Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Na początku, ponieważ to mój pierwszy post na tym forum, WITAM WSZYSTKICH bardzo serdecznie.

Teraz przejdźmy do rzeczy.

Jestem w trakcie planowania/zakładania akwarium 375l (150x50x50).

Mam kilka pytań i kilka próśb wyjaśnienia wątpliwości.

1. Filtr zewnętrzny:

Planuje w przyszłości przerybienie. Oczywiście kontrolowane. Ma być kubełek + denitryfikator w rurze. Czy potrzebuję zawyżać filtr do pojemności akwarium. Chodzi o kubeł, przy denitryfikacji czy dobrać do pojemności baniaka.

2. Mam zamiar decydować się na Eheima. Mam trzy do wyboru:

a) E. Pro 3

B) E Pro.

c) E Classic

plus czwarty

d) JBL e 1500

Różnice w konstrukcji znam. Chodzi mi o codzienne użytkowanie. Nie o pisanie ja mam ten, jest lepszy. Może lepiej tak: mam taki, a taki filtr, ma dla mnie takie i takie zalety, a takie i takie wady. Nie chce nikogo pouczać. Ale każdy ma swoje warunki. Może okazać się, że nie warto przepłacać za PROF3 trzeba brać classica albo JBL.

Teraz filtr Wewnętrzny.

Zrobiliście mi taką mgłę, że muszę zadać kilka pytań.

3. Do tej długości akwa filtr wew. + pompka (ma przyganiać nieczystości pod filtr,( a więc umiejscowienie po przeciwnej stronie))?

4. Proszę pomóżcie jaki filtr, jaka pompa. Firma i wydajność. Wiem ile użytkowników tyle opinii.

Tyle na razie ale obiecuję to nie koniec.:P :p :P

Opublikowano

Zastanów sie jeszcze nad narurowcem. Super rozwiązanie nie ma nic w środku akwa poza wlotem i wylotem. Nie wkładasz rąk do baniaka w celu wyczyszczenia mechanika(nie stresujesz pysi). Możesz dokupić ewentualnie falownik jak będą zalegały qpy. Ja miałem wcześniej kubeł hw-304b(bodajże taki model) , atmana i falownik.kubełek sprawował sie bdb chociaż używałem go bardzo krótko bo ok4mieś. ale był cichy bardzo wydajny2000l/h wykonanie troszkę tandetnę typowo chińskie no i ciągnął 55w czyli dużo.

Opublikowano
Planuje w przyszłości przerybienie. Oczywiście kontrolowane.
Nie ma czegoś takiego, chyba że ryby wysterylizujesz albo co miesiąc będziesz odławiał młode ;) Jak planujesz więcej ryb na litr wody niż sugerowane normy :) to bierz kubeł jak największy lub zainwestuj w bardzo dobre wkłady (wybór zależy od zasobności portfela i miejsca w szafce :)). Denitryfikator usuwa to co standardowo produkuje kubeł (biolog) a większość z nas usuwa to podmianami. Jeśli chodzi o filtrację mechaniczną to IMHO bardziej skomplikowana sprawa wszystko zależy od wystroju. Jeśli chodzi o mnie najlepsze rozwiązanie to narurowiec + 2 cyrkulatory po ok 3000l/h (łatwiej ustawić cyrkulację niż przy jednym 6000l/h) Jak chcesz koniecznie filtr wew to takowy powinien mieć przepływ min 2000l/h
Opublikowano

Czy moglibyście podać jakiś konkretny filtr wewnętrzny. Czy do tego filtra potrzebny jest cyrkulator? Pewnie tak. Jeśli tak to jaki? Proszę o konkret. Cóż, jeśli chodzi o narurowca, to raczej odpada.


Edit: Cyrkulator JVP 101 razy 2. Wewnętrzny Atman 203 lub Weipro 3500. Co wy na to?

