Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Na początku pragnę serdecznie wszystkich przywitać, zatem cześć załoga.


Moja przygoda z akwarystyką zaczęła się już bardzo dawno potem zaprzestałem tego hobby a jakiś rok temu powróciłem do akwarystyki. Na chwilę obecną posiadam 3 zbiorniki stopniowo zaczynałem od mniejszego do większego:) akwarium 25l służy generalnie jako kotnik do zbrojników niebieskich które mnożą się na potęgę. W akwarium 45l trzymam płatki parkę zbrojników (wiem akwarium nie dla zbrojników, ale szkoda mi ryb oddać gdyż dochowałem się większej parki i mam nadzieję że nie jest im źle bynajmniej nie okazują takich oznak) poza tym pływa/spaceruje tam Ampularia i od niedawna posiadam zbiornik 80x40x40 który ma posłużyć jako Malawi, mam nadzieję, że w przyszłości znów zagości większy zbiornik.


Niestety popełniłem parę błędów natomiast od szwagra otrzymałem pyszczaki posiada on akwarium 160l zawsze byłem święcie przekonany, że posiada on Saulosi ku mojemu zdziwieniu okazuje się że to są Demasoni wiem małe akwarium generalnie pewien jestem 3 ryb że to Demasoni gdyż powiedział że hoduje ten gatunek i one wyglądają jak Demasoni. Dwie pozostałe ryby nie potrafię zidentyfikować jedna czarno granatowa bez pasków generalnie dominuję w stadzie prawdopodobnie to jest krzyżówka z innym gatunkiem gdyż okazało się że stopniowo szwagier dokupywał też inne gatunki. Druga ryba nie do zidentyfikowania ni to żółta ni to siwa mam nadzieję że przynajmniej to jest może Saulosi.


Dziś miałem nadmiar płatek możliwych już do przehandlowania udałem się do zoologicznego sprzedałem płatki i nabyłem pyszczaki udałem się z zamiarem zakupu Saulosi. patrze a gość w sklepie wszystkie pyszczaki razem Saulosi Demasoni Yellow i inne, zatem z tego co wyczytałem Saulosi młode są żółte więc wybrałem 3 żółte z bardzo jasno mało zauważalnymi pasami mają około 4 cm, miałem nadzieję że trafie na samice, ale zauważyłem że ryby posiadają atrapy jajowe, czyżby to były tylko samce? W sumie 8 ryb w moim akwarium, tylko jedna nie posiada atrap jajowych, jeśli dobrze rozumie atrapy znajdują się na końcu płetwy odbytowej?


Demasoni zamierzam stopniowo podmieniać na Saulosi, aby szwagrowi nie było przykro, że dał mi ryby a mi nie pasują itp.


Poniżej zamieszczam zdjęcia baniaka niestety są nie wyraźne robione aparatem Panasonic Lumix (jeśli ktoś obsługiwał ten aparat do robienia zdjęć baniaków proszę o porady jak robić dobre zdjęcia)


Wyposażenie akwarium:

Piasek kwarcowy z Obi Knaufel (jakoś takoś ta nazwa brzmi ;) )

Serpentenit i parę wapienie

Filtr HW-303A jako wkłady gąbka, wata i żwir koralowy, wata i ceramika

Grzałka 150W

parę roślinek miałem nadzieję że pyszczaki je zjedzą puki co wogóle ich nieruszają

Tło papier pognieciony pomalowany na czarno

Niebieska świetlówka i biała Osram T8 białą zamierzam wymienić na czerwoną aby w wybarwiać też żółte Saulosi


Ryby chyba krzyżówki

http://img35.imageshack.us/img35/7032/zidm.jpg


http://img225.imageshack.us/img225/297/zid2l.jpg


http://img64.imageshack.us/img64/4854/zid3.jpg


http://img6.imageshack.us/img6/3417/zid4.jpg


Ogólne zdjęcia

http://img690.imageshack.us/img690/8899/51918133.jpg


http://img210.imageshack.us/img210/4977/25503442.jpg


http://img266.imageshack.us/img266/2448/85441861.jpg

http://img39.imageshack.us/img39/5673/31595770.jpg

http://img856.imageshack.us/img856/5230/43385733.jpg

http://img204.imageshack.us/img204/6548/51815870.jpg

http://img716.imageshack.us/img716/3918/p1010274p.jpg


Proszę o pomoc w identyfikacji ryb oraz o ogólny opis zbiornika


Jeśli temat zamieszczony został w złym dziale proszę o przeniesienie oraz informacje gdzie został przeniesiony, za co z góry dziękuje.


