Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Filmy działają.


Nurosławie dlugość tej kratki do osadzenia na tym pudełku zdaje się przewyższa klasyczne kominy.

Na dobrą sprawę to można zrezygnować z pudełka i zastosować siatkę o dużej powierzchni.

Takie pytanie : nie za duże te otwory i rurki ? Mnie się wydaje że jedna taka by starczyła.

Opublikowano
Nurosławie dlugość tej kratki do osadzenia na tym pudełku zdaje się przewyższa klasyczne kominy.

Na dobrą sprawę to można zrezygnować z pudełka i zastosować siatkę o dużej powierzchni.

Takie pytanie : nie za duże te otwory i rurki ? Mnie się wydaje że jedna taka by starczyła.



ad. 1 chyba nie, klasyczny komin 15x15 ma rozwiniętą długość boku ~30 cm więc tu jest podobnie.

ad. 2 tak, ale zmienia się wtedy na niższy poziom wody, czyli zależnie od gęstości siatki masz więcej wody obiegowej, która cofa się do sumpa po wyłączeniu pomp. Stąd wydaje się, że dzięki zastosowaniu komina/pudełka z krawędzią przelewową uzyskujemy "pełniejsze akwarium "

ad. 3 to też mnie zastanawia, ale dużo zależy od wydajności pompy obiegowej.


Moje kolejne akwa, napewno będzie z tego rodzaju pudełkiem :) bo sump chociaz ma wady, polubiłem go :), szczególnie jak widze ile kosztuje kubełek do 800l akwarium :) albo zupełnie zrezygnuje z klasycznej filtracji bio.

Opublikowano

Właśnie zastanawiam się nad sensem pudełka.

Wiercisz otwór wyżej i masz taki poziom jaki chcesz, zdaje sie do mniej więcej połowy otworu (spiętrzenie,zależnie jeszcze od średnicy).

Ja bym nie montował tegoż do akwarium bez roślin, nie ma sensu moim zdaniem takie zabezpieczenie biorąc pod uwagę komplikacje i straty miejsca + efekt wizualny.

Jeszcze tak mi przyszło do głowy że te rurki powinny mieć wspornik/mocowanie.

Opublikowano

problemem jest wielkość otworu a co za tym idzie:


- wysokość dolnej krawędzi od dna zbiornika - czyli im większy otwór, tym dno rurki niżej

- wielkość śrubunku i możliwość jego umieszczenia pod np. ramką, wzmocnieniem.

- kwestie wytrzymałościowe, dlatego też nie wierci się blisko samej krawędzi;

- ostatecznie można w ogóle zrezygnować z otworu, tylko obniżyć krawedź zbiornika w jednym miejscu bądź na długości całego boku. a pudełko przykleić z zewnątrz do zbierania wycikającej wody - czyli ciągla ewolucja, bo pudełko moze sie z czasem powiększyć, podejmiemy decyzji że jak jest takie duże, to lepiej przedłużyc akwa a zewnętrzne pudełko zrobić w środku i wracamy znów do komina :)


a to nie komin wtedy zabiera miejsce w akwa, tylko akwa jest większe o szerokość komina :) czyli co lepsze - szklanka do połowy pełna czy do połowy pusta?


Edyta: no i jak makok napisała, problem z siorbaniem otworu.

Opublikowano
Właśnie zastanawiam się nad sensem pudełka.

Wiercisz otwór wyżej i masz taki poziom jaki chcesz, zdaje sie do mniej więcej połowy otworu (spiętrzenie,zależnie jeszcze od średnicy).

Ja bym nie montował tegoż do akwarium bez roślin, nie ma sensu moim zdaniem takie zabezpieczenie biorąc pod uwagę komplikacje i straty miejsca + efekt wizualny.

Jeszcze tak mi przyszło do głowy że te rurki powinny mieć wspornik/mocowanie.


No nie zgodzę się....

bo, jak zrobisz tak jak napisałeś, to woda w tym przelewie siorbie jak stary żul, dodatkowo gorzej z czyszczeniem tafli (przelewy im większe szersze tym lepsze - spytajcie morszczaków)

... z pudełkiem łatwiej wyregulować poziom wody, bo skąd masz wiedzieć w którym miejscu Twojego otworu np fi 35mm, przy Twojej pompie będzie poziom, i dlaczego akurat np w połowie, a może tak nie będzie :)

jaka komplikacja, jaki efekt wizualny? przecież macie te tła z CRu, lub przynajmniej czarną folię... montujesz czarne pudełko - nie rozumiem jaki efekt... chyba gorzej wygląda sitko...

i jaki wspornik/mocowanie? tu nie za bardzie wiem o co Ci chodzi... :wink:

Opublikowano

Wspornik przytrzymujący te rurki, bo wyglądają na samonośne a to stal jednak nie jest.


W kwestii siorbania to na pewno siorbie pojedyncza calowa,a tam masz dwie 35mm jak piszesz ,zresztą mnie się udało to siorbanie dość mocno ograniczyć przy tej calówce.

Odnośnie ukrywania tego za tłem...nie bardzo to widzę w kwestii pudełkowej...zreszta nad tym nie myślę za bardzo, rozważam tylko samą konstrukcje odpływu-komina(niekomina).

Odnośnie regulacji poziomu : wszak poziom będzie raz w jednym miejscu, więc co tam jeszcze chcesz w trakcie zycia akwarium z tym rozwiązaniem ustalać?


Ja to widze generalnie tak : to rozwiązanie boczne (de facto bezkominowe) i również rezygnacja z pudełka.

Na pewno pryz określonej wydajności pompy ustali ci się określony poziom w stosunku do średnicy odpływu, tak samo jak przy pudełku.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor żywicy. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie... EDIT2: Po kilku godzinach w solance przesypałem połowę do drugiej skarpety (luźniejsze upakowanie żywicy) i po wypłukaniu, obie skarpety do filtra. Już działa. Subtelne żółtawe zabarwienie widoczne po długości zbiornika zniknęło po 12 h. Zakładam, że przepływ przez żywicę był za słaby. Stężona solanka po regeneracji - prawie czysta. Przy wydajnej filtracji (fluidyzator K1 40l z gąbką 30ppi na pompie) - ta różnica w zabarwieniu to jedyny benefit stosowania tej żywicy. Woda nie jest bardziej klarowna niż bez.
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.