Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam!


Jestem w trakcie zakladania akwa o wymiarach 240dl wys 50 szer 90


Zastanawiam sie aktualnie nad obsada do tego zbiornika i mam juz taki metlik,iz postanowilem zwrocic sie do Was o jakies propozycje.Chcialbym zanzaczyc,ze biotop akwa to Malawi


podam wstepna obsade,bedziecie wiedzieli mniej wiecej czego oczekuje:)


liknk to fotek tego akwa ,ktore bedzie odwzorowane



df6a2744fa7b4f72m.jpg 20db2ef25f398cd1m.jpg 0e9ff15d1d11737em.jpg c8f6c4b9f5a63addm.jpg 5da97fd772f3ce93m.jpg



Aulonocara

Labidochromis caeruleus

labidochromis sp.blue white

Maylandia Estherae Red-red

Melanochromis cyaneorhabdos

Pseudotropheus saulosi

Pseudotropheus socolofi

Tropheops sp.chilumba



a tu te,ktore bym chial tez,ale nie wiem czy sie nie wyzabijaja,czy akwa nie za male ?


Aulonocara Rubin Red

Copadichromis borleyi Kadango

Cynotilapia afra

Cynotilapia Afra Red Top Likoma

Labidochromis caeruleus

Labidochromis sp. Perlmut

Labeotropheus trewavasae Thumbi OB.

Labeotropheus fulleborni MC

Labeotropheus trewavasae Chilumba

Lithobates

Maylandia estherae OB morf

Maylandia Aurora

Melanochromis johannii

Maylandia zebra chilumba

Pseudotropheus acei

Opublikowano

jezeli chcialbys mbune to mysle ze mozesz w takim akwa trzymac jakies 8-10 gatunkow, czyli jakies 50 ryb


Aulonocara

Labidochromis caeruleus

labidochromis sp.blue white

Maylandia Estherae Red-red

Melanochromis cyaneorhabdos

Pseudotropheus saulosi

Pseudotropheus socolofi

Tropheops sp.chilumba



Aluonacara. Ale jaka?

2 labidochromis w jednym akwa nie za bardzo moga plywac, moga sie laczyc w pary.

2 Pseudotropheusy tez nie za bardzo.

Poza tym red/red sa duzo bardziej agresywne od reszty ktora podales.



Aulonocara Rubin Red

Copadichromis borleyi Kadango

Cynotilapia afra

Cynotilapia Afra Red Top Likoma

Labidochromis caeruleus

Labidochromis sp. Perlmut

Labeotropheus trewavasae Thumbi OB.

Labeotropheus fulleborni MC

Labeotropheus trewavasae Chilumba

Lithobates

Maylandia estherae OB morf

Maylandia Aurora

Melanochromis johannii

Maylandia zebra chilumba

Pseudotropheus acei



Przedewszystkim musisz wiedziec ze trzeba unikac trzymania razem ryb tego samego gatunku, np. labidochromis.


Przykladowa obsada do twojego akwa moze byc, np.


Aulonacara Rubin Red 2+5

Labidochromis caeruleus 2+5

Melanochromis cyaneorhabdos 2+5

Pseudotropheus saulosi 2+5

Cynotilapia Afra Red Top Likoma 2+5

Tropheops sp.chilumba 2+5


i do tego mozesz dozycic jakas spokojna non mbune, np. Sciaenochromis Fryei czy Copadichromis Azureus w haremie 1+4.


Mozesz takze zaczac trzymac drapiezniki, 4-5 gatunkow w haremach 1+2 badz 1+3, np.


Nimbochromis Venustus 1+3

Nimbochromis Fuscostaeunatus 1+3

Dimidiochromis Comprssiceps 1+3

Fossorochromis Rostratus 1+2

Aristochromis Christi 1+3


Akwa masz duze wiec takze i wybor szeroki :wink:

Opublikowano

Ale fajne akwa :oops: ale fajne :oops:


YYyyy,wracając do tematu :D po części zgadzam się z nimbo,nie możesz trzymać więcej niż jeden gatunek z jednej "rodziny,grupy" ze względu na możliwość krzyżowania.Tzn trzeba przy tym uważać,bo ja sam mam np dwa gatunki Maylandii w akwa i nie mam problemów w związku z tym.Ponieważ ja trzymałbym tylko mbunę,to w mojej propozycji obsady nonmbuny nie będzie.Ale to tylko moja propozycja.Wybieram głównie z Twoich przykładów.

