Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam.

Mam akwa 250l (100cm*50cm*50cm) a w nim filtr TURBOFILTER 1100 (od 200l do 400l, filtracia bio., chem., mech.), a jak czytałem to mówili że potrzebny jest jeszcze jeden zew. biologiczny, więc szukałem i znalazłem :D .

który wybrac?

http://superpreis.pl/product_info.php/cPath/40_45_49/products_id/264

http://superpreis.pl/product_info.php/cPath/40_45_49/products_id/106

Inni mówili że nie musze go miec, że TURBOFILTER starczy. Wierzyc?

A, i jak znacie lepsze do mojego akwa to powiedzcie

Opublikowano

Ci, ktorzy mowili , ze turbo filter styknie - nie mieli do konca racji (w ogole jej nie mieli).

Dla mnie to, to nie nadaje sie NAWET na samego mechanika, bo cieniutkie ,jak polsilver :)

Zatem zaraz po tym, jak wybierzesz odpowiedniego biologa, przeszukaj net w poszukiwaniu lepszego mechanika a o to nieciezko :D Wracajac do biologii, wszystko zalezy od obsady, jak planujesz malo ryb, to 205 zasypana po brzegi ceramnika da rade, jak planujesz wiecej ryb, to udezylbym w wyzsze modele chocby 305(nawiasem ,mam ,uzywam nie polecam - drastyczneui spada przeplyw jak w e900 jbl'a).

Co do mechanika wez cos o przeplywie 1500/h dla sredniakow (weipro, atman, resun), badz 1000 przy drozszych, lepszych filtrach/glowicach.


Ja dalbym tandemik Aquamedic pf1000 i nie martwil sie o nic + fluval'a 4+ z tunigniem, badz glowice eheima o przeplywie 1000-1200l/h i nie martwil sie o nic podwojnie.

Opublikowano

Przeca dyskusja o ceramice była i na torbach z tego co tu pisano wyraźnie widnieje wzmianka ("drobnym drukiem") iż wymiana po 6 m-cach (najpewniej z racji nimożności odmulenia).

Ja tego nie wymysliłem :wink:

I faktycznie z racji mikroporowatości ceramiki (technologia) substracik jest de facto jednorazowy.

Pewnie podobna sytuacja jak z weglem - też go nie wypłuczesz.

Opublikowano

Bzdura. To, ze pisza, ze nalezy wymieniac jest oczywista, oczywistoscia. Bo ceramika ,jak kazdy inny substrat ulega zabrudzeniom, do tego dochodzi sprawa czysto marketingowa... Gdybym ja sprzedawal ceramike polecalbym wymiane co 2miesiace. Dlatego tez, kazdy, jednym tchem wyglasza hasla "uzywaj prefiltra !" W istocie ten gadzet znacznie wydluza zywotnosc substratu.Co do plukania ceramiki, owszem raz na 3-4 miesiace plucze ja sobie woda z akwarium. Nie po to, zeby przeplukac mikropry (t to nazwijmy), ale po to, zeby usunac mneiczystosci, ktore przedostaly sie przez prefiltr.

Pewnie wielu z nas uzywa jako substratu TYLKO ceramiki i problemow z przemiana nh4/no2 nie maja.

Opublikowano

No to trzeba mieć naprawdę dobry prefiltr, a za nim czyściutka wodę bez mikroosadu.

Szczerze wątpie w uzyskanie takiej wody bez użycia wilostopniowego prefiltra.

Kwestia techniczna oczyszczenia,a nie pobożnych życzeń.

Poza tym... jaki udział % ma filtr w stosunku do tego co jest w akwarium i często nie branego pod uwagę w filtracji?

Podejzewam że w kwestii wydajności te fitry mają jakieś 20% (strzelam), a ich głownym zadaniem jest pozbycie się osadu części stałych + fitracja biologiczna,a nie odwrotnie.

Opublikowano
No to trzeba mieć naprawdę dobry prefiltr, a za nim czyściutka wodę bez mikroosadu.


Wyolbrzymiasz problem, idac tym tropem bakterie w wodzie, podlozu padaja jak kaczki, bo tam jest tego jeszcze wiecej :) Nie doceniasz chyba wielkosc bakterii tlenowych o ktorych mowa.


Poza tym... jaki udział % ma filtr w stosunku do tego co jest w akwarium i często nie branego pod uwagę w filtracji?


Olbrzymi, wielkosc zloza w kuble( albo raczej sama porowatosc ceramiki jest olbrzymia) jest znacznie wieksza od tego wolnozyjacego w zbiorniku. Nasuwa sie analogia do jelit. Z reszta sprobuj usunac biologa z akwarium, jesli to tylko 20%, to stezenie azotynow w akwarium podniesie sie niewiele.


ich głownym zadaniem jest pozbycie się osadu części stałych + fitracja biologiczna,a nie odwrotnie.


Glownym zadaniem biologa (bynajmniej mojego) jest usuwanie/utlenianie nieorganicznych zwiazkow chemicznych. Przy okazji, sila rzeczy mechaniczne oczyszczanie wody.

Dosc tego, to ciekawy, ale jednak offtop, jesli masz wiecej pytan co do obiegu azotu, zapraszam na PW :)

Opublikowano

Zdania będziemy mieli odmienne z racji punktu widzenia.

Ale masz racje nie będe tego tutaj rozwijał, ale mysle ze warto to odyskutować :wink: ale nie via PW - wszak jest forum

Opublikowano

Drak wybacz zlosliwosci marcinka, ale omawiasz tematy o ktorych czesto nie masz pojecia. wiedza ksiazkowa to nie wszystko.. na naszym forum oprocz retoryki jest rowniez praktyka.. a to ona jest najwazniejsza..

mowisz - dobry prefiltr - kazdy bedzie dobry, ktory zatrzymuje chociaz czesc nieczystosci, zanim dostana sie do kubla.wszak taka jego rola...a bakterie masz wszedzie . na piasku, na skalach ...... akwa jest jednym wielkim ich skupiskiem.

mowisz o wymianie ceramiki po 6 m-cach.. zapytam - po co ? co traci ceramika ? oprocz zatkania porow - co zmienisz poprzez wyplukanie ceramiki w wodzie z akwa.. wiec nie rozumie. ja ci powiem ze prosucenci jakby mogli to by pisali ze po miesiacu trza wymienic .. wiec rozsadku..

co do wegla- nie znam bardziej ciekawego zrodla zrodla absorpcji w naszych akwariach - prowadzone sa tysiace badan nad jego cudownymi wlasciwosciami.. i nie pisz mi ze on jest tylko dobry po leczeniu chemia.. no prosze cie..

wiec prosze .. nie pisz o rzeczach o ktorych nie masz pojecia ..

szacun..

Slawek.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.