Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

w wodzie jest ich równie dużo i tak naprawdę nawet nie jesteśmy w stanie wiedzieć gdzie jest ich więcej... badałeś tą sprawę? :wink:



Nie badałem osobiście - ale na studiach przerabialiśmy taki temat i bakterie zgodnie z tym czego nas uczono gromadzą się w kolonie, pewnie coś tam w wodzie jest, ale najwięcej znajduje się właśnie w takich miejscach jak gąbki czy ceramika, gdyby można było to hodować w samej wodzie to nie martwilibyśmy się o porowatość mediów.


jednak sam się zgadzasz z tym że podmianka do 20% nie zabije bakterii - a już na pewno nie spowoduje przerwania obiegu cyklu azotowego, jednak w niestabilnym akwarium nie ryzykował bym wodą chlorowaną. Na szczęście chlor szybko się ulatnia.

Opublikowano
Na szczęście chlor szybko się ulatnia.

należałoby sprostować, że chlor to pół biedy - wszędzie teraz chlorują chloraminą a ta ma trwałość kilkudniową :wink:


mozna lać wodę do akwa z kranu ale przez filtr węglowy - dla 500g złoża węgla 100l podmienianej wody (stanowiącej <20% wody w stabilnym akwa) trzeba wlewać >3 godzin i jest bezpiecznie

Opublikowano

no to mam to szczęście że u nas się nie chloruje wody.

chloraminy nie używaja wogóle, a poa tym coraz częściej używa się ozonu do dezynfekcji wody.

/Info z wodociagów/

Opublikowano
To byla przenosna...

Zatem ja juz nic nie pisze, robcie podmianki na swierzej wodzie - pomoze...


:mrgreen:

ja załapałem sarkazm :P

ale musiałem coś uściślić z yaro :P

zresztą w drugim poście napisałem wyraźnie "w dojrzałym akwa" :lol:

Opublikowano
To byla przenosna...

Zatem ja juz nic nie pisze, robcie podmianki na swierzej wodzie - pomoze...



a ja przenośni nie zrozumiałem.

dalej nie zgadzam się że podmianka 10-15% przerwie cykl azotowy i wszystko zacznie się od początku.

A jak bez przenośni wytłumaczysz mi - DLACZEGO z filtra który dojrzewa i w ktorym już są jakieś bakterie nitryfikacyjne, przy podmiance wody (zaznaczam - niechlorowanej) te bakterie znikną to przy najbliższym spotkaniu stawiam dobrą flaszkę.

Dlaczego te bakterie mają zniknąć również z piasku, z kamieni, z rurek od filtrów ?

Bo nawet jeśli jest ich tak dużo w wodzie, to i tak zginie tylko 15% tych bakterii które są w wodzie - i to aż tak strasznie przerwie proces?

Czy raczej jak bakterie zobaczą wprowadzaną rurkę którą spuszczamy wodę to wszystkie bakterie uciekną tą rurką na wolność - tak jak Nemo. - (to była przenośnia).


Co do podmianki w trakcie dojrzewania - pewnie coś tam bakterii wyleci z tą wodą ( nie mówię że nie) ale na pewno nie tyle aby przerwać proces nitryfikacji. (Zaznaczam, że wodę wlewamy odstaną, bez zwiazku chloru).

Natomiast przy wysokim NO2 musimy coś zrobić z tym, samo ograniczenie karmienia nie spowoduje natychmiastowego obniżenia NO2, kupki dalej leżeć będą na dnie, więc amoniak będzie miał sie z czego robić, a pozostawianie ryb na dłużej, w czasie działanie wysokiego NO2 pozostawi na pewno ślad na zdrowiu i kondycji ryb.

Więc używanie tylko przenośni lub słów k..... na pewno nie przekona mnie do przyznania Tobie racji. A już na pewno -


Zatem ja juz nic nie pisze

mnie nie przestraszy. Chociaż często zgadzam soię z Tobą w innych materiach - teraz stanę po drugiej stronie dyskusji.

No chyba że przedstawisz mi lepsze argumenty niż moje i ww. Twoje.

