Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Chyba jednak zdecyduję się na te właśnie świetlówki. Będę mógł odebrać osobiście, więc wszystko dokładnie pooglądam....czekam tylko do wypłaty. Postanowiłem jednak sprawdzić empirycznie :mrgreen:. Nie wiem tylko, która temp. będzie lepsza ciepła, czy zimna?

Opublikowano

Jeśli 6500 jest dla Ciebie wysoką temp. barwową , to co powiedziałbyś o 10000K , lub 16000K?

To co chcesz kupić da Ci żółte światlo . no chyba , że takie lubisz:)

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Mysle, ze znalazlem diody ktore sprawdzily by sie przynajmniej do testow w malawi:

http://www.maritex.com.pl/pl/shop/produ ... /1/backurl



Teoretycznie 12-16 takich diód powinno dac swiatlo o jasnosci zblizonej do tradycyjnej zarowki 100W.


Co wazniejsze ze wzgledu na cene nie trzeba byc przesadnie zamoznym aby sobie mozna bylo pozwolic na takie testy. 15 diod z zasilaczem kosztowac bedzie pewnie gdzies w okolicach 100zł...

A do podstawowych testow powinno wystarczyc 5 sztuk...

Opublikowano

Teoretycznie 12-16 takich diód powinno dac swiatlo o jasnosci zblizonej do tradycyjnej zarowki 100W.



Żeby rzeczywiśćie otrzymać ekwiwalent np. świetlówki T5 w ledach będzie potrzebny układ o mocy ok. 60% układu wyjściowego. Dla naszego przykłady będzie to 60W. Zakładając, że ledy z CREE mają moc w przedziale od 1-3W to będzie potrzeba >20 diod. Do tego driver, radiatory, odpowiednia pasta przewodząca, zasilacz, aktywne chłodzenie(wentylatorki), trochę kabelków i oczywiście sensowna obudowa. Nie sądzę, aby udało zmieścić się w 100zł. W dodatku ciężko będzie dostać diody o odpowiedniej temp. barwowej i stałych parametrach. Z tego co pamiętam producenci podają wartość mocno uśrednioną dla danej partii, a rozrzut podobno jest dosyć duży. W takim przypadku IMO lepiej jest kupić tradycyjną liniową świetlówkę t5 za parę złotych. W sieci jest cała masa projektów opartych właśnie na produktach firmy CREE, na PKMD był chyba nawet dosyć obszerny temat o oświetleniu LED DIY stworzonym z myślą o roślinach.

IMO jak widać wyżej byłem także dosyć mocno zainteresowany tą technologią, ale przy ilości światła potrzebnego w malawi cała inwestycja staje się nieopłacalna.


Ps. Jak znajdę jutro trochę czasu to poszukam wątku o oświetleniu akwarium morskiego na podobnych diodach.

Opublikowano

http://www.nano-reef.pl/forums.php?m=posts&q=22700


Cały topic na temat oświetlenia LED:)

Moje nowe akwarium ma byś oświetlane dwoma tymi świetlówkami:


http://www.erybka.pl/product_info.php?c ... ts_id=2767


Przyjmuje się ekwiwalent 1W T5 lub HQI to to samo co 0,4-0,5W w LED.

Z tym że bardziej opłaca się(czytaj koszt 1W oświetlenia) wykorzystać diody 1W niż 3W , chodzi o ilość Lm z W , oraz o pozostałe koszty , czyli radiatory , aktywne chłodzenie , drivery itp.

Świetlówki natomiast wykonane są z innych diód , chlodzenie maja pasywne:)

Opublikowano

Wczoraj wieczorem przebnąłem przez jakies 30-40 stron tematow na kilku forach traktujacych o ledach. Chyba najciekawszy i najbardziej wartosciowy merytorycznie jest na roslinyakwariowe.pl. Tak doksztalcony zaczalem szukac jakiejs oferty ktora mozna przetestowac i nie wydac jednoczesnie 2-3 setek na testy.


Moim zdaniem dioda ktora pokazalem jest wlasnie odpowiedzia na moje/nasze potrzeby. Tania, o jasnosci ~80-100lm, w dwoch wersjach (ciepła i zimna).

Wg datasheet ma 1,2W wiec bedzie zapewne wymagala radiatora ale mozna pozostac przy chlodzeniu pasywnym. Dodatkowo przy takiej cenie nie trzeba za bardzo taka diode dbac. Bo jesli 4 diody za 80zł bedzie pracowala w temp roznej od 25 stopni to padnie nam znacznie szybciej i strata jest wielka. A tutaj? 5 zeta... Da sie przezyc wymiane nawet wszystkich diod.


