Jump to content

Jak zbić NO3?


RadoHC

Recommended Posts

Problem mój jest natury takiej że kranówka u mnie ma wyższe NO3 niż woda w akwa...


Jestem permanentnie w rejonach >50 (kranówka ma jeszcze trochę więcej...) i zbiłem to ostatnio do ok.30 używając NitratEX od JBL w kuble ale problem polega na tym że granulat ten nasyca się NO3 do pełna w 2 dni, trzeba to z kubełka wyjąć, regenerować 2 dni w solance i jeśli dalej poziomy są wysokie - z powrotem do kubełka...


Działa, ale praco-czasochłonne bardzo. Do tego w kuble trzeba często grzebać co wcale mi się nie podoba...


Był tu kiedyś wątek o produktach Seachem, de nitrate dokładniej, jakieś konkluzje nt. efektywności? Nie doczytałem się żadnych w starym wątku a szkoda bo produkt wydaje się być wart zainteresowania. Wymaga on małego przepływu (max 100l/h) ale mają też coś innego - Matrix (do użycia w filtrze o dużym przepływie).


Ktoś kiedyś spotkał się z tymi produktami?

http://www.seachem.com/Products/product_pages/denitrate.html


http://www.seachem.com/Products/product_pages/Matrix.html


Z góry dzięki za opinie

Link to comment
Share on other sites

purigen jest wydajniejszy niż zywica Zooleka, ale cudów też nie stwarza.

Jeśli już chcesz działać z żywicami, to polecam na węzu kubełka zamontować filtr 10" jak np. http://www.sklep.klarsan.com/filtr-10-typu-atlas-1.html


+ 2 zawory. Wtedy wymiana wkładu chem. jest szybka bez ruszania kubełka.

albo na bazie takiego wkładu, poprzez trójnik z węża kubełka uruchamiasz denitrator czy hydroponikę czy refugium. Jeśli masz tak wysokie NO3 to zmniejsz podmiany oraz interweniuj np. w sanepidzie że woda kranowa nie spełnia wymogów wody do picia (jesli to woda z miejskiego ujęcia).

Myslałeś nad innymi metodami zbijania NO3 ?

Link to comment
Share on other sites

Ja używam De-nitrate Seachema.

Zacząłem go stosować jakieś 7-8 tygodni temu więc czas najwyższy żeby zaczął działać (na opakowaniu napisane że przez ok 6 tygodni dojrzewa)

Wg ich przepisu już powinien zacząć działać - praktyka jest nieco inna ale poczekam jeszcze trochę może dłużej dojrzewa itp.

W sumie ostatni raz test na NO3 robiłem 2 tygodnie temu więc dziś przy podmianie zobaczę jak sprawy się układają.

Dałem 2 litry do zbiornika 450 litrowego (więc maxymalna zalecana dawka)


BTW - przepływ nie powinien być większy niż 200lph

Link to comment
Share on other sites

Przy takiej ilości azotanów w wodzie wodociągowej poważnie zastanowiłbym się nad zakupem filtra RO. Do tego pojemnik/beczka, czysty NAHCO3 do podniesienia zasadowości i sól do mineralizacji (np Cichlid Lake Salt Seachem'a) i po problemie. Rozwiązanie to jest na dłuższą metę bardziej ekonomiczne niż stosowanie np NitratEx'u.

Link to comment
Share on other sites

Każda, ale to każda żywica wymaga regeneracji.. Tego nie ominiesz. Myślałeś może o hydroponice ? Imo to jedno z najlepszych złóż biologicznych w akwarystyce. Piękne rośliny zaabsorbują wysokie no3 do prawie zerowego poziomu, przy czym koszt stworzenia tego jest znikomy.

Link to comment
Share on other sites

Myślałem o tym ale przy aktualnym układzie w pokoju w którym jest akwarium ciężko będzie mi to gdzieś (nad nim) zmieścić.


Aczkolwiek pomyślę jeszcze nad tym jeśli permanentnie rozwiązało by to mój problem...

Link to comment
Share on other sites

Widzę że Londyńską wodę pompujesz do baniaka .... uuu bida tu straszna z wodą.

Ja stosowałem już żywicę NitratEx, Purigen kilka innych wynalazków i lipa.

