Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

ponadto pamiętaj że w filtracji mechanicznej liczy się przepływ wody. Co ci po 200 l/h o krystalicznej czystości jeżeli taka ilość i tak zginie w mętnej wodzie która jest w akwarium. Lepiej mieć w baniaku całą wodę klarowną w gradacji 50 , niż 1/3 w gradacji 10 a reszte wcale nie przefiltrowaną.

jak bedziesz kupował wkłady to kup od razu cały karton - taniej wyjdzie

Opublikowano

Ten filtr siatkowy jest dobry przez parę dni, a potem przepływ raptownie spada. Ja uważam że taki mechaniczny narurowy nie sprawdzi się w 840L. Poczytaj w moim wątku co zrobiłem do mojego biologa: http://www.klub-malawi.pl/forum/viewtopic.php?f=25&t=3636&sid=f2fd8c4a698b17d67aa45efc2eb49f0e

Proponuję jednak przemyśleć dobrze projekt, bo na forum była już rozmowa na ten temat ,tylko że wtedy Makok brał w niej udział ,a teraz go nie "widzę". Wtedy były inne wypowiedzi niż teraz więc się nie podniecaj. Pamiętaj że woda w akwa ma się ruszać, cyrkulować dość mocno, a narurowym mocno zdławisz przepływ. Mam nadzieję że Misyo się wypowie w temacie ...

Opublikowano

Kurcze, faktycznie zachwiałeś mój błogi stan zadowolenia :D

To ja już teraz nie wiem co zrobić aby pozbyć się filtrów wewnętrznych z akwarium.


A tak poza wszystkim jeśli bym się jednak zdecydował na narurowy to czy uważacie że warto zrobić zasysanie wody z dwóch końców akwarium na trójniku? Cze wystarczy wlot z jednej a wylot z drugiej strony?

Opublikowano

Proponuję jeszcze przemyśleć projekt :D Ja mimo przeciwów na forum zrobiłem prefiltr i działa super. Pomyśl na wykorzystaniem podobnej watoliny jak ja mam u siebie. Widziałem na allegro watolinę na metry. Watolina nie filtruje tak mocno jak wkłady narurowe ale lepiej niż gąbka, no i nie stawia takiego oporu jak wkład. Wymieniam co 2 tygodnie i nawijam na nowo kawałek 25x30 cm. :mrgreen::wink:

Ssącą stronę z jednej "strategicznej strony" proponuję ustawić i w tę stronę kierować cyrkulację wody. Jak woda cyrkuluje zabiera ze sobą nieczystości które wpadają prosto na rurę ssącą. Możesz w środku akwa zamontować estetyczne pompy cyrkulacyjne takie jak w morskich (koralia).

Opublikowano

...jeszcze jeden pomysł mi przyszedł do głowy :idea:

Czy próbował już ktoś równoległego połączenia filtrów narurowych :?: :?: :?:

Tak wygląda połączenie równoległe w (tym wypadku trzech) rezystorów:


rownol.gif


Z tego co pamiętam z lekcji elektrotechniki to połączenie np dwóch oporników o rezystancji (inaczej oporze) 100 ohm daje przy połączeniu w szereg czyli takim:


szereg.gif


200 ohm rezystancji zastępczej, natomiast połączenie równoległe tych samych dwóch oporników daje na już tylko 50 ohm :!:

Innymi słowy opór zastępczy dwóch połączonych równolegle oporników wychodzi nam dwa razy mniejszy niż opór każdego z nich.

Z późniejszych zajęć z mechaniki płynów wiem, że prąd elektryczny i woda są bardzo analogiczne:

żródło prądowe, np bateria = pompa obiegowa

opornik elektryczny = filtr wodny

przewód elektryczny = wąż do wody


Dodatkowo należy pamiętać o tym, że przy połączeniu równoległym dwóch filtrów powierzchnia filtracyjna wzrasta dwukrotnie! Ponieważ woda zasysana z akwarium rozchodzi się w trójniku po połowie na dwa filtry, a w każdym w filtrze woda płynie dwa razy wolniej niż w przewodzie ssącym, wy później znów przyspieszyć za trójnikiem umiejscowionym na wyjściu z filtra. Myślę, że ta prędkość też ma pozytywny wpływ na filtrację.


To tyle teorii, sorry jeśli dla niektórych jest to oczywiste, ale nie wszyscy może tutaj są techniczni :mrgreen:

Jak jednak ma się takie połączenie w praktyce, sprawdzał ktoś??

Opublikowano

To co napisałeś jest logiczne i do zrobienia. Myślałem o tym jak budowałem prefiltr. Planowałem 2 korpusy połączyć równolegle za trójnikiem, ale zabolały mnie koszty takiego rozwiązania. Pamiętaj że najlepsze rezultaty uzyskasz jak dasz 2 lub 4 korpusy, bo wtedy za pośrednictwem trójników, uzyskasz równą odległość do każdego filtra, co też ma znaczenie na równe zanieczyszczanie filtrów (wydajność). Proponuję, nie przesadzaj z mikronami czyli 50 lub takjak ja zrobiłem. Pozdro.

