Jump to content

HQI 10 000K - czy nie za niska temperatura?


g.pajak

Recommended Posts

Potrzebuję szybkiej pomocy: mianowicie trochę się zapędziłem przy zamawianiu i zamówiłem dziś sobie lampę HQI z żarnikiem Nepturion - 150W Rx7s 10.000 K Ten zestaw ma świecić w akwarium 80 x 40 x 50h, które ma służyć jako przedszkole dla małych rybek (aktualnie mam 50 szt Yellowków :mrgreen: ). Tło wewnętrzne też się robi już do niego - mimo iz top przedszkole to na razie będzie stało w salonie :)


Zastanawiam się silnie czy nie zmienić jeszcze zamówienia na 14.000 K :?: Czy ktoś porównywał oba te żarniki? Czy 14.000K daje światło raczej białe czy niebieskie?

Czy 150W to nie będzie za dużo do takiego akwa? Nie będzie za jasno? :twisted: Mogę ewentualnie zamienić na 70W. Przy tym pytaniu muszę zaznaczyć że lubię raczej jasne zbiorniki, ale czy nie będzie to przesada?

Dodam jeszcze że lampa ma docelowo świecić w akwarium 100 x 50 x 50 - na takie właśnie mam juz idealne miejsce jak będę wykańczał górę domu :lol:


Zapytam jeszcze trochę jako OT: czy ta "malawijska choroba" zawsze się tak rozwija, że na jednym akwa nie można przestać :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

imho yellowki będą trochę blady wprzy nim...

teraz to są akurat Yellowki, ale ogólnie ma być do akwa dla maluchów różnej maści - ależy co się urodzi. Mają sobie tam mieszkać dopóki nie osiągną 2-3cm. Potem je oddam lub odsprzedam komuś.

Powiem Ci że zależy mi aby światełko było jak najbardziej nazwijmy to "uniwersalne".


Czy ten żarnik 14K można barwowo porównać do świetlówek ReefWhite 15000K ? Dwie takie mam własnie w dużym akwarium. Yellowki wyglądaję przy niej IMO super :D

Link to comment
Share on other sites

Nepturion 14000K jest biały , nie niebieski, 10000K ma w widmie trochę żółci.

To nie z opisu lecz z praktyki :D

Poza tym , jeśli masz dobry , elektroniczny statecznik , to trochę podniesie Ci wizualnie temperaturę barwową, zaś zwykły indukcyjny obniży ją.

Link to comment
Share on other sites

można - jak Ci się podobają przy nich to bierz 14k :wink:


i tak za moment wrzucisz tą lampę do dużego akwa :lol: jak zobaczysz jakie daje efekty :P założymy się? :mrgreen:


Daniel, reefwhite też jest biały... nam pewnie chodziło o to, że idzie w niebieski czyli widmo się ochładza :wink:

Link to comment
Share on other sites

To nie z opisu lecz z praktyki :D

No właśnie o to mi chodziło, rozmowa o kolorach zawsze jest mocno subiektywna :lol:

Nepturion 14000K jest biały , nie niebieski, 10000K ma w widmie trochę żółci

jeśli więc ma żółć to nie biorę, zamieniam na 14000 - parę dych droższy ale co tam... :wink:


jeśli masz dobry , elektroniczny statecznik

naświetlacz zamówiłem konkretnie ten, nie wiem jaki tam jest statecznik:

http://www.luxmarket.pl/asortyment/kanlux/naswietlacz-matma-70w-sym/4374

zastanawiam sie jeszcze czy nie zamienić na ten:

http://www.luxmarket.pl/asortyment/kanlux/naswietlacz-reva-70w-sym-asym/4557

tylko w nie wiem jaka wersja: symetryczna czy asymetryczna - jego minusem jest jednak to, ze jest bardzo długi:440 mm!!