Dalej porownywanie mocy zrodel swiatla jest bardzo nie trafione bo to juz dawno nic nie mowi o jasnosci. Takze lumeny nie mowia nic o jakosci i typie swiatla.

Wiemy tylko dzieki nim ile jest swiatła zielonego ktore widzimy najlepiej.

Ale dla szacowania jest to moim zdaniem najlepszy (bo z reszta jedyny cyferkowy) parametr. Ja zakladam wstepnie, ze musze miec ~1300lm. Mozliwe, ze okaze sie ze wystarczy mniej albo potrzeba bedzie 2x wiecej. Cena jest na tyle atrakcyjna, ze warto sie pobawic... :)


Szczęściem, w malawi (moim zdaniem) duzo innych barw (niz zielona) nie jest potrzebne - w koncu roslin prawie nie mamy i znacznie bardziej niz jakość liczyc sie moze ilosc swiatła...

Opublikowano

Nie zgodzę się z Tobą , że nie liczy się jakość lecz ilość światła.

Załóż więc zwykłe , energooszczędne świetlówki o barwie 3200K, po co kombinować ze świetlówkami wybarwiającymi 10000K, 15000K , czy innymi?

No chyba , że masz taki gust i lubisz jak w akwarium jest żółto , to już Twoja sprawa.

Mnie podobają się akwaria jasne z wyeksponowanym niebieskim i czerwonym , a do tego najlepiej nadają się źródła światła o temp. 12000-16000K , a takie , selekcjonowane diody , już kosztują więcej.


Dlaczego lumeny nie mówią nam o ilości światła?

To co piszesz jest Ciekawe , pierwszy raz się z czymś takim spotykam, a w zawodzie od 22 lat jestem:)

W poście wyżej pisałem o stosunku Lumen z Wata i w diodach 1W jest on lepszy niż w diodach 3 W.

Nie byłbym taki pewny czy w diodach 1W możesz się opierać na pasywnym chłodzeniu , czy będzie ono wystarczające.

Ludzie na nano-reef robili już takie eksperymenty i niestety diody szybko padały.

Zresztą lampy obecnie sprzedawane mają wentylatory do chłodzenia , bo bez tego ani rusz.

Co ciekawe , robiono także doświadczenia ze świetlówkami i okazało się , że spadek temp. na świetlówce skutkował , wzrostem jasności świetlówki :D


W sumie , można dać diody o barwie którą proponujesz , wypadkowa temp. barwowa wyniesie prawdopodobnie ok 6500K , uznawana w ogólnym pojęciu za zimną białą, ale w akwarystyce za takową uznawana jest temp. powyżej 10000K , wtedy dopiero w baniaku nie widać tej żółci.

Jeśli chodzi o lampy diodowe DIY to tutaj jest o nich dużo:

http://aqua-reef.pl/elektronika-i-oswie ... t2072.html


http://reefcentral.com/forums/showthrea ... id=1587273

Opublikowano
Dlaczego lumeny nie mówią nam o ilości światła?

To co piszesz jest Ciekawe , pierwszy raz się z czymś takim spotykam, a w zawodzie od 22 lat jestem:)


Wyrazilem sie nie precyzyjnie. Wg tego co wiem lm okreslaja ilosc swiatła widzialnego przez ludzkie oko. Nie uwzgledniaja pasma nie widzialnego i slabo uwzgledniaja pasma slabo widziane przez ludzkie oko.

Nie jestem teraz pewien jakie to bylo pasmo ale chyba czerwone. Pisano, ze aby jasnosc swiatła w pasmie czerwonym i zielonym byla dla oka ludzkiego taka sama to tego pierwszego musi byc prawie 10x wiecej.


I jesli dobrze pamietam to na dlugosc swiatla ktora jest najbardziej potrzebna roslinom w fotosyntezie oko ludzkie jest prawie slepe.


Tak wiec w tym znaczeniu pisalem, ze lumeny mowia (lub nie) o ilosci swiatła.

Mam nadzieje ze teraz bedziesz mogl sie zgodzic (przynajmniej czesciowo) ze mna.




ps. linki Ci sie rozjechały...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • 1. Preparaty z aloesu są genotoksyczne/rakotwórcze i zakazane w PL od 2022 r (dla ludzi). Pewnie brak regulacji dla ryb... 2. Boję się też, że jeśli "coś ogranicza rozwój glonów" i zmienia kolor, to jest jakimś barwnikiem/dezynfektantem, a te skuteczniej uszkadza delikatniejsze komórki skrzeli ryb niż komórki glonów.  3. Jeśli na mikrofibrze się dużo zbiera + zielone to wskazuje to na biologiczne pochodzenia zmętnienia. Filtracja zaczyna dojrzewać  
    • Przy okazji moich ostatnich niemiłych przygód po wprowadzeniu ryb do zbiornika nieco czytałem o kuracjach Protosolem i pojawiały się tam opinie, że jest on skuteczny ale przy podawaniu z pokarmem. Podobnie do Twoich Acei u mnie zachowywał się samiec Dimidiochromis Strigatus. Coś tam niby jadł, ale często jedzenie wypluwał.  W związku z tym, że było to w czasie kiedy i tak prowadziłem kurację Protosolem (zgodnie z instrukcją producenta) postanowiłem podawać ten lek rybom przez tydzień również z karmą. Najpierw przegłodziłem je dwa dni. Coś tam jadły tego pokarmu, większość raczej wypluwały. Nie wiem czy to zbieg okoliczności czy faktyczne działanie leku ale po skończonej kuracji pan Dimidio zaczął lepiej jeść a po zakupie pokarmu Aller Futura je już bardzo ładnie i przestał mieć wklęsły brzuch. Mam nadzieję, że tak już mu zostanie.
    • Tutaj nie chodzi o zmianę koloru tylko o "rozwój glonów w zbiorniku zostaje znacznie ograniczony".
    • Od ponad pół roku mam ryby jak w stopce. Z renomowanej hodowli. Mam problem z niektórymi egzemplarzami Acei Itungi. Od samego początku mają problem z przyjmowaniem pokarmu. Płatkami plują spożywając tylko male kawałki. Jakikolwiek granulat odpada. Leczyłem w grudniu Metronidazolem i Protosolem. Było lepiej ale znów widzę, że jakby były chore.  Wrócił brak apetytu. Ryby są blade i lekko wychudzone Leczyłem Protosolem. 2 dni - dawka 20ml/100l. Czyżby za mało? A może to nie wiciowce? Reszta obsady w porządku. Jakieś porady co z tym fantem zrobić?  
    • Jej kolor świadczy o jakimś problemie z glonami. Myślę, że zmiana koloru barwnikiem z soli na dłuższą metę nie rozwiąże problemu. Zresztą już jej używałem i po zastosowaniu dawki zalecanej przez producenta woda wyglądała "mało naturalnie" zbyt mocno niebieska. Ale dla ryb podobno jest dobra.
    • Nieźle zielona. Ja polecam Sanital z Tropicala. Moja woda jest niebieskawa, ale kryształ. Zauważyłem też, że ryby zdecydowanie mniej się ocierają.
    • Po dwóch dniach pracy wkład wyglądał tak: Woda w korpusie zielona, jak ja zdjęciu. W zbiorniku nieznaczna poprawa klarowności. Ale naprawdę subtelna. Założyłem nowy wkład ale pewnie efekt będzie taki sam. Wykwit zielenic? Z czego jak teoretycznie nie mają pokarmu co potwierdzają testy wody...
    • Trochę czasu od startu już minęło, trochę z nowym zbiornikiem się oswoiłem, trochę jego rozmiar w moich oczach się zmniejszył  W końcu mam chwilę żeby co nieco napisać. Zacznę od spraw niezbyt miłych. Z obsady którą zadomowiłem na samym początku straciłem samicę Stigmatochromis Tolae. Niestety dołączył do niej jeden z trzech Exochochromis Anagenys. Najmniejszy z trzech. Na początku winiłem za to pokarm Hikari Vibra Bites i to że go nie namoczyłem. Zachęcony jednak przez kolegów z forum poczytałem co nieco tu i tam o pokarmach granulowanych i po czasie uważam jednak, że namaczenie ich nie ma najmniejszego sensu. Trzeba się po prostu pilnować żeby nie sypnąć go za dużo, o co nie trudno. Profilaktycznie jednak dla spokoju ducha pokarm Hikari wylądował w