Opublikowano

Na logikę, mnie wydaję się bliższe stanowisk Yaro: rozcieńczanie wody z wysokim NO2, przy niewydajnej filtracji to chyba jedyne rozsądne wyjście prowizoryczne, dopóki filtr nie zaskoczy i NO2 nie zostanie przerobione. Z tym że dla mnie kluczowe absolutnie dla uniknięcia destabilizacji baniaka jest rozcieńczanie (podmiany) wodą niechlorowaną/odstaną/ozonowaną. Jeśli bowiem do baniaka, w którym kolonie bakterii nitro są skąpe/nierozwinięte zaczniemy lać chlor, to IMHO tak jakbyśmy dezynfekowali to akwa i wracali do początku procesu. Przy odrobinie pecha, tak prowadzona 'stabilizacja' akwa będzie trwała kilka miesięcy.

Opublikowano

Ok.

Przy duzych stężeniach NO2 same ograniczenie karmienia nic nie da

Po pierwsze, skad wiemy o jak duzych stezeniach azotynow mowimy? :D

Zrodlem azotu, czy jonow amonowych w Naszych zbiornikach jest wlasnie pokarm ryb. Idac dalej tym tropem, za duzo zarcia --> za duzo kup. Wzrosty stezenia amoniaku i inne cyrki.

Rozumiem sens podmian w celu usuniecia no2 po tragedii (np snieciu obsady) w dojrzalych zbiornikach. Nie rozumiem tylko, dlaczego w swierzych mamy robic to samo? Kolega juz podmienil 40l wody, pyta sie kiedy zrobic to ponownie... Kolego nie przekarmiaj ryb, rob podmianki 20%, ostroznei z iloscia ryb - bedzie OK.

IMO rozcienczanie wody nie jest lekarstwem, nie jest pomyslem walki z no2. Podmianami likwidujemy no3.

ednak sam się zgadzasz z tym że podmianka do 20% nie zabije bakterii - a już na pewno nie spowoduje przerwania obiegu cyklu azotowego, jednak w niestabilnym akwarium nie ryzykował bym wodą chlorowaną.

Ja tez sie zgadzam w 100%. Jednak ja proponuje walczyc z problemem u podstaw.

Zatem trzeba zastanowic sie, czy kolega odpowiednio karmi ryby, czy wszytsko wporzadku jest z kolegi bio-filtrem, czy koledze nie gnija rosliny, n ei padaja ryby.. Nalezy zastanowic sie, skad sie wzial ten skok azotynow a nie likwidowac skutki ciaglymi podmianami.

I to mnie przeraza yaro.. Na kazdy problem z woda w zbiorniku rada jest wymiania - naprawa skutkow, bez naprawy przyczyn. Tyle o ile Ty poradzilbys sobie ze skokiem no2( bo wiesz DOKLADNIE co jest nei tak), tyle ktos mniej doświadczony w tej materii zapamieta sobie jedyny, zloty sposob walki z problemem wahan wody - wymeinic w pizdu, rozcienczyc i jest OK.

Opublikowano
Witam mam ten sam problem wpuscilem wczoraj 20 pyskow i no2 skoczylo okropnie.


No i powoli dochodzimy do sedna.

Z jedną już niewielką różnicą - to nie karmienie powoduje takie skoki tylko wrzucenie aż 20 pyśków na raz, do nieustabilizowanego akwarium - również uważam że walczyć należy nie ze skutkami tylko z przyczyną - a tu zdecydowaną przyczyną skoku utrzymywania się wysokiego NO2 na pewno jest ta liczba ryb, która została za szybko wpuszczona w dość duzej ilości do 240 l akwarium.

Więc najlepszą walką z przyczyną wysokiego NO2 było by odłowienie przynajmniej 15 ryb - tylko co z nimi zrobić?

Niestety pewnie ta opcja nie przejdzie(chociaż była by najlepsza) więc trzeba narazie ograniczyć do minimum karmienie(choć samo to nie pomoże, w walce z NO2), przeprowadzać maksymalną redukcję odchodów ryb w akwarium, no i niestety robienie rozsądnych podmianek, wodą do której mamy pewność ze nie zabije nam bakterii nitryikacyjnych.