Teraz zobaczę jak to będzie z tym denitratem Seachema - jeżeli to nie wyjdzie to chyba rzeczywiście trza będzie donicę zapodać :]

W ciężkich czasach (NO3>80) robiłem podmiany na mineralkę Tesco.

Przetestowałem prawie wszystkie dostępne tu wody niegazowane i ta najtańsza jest najlepsza (NO3<5, ph=7,6), co najciekawsze najgorszym ściekiem (dla naszych celów) okazał się Evian...

Link to comment
Share on other sites

RadoHC, to może denitryfikator? Zerknij w mój podpis. Kilka osób już robiło według tego projektu "skokowy przepływ" i wszystkim działa bez zarzutu. U mnie działa od lutego i już całkiem o nim zapomniałem, ostatnia ingerencja w jego ustawienia była 2 miesiące temu. Zapomniałem też co to jest NO3 :-) Wodę podmieniam jak fosforany wzrastają co około 4 tygodnie. Ostatnio nawet zapomniałem mu odkręcić zawór po odłączaniu kubełka do czyszczenia i stała w nim woda przez 30 godzin, jak się zorientowałem spuściłem ją całkiem, włączyłem płukanie filtra na 3 godziny i na drugi dzień jego skuteczność powróciła.

Link to comment
Share on other sites

]RadoHC, to może denitryfikator? Zerknij w mój podpis. Kilka osób już robiło według tego projektu "skokowy przepływ" i wszystkim działa bez zarzutu.


Nie bluźnij :P

Mi nie działał wcale już na samym początku, do tego zamiast usuwać NO3 zamieniał je w NO2.

Link to comment
Share on other sites

Ale Ty nie robiłeś denitryfikatora tylko robiłeś testy denitryfikacji wody w zamkniętych fiolkach.

W moim artykule jedna osoba robiła takie same testy z powodzeniem i tez etapem pośrednim było NO2:

Przemowił do mnie ten artykuł, wiec spróbowałem.

Próbki z cukrem (woda NO2=0, NO3=50) po 6ciu dobach NO2=0 i NO3=0 :).

Jako ciekawostkę dodam, że po 4 dobach NO3 poza skalą, bo i NO2 powyżej 5mg, prawie zwątpiłem, ale cierpliwość....:)

Zabieram się do montażu.


Nikt nie napisał, że mu nie działa a Ci, którzy zrobili są zadowoleni.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Posty

    • Właśnie musiałem szybko wystartować ponieważ chodowca nie mógł mi dłużej przetrzymac rybek a mu schodzą na bieżąco dlatego nie mogłem zrobić rewolucji w filtrach.Z tego filtra wywaliłem jedna watę z czasem będę chciał powymieniac na gąbki tylko że oryginalne występują chyba tylko w jednej gradacji.W drugim kuble miałem gąbkę keramzyt i w jednym koszyku zeolit.Zeolit wyjąłem i rozsypalem keramzyt luźniej i wata jako ostatnia.
    • W temacie gąbek całym sercem popieram to co napisał @pulpet Szczerze mówiąc to na Twoim miejscu jeśli nie musisz przesiadki zrobić natychmiastowo w jeden dzień to bym po prostu wyrzucił wszystko z filtra oprócz gąbek, które byłyby początkiem kolonii bakterii i dołożył inne gąbki układając je wg schematu: jako pierwsze medium filtracyjne gąbka PPI 15, poźniej powiedzmy PPI 30 (nie wiem czy właśnie takiej nie masz obecnie u siebie) a na koniec jako ostatnie medium gąbka PPI 40. Ewentualnie w jednym kuble może bym poprzestał na gąbkach PPI 15 i PPI 30 żeby rzadziej do niego zaglądać a częściej czyścić ten pierwszy. Częściej czyli i tak nie tak często  Ja u siebie taki układ  gąbek w JBL e1501 bez żadnego prefiltra czyściłem co jakieś 4 miesiące. Drugi kubeł JBLe1902 wyposażony jeszcze wg poglądów "ceramicznych" czyściłem raz na rok, raz na 14 miesięcy.
    • Z aktualności technicznych i wizualnych: 1. Zrobiłem cztery wieka pokrywy zamiast dwóch. Lżejsze, mniejsze, łatwiej się obsługuje. 2. Pozazdrościłem @przemo-h jego pięknej aranżacji z hydroponiki i gałęzi nad zbiornikiem i postanowiłem "zainstalować" swoją, na miarę moich skromnych możliwości. Badyle zebrane u stóp klifu w Jastrzębiej Górze podczas majówki. Przykleiłem za zbiornikiem kawałek deski z gwoździami, które pomogły ustabilizować gałęzie. Podoba mi się, fajny efekt wyszedł. Dzięki Przemku za inspirację! 👍
    • @pulpet Dzięki za pomysł. Tło strukturalne faktycznie planuję, ale nie na całej powierzchni boku akwarium - raczej będzie to kilka modułów, w tym "narożne", bo prawdopodobnie zrobię filtrację w dwóch modułach na mniejszych pompach. Może okleję boki czarną folią. Pewnie, każde 5 cm robi różnicę, u mnie byłaby raczej kwestia dosłownie 2 cm, bo mimo wszystko nie chciałbym, by róg akwarium wchodził w światło drzwi w sytuacji, gdy bok zbiornika będzie 30-35 cm od wejścia do pokoju. Wiem, że lepsze 70 cm szerokości, zamiast 67-68 cm, ale to już nie taka skala różnicy. 😉
    • Dzisiaj otworzyłem jeden z moich kubełkow więc mogę dokładnie napisać co w nim jest.W pierwszym koszyku od dołu jest oryginalna gąbka i ceramika,w drugim jest zeolit i wata w trzecim keramzyt i wata w prefiltrze są trzy gąbki różnej gradacji i wata.Niestety nigdzie nie znalazłem informacji jakiej gradacji są gąbki w prefiltrze i kubełku.W kuble gąbka jest dość gesta
    • Na krótszej ścianie zbiornika szkoda oszczędzać. Tutaj każde 5 cm robi grę. Zwiększa możliwości aranżacyjne i przestrzeń dla ryb. Boczna ściana od strony drzwi i tak pewnie będzie przesłonięta, bo raczej nie będziesz chciał przez nią oglądać kolumny czy wzoru na tapecie. Ja bym okleił folią albo przesłonił cienkim PCV,. Albo tło strukturalne od wewnątrz. Narożnik zbiornika zabezpieczył bym kawałkiem kątownika PCV albo alu,  wklejonym na gąbczastą taśmę dwustronnie klejącą . Szerokość  tyle,  żeby zakryć krawędź szyby i silikon, ewentualnie widoczną krawędź tła wewnętrznego. I może sobie nawet parę centymetrów wystawać  poza światło drzwi. Ryzyko uszkodzenia spada do minimum.
    • Wg mnie idea prefiltra jest taka, że ma wyłapywać wszystko, czego nie chcemy w kuble. I ten element filtracji powinien być czasem czyszczony, podobnie jak inne filtry mechaniczne. Kubeł dla mnie powinien być bezobsługowy. Swojego ostatniego, jakiego używam  nie otwierałem półtora roku. Dlatego nie mam w nim waty. Waty w prefiltrze Eheima  używam, nie ma tam żadnych innych wkładów. Wymieniam jak nie zapomnę co 10-14 dni.  