Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Może by warto pomyśleć o jakimś chłodzeniu w takim razie, może taki wiatrak jak w projektorze jest cichutki i wydajny. I wtedy wcale niekoniecznie Adam Słodowy może być beeee


PS. Nie koniczynie musi być taka obudowa marketowa, można wykorzystać same styki, szkło a resztę samemu zrobić . Nad chłodzeniem można zapanować, są odpowiednie radiatory i wentylatory, i trzeba się dowiedzieć jak gorąca jest taka lampa, jaką ma temperaturę pracy taka oryginalna w miejscu najbardziej narażonym czyli nad palnikiem, a jaką ma temperaturę taka samoróbka (made in MacGyver ) :D

Wtedy może coś wyjść naprawdę dobrze, Ja wiem że najlepiej pójść i kupić i mieć ORGINAŁEK ale jak w przysłowiu (Kupił by i wieś ale pieniądze gdzieś) no i najważniejsze nie każdemu się chce i nie każdy jest MacGyver :):):)

Opublikowano

Jeśli już chciałbyś robić HQI DIY , to nie ma sensu kupować tych marketowych opraw , tylko samemu zrobić od początku , a oprawki kupić np. w aqvalighcie:)

Może coś takiego:

6ae68c9865d3090dm.jpg


Sorki za jakość.

To będzie lampa 2x150W na statecznikach elektronicznych.

Obudowa z aluminium , od spodu szyba hartowana.

Opublikowano

Uzywalem lampy skonstruowanej ze zwyklej oprawy "budowlanej" przez ponad rok i nie zauwazylem zadnego niebezpieczenstwa ani przegrzania ukladow.... Pojedyncza lampa 70W ze wszystkim wyniosla mnie kolo 120zl - na akwarium 150cm potrzebowalem dwie sztuki. Zaokraglajac.... komplet to jakies 250zl. To kropla w morzu biorac pod uwage cene normalnych lamp HQI roznych producentow - pomijam juz fakt, ze ciezko jest dostac cos ponizej 2x150W. IMHO zadne chlodzenie nie jest potrzebne, w budowlanej i "firmowej" lampie odleglosc zarnika od szkla jest praktycznie w tej samej odleglosci i wykonane sa praktycznie z tych samych materialow. Przy umiejetnym ukryciu statecznika wlasna produkcja jest nawet korzystniejsza, poniewaz nie zamykamy go w ciasnej przestrzeni, a juz npewno zapewniamy lepsza wentylacje.

Opublikowano
Uzywalem lampy skonstruowanej ze zwyklej oprawy "budowlanej" przez ponad rok i nie zauwazylem zadnego niebezpieczenstwa ani przegrzania ukladow.... Pojedyncza lampa 70W ze wszystkim wyniosla mnie kolo 120zl - na akwarium 150cm potrzebowalem dwie sztuki. Zaokraglajac.... komplet to jakies 250zl. To kropla w morzu biorac pod uwage cene normalnych lamp HQI roznych producentow - pomijam juz fakt, ze ciezko jest dostac cos ponizej 2x150W. IMHO zadne chlodzenie nie jest potrzebne, w budowlanej i "firmowej" lampie odleglosc zarnika od szkla jest praktycznie w tej samej odleglosci i wykonane sa praktycznie z tych samych materialow. Przy umiejetnym ukryciu statecznika wlasna produkcja jest nawet korzystniejsza, poniewaz nie zamykamy go w ciasnej przestrzeni, a juz npewno zapewniamy lepsza wentylacje.


Więc oto chodzi..!

Lepiej jest zrobić coś i pokazywać innym jaki człowiek jest zdolny, to się chwali a nie chwalić się (zobacz mam oryginała HQI) to każdy potrafi oczywiście przy dobrych zasobach $$


PS. Ja na razie nie robię lamp, znalazłem tylko stronkę przypadkiem i zamieściłem ja na forum dla zainteresowanych, może kogoś skusi konstrukcja. Sam mam chęć zrobić, nie jest trudno. Ale na razie mam 4 świetlówki i 2 żarówki zwykłe mam wystarczająco jasno. :):)

Opublikowano

Pfpp nie zauważysz niebezpieczeństwa z prostego powodu.

Prądu nie widać....

A przy rozruchu na żarnik podajemy 4,4kV więc nie można tego lekceważyć , używając "zwykłych" materiałów.

Wszystko jest dobre do czasu , z prądem nie ma żartów.

Ja np. do zasilania żarników użyłem kabli w izolacji silikonowej z powłoką bawełnianą i atestem na napięcie 10kV.

A to niestety podraża koszty:(

Dlatego , mimo , że wiele opraw z supermarketu funkcjonuje , to ja nie polecam ich .

Inna sprawa , to zabezpieczenie żarników przed gorącym startem.

To też są koszty , których Pfpp chyba nie uwzględnił.

Jeśli używasz żarników za 50-60pln , to jeszcze pół biedy, ale gdy ja za żarnik płacę ponad 300pln , wtedy to inna para kaloszy:)

Opublikowano

Tja temat wałkowany po raz kolejny. To sie już po prostu nie opłaca, oprawy hqi można kupić już poniżej 200pln. no i ryzyko strzału - post na ten temat był wałkowany jakies 2 miesiące temu

Opublikowano
Ja np. do zasilania żarników użyłem kabli w izolacji silikonowej z powłoką bawełnianą i atestem na napięcie 10kV.

A to niestety podraża koszty:(



O ile podrozy Ci koszty 2 kawalki gora 1m kabelka? Bo tylko ten 1m od statecznika, zaplonnika itp ma faktycznie znaczenie.... Nie wmawiaj mi, ze ciagniesz taki kabel od wtyczki, bo po prostu nie uwierze. U mnie rozwiazanie takie funkcjonowalo ponad rok... Nie przekonasz mnie, ze oprawa za 200 zl bedzie o niebo lepsza od takiej zrobionej samodzielnie.... jezeli ktos ma smykalke i jakie takie pojecie, to zrobi nie gorszy sprzet za polowe kosztow i to nie z masowej produkcji "made in china".

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.