Opublikowano

Yaro tez nei upraszczalbym "stabilizacji" wody tylko do zwiazkow azotrowych. Ustabilizowana woda to nie tylko no2<0 i no3 <20-50>.

Ponadto, no2 jest "niejako" tworem przemian metabolizmu ryb. Zatem, jedza za duza, robia za duzo kupek. Nasza filtracja nie jest w stanie p-rzerobic no2 na no3.. a moze problem tkwi jeszcze wczesniej, nie no2 a amoniak jest tu przyczyna problemu..

Dla przykladu ja do 240 litrow wpuscilem 30 mlodych ryb i znacznego (bo o takim caly czas mowie) skoku no2 nie zaobserwoalem. Dlaczego?


no i niestety robienie rozsądnych podmianek, wodą do której mamy pewność ze nie zabije nam bakterii nitryikacyjnych.


Yaro caly czas czepiasz sie tej wypowiedzi :wink:

Dokonale wiesz, ze sposobem walki z azotynami nie jest podmiana wody.

Dalej, wciaz uwazam, ze 20 ryb (zapewne mlodych - ale to tylko domysl), nie jest w stanie zaburzyc ustabilizowanego cyklu. Nie upraszczal bym tak tego. Wielu z nas wpuszcza od razu docelowe obsady i znacznych skokow tego parametru nie zauwaza. Z reszta sam piszesz:


żadnych skoków NO2 - każdy taki skok negatywnie wpływa na ryby, więc po co mamy im to serwować?


Lekkie zmiany paramtru no2 sa oczywista oczywistoscia. W pustym zbiorniku, nawet kiedy wrzucimy tam troche miesa, bakterie nie maja tyle do roboty co chocby przy kilu rybach, wiec normalnym jest, ze cykl (moze - nie musi)lekko sie zdestabilizuje, bo wlasnie wprowadzilismy dodatkowe zrodlo jonow azotowych do zbiornika.


Reasumujac , yaro racje masz, ze no2 skacze bo sa nowe ryby - OK. Ryby nie sa producentem jako takim no2 tylko ich metabolizm, rozkaladajce sie zarcie, gnijace resztki organiczne. Rozcienczanie pomoze, stezenie no2 zmaleje, pytanie na jak dlugo? Czepiam sie tego, ze zamiast likwidowania przyczyny, staramy sie likwidowac skutki, liczac, ze "bakterie beda mialy wiecej czasu i dadza rade". Co wtedy, jak nie dadza? Kolejna podmiana? Moze koledzy maja niewlasciwa filtracje biologiczna? Moze filtr jest swierzy? Moze filtr wypchany jecha gabkami , ktore sa czyszczone co tydzien? Wiemy malo na ten temat.. W czym wtedy pomoze podmiana wody, albo raczej na jak dlugo...?


Np ja chcailbym wiedziec, czym i jak czesto karmi ryby?

Czy ryby sa dorosle?

Jakie medium wybrales?

Jak dlugo dojrzewal filtr?

Czy masz w akwarium rosliny?

Czy padly Ci jakies ryby?

Czy zaobserowowales dziwne zachowania swoich podopiecznych?

Wlasciwie o jakim stezeniu azotynow mowimy?

Czy taki stan utrzymuje sie dlugo?

Wreszcie jakiej firmy masz test no2?


Więc najlepszą walką z przyczyną wysokiego NO2 było by odłowienie przynajmniej 15 ryb - tylko co z nimi zrobić?


