Skocz do zawartości

Podniesione NH3/NH4 i bardzo płochliwe pysie :(


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam

Od czerwca walczę z podniesionym poziomem NH3/NH4 w akwa oraz straszną płochliwością pysi. Zacznę od filtracji i obsady.

Akwa narożne ok 170l. Filtry :

- FLUVAL 305 wypełniony gąbkami (długimi z zestawu) oraz od dołu ceramika - zeolit / nitras - ceramika.

- AquaSzut 750 - wkład gąbka

Obsada -

5x maingamo

5x sauliosi

5x sauliosi coral

Parametry wody -

Ph - 8,0 - 8,5

NH3/NH4 - 0,5 (pierwszy kolor z wykrycia) (test sera NH3/NH4)

NO2 - 0

NO3 - 50

Podmiany co tydzień 30l + bakterie.

Przed startem akwa chodziło przez ponad miesiąc z parką starterów oraz kulturami bakterii. Po osiągnięciu 'analiz' wpuściłem 5, a po tygodniu 10 małych pyśków.


Wszystko było OK, lecz od miesiąca rybki są strasznie przestraszone. NO3 mimo podmian było 50. Poczytałem i złożyłem denitryfikator rurowy. Po 3 tygodniach woda kapała z analizą No3 - 10. Obecnie w akwa woda No3 - 40. Nie wiem co zrobić, żeby pozbyć się Nh3/Nh4 oraz tej płochliwości. Czytałem, że jedno z drugim jest powiązane. Na początek chce się pozbyć wysokiej analizy NH3/NH4. Mam nadzieje że napisałem wystarczające informacje potrzebne do przeanalizowania tego problemu

pozdrawiam i nie ukrywam, że oczekuje na pomoc

Opublikowano

Woda z kranu (mierzona tydzień temu)

- Ph - 8,5

- NH3/NH4 - 0

- NO2 - 0

- NO3 - 0

Żadnej chemii poza bakteriami nie używałem i nie będę używać :)

Opublikowano

w takim razie na dobry początek sprawdź wode innym testem na amoniak i NO2. Najbardziej prawdopodobny jest taki scenariusz, że masz wadliwy test, bo selektywne wymarcie bakterii przetwarzajacych amoniak na NO2 jest mniej prawdopodbne - szczególnie jeżeli nie stosowałeś żadnych odkażalników a filtra nie traktujesz kranówką.jeszcze jedna przyczyna przychodzi mi do głowy - Twoje MPWiK może stosować chloramine do uzdatniania wody w kranie. Stosujesz uzdatniacz? Odstawiasz wode przed podmianą? Inna sprawa to poprawienie filtracji: wywal gąbki z filtra i zastąp je jakąkolwiek ceramiką, zeolit też zastąp ceramiką. Ph staraj sie utrzymywać bardziej na 8.0 niż na 8.5 do czasu wyjaśnienia sprawy z amoniakiem ( w niższym pH amoniak łatwiej przechodzi w jony amonowe)

Opublikowano

Ok, kupie inny test NH3/NH4. Nie stosuje uzdatniaczy, woda przed podmianą stoi dobę. Odnośnie filtra, myślałem nad wywaleniem gąbki i zasypaniem ceramiką (np w 'pończochach') ale wymagałoby to zastosowania pre-filtra. Nie mam go jak założyć, żeby łatwo kontrolować jego stan i nie demolować akwa. Chciałem się spytać jak z zeolitem i nitrasem czy wymienić całość od razu na ceramikę. Nitras też wyrzucić ? Poczytam na forum jaki dobry kupić test i napiszę za jakiś czas. Oczywiście wszelkie pomysły są mile widziane.


BTW: odnośnie płochliwości - wyjąłem całą dekorację kamienną z akwa i ryby się chowają w samym rogu. Poobserwuję je i jak nie pomoże po ustabilizowaniu się NH3/NH4 - napiszę w odp dziale.

pozdrawiam

Opublikowano

płochliwość jest normalna w akwarium bez dekoracji - ryby nie mają się gdzie schować.