koszu. Strata niewielka bo była to mała paczka kupiona na próbę a spokój akwarysty nieoceniony  Po dłuższych przemyśleniach sytuacji, która miała miejsce doszedłem do wniosku, że dwa osobniki, które pożegnały się z żywotem musiały gorzej znieść aklimatyzację. Stres związany z transportem i lądowaniem w zbiorniku, a w przypadku najmniejszego Exo stres związany z tym że jest najmniejszy w zbiorniku (duuuużo mniejszy od pozostałych) mógł osłabić układ odpornościowy ryb a na to tylko czekały jakieś pasożyty, które zrobiły swoje. Po tym jak padł Tolae i objawy zauważyłem u Exo zakupiłem dwa preparaty Zooleka. Protosol i Capisol. Niestety zanim do mnie dotarły młody Exo już był na wykończeniu. Mimo wszystko przeprowadziłem tygodniową kurację Protosolem (do słupa wody i do pokarmu) oraz tygodniową kurację Capisolem (do słupa wody). Capisolu do pokarmu już nie podawałem bo ryby w ogóle nie chciały jeść karmy nasączonej lekiem. Nie wiem czy to tylko moje imaginacje czy faktyczny efekt obydwu kuracji ale mam wrażenie, że ryby które i tak wydawały mi się w bardzo dobrej kondycji nabrały jeszcze większego wigoru i od tamtej pory nie zaobserwowałem już nic niepokojącego w życiu zbiornika.  Co do pokarmu to zakupiłem (po kilku pochlebnych opiniach) pokarm Aller Futura. Do tej pory żaden pokarm tak pozytywnie mnie nie zaskoczył. Ryby pożerają go z niesamowitą ochotą. Wody jakoś szczególnie nie brudzi. Cena jest powalająca. Więcej argumentów nie potrzebuję. Następnym razem może tylko wezmę większy rozmiar bo obecnie mam bodajże 0,9-1,6mm. Doszło do tego, że ryby niezbyt chętnie jedzą pokarmy Naturefood Cichlid Premium czy Artemię w płatkach od HS Aqua a jak tylko sypnę Aller Futura to mam wrażenie, że zaraz moje ryby powyskakują ze zbiornika w szaleńczej pogoni za pokarmem   W temacie filtracji. Obecnie filtracja opiera się na kaseciaku i module filtracyjnym. Pompę ustawiłem jednak na 1 bieg ponieważ na biegu 2 po tym jak liście Vallisnerii przyklejały się do wlotu to poziom wody w module wyraźnie spadał. Przy obecnym ustawieniu tego nie obserwuję a pompa "sika" i tak bardzo mocno. Mój kaseciak zaskoczył mnie niesamowicie. Przy jego tworzeniu słyszałem sporo opinii, że przy dwóch 5cm warstwach gąbki PPI30 filtr zapcha się po tygodniu. Przy pierwszej podmianie wody, dwa tygodnie po wprowadzeniu ryb, trochę spanikowałem ponieważ poziom wody w komorze pompy spadł w sposób bardzo wyraźny. Jakieś 8cm w stosunku do komory wlotowej. Otworzyłem przesłonę wlotu na maksa ale nic się nie zmieniło. Pomyślałem, że trzeba będzie gąbki jednak czyścić często i już zacząłem kombinować co zmienić żeby filtr był bardziej "długodystansowy". Ku mojemu zaskoczeniu następnego dnia, pomimo braku jakiejkolwiek interwencji, poziom wody w obydwu komorach się wyrównał. Okazało się, że po podmianie wody gdy poziom wody spada, gąbki w filtrze potrzebują chyba trochę czasu żeby ponownie napełnić się wodą i tym samym nie ograniczać przepływu. Musiałem chyba mieć sporo szczęścia przy doborze gąbek i rozmiaru wlotu ponieważ od początku działania filtra, gąbek w końcu nie czyściłem i do dzisiaj różnica poziomu wody pomiędzy komorą pompy a komorą wlotową to jakieś 0,5cm. Może 1cm.  Przy ostatniej podmianie zdecydowałem się podać profilaktycznie, zgodnie z instrukcją sól akwarystyczną Tropical Sanital. Wydaje mi się, że rybą taki zabieg odpowiadał dlatego chyba co jakiś czas go przeprowadzę. Na pewno nie przy każdej podmianie bo jednak zabarwia wodę dosyć widocznie ale może raz na kwartał... Podjąłem również kroki w celu poniesienia pH wody w zbiorniku. Do tej pory miałem je na poziomie 7,5. Chciałbym osiągnąć jakieś 7,8-8,0. Zacząłem codziennie dodawać sodę oczyszczoną uprzednio rozpuszczoną w wodzie z akwarium. Do tej pory dodałem łącznie 10 łyżek i udało mi się podnieść chyba do 7,6  Piszę "chyba" ponieważ na testach kropelkowych odczyt nie jest aż tak precyzyjny.  