Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Mam pytanie jak w temacie


Faktem jest że większość filtrów daje wodę od spodu i wyciąga przez wszystkie wkłady do góry.


Mam filtr JBL e900 i tam są 4 koszyki i gąbka jest jako ostatnia.

tzn że woda brudna zasyfiona leci prze wszystkie wkłady zatykając pory zeolitu czy ceramiki by na końcu pozostawić odchody i inne na siatce ?


dziś przyszedł mi kubełek MiniKani120 (jako drugi wspomagający filtr)

i tam też fabrycznie też włóknina jest przedostatnim medium futrującym a ostatnim gąbka.


i tu moje pytania:


1. o zasadność takiej kolejności i czy proponujecie coś zmieniać ?

2. w jakiej kolejności powinno się układać poszczeólne wkłady mineralne czy też jest to bez znaczenia ?

3. w JBL oryginalna ceramika dana przez producenta jest jakaś taka ciężka i mało porowata ta w MiniKani120 taka sama jak dokupywana czyli lekka i porowata, czy polecacie wymienić ceramikę w JBL oryginalną na tą dokupioną ?


pozdr.

Opublikowano

ja osobiscie jestes za wyciagnieciem gabek, wat itd i zasypanie calego kubla ceramika. oczywiscie prefiltr na rure i smiga. zdaje sobie sprawe, iz na gabce takze nitryfikacja ma swe kolonie, ale nie w takim stopniu jak ceramika.

Opublikowano
Najpierw gąbki waty etc co tam masz a następnie wkłady biologiczne.

Czyli na sam dół powinienem dać gąbkę potem watę a dopiero potem ceramikę i zeolit ?

czyli producenci jak wkładają właśnie w takiej kolejności to nie wiedzą co robią ?


no chodzi mi o to ze w tej chwili to lecą syfy przez wkłady mineralne by na samym końcu się oczyścić gąbkach - trochę to dziwne mi się wydawało i stąd zadałem pytanie


a co z tym fantem:

w JBL oryginalna ceramika dana przez producenta jest jakaś taka ciężka i mało porowata ta w MiniKani120 taka sama jak dokupywana czyli lekka i porowata, czy polecacie wymienić ceramikę w JBL oryginalną na tą dokupioną ?


podpowiedzcie mi jeszcze czy może zmienić kierunek wpływu i odpływu w kubełku ?

w JBL e900 wiadomo się nie da, ale w tym KaniMini120 mogę tak zrobić i wtedy woda by leciała od góry do dołu i zaliczyła by najpierw biogąbkę potem włókninę a następnie keramzyt i na koniec ceramikę - co o tym sądzicie ?

do czyszczenia nie musiał bym wyjmować wcale ceramiki i keramzytu tylko gąbkę i włókninę.


podpowiedzcie czy warto któryś z tych co wymieniłem wkładów - bądź tylko w jednym z tych 2 filtrów - wymienić na bactobale, biobale czy jak tam to zwał ?

Opublikowano

Też mam JBL tylko e1500 i u mnie ceramika orginalna była taka jak u Ciebie - ciężka i wydawała się mało porowata (po prostu pory są dużo mniejsze i ich nie widać). Z tego co przeczytałam, to jest to wkład ze spiekanego szkła, który ma dużo większą pow. na której osiedlają się bakterie niż zwykła ceramika. Chciałam nawet taką dokupić, ale okazała się CIUT za droga, więc dokupiłam zwykłą i do pozostałych koszyków dałam tą dokupioną.

Pozdrawiam.

Opublikowano
Z tego co przeczytałam, to jest to wkład ze spiekanego szkła, który ma dużo większą pow. na której osiedlają się bakterie niż zwykła ceramika.
ale skoro tak to jest mniej porowaty i dziurawy a co za tym idzie powinien mieć mniejsza powierzchnię ???
Opublikowano

Porowatość wkładu zależy od jego porowatości :mrgreen: a nie od rodzaju materiału z jakiego został zrobiony. Praktycznie wszystko można spienić wystarczająco aby nadawało się na wkład do filtra. Zauważcie również że często ceramika wystepuje w dwóch rodzajach:

- nieporowata do filtracji mechanicznej

- porowata do filtracji biologicznej.

Samym wyglądem porów bym sobie głowy nie zaprzątał: Ceramika np. hagena ma duże wyraźnie widoczne pory a np. MHK ma bardzo drobne porowatości. Jakością się nie różnią .

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.