Ja mam w kuble głównie nitras (4 opakowania + 2 opakowania fluvalowskiej ceramiki) Jeżeli nie możesz zainstalować prefiltra na rurze ssącej to po prostu oryginalne gąbki fluvala przytnij i połóż poziomo na ceramice wsypanej w ich miejsce - miałem tak przez 3 mies i było ok. Pończochy nie musisz stosować- za 3,5 zeta kupisz woreczki MHK, są mocniejsze od pończochy i bardzo dobrze nadają się do drobnych wkładów takich jak NITRAS

Opublikowano

czym więcej mieszasz tym bardziej je straszysz. Zostaw dekoracje, zostaw ryby w spokoju i powolutku wszystko powinno wrócić do normy.

Opublikowano

co to znaczy ze : "ale wymagałoby to zastosowania pre-filtra" ? to jakis argument czy zart ?

na kazda jedna rure ssaca zakladamy prefiltr w przypadku tandemu 1 kubel(biolog) + 1 mechanik wew.

poza tym jak mutra pisal gabki out i daj ceramike..

pozdrawiam :)

Opublikowano
o to znaczy ze : "ale wymagałoby to zastosowania pre-filtra" ? to jakis argument czy zart ?

na kazda jedna rure ssaca zakladamy prefiltr w przypadku tandemu 1 kubel(biolog) + 1 mechanik wew.

zapewne zasys jest w ciężko dostępnym miejscu i z tego powodu role prefiltra spełniają gąbki w fabrycznym układzie
Opublikowano
Woda z kranu (mierzona tydzień temu)

