Skocz do zawartości

Jakie są orientacyjne koszty utrzymania 200L baniaka?


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Czy ktoś mi orientacyjnie określi jakie są miesięczne koszty utrzymania 200L baniaka z pysaimi??

Chodzi mi o energię, chemię itp.

Tylko nie piszcie mi, że nie jest to hobby dla skąpych, bo o tym już wiem :lol:

Opublikowano

po pierwsze akwarystyka to nie hobby dla skapych..

poza tym. filtr ok 20 W + wew 20 W + swietlowki 2x18 to koszt ok. 20-30 zl miesiecznie.(oczywiscie zroznicowane dla poszczegolnych regionow kraju, ale delikatnie).

pokarm.. ja kupuje raz na rok w SM za ok. 100 zl wiec miesiecznie to ok 8-9 zl.

woda . u mnie dosc droga... 15 zl za kubik.... podmieniam ok. 0,7 kubika miesiecznie wiec ok 10-12 zl.

testy ... jednorazowo .. ok 100 zl.

checi ..bezcenne.....

Opublikowano

Tak jak napisał Sławek. Ja pół żartem pół serio powiem, że koszty te są zerowe. Zamiast patrzeć na tv, popatrz na akwa, zamiast zmywać naczynia pod odkręconą na maxa wodą, trochę ją przykręcaj, itd, itd. Kosztów utrzymania 200 l. zbiornika, przy miesięcznie ponoszonych kosztach gospodarwstwa domowego, w zasadzie w ogóle nie odczujesz. Pokarm i testy to jednorazowy zakup (wydatek 100-200 zł raz na rok), a te 100-200 zł to mniej więcej tyle, co odmówienie sobie jednego piwka tygodniowo. Chemii nie potzrebujesz wcale. Pozdro.

Opublikowano

przestancie

kurcze, jestem ciekaw kto zrezygnował z piwka, zakręca wodę, nie ogląda TV aby zaoszczędzić i wydać na akwarium?

Są koszty i tyle, przestańcie również mówić ze w 200l tez będzie to prawie darmowe

Grzałka 150 W

Oświetlenie 36-72 W

Filtry ok 50- 70 W

Woda i ścieki około 70 l na tydzień

pewnie coś się jeszcze doda

jak testy - niby zakup jednorazowy ale kiedyś sie skończą,

pokarm - to samo


Kurcze wszytko to jednak ileś tam kosztuje

Jednak za wszystko zapłacisz kartą mastercard

a wrażenia - niezapomniane

Opublikowano

O tym oszczędzaniu to pisałem "pół żartem...". Wiadomo, że akwarium, tak jak prawie każde inne hobby generuje pewne koszty. Ale zgadzam się z mutrą, nie są to rujnujące kwoty, a jakieś hobby trzeba mieć.

Opublikowano

No dzięki. Rzuciłem temat, bo tak jak pisałem Sławkowi usłyszałem od jednego gościa, że taki baniak to 250 zetów miesięcznie, a to myślę, że nie są już małe koszty.