Opublikowano

Świetny pomysł wart spróbowania. Odległości wcale nie muszą być równe, to że jeden będzie się milisekundy szybciej brudził nic nie szkodzi gdy ten pierwszy przybrudzi się szybciej to zacznie szybciej pracować ten drugi i tak na zmianę - do wymiany :)

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Napięcie jak u S.  Kinga. Dobrze, że wszystko się poprostowało.
    • Witam malawijskie towarzystwo! Minęły już 3 miesiące od mojego ostatniego wpisu. Od tamtej pory mocno ruszyły glony, ryby podrosły a akwarium w końcu żyje pełnią życia. Oczywiście znalazła się też masa problemów - od nich właśnie chciałbym zacząć dzisiejszą aktualizację. Podczas codziennego obserwowania ryb grupy mbuna z jeziora malawi zawsze najbardziej robiła na mnie wrażenie ich ruchliwość, która w połączeniu z niebanalnymi kolorami pyszczaków dawała oczom prawdziwy spektakl skrawka pięknego biotopu w moim własnym salonie. Pierwszy problem pojawił się wtedy, gdy ryby przez przeszło miesiąc czasu żyły w ciszy pod kamieniami. Było to o tyle kłopotliwe, że ani ja nie mogłem się cieszyć widokiem ryb, ani ryby nie mogły cieszyć się odpowiednio szybkim wzrostem. Ich płochliwość spowodowała zmniejszenie apetytu a co za tym idzie spowolnił także ich przyrost masy. Przyczynę problemu wykryłem dość szybko. Jak tylko wykluczyłem możliwość zbyt słabych parametrów wody odkryłem, iż mój kot notorycznie wrzucał zakrywkę od pokrywy akwarium do jego środka. Duża częstotliwość takiego działania spowodowała strach do pływania w toni u ryb. Jak tylko połączyłem kropki zabezpieczyłem zakrywkę tak, aby kot już nie mógł wrzucić jej do akwarium. Same ryby zacząłem na nowo przyzwyczajać do człowieka stosując głodówkę (oczywiście w granicach rozsądku - zamiast 3 razy dziennie dostawały raz). Gdy ryby zaczęły wychodzić zza kamieni przy karmieniu z powodu większej chęci do jedzenia szybko zaczęły z powrotem przyzwyczajać się do człowieka. Największy problem nastąpił około miesiąc temu: Otóż nie myśląc za dużo przy montowaniu oświetlenia opartego na modułach led postawiłem na przyklejenie go akrylem do pokrywy akwarium… Jak można się domyślić akryl w środowisku olbrzymiej wilgotności nie miał prawa wyschnąć, co poskutkowało odpadnięciem całej listwy z oświetleniem prosto do środka akwarium. O zaistniałej sytuacji dowiedziałem się dopiero po powrocie z pracy, kiedy to woda była już na tyle mętna od akrylu, że bałem się o zdrowie ryb. Od razu zabrałem się za podłączenie węży do akwarium, jeden pompował wodę przez balkon a drugi nalewał świeżej z kranu. Po godzinie okazało się, że wąż odprowadzający wodę z akwarium nie wyrabiał nad tym dolewającym i w salonie miałem wody po kostki. Szczęście w nieszczęściu, że żadna ryba nie ucierpiała. Nie mniej jednak wyciek wody spowodował zwarcie w zasilaczu od oświetlenia, który przez to, że leżał na podłodze za akwarium został zalany wodą. Po ogarnięciu sytuacji i ponownym zamontowaniu oświetlenia tym razem na śrubach, sytuacja się ustatkowała. Nie będę ukrywał, że spodziewałem się zdziesiątkowania populacji mojego akwarium, co na szczęście nie miało miejsca i ani jedna ryba nie przypłaciła mojego błędu życiem. Od tamtej pory wszystko śmiga jak należy więc mogę teraz napisać coś o samych rybach. Zacznę od gatunku Metriaclima Fainzilberi Makonde - ryba która tak jak wcześniej pisałem jest najbardziej związana ze środowiskiem skalnym przez co nie jest stałym bywalcem toni wodnej. Omawiany gatunek prawdopodobnie trafił mi się w statystyce 9+6 - o ile nie mylę się, iż samice mogą być tylko OB. Mooże jeszcze coś wyjdzie w ciapki ale szczerze wątpię. Z aż 9 samców tylko dwa dają się we znaki reszcie obsady. Dzieli ich +- 1cm wielkości. Większy osobnik zajmuje grotę po środku akwarium i nie narusza zbytnio cielesności innych ryb. Mniejszy samiec okupujący grotę w prawej części akwarium dużo bardziej natarczywie pokazuje swoją dominację na tym obszarze akwarium, ale nie robi przy tym większej krzywdy innym rybom. Nieustannie odgania nieproszonych gości ze swojego terytorium, ograniczając się przy tym jedynie do krótkiej pogoni. Z obserwacji tej dwójki nadal ciężko mi dojść do tego, który z nich jest rzeczywistym liderem u tego gatunku. Wielkość oraz okupowana przestrzeń skłania mnie ku stwierdzeniu iż to większy samiec wiedzie prym. Z drugiej jednak strony mniejszy osobnik wykazuje większą agresję wobec innych ryb i wcale nie schodzi z drogi temu pierwszemu. Myślę, że moje wątpliwości rozwieje zaobserwowanie wyczekiwanego przeze mnie ich spotkania na neutralnym gruncie, które podpowie mi kto tu jest maczo. