Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

W sumie zaciekawiles mnie z tymi podmianami.

Co do Seachema - to juz jest dawka niby maxymalna - pisza ze 500ml na 50 do 100 litrow wody - ja mam 2 litry I do tego ryby male - poczekam jeszcze troche zmniejsze przeplyw - zobaczymy.

Wciaz mam nadzieje ze nie zawiode sie po raz kolejny na Seachemie.

Co do hydroponiki - jest jakis przelicznik ile roslin/pojemnosci doniczki na 100l akwarium?


Aarset - moglbys napisac jak przebiega przygotowanie wody?

Chodzi mi o schemat w stylu - podlaczam RO do wodociagu 6h 100litrow z zalozonym filtrem takim a takim, dodaje 20g tego, dodaje 40g tamtego I gotowe

Opublikowano

Aarset - moglbys napisac jak przebiega przygotowanie wody?

Chodzi mi o schemat w stylu - podlaczam RO do wodociagu 6h 100litrow z zalozonym filtrem takim a takim, dodaje 20g tego, dodaje 40g tamtego I gotowe

Kupujesz taki zestaw jak z linku powyżej i podłączasz na stałe np. pod zlewem/umywalką. Ten zestaw jest gotowy do użytku. Aby całkowicie pozbyć się NO3 trzeba dodatkowo dokupić jeden korpus+żywicę MB20

1. odkręcasz zawór i napuszczasz wodę do zbiornika/beczki

2. czekasz aż się napełni.

3. podgrzewasz do~25 stopni (grzałka)

4. podłączasz pompkę w celu cyrkulacji wody

5. dodajesz NaHCO3 w celu uzyskania odpowiedniego buforu (kH) (na 120l wody stosuję~ 40g)

6. dodajesz sole mineralne (tu w zależności od producenta 10-15g na 120l wody) tutaj radzę dawać mniejsze dawki niż te zalecane przez producenta.

7. czekasz aż się wymiesza (ja zostawiam na noc)

8. mierzysz pH (jak masz konduktometr mierzysz przewodność)

9. i gotowe :mrgreen:

Z czasem dochodzisz do takiej wprawy, ze wszystko wykonujesz prawie automatycznie.

Opublikowano

Co do Seachema - to juz jest dawka niby maxymalna - pisza ze 500ml na 50 do 100 litrow wody - ja mam 2 litry I do tego ryby male - poczekam jeszcze troche zmniejsze przeplyw



hm, sposób użycia Saechem Denitrate:

Umieścić De nitrate w miejscu, w którym zapewniony jest przepływ wody, na przykład w filtrze kanistrowym, module filtracji chemicznej lub filtrze wewnętrznym. Tempo przepływu nie powinno przekraczać 200l/h. Po kilku dniach od włożenia poziom azotanów powinien zacząć się obniżać, aż do wartości 4-5 mg/l. Dopóki utrzymuje się na tym poziomie, produkt działa prawidłowo. Każde 500ml De nitrate jest w stanie oczyścić 100 – 200 l wody, w zależności od wyjściowego poziomu azotanów i liczebności obsady. Najlepiej tak dobrać ilość preparatu, by usuwała azotany na bieżąco. W przypadku wysokiego wyjściowego stężenia tych związków, należy wstępnie obniżyć ich poziom do 20 mg/l za pomocą podmian wody.


Niestety nic nie piszą Ile usuwa. Ale jeśli 500ml obniża w 100-200l wody NO3 z poziomu 20 do 5 oznacza to że usuwa 15 mg/l co daje 1500 mg-3000mg NO3 w ogole. Zakładając nasłabszy wariant ( pewny okreslony) czyli 1500 mg.

czyli na akwa 150/50/60 czyli 450 l i masz w akwa 40mg/l to łącznie masz 18000 mg NO3. Oznacza to że Saechem Denitrate powinieneś mieć 10x500ml.


Tyle że z instrukcji wnioskować można, że nie działa w steżeniu wyższym niż 20 mg/l.

Opublikowano

Nurosław - że tak zapytam, skąd u ciebie ta pewność że podmiany są nie potrzebne?

Jakiejkolwiek książki akwarystycznej nie dotknę, kogokolwiek spytam każdy odpowie że podmiany są potrzebne. Autorzy książek nie są jakimiś betonami z którymi nie da się polemizować, więc pewnie gdyby im ktoś mądre argumenty przytoczył pewnie by przyznali rację, ale tak jak piszę, nie znalazłem, żadnego artykułu o tym że można sobie odpuścić podmianki.

Uważasz, że podmiana wody usuwa tylko NO3 z akwarium a w zamian wpuszcza się wodę z świeżymi porcjami mikro i makro elementów?

Ja niestety gdzie nie zaglądnę dowiaduję się że poprzez podmianę wody usuwa się zgromadzone toksyny w akwarium.

Pewnie spytasz mnie jakie - ja nie wiem, ta wiedza pochodzi z książek, które nie ja pisałem, więc tylko stąd o tym wiem.

Natomiast moje pytanie skąd u ciebie takie przekonanie, że podmiany są nie potrzebne?

Napisz mi proszę, że z własnego doświadczenia, bo ty tak robisz, a chyba sam przyznam, że to najlepszy sposób odkrywania świata.

Opublikowano

Co do Seachema - to juz jest dawka niby maxymalna - pisza ze 500ml na 50 do 100 litrow wody - ja mam 2 litry I do tego ryby male - poczekam jeszcze troche zmniejsze przeplyw



hm, sposób użycia Saechem Denitrate:

Umieścić De nitrate w miejscu, w którym zapewniony jest przepływ wody, na przykład w filtrze kanistrowym, module filtracji chemicznej lub filtrze wewnętrznym. Tempo przepływu nie powinno przekraczać 200l/h. Po kilku dniach od włożenia poziom azotanów powinien zacząć się obniżać, aż do wartości 4-5 mg/l. Dopóki utrzymuje się na tym poziomie, produkt działa prawidłowo. Każde 500ml De nitrate jest w stanie oczyścić 100 – 200 l wody, w zależności od wyjściowego poziomu azotanów i liczebności obsady. Najlepiej tak dobrać ilość preparatu, by usuwała azotany na bieżąco. W przypadku wysokiego wyjściowego stężenia tych związków, należy wstępnie obniżyć ich poziom do 20 mg/l za pomocą podmian wody.


Niestety nic nie piszą Ile usuwa. Ale jeśli 500ml obniża w 100-200l wody NO3 z poziomu 20 do 5 oznacza to że usuwa 15 mg/l co daje 1500 mg-3000mg NO3 w ogole. Zakładając nasłabszy wariant ( pewny okreslony) czyli 1500 mg.

czyli na akwa 150/50/60 czyli 450 l i masz w akwa 40mg/l to łącznie masz 18000 mg NO3. Oznacza to że Saechem Denitrate powinieneś mieć 10x500ml.


Tyle że z instrukcji wnioskować można, że nie działa w steżeniu wyższym niż 20 mg/l.



Z tym specyfikeim jest troche inna bajka.

Napisales to w tonie wskazujacym dzialanie podobne jak w przypadku zywicy jonowymienialnej - czyli dajmu na to 250g usuwa 5g NO3.

Seachem jest to cos o strukturze keramzytu I jak podejrzewam w nim rozwijaja sie bakterie denitryfikacyjne.

Wczesniej mialem w baniaku poziom NO3 w granicach 20, ale wg mnie filtr z denitratem byl za swiezy - na instrukcji napisali ze dojrzewa ok 6 tygodni.

Ja uruchomilem cala maszynerie na poczatku wrzesnia wiec powinien juz dzialac.

Opublikowano

zależy od zbiornika.

W malawi podmieniam - bo w akwa mam za niskie NO3 i podmianę traktuję jako sposób taniego nawożenia.

w drugim z gupikami -podmieniam bo jest wysokie NO3

w trzecim nie podmieniam, tylko dolewam. Nie raz sie chyba spotkales z początkujacymi co nigdy wody nie podmieniali? i o dziwo wszystko im pieknie rośnie, a od kiedy zaczeli się stosować do "porad" mają wiecznie z czymś problem? Nie zastanowiło Cię to?

Zwróć uwagę co do książek akwarystycznych - powody podmian.

