Skocz do zawartości

240l - pytania po zalaniu


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Ponad tydzień temu zalałem moje 240l. JBL cp901 na wlocie filtr narurowy + cyrkulator VP100.


Parametry wody po zalaniu:

pH - 8,5

kH - 25

gH - 12

NO2 - 0

NO3 - 0

NH4/NH3 - 0

po tygodniu wyniki następujące:

pH - 8,5

kH - 16

gH - 10

NO2 - 0

NO3 - 0

NH4/NH3 - 0


A teraz jako początkujący mam parę pytań:

1 Po zalaniu dodałem Sera bio nitrivec 100ml - po tygodniu nic się nie rusza dolać coś? uryna? wpuścić jakieś gupiki? czy spokojnie czekać?


2 Jak mocno tafla wody ma się ruszać żeby było prawidłowe napowietrzanie? tzn wylot wody z kubła ma być ustawiony nad taflą? czy wystarczy trochę pod taflą, tak żeby tafla się ruszała ale nie było słychać pluskania?


3 Czy kubeł w moim przypadku JBL 901 od czasu do czasu wyrzuca powietrze? Przez większość czasu pracuje cicho ale czasami wyrzuci z siebie trochę powietrza(wtedy pracuje głośniej kilka sekund) - nie wiem czy to normalne czy gdzieś cięgnie lewe powietrze na obudowie albo na filtrze narurowym i powinienem to zlikwidować.


3 Planowana obsada to:

-Pseudotropheus saulosi coral

-Labidochromis caeruleus

-Melanochromis cyaneorhabdos

Jakie ilości młodych ryb powinienem kupić żeby potworzyć haremy?

Kupić wszystkie gatunki od razu czy raczej pojedynczo? Jeśli pojedynczo to od którego zacząć?

4 Ktoś ostatnio kupował ryby na północy polski i może jakiś sklep/hodowce polecić? (Elbląg - Olsztyn - Trójmiasto lub okolice?)


Z góry dziękuje za odpowiedzi.


Edit:

Nie wiem czy to Euro czy to moje pytania takie trudne się okazały, że brak jest odpowiedzi:) No chyba, że strzeliłem jakąś gafę czy niezgodność z regulaminem to proszę mnie przywołać do porządku:) Tak czy siak dzisiaj chyba "nasikam" do akwa:)

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Czy ktoś z forumowiczów mógłby ocenić moje pomiary wody?


Parametry wody po zalaniu 29.05:

pH - 8,5

kH - 25

gH - 12

NO2 - 0

NO3 - 0

NH4/NH3 - 0

05.06:

pH - 8,5

kH - 16

gH - 10

NO2 - 0

NO3 - 0

NH4/NH3 - 0

11.06: dodałem ok 60ml uryny

NO2 - 0

NO3 - 0

NH4/NH3 - 0

14.06:

NO2 - 1

NO3 - 10

NH4/NH3 - 0,5

18.06:

pH - 8,5

kH - 18

gH - 10

NO2 - 5

NO3 - 30

NH4/NH3 - 0


Zastanawia mnie parametry NH4/NH3 czy nie powinny być one wyższe?

Gdyby ktoś znał odp na moje wcześniejsze pytania nr 2,4,5 bardzo bym prosił również o odp:)

Opublikowano
wystarczy trochę pod taflą, tak żeby tafla się ruszała ale nie było słychać pluskania?

Tak wystarczy

Kupić wszystkie gatunki od razu czy raczej pojedynczo? Jeśli pojedynczo to od którego zacząć?

Kup po 10 sztuk z gatunku, jak masz możliwość to wpuszczaj na raty w odstępie powiedzmy tygodniowym, unikniesz ew. zachwiania parametrów.

Zastanawia mnie parametry NH4/NH3 czy nie powinny być one wyższe?

Już prawdopodobnie bakterie uporały się z amoniakiem teraz czekaj aż NO2 spadnie do 0,0.

Opublikowano

Niestety chyba nie będę miał takiej możliwości. Rybki będę zamawiał, albo gdzieś po nie jechał a co za tym idzie za duża były by koszty. Kupię najprawdopodobniej dwa gatunki a dopiero po jakimś czasie dokupię trzeci.


Za nim NO2 zejdzie do zera NO3 pewnie przekroczy 50. Wówczas powinienem dokonać pierwszej podmiany wody?

Opublikowano
Za nim NO2 zejdzie do zera NO3 pewnie przekroczy 50. Wówczas powinienem dokonać pierwszej podmiany wody?
Już możesz zacząć podmieniać np. po 5 % codziennie.
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Mam mały, albo duży problem... przegapiłem moment kiedy NO2 zeszło do zera w moim dojrzewającym akwa. Tydzień temu NO2 było ponad 5 i NO3 było 30. Wyglądało na to że jeszcze trochę czasu upłynie za nim NO2 spadnie do zera dlatego nie robiłem testów w między czasie. Przed chwilą po zrobieniu testów okazało się, że NO2=0 a NO3=5-10 (w między czasie robiłem podmiany wody). Ile mam czasu na wpuszczenie rybek? Czy w między czasie powinienem dolewać jakiejś pożywki dla bakterii do akwa? Jeśli tak to jaką powinienem kupić?

Opublikowano

Ryby najszybciej mogę mieć na piątek z tym że w weekend niestety nie będę mógł ich nadzorować(wyjazd). Co dla bakterii i rybek będzie lepsze? zakup w pt i zostawienie ich bez nadzoru na weekend czy zakupienie ich powiedzmy w pn?

Opublikowano

Ku temu się też skłaniam... a pytanie zadaje ponieważ nie wiem jak zachowają się bakterie w filtrze. Czy wytrzymają tyle czasu bez pożywki....

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.