Przeciez:


Mialem 6 rdzawych przez pare dni i bylo ok 120cm 240 litrow


Dopiero pozniej wpuscil reszte obsady, zatem zarybil zbiornik stricte ksiazkowo.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Pewnie że ma sens, bawię się w tego typu prototypy filtracyjne. Dużo zależy od tego jakie masz możliwości, miejsce itp. Wszystkie rozwiązania mają swoje zalety i wady. Jeśli chcesz robić i kleić sam, to polecam robić na szkle a nie na tworzywie sztucznym.
    • Witam, Przeglądając chiński portal zakupowy, natrafiłem na takie ustrojstwo: https://a.aliexpress.com/_EzdsOEk Filtr na bazie skrzynek PP na media filtracyjne z systemem przelewów i deszczownic.  Oraz drugie ustrojstwo, coś na podobieństwo kaskady/sumpa który jest nad zbiornikiem: https://a.aliexpress.com/_EzYagA8 Tu należałoby oczywiście wykonać to DIY w odpowiedniej wielkości i zastosować odpowiednią do wielkości zbiornika pompę. Co sądzicie o takich systemach filtracji, miało by to sens w Malawi?   Mam trochę miejsca nad akwarium i myślę czy by go w ten sposób nie wykorzystać.
    • Niestety nie mogę już edytować.
    • Super opis i świetne fotki 💪 aż miło poczytać i pooglądać 🙂
    • Strasznie długo nic nie aktualizowałem a skoro znalazłem chwilę to w końcu coś napiszę  Aktualizację podzielę na jakieś akapity to łatwiej będzie się czytało i pisało 1. "Technikalia". Od strony technicznej zbiornik "hula" aż miło. Moduł filtracyjny spisuje się doskonale. Przerobiłem tylko "grodzie" wlotowe skimmera. W poprzedniej wersji było to jedynie spore wycięcie w górnej części modułu, ale niestety pod moją nieobecność dostała się tam ryba (samica Exo) i niestety padła odcięta od wody  Poprawiłem ten defekt montując coś w rodzaju śluzy z PCV którą można od góry zasunąć szczelinę i np. odciąć zupełnie dopływ wody albo zostawić malutką szczelinę, żeby zbierało brud powierzchniowy co też zrobiłem. Filtr kasetowy to największe moje zaskoczenie. Nie sądziłem, że będzie aż tak bezobsługowy. Ostatnio pierwszy raz po 7 miesiącach od zarybienia pierwszy raz go wyczyściłem. Zrobiłem to bardziej z ciekawości niż z potrzeby. Całą operację wykonałem w 10 min  Nie to co z kubłami, które miałem we wcześniejszym akwarium. Oceniam, że filtr bez czyszczenia mógłby jeszcze spokojnie pracować przez kilka miesięcy ponieważ spadek poziomu wody w komorze z falownikiem w porównaniu do komory wlotowej wynosił może 2cm. Z osprzętu baniaka jedynie oświetlenie jest słabym punktem, który w najbliższym czasie będzie wymagał mojej ingerencji. Są to belki DIY na modułach led z poprzedniego zbiornika. Nie dość, że musiałem już przelutować dwa moduły to jeszcze mam wrażenie, że stanowczo za mało światła jest w tym zbiorniku. Chciałem zakupić porządną lampę na POWER LED ale mój budżet domowy jest napięty jak plandeka na żuku i po prostu zrobię sam, ponownie na modułach LED ale dam stanowczo więcej punktów świetlnych i myślę, że będzie doskonale   2. Hydroponika. Hydroponika nadal raczkuje ale przynajmniej widać, że rośliny żyją. Najlepiej rosła mi zielistka i epipremnum. Mini skrzydłokwiat osiągnął poziom akceptacji warunków i przynajmniej nie wygląda już jakby miał zaraz zakończyć egzystencję. Miałem małą wtopę, ponieważ zapomniałem po jednym serwisie uruchomić pompkę tłoczącą wodę do doniczek i zielistka straciła 2/3 liści 😕  Ale mam wrażenie, że ta roślina odradza się w oczach więc liczę, że szybko wróci do formy. Właśnie pompka w