Opublikowano

Kupujesz Atmana 203 i testujesz.Jeśli sam nie daje rady, to dokładasz cyrkulator np.Jvp102 o przepustowości 5000l/h.Taki tandem powinien poradzić sobie z nieczystościami.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Ja miałem at-203 i jvp 102 i kubełek 2000l/h i śmiało dawało radę przy 672l (160x70), później podłączyłem do kubła deni z węża 3/4" o długości 50m cisnienie wylotu spadło ale kubeł dawał radę nie było lipy nadal było czysto. Pomyśl jeszcze o cotygodniowej podmiance wody bo latać z wiadrami to troszkę lipa. A jeszce cotygodniowe czyszczenie prefiltra i mechanika mało komfortowo dla pysi i ciągłe moczenie łap:(

Opublikowano

Przyszła moim zdaniem pora na wnioski.

1. Filtr zewnetrzny jeden z czterech:

a) E. Pro 3

B) E Pro.

c) E Classic

d) JBL e 1500

Skłaniam się ku a.

2. Filtr wewnętrzny at-203 plus cyrkulator jvp-102.

3. Denitryfikator kubełkowy projektu Mariusza Suwalskiego.


Co do stałej podmiany wody, to nie mam takiej możliwości. Druga sprawa nawet gdyby, to kucie odpada. Ile ja się musiałem namęczyć nad możliwością postawienia akwarium, a teraz miałbym powiedzieć, że chcę kuć ściany. Usłyszałbym zapewne parę epitetów. Ach te kobiety.


Dzięki wszystkim za porady. Rozjaśniło mi to trochę w głowie. Ale nie, nie myślcie, że to koniec. Pojawię się w innym dziale.:)

Opublikowano
:confused: .......Jak juz nie możesz wiercić otworów w ścianie to możesz zamontować spust wody w kuble na rurze wylotowej i będziesz długim wężem sie podpinał i sru do wanny ;) i odwrotnie do kranu i sru....
Opublikowano
.Jak juz nie możesz wiercić otworów w ścianie to możesz zamontować spust wody w kuble na rurze wylotowej i będziesz długim wężem sie podpinał i sru do wanny i odwrotnie do kranu i sru....

Tak, dokładnie taki jest mój pomysł. Z tym, że na początku wlewał bedę część z wiadra. Zobaczymy co będzie ze stabilnością baniaka. Jak będzie OK to będę zwiększał ilość wody z kranu.

Po co płacić krocie za profa 3 jak wystarczy classic 2215.

U mnie taki śmiga w 450l i spokojnie z biologią daje radę.


Właśnie też o to mi chodziło w pierwszym poście, żeby ktoś powiedział mi czy warto iść w profa 3, skoro classic sporo tańszy. Prefiltr do niego to sobie sam zrobię. Dzięki Perez. Ja nawet myślałem o 2217

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
    • Malawi to nie morszczak. Tak, szukasz problemu tam gdzie go nie ma.
    • A no po to, że mnie chodzi o wodę do dolewki nie do podmian. Temat podmian mam, jak pisałem ogarnięty, i podobnie jak Ty daję kranówkę przepuszczoną przez węgiel, a wcześniej przez filtr mechaniczny i odżelaziający. Dolewka ma uzupełniać wodę wyparowaną, w moim przypadku ok. 30-40 l/tydzień. Paruje czyste H2O, różne związki rozpuszczone w wodzie kranowej, a w konsekwencji  akwariowej, głównie sole wapnia,  zostają. Jeżeli będę uzupełniał ubytki kranówką, a u mnie jest twarda, faktycznie idealna dla pyszczaków, to z czasem stężenie tych substancji będzie rosnąć. Podmiany tylko spowolnią proces. Analogicznie, jeżeli w akwarium morskim będziesz uzupełniał wodę odparowaną solanką, to za jakiś czas będziesz miał biotop Morza Martwego.😉 Być może szukam problemu, tam gdzie go nie ma, może można w nieskończoność uzupełniać wodę odparowaną zwykłą kranówką i nic się nie dzieje,  ale na logikę, żeby nie zaburzać parametrów wody w akwarium, lepiej jest uzupełniać ubytki tym, co ubyło.
    • Ale po co? W kranach mamy wodę idealną dla pyszczaków. Wystarczy ją puścić przez węgiel🤷‍♂️
    • Sprawdza się w zupełności ale do podmian, a mnie teraz chodzi o wodę do dolewki czyli jak najbardziej zbliżona do chemicznie czystej. Chcę założyć trójnik za elektozaworem i jedną drogą pójdzie woda do podmian, a drugą przez DEMI lub RO do dolewki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.