Dlaczego Diana W. też zrezygnowała z podmian?

Dlaczego w morskim nie robi się tak dużych podmian ? Z uwagi na duże koszty ? A przecież niejednokrotnie zwraca się uwagę iż organizmy morskie są dużo wrażliwsze na jakość wody? Zgodzisz się chyba. a pomimo wszystko jednak podmiany są szczątkowe, jesli porównamy do akwariów typu Malawi/Tanganika. Myslisz że w akwarium z tymi rybami jest znacznie więcej toksyn innych niż zw. NO3 i NO2 że zbiorniki te wymagają aż 2-3 wiekszych podmian niż przecietny roslinniak ? A przecież tam zaleznie od metody nawożenia, w wodzie może gromadzić się znacznie większe steżenie niewykorzystanych makro i mirkoelementów niż ma to miejsce w Malawi/Tanganice gdzie nie nawozisz dodatkowo zbiornika. Zwróć uwagę jak 30 lat temu podchodzili do podmian i CO2, że swiatło było przyczyną glonów. Jak jest obecnie ?

Jeśli porównamy do hodowli np. azjatyckich to okaże się że nie stosują filtracji bio tylko podmiany rzedu 400-600% objętosci zbiorników - bo woda bieżaca idealnie odpowiada wymaganym im parametrom.


Jedną z podstawowych toksyn to - amoniak. Inne, jak w przypadku gabek kiedy je hodowałem były na tyle niebezpieczne( zestresowane coś wypuszczały do wody), że cotygodniowe podmiany były zbyt rzadkie i praktycznie ratował mnie węgiel aktywowany na bieżaco w filtrze.


Ja nie neguję ich przydatności, neguję ich dogmatyczną pewność. Zwróć uwagę że jeśli jest problem w zbiorniku niezaleznie od przyczyn to w 90% najprostszą metoda i często zalecaną jest - PODMIANA. I z tym się również zgadzam.


To jest właśnie biologia - nic pewnego. Wiele dróg prowadzi do celu.

Opublikowano

co do Saechem Denitrate faktycznie napisałem raczej jak o zeolice. A to mocno podobne chyba jednak do Filtus gold ammocer.


Masz możliwość regulacji wielkości przepływu przez ten Denitrate ?

Opublikowano

Mam możliwość ustawiać przepływ na każdym tzn mechanika osobno, biologia osobno i denitryfikacja też osobno. :mrgreen:

Dodatkowo za denitryfikacją mam szeregowo wpięty wodomierz żeby pokazywał jaki jest przepływ.

W chwili obecnej mam ok 1500lph na mechaniku, ok. 400lph na biologii (tzn zwykła ceramika, wiem że deni to też biologia :)) i około 80lph na deni.

Opublikowano

Sami na tym forum pytamy czy początkujący robił testy na NO3, NO2.... i 80%? przypadków trafne źródło problemów ? Tak, więc jaka rada - należy podmieniać. Podmiany mają nie tylko służyć pozbyciu się z wody azotanów, także innych produktów metabolizmu, rozkładu w tym do poprawy potencjału OR.

A co zrobić w przypadku kiedy woda do podmian jest gorszej jakości niż akwariowa? tego nie piszą. Przyjmuje się, że kranówka posiada właściwe parametry a zawyżone wskaźniki zanieczyszczeń mamy tylko w akwarium.


W ksiązkach również piszą że do podmiany tylko woda odstała 24h. A ilu z nas leje prosto z kranu a ilu rzeczywiście odstawia ? Mam wrażenie że przeważająca część leje bezpośrednio, bez odstawiania wodę do akwarium.

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

A czy to prawda, że zbyt szybki przepływ może spowodować, że z denitryfikatora poleci NO2? W ogóle jest jakieś ryzyko, że zbuduję denitryfikator wężowy i przy złej regulacji/eksploatacji mogę zaszkodzić rybkom w akwarium? Czy jeśli coś źle zrobię to denitryfikator nie będzie po prostu działał? CZY MAM COŚ DO STRACENIA? Za 100zł warto spróbować zrobić coś takiego. I może zadziała - byle nie szkodził. Jak myślicie?

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.