Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam.

W niedalekiej przyszłości zamierzam odłączyć kubełek i filtrację bio podpiąć pod narurowce.W związku tym czeka mnie małą przebudowa dotychczasowej instalacji,oto co wymyśliłem(sorki za rysunek ale robiony "na kolanie" :wink::mrgreen: )


Żółty-rury 3/4 cala

biały-węże

czerwony-pompa c.o.

zielony-korpusy

niebieski-trójnik

brązowe x-zawory

fiolet-gęsta gąbka na spodzie korpusu z biologią który będzie odwrócony,czyli woda będzie wpływać środkiem korpusu(będzie rurka/wąż sięgająca około 1-2cm od dołu korpusu)a wypływać "bokami".Oprócz gąbki będzie jeszcze wkład eheim substrat i oczywiście purigen(mam nadzieję że się to pomieści :wink: )Wkłady do filtracji mechanicznej to sznurki 50mikro.Przepływ wody przez biologa będzie regulowany zaworem,aby nie był za mocny.

Cenne rady jak i uwagi mile widziane :D

Pozdrawiam.


PS. Wszelkie prawa autorskie zastrzeżone :wink:

post-9003-14695712603401_thumb.jpg

Opublikowano

Eee.. Ja bym to zrobił inaczej. Dlaczego biolog i mechanik równolegle ? Co to da ? Nic :wink: Narysowałem Ci opcję z 3 korpusami, lecz ja miałem tak, że jeden korpus na zasysie był mechanikiem, a drugi za pompą był biologiem. Było idealnie. Więc drugiego mechanika ze schematu może nie być, fioletowe to coś, to zawór do podmianek. Jak chcesz spuścić wodę to zamykasz zawór przed nim ( oczywiście pompa off), tak samo dolewasz, omijając korpusy.

post-7678-14695712603782_thumb.jpg

Opublikowano

Dołóż jeszcze jeden zawór pomiędzy biologiem i akwa bo jak będziesz chciał purigen regenerować to Ci woda z akwa wyleci :-)


Sławek - po co zawory przed i za pompą?

Przecież jak trzeba będzie ją wymienić, co zdarza się strasznie rzadko to te trochę wody nikomu nie zaszkodzi.


Co do schematów to bardziej podoba mi się Pereza bo masz regulację przepływu na biologii.


BTW i tak nie dałbym mechaniki i biologii na jednej pompie bo jak coś się z nią stanie to w sumie nic wody nie będzie przepychać w akwa...

Opublikowano

Zawory i kokotka zapomniałem narysować,oczywiście będą...:P

Sławek na twoim rysunku przez biolog woda będzie przepływać z pełną mocą a wiadomo że w biologu nie jest to wskazane...

Kunta jak pompa padnie to na szybko pod układ idzie podpiąć głowicę lub kubełek...kilkanaście minut roboty...

Opublikowano

Dlatego będzie układ równoległy aby dobrać przepływ wody przez biologa.Lepiej niech sobie bakterie przerabiają przy słabszym przepływie...

Przy narurowcach bio-mech układ szeregowy IMHO mija się z celem i na pewno w ten sposób bym tego nie zrobił :wink:

Opublikowano

Tru, można zrobić odnogę osobno do biologa i dzielnik jakimś zaworem, tzn. tłumić wodę wypływającą z gałęzi.Na grundfosach można zrobić naprawdę fajne rzeczy jeśli się to zaprojektuje dobrze, co prawda ja się nie ustrzegłem kilku błędów.. generalnie im prościej tym lepiej to działa.

Opublikowano

Co do podpinania glowicy czy kubelka pod uklad to jakos slabo to widze.

W sumie bardziej chodzlo mi o to ze jak podnie pompa od biologii to zawsze masz jeszcze mechanike ktora "pociagnie" biologie nawet przez kilka dni przy dojrzalym zbiorniku.

Musisz pamietac ze w akwarystyce jak wszedzie dzialaja prawa Murphy'ego ze jak cos sie ma popsuc to stanie sie to w najgorszym z mozliwych momentow (np. jak wyjedziesz na kilka dni na zoobotanike 2018 :-))

Opublikowano
Co do podpinania glowicy czy kubelka pod uklad to jakos slabo to widze.


Nie pod układ tylko w razie "W" uruchomię kubeł a złoże biologiczne z korpusu przerzucę do tego właśnie kubła :P


Musisz pamietac ze w akwarystyce jak wszedzie dzialaja prawa Murphy'ego ze jak cos sie ma popsuc to stanie sie to w najgorszym z mozliwych momentow (np. jak wyjedziesz na kilka dni na zoobotanike 2018 )


kunta nawet nie kracz :evil::wink:

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.