Wiem, wiem - gorzej jak baba :lol::lol::lol: (bez urazy drogie panie)


i tak za moment wrzucisz tą lampę do dużego akwa :lol: jak zobaczysz jakie daje efekty :P założymy się? :mrgreen:

kurcze, powiem szczerze, że trochę mnie to kusi :twisted::twisted: , problem jest taki, że nad dużym akwa mam tylko 30cm przestrzeni - i to jest ból. Wydaje mi się, że trochę za mało jak na HQI

Link to comment
Share on other sites

odrazu bierz ten drugi asymetryczny...

i jako że na 100% jest na indukcyjnym (waży pewnie w całości ze 4kg) to do przeniesienia na duże akwa wystarczy że wybebeszysz statecznik na zewnątrz np pod akwa - dasz dwa duże wiatraki 12V od kompa w obudowę i gra gitara :mrgreen:


mars ma takie - świecą mu ze skosa na 200cm akwa też w obudowie 30cm i dają radę :P upału nie ma - zmieściły się... a efekt godny polecenia :wink:


bo że zawiesisz to ja nie mam wątpliwości... :mrgreen: pytanie tylko czy będziesz potem kupował nowy klosz, bo ten pierwszy Ci nie wejdzie :P

Link to comment
Share on other sites

Te lampy które pokazałeś mają zwykłe i stateczniki indukcyjne.

Co do typu odbłyśnika , to zależy gdzie chcesz lampę powiesić , jeśli nad akwarium , bierz odbłyśnik symetryczny , jeśli przy ścianie bierz asymetryczny.

30cm nad akwa IHMO wystarczy , ja mam lampę na takiej wysokości:)

Link to comment
Share on other sites

Zamieszaliście mi w głowie... :lol: Żartuje, dzięki za odpowiedzi :wink:

Biorę taki zestaw: Obudowa + żarnik - kurde, jakie to HQI drogie :|

Jedyny problem z w/w naświetlaczem jest to, że ma 440mm z uchwytem a akwa nad które chce to włożyć ma 400 mm. Ale myślę, ze jak go lekko "zukosuje" to jakoś zgubię te 4 cm :mrgreen: sama obudowa naświetlacza ma 395 mm a obudowa akwa 400mm w środku. Najwyżej powieszę go w poprzek, przyczepionego do krótszej ścianki obudowy a nie dłuższej


No chyba że polecicie jeszcze coś innego z poniższych:

K L I K

Link to comment
Share on other sites

Ty to chcesz wieszać w obudowie??

wrzuć tu jakieś foty, gdzie to chcesz powiesić, bo mnie dzisiaj wyobraźnia zawodzi... może coś wymyślę... bo jednak w DIY na styk lepiej pomóżdżyć przed, bo potem się kupuje 2x (jak ja) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Posty

