ja nie mogłem się cieszyć widokiem ryb, ani ryby nie mogły cieszyć się odpowiednio szybkim wzrostem. Ich płochliwość spowodowała zmniejszenie apetytu a co za tym idzie spowolnił także ich przyrost masy. Przyczynę problemu wykryłem dość szybko. Jak tylko wykluczyłem możliwość zbyt słabych parametrów wody odkryłem, iż mój kot notorycznie wrzucał zakrywkę od pokrywy akwarium do jego środka. Duża częstotliwość takiego działania spowodowała strach do pływania w toni u ryb. Jak tylko połączyłem kropki zabezpieczyłem zakrywkę tak, aby kot już nie mógł wrzucić jej do akwarium. Same ryby zacząłem na nowo przyzwyczajać do człowieka stosując głodówkę (oczywiście w granicach rozsądku - zamiast 3 razy dziennie dostawały raz). Gdy ryby zaczęły wychodzić zza kamieni przy karmieniu z powodu większej chęci do jedzenia szybko zaczęły z powrotem przyzwyczajać się do człowieka. Największy problem nastąpił około miesiąc temu: Otóż nie myśląc za dużo przy montowaniu oświetlenia opartego na modułach led postawiłem na przyklejenie go akrylem do pokrywy akwarium… Jak można się domyślić akryl w środowisku olbrzymiej wilgotności nie miał prawa wyschnąć, co poskutkowało odpadnięciem całej listwy z oświetleniem prosto do środka akwarium. O zaistniałej sytuacji dowiedziałem się dopiero po powrocie z pracy, kiedy to woda była już na tyle mętna od akrylu, że bałem się o zdrowie ryb. Od razu zabrałem się za podłączenie węży do akwarium, jeden pompował wodę przez balkon a drugi nalewał świeżej z kranu. Po godzinie okazało się, że wąż odprowadzający wodę z akwarium nie wyrabiał nad tym dolewającym i w salonie miałem wody po kostki. Szczęście w nieszczęściu, że żadna ryba nie ucierpiała. Nie mniej jednak wyciek wody spowodował zwarcie w zasilaczu od oświetlenia, który przez to, że leżał na podłodze za akwarium został zalany wodą. Po ogarnięciu sytuacji i ponownym zamontowaniu oświetlenia tym razem na śrubach, sytuacja się ustatkowała. Nie będę ukrywał, że spodziewałem się zdziesiątkowania populacji mojego akwarium, co na szczęście nie miało miejsca i ani jedna ryba nie przypłaciła mojego błędu życiem. Od tamtej pory wszystko śmiga jak należy więc mogę teraz napisać coś o samych rybach. Zacznę od gatunku Metriaclima Fainzilberi Makonde - ryba która tak jak wcześniej pisałem jest najbardziej związana ze środowiskiem skalnym przez co nie jest stałym bywalcem toni wodnej. Omawiany gatunek prawdopodobnie trafił mi się w statystyce 9+6 - o ile nie mylę się, iż samice mogą być tylko OB. Mooże jeszcze coś wyjdzie w ciapki ale szczerze wątpię. Z aż 9 samców tylko dwa dają się we znaki reszcie obsady. Dzieli ich +- 1cm wielkości. Większy osobnik zajmuje grotę po środku akwarium i nie narusza zbytnio cielesności innych ryb. Mniejszy samiec okupujący grotę w prawej części akwarium dużo bardziej natarczywie pokazuje swoją dominację na tym obszarze akwarium, ale nie robi przy tym większej krzywdy innym rybom. Nieustannie odgania nieproszonych gości ze swojego terytorium, ograniczając się przy tym jedynie do krótkiej pogoni. Z obserwacji tej dwójki nadal ciężko mi dojść do tego, który z nich jest rzeczywistym liderem u tego gatunku. Wielkość oraz okupowana przestrzeń skłania mnie ku stwierdzeniu iż to większy samiec wiedzie prym. Z drugiej jednak strony mniejszy osobnik wykazuje większą agresję wobec innych ryb i wcale nie schodzi z drogi temu pierwszemu. Myślę, że moje wątpliwości rozwieje zaobserwowanie wyczekiwanego przeze mnie ich spotkania na neutralnym gruncie, które podpowie mi kto tu jest maczo. Drugi