Skocz do zawartości

Projekt Akwa z 2 sumpami, filtrami przelewowymi :)


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Boczne sumpy miałby być wydzielone z baniaka głównego czy planujesz postawić obok dwa małe baniaki?

Szkoda że nie chcesz by Cię namawiać...oj działo by się :D

Opublikowano

Sam tak filtrowałem akwa 300l - jeden boczny filtr ok. 30l. Przy odpowiednim skonstruowaniu filtrów będzie ok. Dobrze, że planujesz wklejenie szyb do zbiornika, a nie stawianie 2 dodatkowych.

Opublikowano

Skoro i tak zamawiasz akwarium o długości 210cm, to dlaczego nie zostawić całego dla ryb? Nawet z tą przednią osłonką - okienkiem ...?

W miejsce tych supmów mógłbyś wkleić komin, dorzucić w przednich rogach filtry mechaniczne, dać sumpa pod akwa i sprawę filtracji miałbyś załatwioną. Nie napisałeś, czy będzie możliwe spojrzenie na akwarium z boku - jeśli tak, to moim zdaniem widok zasyfionego sumpa jest mniej ciekawy niż widok zbiornika, nawet z wklejonym kominem - chyba, że zamierzasz boczne szyby pomalować, albo w jakiś inny sposób zasłonić?

Co do samej filtracji, to biobale mają mniejszą powierzchnię od ceramiki, a skoro nie będziesz mieć złoża zraszanego, to raczej zapchaj komory ceramiką.

Opublikowano

A co Ci przeszkadza wstawić sump do szafki pod spodem? rozumiem że akwarium ma być tak jakby zabudowane od przodu frontem meblowym pasującym do reszty mebli? Nie bardzo jestem sobie w stanie wyobrazić jak miałoby to wyglądać? Wrzuć najlepiej fotkę z miejscem w którym będzie stać akwarium i sąsiednimi meblami

Koncepcja powinna się sprawdzić pod względem wydolności filtra, jednak IMO mając 210cm do dyspozycji powinno się to wykorzystać dla ryb a sump ulokować w szafce. Nic nie przeszkadza fakt schowania go za mrożonym szkłem ;)

Opublikowano

Myślę że jeden sump jako biolog pod akwa z wklejonym kominem, podpinasz pod pompę co, do zgarniania odchodów z drugiej strony kolejny sump, i cyrkulację ustawiasz tak aby większość syfu ściągał właśnie on, lub zamiast drugiego sumpa wkładasz FX5 tylko na gąbkach. Ja mam takie rozwiązanie i się sprawdza. Tylko cena FX zabija choć można znaleźć okazje za 600-700 zł. Mi się tak trafiło.


I takim sposobem masz ponad 2m widoku

Opublikowano

Moim zdaniem powinienes jednak zrobic akwa na całą szerokość wnęki, szafka może być węższa, nawet znacznie, ale boki podeprzyj pojedynczymi nogami - np. chrom ? Stawiając krótszy zbiornik, za pewien czas będziesz żałować. Każdy z nas to przerabiał.


Co do pomp C.O. - tanie, wydajne, o umiarkowanym apetycie na prąd i to co dla niektórych może być zaletą - montowane poza sumpem, więc nie grzeją wody.

Opublikowano

Mój grundfos ma max. 3000 na 3-cim biegu, przy 65W mocy.

Pamiętaj, że każda z tych pomp ma podaną wydajność teoretyczną, bez zdławienia czymkolwiek. Moja pompa ma praktyczną wydajność ok. 1300 l/h przy wysokości podnoszenia 1.2m

Opublikowano

Komin możesz zrobić w akawrium w dowolnym miejscu. Może być dowolnego kształtu (trójkąt, kwadrat). Jeżeli planujesz tło strukturalne to bez problemu ukryjesz komin w miejscu które pozwoli na zainstalowanie sumpa w szafce. Zanim się ostatecznie zdecydujesz rozważ jeszcze opcje filtracji narurowej, filtra piaskowego i (jak mówił Barian) kubełków FX.


Co do pomp CO, to 150-200zł nie wystarczy na Grundfosa.

Opublikowano

ale kombinujecie :) ja również proponuję 210 zostawić dla ryb ale zrobić panel filtracyjny z tyłu, na całej długości akwa.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.