    • Właśnie, co zrobić z taką wiedzą? @triamond przytaczał badania, w których kilkukrotnie większe stężenia nie powodowały śmierci pielęgnic. Nie wiem, na ile to miarodajne, bo doprawdy można zgłupieć od sprzecznych informacji.  @Tomasz78 współczuję śnięcia rzadkich okazów, ale faktycznie, czy nie należałoby profesjonalnie zbadać wody i o ten wynik skorygować testy JBL, coś jak ze skałami Celsjusza i Fahrenheita? Zgadzam się oczywiście z tym, że obecna instrukcja JBL jest nieprecyzyjna, ale na logikę, moment rozpuszczenia proszku jesteśmy w stanie określić po 10, kilkunastu sekundach. Wg mnie i na moje oczy tyle właśnie zajmuje rozpuszczenie się proszku w testach na NO3. Taki czas, a minuta to już różnica skali, w zasadzie.
    • Tomasz jesśli odczyt jest poprawny to mam ponad 100 i nie zdychają, normalnie tarło, samice z ikrą w pyskach.
    • A ile wyjdzie po 2 minutach wstrząsania? 
    • No jak nie zaniża, przecież musi być podany konkretny czas wstrząsania a nie 10 sekund do zniknięcia szarego proszku. Po 10 sekundach wstrząsania wyjdzie mi 5,10 NO3 - tyle to nie możliwe przy tak dużej obsadzie. Jestem pewny że ryby zdechły przez wysokie NO3. No to jak w starej instrukcji było 1 minuta wstrząsania a w nowej bez czasu wstrząsania sugerując 10 sekund do czasu zniknięcia szarego proszku, przecież wyniki będą biegunowo różne.
    • Tomku, ale nie masz 100% pewności, że ryby zdechły przez NO3. Powiem więcej, poziom NO3 50 czy nawe 60 nie spowoduje smierci ryb, nawet gdy przez długi czas będą narażone na takie warunki. Nie masz żadnego punktu odniesienia w postaci wiarygodnego i profesjonalnie wykonanego testu swojej wody. Nie możesz więc z pewnością twierdzić, że test wykonany według instrukcji zaniża wynik. A może jest odwrotnie? Test wykonany nieprawidłowo da nam zafałszowany wynik w tym przypadku zawyżony. Tak czy inaczej zbyt dużo tu pytań. Nie bronię producenta, ale uważam że najpierw powinno się uzyskać wiarygodny wynik testu wykonanego w profesjonalnym laboratorium, a następnie metodą prób i błędów wykonać test JBL tak aby wyniki były zbliżone do siebie. Tylko wtedy będziesz miał pewność ile czasu należy wstrząsać próbkę, aby uzyskać prawidłowy wynik. 
    • Wstrząsać trzeba intensywnie przez 1 minutę. Po 10 sekundach będziesz miał 5 mg/l a tak naprawdę może być 50! Po 10 sek kolor nie rozwinie się taki jak po minucie wstrząsania. Kolor rozwija się do 10 minut, po tym czasie już się nie rozwija. Przez to zbyt krótkie wstrząsanie zdechły mi cenne okazy bo mi wychodziło że mam 5,10 mg/l NO3 a tak naprawdę było 50,60 mg/l przez wiele tygodni aż ryby zaczęły chorować i zdychać a ja nie wiedziałem jaki jest powód bo przecież parametry wzorowe. Nie radzę sugerować się wpisem żeby wstrząsać 10 sekund do zniknięcia szarego proszku, bo się możecie zdziwić, będziecie się doszukiwać różnych chorób a przyczyna będzie prozaiczna - zbyt wysokie stężenie NO3.
    • Może ilości odczynników, może są bardziej reaktywne. Nie będę usprawiedliwiał JBL, ale moim zdaniem błędem jest wstrząsanie przez minutę testów z nowej serii, równie dobrze można wstrząsać dwie minuty, albo podgrzać fiolkę, w kontekście spotęgowania reakcji, wtedy wyjdzie 250. 😉 Jeżeli proszek rozpuszcza się w kilka sekund i jeżeli o tym mówi instrukcja, to trzeba wg mnie wstrząsać przez nie więcej, niż 10 sekund, góra 15 i zostawić na te 10 minut, jak instrukcja wskazuje, potem dopiero zrobić odczyt. Zauważyłem szereg razy, że intensywność koloru wzrastała wraz z upływającymi minutami.
    • Przeczytaj dokładnie instrukcję, coś tam się zmieniło jeśli chodzi o ilości odczynników. 
    • 2 Testy JBL i 2 różne wyniki. Jeden 5 drugi 40 mieszane ok 10s. Po dłuższym mieszaniu wyniki jeden 30 drugi 120. Chyba jednak wolałem nie wiedzieć.
    • U mnie to samo - mieszałem kilka sekund i wynik 5-10. Dzisiaj zakupiłem nowy, mieszałem minutę i wynik hoho. Jutro wyjmę ze śmietnika ten stary i sprawdzę wynik przy 1min mieszaniu.
  • Topics

  • Images

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.