Skocz do zawartości

czy stosowanie bio starterów jest wskazane ?


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Słyszałem wiele opinii wg. których używanie wszelkiej chemii w akwarium jest nie najlepszym rozwiązaniem, ponoć ,, starzy, doświadczeni '' akwaryści uważają że stosowanie uzdatniaczy mających przyspieszyć start akwa w dłuższej perspektywie wyrządzi więcej szkód niż pożytku - co o tym sądzicie , pytam bo dopiero zaczynam zakładać swoje MALAWI i chciałbym to zrobić jak należy. Pozdr.

Opublikowano

Bio startery to nie chemia :) Poza tym nikt chyba nie pisze, że doraźne stosowanie chemii jest złe, jak jest taka potrzeba bo sie nie da inaczej to można. Jak nie możesz od kogoś pożyczyć wody z akwarium i wkładu od filtra to możesz nalać biostarter, tylko że one sa drogie i u wielu osób nie działają. Np. u mnie nie działały, ale może ich trzeba umiejętnie używac i wlac do wody w odpowiednim momencie.

Opublikowano

drodzy przedmówcy biostartery jak sama nazwa wskazuje to są bakterie ,które ułatwiają zaskoczenie cyklu azotowego ,oraz zaszczepienie flory bakteryjnej niezbędnej do poprawnej filtracji biologicznej.

ps przemo ubiegłeś mnie :)

Opublikowano
Słyszałem wiele opinii wg. których używanie wszelkiej chemii w akwarium jest nie najlepszym rozwiązaniem, ponoć ,, starzy, doświadczeni ....''


może starzy ale nie doświadczeni :). Oczywiscie używanie wszelkiej chemii nie, ale kiedy mówimy o konkretach sytuacja się zmienia. Kiedy stosowanie chemii staje sie norma, jest już źle.

Środki chemiczne mają ogromną zaletę; działają niezwykle szybko

Środki chemicxzne mają ogromną wadę: zwykle działają na efekty nie przyczyny.


Metody biologiczne działają wolno, ale ONE usuwają przyczyny nie tylko skutki.


Biostartery - są to raczej środki biologicznie czynne niż typowa "chemia". Czy ich stosowanie jest wskazane? TAK, w przypadku startu akwarium, bo znacznie ułatwiają ten proces.

Opublikowano

z waszych wypowiedzi wnioskuję, że warto dodać biostarter na samym początku aby szybciej wychodować sobie odpowiednia ilość pożytecznych bakterii, to wydaje się logiczne i bezpieczne ale co ze środkami chemicznymi np. do uzdatniania wody kranowej - czyli wiązania chloru i metali ciężkich ? czy wy stosowaliście to w swoim akwa i nie mówię tu o nagminnym używaniu tych środków tylko przy starcie.

Opublikowano
... ale co ze środkami chemicznymi np. do uzdatniania wody kranowej - czyli wiązania chloru i metali ciężkich ? czy wy stosowaliście to w swoim akwa i nie mówię tu o nagminnym używaniu tych środków tylko przy starcie.


no niestety, tu za czesto ulegamy mitom stworzonym przez producentów - coraz więcej wód wodociągowych jest dobrej jakości, nie zawiera metali cieżkich, używa się innych środków dezynfekujących niż chlor gazowy - np. podchloryn sodu. Jest to substancja łagodniejsza ale też i trwalsza (a wiec także trudniejsza do usunięcia) - dzieki czemu bezpieczniejsza w użyciu. Dawniej chloru gazowego używano do obniżania NO3 w wodzie. W związku z poprawą jakości wód i technologi jej uzyskiwania odchodzi się od tego procesu. Podobnie z zawartością metali cieżkich:

- ewentualny wpływ metali ciężkich zależy znacznie od pH wody - przy wysokim pH wiele metali jest nieaktywnych i nie ma potrzeby lania preparatów wytrącających metale ciężkie.