gatunek to Metriaclima Msobo Magunga - gatunek widoczny non stop, uwielbiający pływanie w toni. Tutaj nie mam za dużo do powiedzenia. Wszystkie ryby tego gatunku to nadal żółtki nijak odróżniające się od siebie nawzajem. Jedyne co wiem to to, że dwa osobniki powoli nabierają „brudnej żółci” co świadczyć może o ich powolnym wybarwianiu się ku niebiesko-czarnym kolorom dorosłych samców. Trzeci i ostatni już gatunek w moim akwarium to Metriaclima Kingsizei Lupingu - ryba widoczna najczęściej ze wszystkich, bojąca się człowieka najmniej. Wiecznie zainteresowana wszystkim spoza i w akwarium, pierwsza do jedzenia i pogodnie nastawiona. Tutaj o jakimkolwiek samcu nie mam pojęcia, każda ryba wygląda identycznie a odróżnia ich jedynie wielkość. Nie mogę się doczekać momentu, kiedy jakiś samiec wybarwi się na kolory dominanta. Przy istniejącej sytuacji zbiornika i takim a nie innym usposobieniu gatunków póki co w akwarium jest zdecydowanie za żółto. Przełom w tej sprawie będzie dopiero w nowym, większym baniaku po dodaniu czwartego gatunku, kiedy to bilans ryb o tym kolorze troche zmniejszy się w stosunku do całości obsady. Tutaj jeśli jeszcze ktoś to czyta prosiłbym o sugestie jaki gatunek mógłbym dodać. Chciałbym utrzymać akwarium w klimacie ryb z rodzaju Metriaclima. Nowy baniak będzie miał 700l także możecie pisać swoje propozycje co by do niego pasowało, uwzględniając oczywiście dopasowanie do obecnej obsady. Póki co na celowniku mam Metriaclima hajomaylandii. Tak akwarium prezentuje się na dzień dzisiejszy: IMG_8375.mov   Na koniec wrzucam filmik z wczorajszego wieczornego karmienia i życzę wszystkiego dobrego, pozdro! IMG_8269.mov  
    • No  i sprawa wyjaśniona w tym konkretnym przypadku. Ja cały czas stosuje coś takiego jak w linku .  Ma zwolenników i  sceptyków. Osobiście polecam. https://www.ustm.pl/produkt/wkłady-sedymentacyjno-weglowe-sto/
    • Odpisali mi z zoolka. Oto co napisali: W przypadku preparatów firmy ZOOLEK wskazujemy termin do którego produkt zachowuje swoje właściwości. Nie podajemy terminu przydatności po otwarciu. Jeśli chodzi konkretnie o preparat Antychlor, to spokojnie zachowuje on swoje działanie nawet po przekroczeniu terminu. OK to gitara. Mogę spokojnie używać ten antychlor. Nie musze się przejmować jakąkolwiek datą ważności.
    • Przeczytałem ten artykuł co podałeś, wynika z niego że mam ten nowy prefiltr bo mam 2 kosze zamiast jednego wielkiego.
    • Nie wiem czy dobrze kojarzę, ale kiedyś był problem z obiegiem wody w JBL. Firma zmieniała konstrukcję górnego koszyka. Może to właśnie Twój problem? https://www.akwarystyczny24.pl/artykul/nowy-prefiltr-w-filtrach-jbl-cristal-profi-greenline-ii-158
    • Napisałem wczoraj do zoolka. Może dzisiaj odpiszą.
    • Data  na opakowaniu antychloru to data ważności produktu w zamkniętym i oryginalnym opakowaniu ( w odpowiednich warunkach) .  Masz racje poddając wątpliwości. Po otwarciu substancje aktywne mogą się  pomału ulatniać i degradować. napisz do producenta to udzieli wyjaśnień .
    • Chyba napisze do zoolka bo czuje że nic się tutaj nie dowiem... 
    • Nie zadawaj mi takich pytań bo ja na przykładzie testów kropelkowych miałem na myśli ważność antychlorów na np. pół roku albo więcej. Przykładowo bo chce się tego dowiedzieć. Nic nie pisałem o 48h bo to bzdura. Moje pytanie kieruje do kogoś kto zna się na chemii i czy może mi powiedzieć ile czasu ważności mają antychlory po pierwszym użyciu?  Do kogoś kto się naprawde na tym zna.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.