tej instalacji jest piętą Achillesową. Poziom wody w doniczkach reguluję zwykłym zaworkiem i czasami zdarza się, że coś tam jest nie tak. Albo za wysoki poziom wody albo nieco za niski. Może w wolnej chwili spróbuję to jakoś usprawnić. Generalnie ta hydroponika jest takim eksperymentem  Chciałem dodać "zielonego" nad pokrywą. Oprócz roślin w dwóch doniczkach hydroponiki mam jeszcze z 5 stojących na pokrywie. Zobaczymy jak się to rozwinie dalej. Będąc przy roślinności - usunąłem nurzańca z akwarium bo zasysał mi go moduł filtracyjny i się blokował filtr. 3. Obsada. Obsadę i ewentualne problemy z nią związane omówię z podziałem na gatunki. - Nimbochromis Polystigma - Ten gatunek u mnie jest w zasadzie bezproblemowy i bez żadnych niemiłych przygód funkcjonuje u mnie od początku. Okazało się, że mam układ 2+4. Miałem wrażenie, że na początku ryby rosły powoli, ale w pewnym momencie zaczęły tak nabierać masy że obecnie są największymi rybami w zbiorniku. Samce pięknie się wybarwiły. Wobec siebie przejawiają wg mnie zdrowy poziom agresji. Prężą "muskuły" od czasu do czasu ale nigdy jeszcze nie widziałem jakiejś zaciętej walki pomimo tego, że chyba każda z samic już inkubowała. Każdy z samców do zalotów znalazł sobie swoją miejscówkę i tak sobie żyją na swoich zasadach. Mam nadzieję, że tak pozostanie. Naprawdę piękne rybska. - Stigmatochromis Tolae - obecnie został mi układ niezbyt korzystny 2+1. Jedna samica padła po walce z jakimś dziadostwem a jedna sztuka zamiast na samicę wyrosła jednak na samca. Jedyna samica, którą mam potrafi się "postawić" swoim kawalerom i to o dziwo skutecznie (mimo znacznej różnicy rozmiaru). Dominujący samiec jest spektakularnie ubarwiony, ale nie mogę "dorwać" samic. Przez to mam podejrzenia graniczące z pewnością, że samiec zbałamucił nie raz samice Dimidiochromis Strigatus, które u mnie pływają i na pewno jeden "kundel" się uchował.  . Samica poza okresami inkubacji nie jest męczona, ale nie przejawia jakiejś większej aktywności. Samiec alfa ma swój rewir pod kaseciakiem, którego pilnuje. Czasami coś tam się napuszy jak inna ryba tam wpłynie.  - Exochochromis Anagenys - obecnie mam układ 1+1 i samica nawet puściła jakieś maluszki z pyska i jeden gdzieś tam się jeszcze kryje. Rozpoczynałem z 3 sztukami, ale okazało się, że mam 2 samce i 1 samicę. Dosyć szybko dominujący samiec zamęczył swojego rywala a samica padła. Prawdopodobnie zamęczona bo była znacznie mniejsza od samca. Udało mi się dokupić 2 samice ale niestety jedna (duża i piękna) skończyła żywot w module filtracyjnym  Tak oto został mi omawiany układ. Na pewno będę chciał jeszcze upolować jedną samicę. - Protomelas sp. 'mbenji thick-lip' - obecnie pływa u mnie 1 samiec oraz 1 samica. Jest to moje "oczko w głowie". Przepiękna ryba! Cały czas aktywnie buszuje po zbiorniku. Samiec niesamowicie ubarwiony. Zdjęcia wg mnie tego nie oddają. Samica również ma swój urok. Mi wyjątkowo się podoba jej ubarwienie. Dobrze, że w ostatniej chwili "dołożyłem" go do zamówienia. Źle natomiast zrobiłem, że nie zamówiłem ich więcej. Miałem układ 1+2 ale jedna z inkubujących samic utknęła, jak się później okazało, w szczelinie pomiędzy modułem tła  przyklejonym do tylnej szyby a dnem i zakończyła żywot  Nie byłem świadomy istnienia tej szczeliny i cholernie szkoda mi tej ryby... Teraz oczywiście nigdzie nie mogę dostać samicy ale cały czas szukam i mam nadzieję, że uda mi się znaleźć   - Dimidiochromis Strigatus - obecnie mam na pewno 2 samce i albo 6 samic albo 5 samic i trzeciego samca. Zaczynałem z układem 1+2, później przy okazji kupiłem jeszcze jedną samicę. W międzyczasie okazało się, że samiec jest w fatalnej kondycji. Trapiło go chyba jakieś choróbsko, które od lutego do sierpnia powoli go wykańczało. Próbowałem je zwalczyć wieloma metodami, ale bezskutecznie. Samiec od początku miał dziwny kształt jak na Strigatusa, szybki oddech i kiepsko jadł. Próbowałem go odłowić z zamiarem oddania do laboratorium do przebadania ale za każdym razem traciłem cierpliwość machając za nim siatką i w końcu machnąłem na niego ręką. Szczerze mówiąc liczyłem, że szybciej sam się "przekręci" ale trwał w tej egzystencji do sierpnia. Na szczęście przypadkiem udało mi się zdobyć stadko 5 Strigatusów z pięknymi 2 młodymi samczykami i liczę, że ten gatunek dopiero porządnie u mnie zabłyśnie bo do tej pory nie było na co patrzeć. Teraz samczyki pięknie pływają po całym zbiorniku, widać że ze sobą rywalizują i przede wszystkim zaczynają "łapać" kolorek. W różnym świetle prezentują różne błyski. - Aristochromis Christyi - kupiłem 1 samca bo plułbym sobie w brodę gdybym nie spróbował go mieć u siebie. Strasznie mi się podoba ta ryba. Mam wrażenie, że jego potrzeby energetyczne są na zupełnie inny poziomie niż reszty obsady bo nieustannie patroluje zbiornik i przymierza się do upolowania podrostków, które gdzieś tam się kryją. Nigdy nie widziałem jak coś skutecznie upolował, ale wiele razy widziałem jak się zaczaja. Super widok. Zwykle zamierza się na spore ryby i się dziwi jak one nie reagując wypływają wprost na niego, ale widok jest super. Jak ta ryba rozciągnie pysk to naprawdę robi wrażenie prawdziwego drapieżnika  Samiec ma obecnie około 17cm. Zobaczymy jak będzie się dalej rozwijał w roli szefa zbiornika. 4. Karmienie. Tutaj jedna tylko uwaga. Po perypetiach z poprzednimi pokarmami premium, zacząłem karmić jedynie granulatem Aller Aqua Futura. Obecnie stosuję pellet w rozmiarze bodajże 1,3-2,0mm. Ryby zjadają go wyjątkowo chętnie, pięknie rosną i nie zauważyłem, żeby na dłużej psuł klarowność wody. Zrobiłem próbę z karmieniem mrożonymi krewetkami z dyskontu, ale oprócz Aristochromisa nie było chętnych na taki posiłek. Spróbuję jeszcze z mrożoną stynką. Takie krótkie podsumowanie kilku miesięcy tego zbiornika  Poniżej kilka zdjęć.  Pozdrawiam   - akwarium - Nimbochromis Polystigma (samiec ALFA) - Nimbochromis Polystigma (samiec BETA) - Dimidiochromis Strigatus - samiec - Aristochromis Christyi - samiec - Protomelas sp. "Mbenji Thick Lips" - samiec   A tutaj krótki filmik na którym lepiej widać całość projektu VID_20251017_204805765.mp4    
    • Tytułem uzupełnienia, żeby już wszystkie nazwy były poprawne  Socolofi to też od dawna chindongo. 
    • Dzięki Andrzeju za poprawki - nazewnictwo skopiowane z tytułów opisu w necie/na forum  Jak tylko zbliżę się do akwarium rybcie zaczynają szaleć - ciężko im zrobić fotę  Hydroponikę uruchomię w czwartek  Obiecane fotki:
    • @AGAT  Masz prawo nie wiedzieć dlatego sprostuję nazewnictwo : Obecnie od kilku lat : Chindongo Saulosi. Ten błąd się powiela cały czas.  Pierwsza litera to  "i "a nie " L "  czyli : iodotropheus. Specjalnie napisałem z małej litery aby nie było wątpliwości.
    • Ja bym go dorzucił do załogi. Dodałbym też samice do tych aulonocar.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.