A więc:

-C.Afra

-M.Cyaneorhabdos

-M.Estherae (Red Blue albo Red Red)

-Labidochromis sp. Perlmut

-Labeotropheus trewavasae Thumbi OB.

-Pseudotropheus Socolofi (chociaż dla mnie już za niebiesko więc proponuję Daktari lub Elongatus-Chewere lub Spot)

-Próbowałbym kolejną Maylandię-Greshakei


Chyba tak bym zostawił,trzymając konkretne gatunki w większych grupach.Albo nawet zabrał jakiś gatunek,żeby było 6.

Opublikowano

Aulonocara

Labidochromis caeruleus

labidochromis sp.blue white

Maylandia Estherae Red-red

Melanochromis cyaneorhabdos

Pseudotropheus saulosi

Pseudotropheus socolofi

Tropheops sp.chilumba



Poza tym red/red sa duzo bardziej agresywne od reszty ktora podales.



oj, nie powiedziałbym. Raczej Tropheopsy by tu siały grozę i zniszczenie ;) Z redredami jest bardzo różnie, czasem killery, czasem siła spokoju. Maingano też taki bardziej niespokojny i socolofi. Z resztą, naprawdę jest to bardzo różnie.

Nie zgodzę się natomiast, że trzymanie razem socolofi i saulosi niesie takie ryzyko krzyżówki, że możnaby się martwić i odradzać - przy odpowiedniej liczbie osobników obu gatunków, takie ryzyko jest znikome. To nie aulonki :)


Odnośnie wymiarów akwarium - masz już to szkło, czy to plan dopiero? Jeśli baniak jeszcze nie stoi, to bardzo mocno radziłbym dodać z 10cm wysokości, którą często uważa się ze nieistotną. Tu chodzi bardziej o efekt wizualny - 90cm szerokości przy 50cm wys (minus 1,5cm grubość dna, z 5cm piasku, kolejne 2 cm od lustra wody do krawedzi akwarium, da nieco ponad 40cm), będzie moim zdaniem średnio wyglądać. A rybom będzie lepiej jak dostaną jeszcze te 10cm słupa wody, zobacz ile więcej to jest litrów!!

Opublikowano

Obsada mbuna/aulonacara, którą zaproponował

nimbo, mnie się podoba, ale będzie trochę

problemów ze zbilansowaniem diety.


Szczególnie mi się podoba opcja S. fryeri, sam

się nad nim zastanawiam, jako nad kontrolerem

narybku między innymi, ale martwi mnie na ile

się dogada z moją mbuną, no i kwestia czy wpakować

samotnego kowboja czy dać mu jakieś laski?


Dodatkowo - ma ktoś doświadczenie z Petrotilapia Yellow Chin?


milc

Opublikowano
ma ktoś doświadczenie z Petrotilapia Yellow Chin


ja mialem (ale prawie ze znikome), widzialem ta rybke w niemczech, hurtownk powiedzial ze lubi rzadzic w akwa :wink:


Szczególnie mi się podoba opcja S. fryeri, sam

się nad nim zastanawiam, jako nad kontrolerem

narybku między innymi, ale martwi mnie na ile

się dogada z moją mbuną, no i kwestia czy wpakować

samotnego kowboja czy dać mu jakieś laski?



dogada sie napewno :wink: akwa masz duze wiec sadze ze nie bedzie problemu :wink:

Opublikowano

Kisior


szklo guardian,szlif maszynowy, 14mm klejone maszynowo,wymiary jak wyzej,szafka wzmacniana poprzecznie teownikami,osprzet;Jager grzalka 1000w+2x300W+termostat(awaryjnie,jeszcze w szafce)..Flitr 2x unimaxy 700(nie plus,bo uv uwazam ma wiele wad,mimo ich zalet jak to niektorzy twierdza).Poczatkowo mialy byc 2x eheimy,ale zostalem"przekonany " na te wlasnie.Jezeli to nie wystarczy(szczerze mam pewne watpliwosci i troche mnie to martwi)rozwazam wymiane jednego na fluvala fx5,ale nie mialem jeszcze okazji zebrac obiektywnych opini o tym filtrze(pozaq dobrymi recenzjami np w necie,bardziej wiraygodne sa od osob,ktore juz maja i je znam).Na wszystko jest 3 lata gw(akwa szafka obudowa i flitry wlacznie).

Oswietlenie jest 8x30-40,bede chcial uzyskac efekt przejscia od ciemnej tylnej ściany, poprzez umiarkowany środek, do jasnej przedniej szyby,ale tu amm za duzo koncepcji,w kazdym razie dopoki mi sie nie spodoba doputy bede zmienial.

Jezeli chodiz o Ci o nacisk na strop,jestem pozbawiony takiego problemu poniewaz dom jest niepodpiwniczony,akwa jest na parterze i problem ten wyeliminowal sie samoczynnie;)


ps z tlem mam dalej problem ,i tu tez amm prosbe,gdyb ktos mi mogl sluzyc jakas pomoaca,albo miejscami gdzie moge takie zakupic:),bo mam juz dosc;),a samemu ciezko to widze,zebym zrobil:)

Opublikowano

sorry, ale czy to na pewno to akwa, które jest na zdjęciach. Ile na nie patrzę, to nijak nie wychodzą te wymiary, o których piszesz... 240x50 wysokości... Jeśli to akwa ma 50 cm wysokości, to fronty szafek mają po ok. 30cm, jest ich 5, więc akwa ma 150cm dł. Chyba że, to wysokość jest 90cm, a szerokość 50, to wtedy prędzej będą te niemal 2,5metra dł...

Ale na pierwszym zdjęciu jest na akwarium jakaś tablica, na której napisane jest zestaw Galia super 720 litrów.

Nie wiem, dla mnie to akwarium, które jest na zdjęciach nijak ma się do wymiarów, które podajesz....

Opublikowano

Tak ,masz racje,to nie jest to akwa,jest tylko przykaldem z obsada(a dokaldnie kolorystyka iwnetrzem)jaki bede chcial zrobic,wiec innymi slowy,chce je odzworowac :P,wiec nie masz sie co sugerowac nim,poaza oczywiscie wygladem.Pytalaes czy juz jest zrobione,no niestety jest,albo i stety,z takimi wymiarami jakie podalem.Co mnie bardziej denerwuje,ze chyba Twoaj sugestia co do wys byla trafna,mimo tego,ze tez ja rozwazalem wczesniej-Jednakze najwazniejszy byl aspekt ekonomiczny,jezeli chodiz o takie ustalenie wys przeze mnie-mianowicie to 10 cm kosztowaloby mnie niecale 4 tys wiecej,co uznalem za bezsens,a wycofac sie nie moglem z tranzakcji,poniewaz mialem juz wplacona zaliczke w wys 50%,eh,za duzo pisania,zeby opisac moje perypetie z tym zwiazane :)

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
    • 2 x a520e da podobny efekt (trochę lepszy) jak a502ps + a520e, a będzie trochę taniej. A520e ma trochę większą pojemność; wiążę DOC i azotany. a502ps tylko DOC. Przy czystej wodzie (mało DOC) kombinacja może być 2x gorzej niż samo a520e...Wydaje się, że to po prostu nie przemyślana a popularyzowana idea. https://www.purolite.com/product/a520e https://www.purolite.com/product/a502ps
    • Wątek chyba do zamknięcia... Niestety hodowla jest całkowicie zlikwidowana. Również niestety przez nieporozumienie umówione dla mnie saulosi pojechały w świat.   
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.