Spadek przepływu jakiś tam jest, ale na pewno nie zapycha się po jednym dniu, a w sumie to nigdy nie zapchał się na tyle, żeby był to problem 😉. Określenie z przymrużeniem oka, po prostu od jakiegoś czasu przestałem używać innych mediów poza gąbką. Trochę przez ostatnie lata pojeździłem po większych i mniejszych hodowlach i innych miejscach, gdzie handluje się rybami i sprzętem. Zaobserwowałem jedno. Półki uginają się od Zeolitów, Siporaksow, biobali i innych "nowoczesnych" i wspaniałe wydajnych mediów filtracyjnych. Przeznaczone do sprzedaży. Natomiast w zbiornikach, niezależnie od tego, czy to mocno przerybiony basen z rybami do handlu, czy potężne akwarium ekspozycyjne króluje gąbka. Taka czy inna wariacja, ale zawsze ten sam schemat. Kawał gąbki i pompa wodna lub napęd powietrzny i tyle. Tanio, prosto i skutecznie.  Myślę, że gdyby te   " wynalazki" , jak je żartobliwie nazywam były skuteczniejsze, trwalsze i lepsze, to  zawodowcy częściej by po nie sięgali. A nie sięgają praktycznie wcale. Sam przesiadłem się na gąbki, kilka wiader ceramiki wszelakiej, tańszej i droższej podrzucilem sąsiadowi, jak zamówił kontener na gruz i nie zauważyłem od tej pory jakichś specjalnych zmian na minus. Filtry oparte, na gąbce jeżeli mają odpowiednią objętość zapewniają dobre warunki zarówno jeśli chodzi o biologię, jak i klarowność wody. Do tego mnóstwo w sieci filmów i i artykułów, w których gąbką zajmuje wysokie miejsce wśród wszelkich mediów filtracyjnych, bijąc na głowę "wynalazki"😉
    • Dzięki za spostrzeżenia. Myślałem o tym, z tego powodu zbiornik nie będzie wystawał poza światło otworu drzwiowego, stąd szerokość maksymalnie 68 cm, by akwarium "wpadało" nieco za ościeżnicę, jak na zdjęciu. Takiej wysokości szafkę planuję, również akwarium będzie miało 65, maksymalnie 68 cm wysokości właśnie. Uchwyt do TV będzie oczywiście regulowany. Fakt, gdyby akwarium miało mieć 80 cm szerokości, to telewizor zginąłby za nim. Akurat ściana jest spora, sufit wysoko, więc jestem raczej spokojny o komfort użytkowania. Z jednej kolumny nie zrezygnuję, to są właśnie konieczne kompromisy. 😉
    • Od strony wejścia (przy niskiej szafce) bałbym się trochę o róg/narożnik zbiornika, który jest tak blisko miejsca, gdzie częściej/rzadziej ale będzie się ktoś kręcił. Nie wiem czy bezpieczniejsze nie byłoby pociągnięcie zbiornika do samej sciany (przy wejściu). Wtedy narożnik nie byłby narażony, że ktoś go uderzy. Możesz wtedy zrezygnować z jednej kolumny i nawet delikatnie wydłużyć akwarium. Może jestem przewrażliwiony bo córka w wieku przedszkolnym, a zdarza się też, że ktoś z dzieciakami przyjdzie, a wiadomo jak jest czasem z dziećmi.  Co do tv to czym szerszy (głębszy) zbiornik i mniejsze pomieszczenie tym komfort oglądania TV spada. Sam zastanawiałem się nad taką opcją, ale chciałem szerokość 80cm i miałem wrażenie, że albo będę musiał dać bardzo niska szafkę, albo przy większym tv będzie kończył się prawie pod sufitem. Ku pokrzepieniu serc dopisze, że akurat w tym miejscu ta niska szafka średnio by pasowała (ostatecznie zdecydowalem się na 65cm wysokosci szafki i 68cm wysokości akwarium), no ale po XXX amatorskich projektach, przestawianiu mebli udało się wszystko pomieścić, choć traciłem już nadzieję, bo zawsze coś nie pasowało, nie dało się wyjść na balkon, wstawić normalnego stołu, albo kanapy. W każdym razie ważne, że u Ciebie etap już zaawansowany i składa się to w jedną całość. Co do tv dodam tylko, że przy odpowiedniej pokrywie (raczej szczelnej i bez wielu otworów/wywietrzników bezpośrednio pod tv) śmiało można dać nad akwarium. Tak jak wspominałem drążyłem trochę temat i zdarzyły się mniej optymistyczne ,,wpisy" ale większość nie zauważyła problemów z zauważalnym skróceniem żywotności telewizora itp. (oczywiście mam tu na myśli akwaria z pokrywą). U siebie miałem w planie zainstalować go w ścianie plus dokupić regulowany w różnych płaszczyznach uchwyt, dzięki czemu mimo szerokości zbiornika, podczas ogladania miałbym możliwość odsunięcia trochę tv od sciany i ustawienia pod dogodnym kątem.
    • @Pikczer Dzięki za uwagę. Prawda, po uwzględnieniu faktycznych wymiarów telewizora (ok. 100x70 cm) wygląda to lepiej. Sufit mam dość wysoko, ponad 2,7 m, a jeśli nie będę szalał z wysokością zbiornika, np. 65 cm maks., to nie powinno być źle, wydaje mi się. Rysuję, to za dużo powiedziane. To jest darmowy programik Sweet Home 3D. Cudów tam nie wyczarujesz, ale dla celów poglądowych wystarczy.
  • Topics

  • Images

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.