Na koniec co nieco odnośnie samych mieszkańców. Chwilowo stan obsady prezentuje się następująco: Stigmatochromis Tolae 2+1, Exochochromis Anagenys 2szt., Protomelas Mbenji Thic Lips 3szt., Nimbochromis Polystigma 6szt. (prawdopodobnie 3+3) oraz Dimidiochromis Strigatus 1+2. Ryby prezentują się doskonale. Na pewno dobrym wyborem był zakup podrośniętych już osobników. Obecnie za króla zbiornika uważam dominującego samca S. Tolae, ale wydaje mi się, że dosyć szybko zostanie zdetronizowany przez któregoś samca N. Polystigma. Obecnie różnica wielkości pomiędzy nimi jest znaczna ale Nimbochromisy rosną jak na drożdżach i już zdarza im się przegonić Tolae jak ten za bardzo się rządzi. Jeden z Protomelasów miał ostatnio białe, spuchnięte oko. Obawiałem się, że to jakaś infekcja ale chyba doznał uszczerbku w jakiejś potyczce. W jego zachowaniu nie zaobserwowałem nic dziwnego a oko szybko zaczęło wracać do normalnego stanu. Udało mi się nawet doczekać młodych D. Strigatus  Wiadomo, że szanse na odchowanie w zbiorniku ogólnym mam mikre ale ciągle obserwuję jednego, dzielnego "komandosa"  Ostatnio nawet zasuwał dzielnie przy samej powierzchni przez cały zbiornik  Będąc przy D. Strigatus. Samiec tego gatunku to największa pierdoła w całym akwarium. Mam wrażenie że boi się własnego cienia. W czasie karmienia buszuje jak szalony a większość czasu spędza w lekkim zacienieniu i udaje, że go nie ma. Mam wrażenie, że nawet ślimak byłby w stanie go zastraszyć. Odmiennie natomiast zachowują się samice tego gatunku. Ciągle się zaczepiają i nie dają sobie w kaszę dmuchać jeśli chodzi o relacje z innymi gatunkami. Exochochromisy ewidentnie potrzebują powiększenia stadka bo jeden jest dominujący i ciągle doskwiera temu drugiemu. Po świętach Wielkanocnych planuję powiększyć obsadę o: 2x Exochochromis Anagenys, 1 samicę Dimidiochromis Strigatus, 1 lub 2 samice Stigmatochromis Tolae i .... chyba zdecyduję się na zakup tylko samca z gatunku Aritochromis Chrystyi  Strasznie chciałem mieć ten gatunek. W zestawie z samicami obawiam się, że byłby zgubny dla obsady w okresie tarła. Liczę, że sam samiec nie będzie zanadto uciążliwy. Miał być koniec ale jeszcze mi się przypomniała jedna sprawa. Otóż planuję zrobić nad zbiornikiem małą hydroponikę. Zakupiłem i przerobiłem do tego celu dwie doniczki balkonowe. Zamierzam je wypełnić gąbkami i zasilać skimmerem Eheim. Na razie mam takie dwa zdjęcia. Jak sprawa się rozwinie to zaktualizuję temat  Nieco się rozpisałem. Ciekawe czy ktoś dotrwa do końca   PS. W najbliższym czasie postaram się wrzucić jakieś fotki lokatorów  
    • Dzięki za poradę  W moim przypadku obsada:  Cynotilapia sp. Jalo Reef  labidochromis caeruleus Kakusa  tzw. yellow Pseudotropheus cyaneorhabdos "maingano" była sprawdzona i poza maingano było OK  wezmę po uwagę ewentualnie Chindongo socolofi  za Twoją poradą choć te "moje 3 gatunki są jakby to powiedzieć inne pod względem i koloru i budowy ciała więc są wg, mnie tworzą bardzo ciekawy układ.  Jeszcze tak myślę o saulosi ale myślę że podobne do yellow samiczki które są żółte i to zły pomysł.
    • Cześć, Szukam 2–3 samic Pseudotropheus crabro, najlepiej z linii F0 lub F1. Mam dorosłego, dominującego samca i chcę zbudować czysty zbiornik jednogatunkowy. Interesują mnie wyłącznie ryby z pewnego źródła, nie sklepowe. Odbiór osobisty (Dolny Śląsk) lub wysyłka.   Z góry dzięki za kontakt! Paweł
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.