- Ph - 8,5



Nie podoba mi się ten pomiar wody. Generalnie woda z rurociągu powinna byc obojętna, czyli Ph=7,0. Jest jakaś odchyłka, ale z całą pewnością nie jest to +/- 1,5. Niby takie Ph jest dla naszego biotopu bardzo sympatyczne, ale coś mi się te pomiary nie podobają. Z drugiej strony dziwne sa też inne parametry - wykrywasz Nh3, NH4 (czyli coś w filtracji nie działa), NO2 jest 0, a NO3 wysokie (czyli jednak działa bo bakterie przetwarzają NO2 na NO3). Ja widzę dwie możliwości - jakiś błąd w odczycie testów, albo denitryfikator rurowy, który uruhomiłeś nie dziala tak jak powinien.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Ja również. Kształt głowy mi nie pasuje do saulosi
    • Obstawiam że na 99% to demasoni.
    • Bartku...demasoni nawet jak ledwo się " urodzi" to widać jego zdecydowane barwy czyli pasy pionowe. Nie można jego pomylić z inną rybą . No chyba , że jest złego gatunku. Wydaje mi się , że to może być saulosi lub coś innego.
    • Ta największa wygląda na crabro.
    • To Ty jesteś bardzo dzielny, albo bardzo silny, albo masz nieduże akwarium. Przy zbiorniku 160 litrów - wielkość mini jak na malawi - podmiana 25% to jest 40 litrów - wiadrami w jedną i w drugą. Przy większych akwariach odpowiednio więcej. To już chyba lepiej ciągnąć węże.  Jak już się upierasz przy targaniu tej wody, to wygodniejsze od wiader mogą być kanistry - trudniej rozlać. Ja tak na razie uzupełniam wodę w dolewce.  Jeżeli masz miejsce w szafce - mnie się takie rozwiązanie bardzo sprawdziło - można tam zamontować narurowca i na czas poboru wody łączyć go z siecią wężem ogrodowym z szybkozłączką.  Z drugiej strony wpiąłem zestaw na stałe do rury prowadzącej wodą z sumpa do akwarium. Jak widać na zdjęciu, założyłem też elektrozawór z wyłącznikiem pływakowym, żeby nie przelać.  Co do wkładów - mam polipropylenowy, odżelaziający i węglowy. I jeszcze jedno drobne udogodnienie: Wąż doprowadzający wodę do filtra podpinam do baterii prysznica. Żeby nie musieć za każdym razem odkręcać węża i nakręcać końcówkę do podłączania szybkozłączki, wąż prysznica dokręciłem do szybkozłączki z gwintem zewnętrznym 1/2" (trochę się naszukałem w internecie). Tym sposobem przepinam tylko węże. Zastanawiam się jeszcze nad założeniem za elektrozaworem trójnika i podłączeniu tam modułu z żywicą jonowymienną - w ten sposób ogarnę też temat uzupełniania wody w dolewce.    
    • Poziome psy - Melanochromis auratus Plamy - Nimbochromis livingstonii Bez Pasów - 3 x Pseudotropheus sp. 'acei' Pionowe pasy - słabo go widać, Chindongo demasoni albo Chindongo saulosi Ta największa, trudno powiedzieć, jakiś Pseudotropheus? W tej misce, bez napowietrzania i przykrycia za długo nie pożyją.
    • Siemka potrzebuje info co za pyszczole tu pływają 😁😁😁🍺
    • Cześć  To stary temat ale i mnie aktualny ponieważ mój samiec Yellow od ponad pół roku na zmianę bździ się z dwoma samicami Saulosi , już chyba z osiem razy nosiły w pysku młode ale jak na razie przetrwały dwie jedna ma jakieś  4 cm a druga jest jeszcze tyci tyci maleńka 
    • @Tomasz78https://forum.klub-malawi.pl/search/?q=Hexpure &quick=1  W podanym linku są 4 tematy różne w tym jeden właśnie ten tutaj. W szukajce zaznacz WSZYSTKO  wtedy szuka w zawartości całego forum.
    • Napiszę tutaj bo wpisując w wyszukiwarkę hexpure wyskoczył tylko ten temat. Moje spostrzerzenia po użyciu hexpure w porównaniu do purigenu. Jeżeli coś jest tanie a tak samo dobre jak te drogie to zapala się czerwona lampka - gdzieś tkwi jakiś "haczyk". No i znalazł się owy "haczyk". Jeżeli chodzi o czystość wody to oba preparaty krystalizują wodę tak samo, oba po 4 tygodniach tak samo zabrudzone na kolor brązowy. Różnica wyszła w regeneracji. Oba regeneruję wybielaczem ace. Hexpure wybielało się 3 dni zużywając 1 litr ace i to nie wybieliło do białości. Nalałem około 300 ml ace do 125ml hexpure tak jak robię to w przypadku purigenu, po 24h wybieliło może w połowie, i tak jeszcze 2 razy powtarzałem aż zużyłem 1 litr. Natomiast 125ml purigenu po użyciu 300 a nawet 250 ml ace po niecałych 20h wybiela do białości. Wniosek z tego taki że hexpure opłaca się tylko w tedy jeśli używa się go jednorazowo. Jeżeli hexpure działa tak jak purigen latami to na wybielacz wydamy więcej. Purigen regeneruje co 4 tygodnie zużywając 300ml ace, więc zaokrąglając 1 litr ace starcza na 3 miesiące, czyli rocznie 4 litry, powiedzmy że litr ace kosztuje 10 zł, to roczny koszt 40 zł. Hexpure po 4 tygodniach użycia zużywa 1 litr ace, czyli rocznie potrzebuje 12 litrów czyli 120 zł. Hexpure 300ml kosztuje 60 zł. Purigen 250ml kosztuje 110 zł. (Aktualne ceny ze sklepu "trzmiel") Ale na ace trzeba rocznie wydać 80 zł więcej. Wnioski wyciągnijcie sami, a może ktoś ma inne spostrzeżenia?  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.