Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam Serdecznie .

Mam nadzieje że dobrze trafiłem jakiś czas temu po tropikach postanowiłem założyć Aqwa z Malawi faktycznie sa wyjątkowe sporo czytałem ale czy zrozumiałem dlatego proszę o parę porad jeżeli chodzi o obsadę myśle że jeszcze jest trochę czasu może nawet więcej na początek napiszę co postanowiłem kupić i proszę o porady czy jest to dobry wybór co mam dołożyć lub co niepotrzebne z góry bardzo dziękuje .

Tank 250 do 300l oczywiscie z pokrywą jakoś tak bardziej mi sie podoba.

Jakie oświetlenie najlepsze?

Filtr EHEIM PROFESSIONEL 2226 ( faktycznie jest do wiekszego litrażu ale chyba niezaszkodzi)

Filtr EHEIM CLASSIC 2213 ( chcę go użyć jako podżwirowy )

Cały zestaw Eheima do filtracji pożwirowej czyli płytki i rureczki itd

oczywiście grzałka odpowiednia.

Kolejna rzecz nie przepadam za piachem a wiadomo że pyszczaki to lubią zatem szczerze filtr podżwirowy nieodpali mam pomysł na pokrycie podłoża żwirem oraz połaciami piachu tyle ze obawiam sie jak juz pisałem aby piach nie poszedł w dół w filtr podżwirowy Prosze o porady odnośnie podłoża

Skałki jak myśle piaskowce ,wapnie jakieś roślinki

pewnie coś pominąłem .

Dziekuje z góry za rady nie oczekuje karcenia tylko rad Pozdrawiam Wszystkich

Opublikowano

Tank 250 do 300l oczywiscie z pokrywą jakoś tak bardziej mi sie podoba.

Jakie oświetlenie najlepsze?



Jezeli z pokrywa to jestes raczej ograniczony do swietlowek.Generalnie barwa swiatla nie gra wielkiej roli, aczkolwiek ryby wygladaja zedydowanie lepiej przy swietlowkach o barwie 10000-15000K.



Filtr EHEIM PROFESSIONEL 2226 ( faktycznie jest do wiekszego litrażu ale chyba niezaszkodzi)

Filtr EHEIM CLASSIC 2213 ( chcę go użyć jako podżwirowy )

Cały zestaw Eheima do filtracji pożwirowej czyli płytki i rureczki itd

oczywiście grzałka odpowiednia.



Jezeli chodzi o pierwszy filtr to spokojnie da rade, zawsze lepiej miec zapas mocy.;)

Co do drugiego to filtracja podzwirowa sie nie sprawdzi, jezeli dasz tez piasek.Co do zwiru to nie polecam przy pyszczakach.Po pierwsze jest ciezki do utrzymania czystosci, po drugie pozbawisz ryby jednego z ich ulubionych zajec:"prac budowlanych" w piachu i jego przesiewanie.

Pomysl o filtrze ktory bedzie pelnil role mechaniczna-usniecie nieczystosci.



Kolejna rzecz nie przepadam za piachem a wiadomo że pyszczaki to lubią zatem szczerze filtr podżwirowy nieodpali mam pomysł na pokrycie podłoża żwirem oraz połaciami piachu tyle ze obawiam sie jak juz pisałem aby piach nie poszedł w dół w filtr podżwirowy Prosze o porady odnośnie podłoża



j.w.



Skałki jak myśle piaskowce ,wapnie jakieś roślinki

pewnie coś pominąłem .

Dziekuje z góry za rady nie oczekuje karcenia tylko rad Pozdrawiam Wszystkich



Kwestia gustu i tu juz sam musisz wykazac sie inwencja.

Polecam przestudiowanie malawiskich FAQ a napewno znajdziesz tam wiele odpowiedzi na swoje pytanie.Jak nie to wal smialo.;)

Opublikowano

Wielkie dzieki za bardzo szybkie czesc odpowiedzi zatem zmiana z zwiru na piasek kwarcowy rozumie ze on bedzie dla pyszczakow wyborny ale czy przy nim moge uzyc filtra podzwirowego.Szczerze nie wiem czy piach dobrze sie czysci w trakcie uzytkowania wy zapewne wiecie jakos tak obawiam sie o czystosc oczywiscie sa podmiany wody itd czy mozecie cos wiecej Dziekuje

Opublikowano
Wielkie dzieki za bardzo szybkie czesc odpowiedzi zatem zmiana z zwiru na piasek kwarcowy rozumie ze on bedzie dla pyszczakow wyborny ale czy przy nim moge uzyc filtra podzwirowego.Szczerze nie wiem czy piach dobrze sie czysci w trakcie uzytkowania wy zapewne wiecie jakos tak obawiam sie o czystosc oczywiscie sa podmiany wody itd czy mozecie cos wiecej Dziekuje


Tak jak juz mowilem przy piachu, podzwirowego nie uzyjesz.

Co do utrzymania czystosci IMO piasek zdecydowanie wygrywa ze zwirem.:P Przewage ma w tym iz nieczystosci generalnie pozostaja na wierzchu i nie wnikaja w glab jak to sie dzieje prz podlozu zwirowym;) .Jest tez o wiele latwiej je zebrac.Jezeli zapewnisz dobra filtracje i cyrkulacje to nie bedziesz w_ogole musial myslec o czym takim jak odmulanie dna.:D

Opublikowano

Dzieki naprawde wielkie chyba pierwsze forum gdzie ludzie sa rzeczowi i bez cwaniactwa . Zatem pare rzeczy mamy ustalonych co z filtrami jak myslicie nie chce ze powinien pociagnac tylko miec pewnosc trudno trzeba dac wiecej da sie:D I raczej z Eheima POZDRAWIAM


Ups widze ze chyba po temacie szkoda ale i tak sporo juz sie dowiedzialem jezeli ktos wskoczy prosze o podpiwiedz w sprawie filtrów i oswietlenia napewno bedzie z pokrywa Dzieki

Opublikowano

Co jeszcze chcialbys wiedziec? Filtry jak juz mowilem, podzwirowy nie zda egzaminu jezeli bedzie piasek.Jako biologa mozesz zastosowac pierwszego z eheim-ow i dodac filtr ktory bedzie pelnil role mechaniczna(usuwanie zanieczyszczen).Moze to byc np. glowica z gabka.

oswietlenie to sprawa indywidualna, aczkolwiek sprawdzone przez wielu i jedne z lepszych swietlowek to JBL Marin Day, AM Reef white lub Philips Activiva Active

Opublikowano

Czytam na forum o filtrach i szczerze nikt nie pisze o Eheimie tylko tetra jbl i inne czy to oznacza ze sa slabsze moze glosniejsze o to juz wazne aby nie wył ewentualnie jakie doradzicie jezeli nie Eheim PROFESSIONEL 2226 szukam naprawde dobrego wyboru 2 moje pytanko czy nie znacie dostawcy , sprzedawcy piasku kearcowego ale zagranice z wysyłka pozdrawiam Dzieki

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.