Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam wszystkich ,


Przygotowuje się obecnie do budowy zbiornika i doszedłem do wniosku, ze jest kilka „modeli” urządzenia wnętrza. Skupiam się na glownie na wrazeniach estetycznych (rybom wsio rawno):


1. Piasek, kamienie + tło folia ew. czarna (niebieska) matowa farba


Zalety: - dużo miejsca do pływania dla ryb i dobry kontrast dla pysi, większe wrażenie głębi, super cena!!

Wady: - tło jest monotonne, relatywnie nienaturalne (symulacja toni wodnej ), w oświetlenie kiepsko wygląda, wymaga duzej ilości kamienia na I planie


2. Piasek, kamienie, + płaskie tło strukturalne - DIY lub np. takie: http://www.zoo-sklep.pl/index.php?p17318,pangea-tlo-strukturalne-flatrock-piaskowe-76-5x41-5x6cm


Zalety: - nadal sporo miejsca do pływania dla ryb, symulacja kamiennego tła, niezle wyglada w oświetleniu, porasta glonem, można uzupełnić kamieniami na I planie, co się dobrze komponuje


Wady: - Male wrazenie glebi – wrazenie sztuczności, wyzsza cena


2. Piasek +tło strukturalne 3D


Zalety: - 3D symulacja kamiennego tła – wrazenie głębi, super wyglada w oświetleniu (cienie), porasta glonem, można schować sprzęt


Wady: - zabiera duuuużo miejsca (grubość 5-30 cm, co przy naszych akwariach :( ) , oznacza małą ilość miejsca dla ryb, włożenie dużych kamieni trochę bez sensu (będą zasłaniać takie ładne tło…), nie wiem jak z obraniem terytorium przez pysie :?: :?: no i ta cena….


Podsumowując: kierując się zdrowym rozsądkiem i pomijając cenę, skłaniam się do rozwiązania nr 2. jako - dla mnie - najbardziej optymalnego. Mogę połączyć tło kamienne z chęcią posiadania dużych kamulców na pierwszym planie. Chyba tez to rozwiązanie jest najbardziej popularne w baniakach w galerii.


Ciekawe, czy w sytuacji że np. tła 3D np. BTN były w cenie 3 razy niższej ten trend uległ by zmianie?


Irszy

____

Akwa 135x56x60 450l

Opublikowano

Yaro też bym kupił ale gdybym miał akwa min. 60cm szerokie :wink:


Ja ci dorzucę jeszcze jedno rozwiązanie - czarne PCV

Zalety: cienkie, matowe nic się w nim nie odbija, można pokombinować z ukryciem sprzętu, tworzy jakieś tam wrażenie "głębi" .

Wady: w żadnym stopniu nie przypomina skał :wink: i dość łatwo się rysuje.

Opublikowano

Nie podzielam opinii że czarne tło wygląda sztucznie. Wręcz przeciwnie, jeżeli nie będziesz go bezpośrednio oświetlał to uzyskasz taki efekt jakby akwarium się nie kończyło.

Opublikowano

Jedna świetlówka z przodu,czarny mat na szybę i dobry efekt gwarantowany.Zaoszczędzisz energie z drugiej swietlówki,kase na cr'y i czas a jak Ci sie znudzi to jest preparat do usuwania farby-scansor.

Opublikowano
Ja ci dorzucę jeszcze jedno rozwiązanie - czarne PCV

A co to takiego ?


Osobiście mam styropian ok 5cm gr, , powypalene są w nim (np. świeczką)dziury tylko nie na wylot ! i całość przydymiona. Im grubszy tym wiekszy efekt, wstawione za akwa.

Opublikowano

Witam serdecznie.

Szanowny kolego jeśli chcesz zrobić tło koloru czarnego na tylnej szybie polecam ci samoprzylepną folię koloru czarnego , którą kleisz na szybie po uprzdnim spryskaniu ją wodą z spryskiwacza. Dociskasz najlepiej gumową packą do klejenia np. tapet i to wszystko. Koszt mb foli o szerokości 60 cm to około 3 zł. Jak wcześniej wspomniałeś najlepszy efekt to tła strukturalne ale ich cena czasami przeraża. Tańszym rozwiązaniem są moduły pangea ja zakupiłem do nowego zbiornika 3 szt, które po odpowiednim przycięciu starczają na wystrój do zbiornika o wym. 150X50X60. Dzięki ich zastosowaniu nie ograniczasz tak znacznie powierzchni dna jak i samego wnętrza zbiornika. Liczy się tylko twoja wyobraźnia i trochę chęci.

  • 4 tygodnie później...
Opublikowano

Dzieki wszystkim za rady i sugestie :) ,


obecnie sklaniam sie raczej do zakupu jakiegos w miare niedrogiego tla strukturalnego. Folii troche sie obawiam, bede mial raczej dobrze doswielone akwa (takze swiatlem dzienym). Szukam czegos w ciemnym kolorze - chcialbym do akwa serpentynit, a obawiam sie czy dobrze komponowal by sie z tlem w kolorze piaskowym...


Mysle ze wybor bedzie pomiedzy:


1. Sansibar Aquaszut


http://malawishop.pl/akwarystyka-slodkowodna/dekoracje-i-tla/tla-strukturalne/aquaszut-sansibar-150x60-2506.html


Problem że tego tła nie widziałem na żywo, a wszystkie zdjęcia są bardzo podłej jakości...nie wiadomo czy czarne czy czerwone, jak grube to tło (podobo 3D) itp.


2. Pangea Flatrock Grey


http://www.zoo-sklep.pl/index.php?p17321,pangea-tlo-strukturalne-flatrock-grey-56-5x31-5x6cm


Policmen - czy wlasnie takie tla przycinales? Moze pojsc Twoim tropem? Masz jakies zdjecia akwa?


3. Inna opcja - jest promocja - tło za 150 zł - http://allegro.pl/tlo-dekoracyje-150x60-motyw-skaly-super-promocja-i1392376695.html


albo też:

http://allegro.pl/tlo-strukturalne-120x60-cm-motyw-skalny-i1395992570.html


Mankamentem dla mnie jest że są w kolorze piaskowym... Chociaz może jak się je zaleje i obrosną glonami to będzie inny efekt :?


Pozdrawiam,

Irszy

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.