Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witajcie


makok back in business :razz:


postanowiłem skleić sobie akwarium. I zastanawia mnie jedna fundamentalna rzecz... którą z pośród dwóch technik klejenia byście wybrali i dlaczego?


a) metoda nazwijmy ją modnie ostatnio "szczelinowania hydraulicznego" - rozumiem przez to, złożenie wszystkich ścian akwarium przy pomocy wszelkiej maści klamr i zacisków, z pozostawionymi 3mm szczelinami, zabezpieczonymi taśmami itd, w które następnie wtłaczany będzie silikon....


czy,


B) metoda bliższa tej z tego filmiku:



Akwarium 180x70x50 powiedzmy... z 10mm szyby

dwóch pomocników

zapał i chęć :grin:

Opublikowano

Welcome back :)


Wracasz do DIY czyli znowu Polska mysl technologicznacpojdzie kilka krokow do .... Mam nadzieje przodu.


Nie wiem co jest na tym filmie bo nie jest dostepny dla komorek ale pierwsza metoda wydaje sie ciekawa pod tym wzgledem ze nie masz laczenia spoin. W sumie bedzie to jedna dluga spoina (chyba dobrze zrozumialem - kleisz wszystko od razu?)

Ja to bym nawet poszedl krok dalej i przygotowal rozporki na spoine 4 i 3mm. Po wypelnieniu spoin silikonem bym wymienil rozporki i docisnal o ten jeden milimetr zeby jednak troche silikonu wypchnelo. IMO polaczenie byloby pewne na 200%.

Opublikowano

filmik pokazuje metodę, w której nakładamy silikon na poszczególne szyby a potem składamy całość konstrukcji...


metoda a) przyprawia mnie o lekki ból głowy bo obawiam się że akwarium o takich wymiarach, gdzie dno bedzie klejone z 3 kawałków spowoduje że będę musiał wisieć nad zbiornikiem na jakimś systemie bloczków, bo ręce które nakładałyby silikon muszą to robić od środka... a to powoduje ryzyko nacisków, przy pochylaniu się... :(


dlatego poddałem temat pod dyskusję...

Opublikowano

Oj tam zaraz system bloczkow.

Jezeli to tylko 50cm wysokosci to tragedii nie ma.

Chyba ze skleic na dwa razy - raz dno do kupy, pozniej reszte.

Opublikowano

Kunta dobrze prawi, po prostu zrobić to na raty: posmarować dno i tylną szybę z 2 krótszych stron, posmarować szyby boczne z 1 strony. Skleić tył, następnie (tu ktoś pomaga i trzyma) boki po kolei, na końcu przednią. Tak to sobie wyobrażam, żadnych rozpórek ani ścisków. Może źle to widzę i w praktyce robi się inaczej. Najpewniej zapytać M_sobo, przecież on klei na miejscu.

Opublikowano

Wydaje mi się ze większy baniak lepiej skleić niż małą pierdułkę.Bo nawet szczelina większa,postawiłbym na wysokości 50 cm od podłoża i do boju,ale metodą a.A wzmocnienia bym wkleił już po wyschnieciu całości.Dlaczego dno dzielone?

Opublikowano

zmocnień nie bedzie wogóle bo nie ma potrzeby i szpecą mi widok...

a dno dzielone bo mam szyby ze starego baniaka, które chciałbym wykorzystać, a takie dno pozwoli mi zużyć jak najwięcej tamtych szyb, poza tym klejone z 3 zmniejsza naprężenia...

Opublikowano

Ja mam 150cm z szyby 10 bez wzmocnien i Ci powiem szczerze ze juz na takie rozwiazanie bym sie nie zdecydowal.

Roznica w odleglosci pomiedzy szybami po napelnieniu to 8mm czyli kazda szyba wygina sie o 4mm.

Mi sie to nie podoba i troche mnie niepokoilo ale mimo soczewki stoi i ma sie dobrze, jednak przy dluzszym bym sie na to nie zdecydowal.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
    • Malawi to nie morszczak. Tak, szukasz problemu tam gdzie go nie ma.
    • A no po to, że mnie chodzi o wodę do dolewki nie do podmian. Temat podmian mam, jak pisałem ogarnięty, i podobnie jak Ty daję kranówkę przepuszczoną przez węgiel, a wcześniej przez filtr mechaniczny i odżelaziający. Dolewka ma uzupełniać wodę wyparowaną, w moim przypadku ok. 30-40 l/tydzień. Paruje czyste H2O, różne związki rozpuszczone w wodzie kranowej, a w konsekwencji  akwariowej, głównie sole wapnia,  zostają. Jeżeli będę uzupełniał ubytki kranówką, a u mnie jest twarda, faktycznie idealna dla pyszczaków, to z czasem stężenie tych substancji będzie rosnąć. Podmiany tylko spowolnią proces. Analogicznie, jeżeli w akwarium morskim będziesz uzupełniał wodę odparowaną solanką, to za jakiś czas będziesz miał biotop Morza Martwego.😉 Być może szukam problemu, tam gdzie go nie ma, może można w nieskończoność uzupełniać wodę odparowaną zwykłą kranówką i nic się nie dzieje,  ale na logikę, żeby nie zaburzać parametrów wody w akwarium, lepiej jest uzupełniać ubytki tym, co ubyło.
    • Ale po co? W kranach mamy wodę idealną dla pyszczaków. Wystarczy ją puścić przez węgiel🤷‍♂️
    • Sprawdza się w zupełności ale do podmian, a mnie teraz chodzi o wodę do dolewki czyli jak najbardziej zbliżona do chemicznie czystej. Chcę założyć trójnik za elektozaworem i jedną drogą pójdzie woda do podmian, a drugą przez DEMI lub RO do dolewki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.