Pozdrawiam miech

Opublikowano

Witaj na forum.

Pierwsza ryba (czarno niebieska) przypomina elongatusa.

Kolejna szaro zolta wyglada rzeczywiscie jak wybarwiajacy sie samiec saulosi.

Nowe zolte ryby - na 100% nie sa to saulosi.

Co to jest - nie wiem - pysk maja podobny do yellowka...


To tak na szybko - niestety 100% pewnosci nie ma z racji tego ze jak sam napisales ryby nie sa czyste gatunkowo.


Jezeli chcesz miec pewnosc co do czystosci gatunkowej swoich ryb proponuje pozbyc sie obecnych mieszkancow akwa i kupic ryby w sprawdzonym sklepie.

Jaka ma byc Twoja obsada?

Opublikowano

Ale yellowki mają czarne grzbiety miał je tam i właśnie tych z czarnym nie wybierałem, nowe żółte nic takiego nie posiadają myślałem że to Saulosi a tu lipa szkoda, skąd pewność że to nie Saulosi? Na zdjęciach w google młode Saulosi przypominają te które mam. Gość jeszcze miał w sklepie pyszczaki około 4cm, ale były jakby pomarańczowe a nie żółte to może to jest Saulosi, ale chyba Coral a corali nie chce

Obsada myślałem generalnie tylko o Saulosi 3 samce + 7 samic nie wiem czy to nie za dużo. Podobało by mi się również trzymać Demasoni, ale na chwile obecną wielkość zbiornika chyba na to niepozwala

Opublikowano

Przecież w MALAWI FAQ jest napisane że akwa powinno mieć min 80cm, w/w akwarium tyle przecież ma.


Jeżeli chodzi o te żółte pysie to kiedyś do galerii wrzuciłem takie same jako niezidentyfikowane to mi napisano że to odmiana yellow sunshine.

Opublikowano

Wiem że co do wielkości zbiornika zdania są podzielone sam uważam że im większe akwarium tym lepiej, ale w wielu opisach jest napisane, że dla Saulosi to minimum 80cm nie chce się sprzeczać w sprawie wielkości akwarium, zawsze jest najłatwiej napisać za mały zbiornik i tyle. Mimo wszystko proszę o pomoc w identyfikacji ryb. Proszę o przykłady zdjęć lub filmów jak wyglądają około 4cm Saulosi


A może ktoś w okolicy Wodzisławia Śląskiego posiada Saulosi?

Opublikowano
Tak ale dla malawijskich muszlowców.Dla saulosi to już 100x40


To już nie jest tak jasno napisane cytat z FAQ:

"Jaki jest najmniejszy zbiornik umożliwiający pielęgnacje pyszczaków ? Najmniejszy zbiornik umożliwiający pielęgnację to największy na jaki możesz sobie pozwolić, jednak nie może on być mniejszy niż 112 litrów pojemności i 80 cm długości."

Też jestem za ty im większy tym lepszy.

Proszę o przykłady zdjęć lub filmów jak wyglądają około 4cm Saulosi

Pooglądaj w galerii jest tego pełno np.


http://www.klub-malawi.pl/index.php/galeria/?g2_itemId=85358

Opublikowano

Po pierwsze witaj

Po drugie oddaj / sprzedaj te ryby co masz (szwagier jakoś to przełknie, browar czyni cuda ;))

Po trzecie kup saulosi z dobrego źródła a będziesz zadowolony.

Po czwarte w tym akwa to układ 1+4 będzie najbezpieczniejszy.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.