Stąd ja ich nie używam, bo znam swoją kranówkę. Nie mniej warto posiadać na zapas fiolkę. Równocześnie od czasu do czasu używam środków do "pielegnacji" wody, zawierajacych min. wit.z grupy B - preparatów zmniejszających stres u nowo nabytych ryb, pomagających zagoić ewentualne uszkodzenia błony sluzowej - czyli stosuję te preparaty - im droższe i delikatniejsze mam ryby, jeśli to jest ich nowa dostawa, gdzie w wyniku przeławiania, transportu mogło dojśc do ich osłabienia. na co dzien, odpuszczam sobie lanie pieniedzy do akwa, bo nic z tego nie mam.

Czyli stosuję je jako doraźne, a nie pernamentne stosowanie. Po prostu przy dłuższym użytkowania znacznie korzystniej, taniej wychodzi dobra praktyka akwarystyczna - doświadczenie - co potrzebują nasze rybki.

Opublikowano
Nie mniej warto posiadać na zapas fiolkę
:D święte słowa, Ja do podmian mam korpus narurowy z filtrem z węgla - spełnia te same funkcje co proste uzdatniacze a wychodzi znacznie taniej w ostatecznym rachunku.Przy poprzednim akwarium uzdatniacze miały jeszcze jakiś sens, jak podmieniasz 80-100l wody na tydzień to zdecydowanie przestają się kalkulować. Tymbardziej że, jak wspomniał Nurosław, woda w kranie bardzo często ma bardzo wysoką jakość. Poszukaj strony swojego przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjnego, często podają paramtery wody niekiedy nawet z ilością chloru jaki dodają.
Opublikowano

To dobry pomysł z tym telefonem do wodociągów, może się czegoś dowiem, a co do korpusu narurowego z filtrem z węgla - czy stosujesz go w ogóle czy tylko do akwarium, ile kosztuje takie urządzenie?