Nic za darmo - nawet, żeby po gębie dostać trzeba się np. krzywo popatrzyć :P

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • W akwariach non-mbunowych nigdy nie uchował mi się żaden narybek. Dokładne zero. ........... koszmar. Osobiście nie mógłbym patrzeć na taki tłok i obijające się o siebie ryby. Ale nie chciałem pisać wprost. Nie chcę nikogo krytykować, bo różne są upodobania. Lethrinops (grzebacz) i Copadichromis (toniowy) po 15 szt podrośniętej młodzieży, by wykreować układy kilkusamcowe.  Placidochromis i Otopharynx (bardziej środkowe rejony) po 5 szt mniejszych niż powyższe, by wykreować haremy, bo to większe ryby yellow - jak w poprzednim moim poście dalej:
    • U mnie w 540l jest około 25 ryb i uważam że jest ok. Nie ma efektu zaganiania całej obsady w kąt akwarium podczas tarła 😉
    • @tom77 witaj. Na podstawie Twojego dość szerokiego postu dobierałem obsadę Z tymi toniowcami jest problem jak sam zauważyłeś bo ciężko kupić i Borley M i VG. Nic w tej obsadzie nie musi być "must have". Jak każdy amator poszedłem w wygląd. Janusz akwarystyka musi mieć kolorowo.  Mam jeszcze 2-3 miesiące więc zbieram opinie.  Twierdzisz że będzie problem z wielosamcowoscia przy 5 gatunkach a ja rozważam jeszcze jakiegoś małego kilera do eliminacji narybku. Nie wiem tylko co przez to rozumiesz ? Że ciężko będzie o wybarwienia jednego czy dwóch samców czy może wręcz żadnego ?  W ogóle jako doświadczony akwarysta przy takiej obsadzie po ile ryb (docelowo) i w jakich proporcjach samiec-samica wpuscilbys do baniaka.  Pytałem o to w Malawi Polska na FB i dostałem odpowiedź że ok 50 ryb co moim zdaniem jest dużym przegienciem tylko że mi to może się tylko coś wydawać a takie przerybienie pozwoli na rozkład agresji.  
    • A mierzyłaś wodę z innych źródeł dla porównania?  I jak się trzyma obsada po tygodniu?  
    • Copadichromis borleyi Mbenji ma opinię najspokojniejszego wśród C. borleyi. Może ze względu na długie płetwy brzuszne. Wydaje mi się, że ryzyko niewybarwienia się Copadichromis sp.„virginalis gold” jest mniejsze niż ryzyko podgryzania przez yellowki długich płetw brzusznych C. borleyi Mbenji. Moje C. sp.„virginalis gold” zaskakiwały mnie większą asertywnością niż się spodziewałem. Choć i tak pewnie jednak będą na dole hierarchii, bo yellowki to jednak mbuna (choć adoptowana), L. albus jest asetrywniejszy niż np. L. sp.”red cap”, a Placek i Otopharynx są jednak znacznie większe. I miałbyś ryby o kształcie „wydłużonym toniowym”, a nie trzeci gatunek „dość masywny” (jeśli C. borleyi Mbenji, bo są jeszcze Placek i Otopharynx).Niestety w ostatnich latach trudno o C. sp. „virginalis gold” wysokiej jakości (relatywnie dużo żółtego i dobrze ciemna reszta). Generalnie myślę, że wybrałeś zgraną ekipę, ani kilerów, ani bardzo spokojne gatunki. Pewności oczywiście nie ma, bo to żywe stworzenia. Wielosamcowość w pięciu gatunkach jest moim zdaniem niemożliwa. Częściowo ryby same zdecydują. Częściowo zdecydujesz Ty (w funkcji swoich upodobań). 5 gatunków wielosamcowo, nawet w akwa 200x80cm to ………, ale sam zobaczysz.🙂 Odnośnie yellow – w swoim głównym akwarium 200x80cm zawsze stosowałem zasadę selekcji, że zostawiałem „szczurki” (trochę skarłowaciałe, dobrze wybarwione samce) i jakąś samicę, albo dwie. Dlaczego? Bo yellow z non-mbuną zawsze da sobie radę. Jednak to mbuna. A w drugą stronę, jeśli przydarzy się osobnik agresywny, bo będzie ganiał słabszą non-mbunę (a tego nie chcemy). Osobiście chodzi mi o komfort moich L. sp.”red cap”. Ale odbiegliśmy od tematu. Mając 70cm wysokości zbiornika, warto zróżnicować karmienie – dla grzebaczy dłonią granulki przy dnie, dla toniowych zaraz później wolno tonący płatkowy. Ale to na marginesie, bo to dział obsadowy. Zróżnicowane zachowania wymagają zróżnicowanego karmienia.  Wszystko powyżej to tylko moje zdanie. Powodzenia w hodowli.🙂
    • U mnie są w 540l, na razie jest spokój ale jak to u pyszczaków mbuna sytuacja może się zmienić z dnia na dzień.
    • @PawełB bo to nie takie proste. Ja mam copadichromis fire crest, czyli odmiana barwna virginalis i w tej chwili są słabo wybarwione a są 4 samce. W poprzednim akwarium było z tym znacznie lepiej. Muszę przetestować podniesienie temperatury. Ostatnio po takim zabiegu dostały kolorów na jakiś czas, ale potem znowu obniżyłem i po jakimś czasie zbladły.
    • Tu taka sprzeczność bo w takim szerokim wątku na tym forum dotyczacym obsady 200cm non mbuna autor pisze że ten gatunak z toniowców daje najwieksze szanse na kilka wybarwionych samcow.  No problem jest z tymi toniowcami bo jak ładny np  C. Kadango Red Fin to agresywny. Choć tu też zdania podzielone.  
    • No nie wiem u mnie samiec wybił  wszystkich swoich pobratymców. Fakt miałem wtedy 240l, w większym może by było inaczej.
    • Powód 1 - mniejsza agresja  Powód 2 - brak problemu z narybkiem, który w mojej obsadzie non mbuna jako jedyny przeżywał chowiąc się między kamieniami. Tu  dużo zależy od wystroju, u mnie było kilka zakamarków między kamieniami niedostępnych dla dorosłych 😉. Oczywiście dla wielu to może być zaleta. 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.