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To próbuj już z tym frejkiem, zawsze to lepiej niż te sumy, a przy okazji frejek ma bajeczne ubarwienie.
    • Temat czytałem, dorosły livingstoni jest za duży do 450l, a podrośniętego nie mam jak oddać w dobre ręce. 
    • Miałem problem odwrotny - zero narybku, więc zagruzowałem trochę i mam teraz sporo własnych ryb. Ale do rzeczy, kolega chyba nie czytał tego tematu bo pisze na temat frejka, lepszy byłby livingstoni jak już. Żeby było mało narybku: - mało gruzu - drapieżnik typu nimbochromis livingstoni - pułapka na ryby - ręczne odłowienie siatką - robienie rybom głodówki, lub oszczędne karmienie co często zmusza dorosłe do zwrócenia uwagi na małe ryby, jest szansa że dorosłe wyjedzą troche narybku.
    • Podłoga już wykuta, będzie wylewka 10cm zbrojona, stelaż już się spawa z profili zamkniętych 60x60, i zaraz można zamawiać akwarium 😁😁😁
    • Podepnę się pod temat; mój plan na kontrolę populacji (3 synodonty na 18 mbuniaków, gatunki w stopce) nie wypalił, bo te trzy giętozęby baaardzo wolno rosną i nawet jeśli coś tam redukują, to populacja Acei rozrasta się turbo-szybko, rdzawych też przybywa i co najmniej jeden yellowek już się wychyla w ciągu dnia. Na dnie nie mam piasku tylko tło strukturalne, do tego sporo gruzu, więc w opór schowków dla knypli. Facet z zoologa doradza dołożenie jednego-dwóch już podrośniętych giętozębów albo kilku krabów. Agresji w baniaku nie mam prawie wcale, czasami yellowki się pogonią, pojedynczy Sciaenochromis fryeri dałby radę? Problem w tym, że irlandzka akwarystyka przy polskiej to trzeci świat, nie miałbym komu podrośniętego oddać w dobre ręce a nie do rybnej zupy. 
    • W akwariach non-mbunowych nigdy nie uchował mi się żaden narybek. Dokładne zero. ........... koszmar. Osobiście nie mógłbym patrzeć na taki tłok i obijające się o siebie ryby. Ale nie chciałem pisać wprost. Nie chcę nikogo krytykować, bo różne są upodobania. Lethrinops (grzebacz) i Copadichromis (toniowy) po 15 szt podrośniętej młodzieży, by wykreować układy kilkusamcowe.  Placidochromis i Otopharynx (bardziej środkowe rejony) po 5 szt mniejszych niż powyższe, by wykreować haremy, bo to większe ryby yellow - jak w poprzednim moim poście dalej:
    • U mnie w 540l jest około 25 ryb i uważam że jest ok. Nie ma efektu zaganiania całej obsady w kąt akwarium podczas tarła 😉
    • @tom77 witaj. Na podstawie Twojego dość szerokiego postu dobierałem obsadę Z tymi toniowcami jest problem jak sam zauważyłeś bo ciężko kupić i Borley M i VG. Nic w tej obsadzie nie musi być "must have". Jak każdy amator poszedłem w wygląd. Janusz akwarystyka musi mieć kolorowo.  Mam jeszcze 2-3 miesiące więc zbieram opinie.  Twierdzisz że będzie problem z wielosamcowoscia przy 5 gatunkach a ja rozważam jeszcze jakiegoś małego kilera do eliminacji narybku. Nie wiem tylko co przez to rozumiesz ? Że ciężko będzie o wybarwienia jednego czy dwóch samców czy może wręcz żadnego ?  W ogóle jako doświadczony akwarysta przy takiej obsadzie po ile ryb (docelowo) i w jakich proporcjach samiec-samica wpuscilbys do baniaka.  Pytałem o to w Malawi Polska na FB i dostałem odpowiedź że ok 50 ryb co moim zdaniem jest dużym przegienciem tylko że mi to może się tylko coś wydawać a takie przerybienie pozwoli na rozkład agresji.  
    • A mierzyłaś wodę z innych źródeł dla porównania?  I jak się trzyma obsada po tygodniu?  
    • Copadichromis borleyi Mbenji ma opinię najspokojniejszego wśród C. borleyi. Może ze względu na długie płetwy brzuszne. Wydaje mi się, że ryzyko niewybarwienia się Copadichromis sp.„virginalis gold” jest mniejsze niż ryzyko podgryzania przez yellowki długich płetw brzusznych C. borleyi Mbenji. Moje C. sp.„virginalis gold” zaskakiwały mnie większą asertywnością niż się spodziewałem. Choć i tak pewnie jednak będą na dole hierarchii, bo yellowki to jednak mbuna (choć adoptowana), L. albus jest asetrywniejszy niż np. L. sp.”red cap”, a Placek i Otopharynx są jednak znacznie większe. I miałbyś ryby o kształcie „wydłużonym toniowym”, a nie trzeci gatunek „dość masywny” (jeśli C. borleyi Mbenji, bo są jeszcze Placek i Otopharynx).Niestety w ostatnich latach trudno o C. sp. „virginalis gold” wysokiej jakości (relatywnie dużo żółtego i dobrze ciemna reszta). Generalnie myślę, że wybrałeś zgraną ekipę, ani kilerów, ani bardzo spokojne gatunki. Pewności oczywiście nie ma, bo to żywe stworzenia. Wielosamcowość w pięciu gatunkach jest moim zdaniem niemożliwa. Częściowo ryby same zdecydują. Częściowo zdecydujesz Ty (w funkcji swoich upodobań). 5 gatunków wielosamcowo, nawet w akwa 200x80cm to ………, ale sam zobaczysz.🙂 Odnośnie yellow – w swoim głównym akwarium 200x80cm zawsze stosowałem zasadę selekcji, że zostawiałem „szczurki” (trochę skarłowaciałe, dobrze wybarwione samce) i jakąś samicę, albo dwie. Dlaczego? Bo yellow z non-mbuną zawsze da sobie radę. Jednak to mbuna. A w drugą stronę, jeśli przydarzy się osobnik agresywny, bo będzie ganiał słabszą non-mbunę (a tego nie chcemy). Osobiście chodzi mi o komfort moich L. sp.”red cap”. Ale odbiegliśmy od tematu. Mając 70cm wysokości zbiornika, warto zróżnicować karmienie – dla grzebaczy dłonią granulki przy dnie, dla toniowych zaraz później wolno tonący płatkowy. Ale to na marginesie, bo to dział obsadowy. Zróżnicowane zachowania wymagają zróżnicowanego karmienia.  Wszystko powyżej to tylko moje zdanie. Powodzenia w hodowli.🙂
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.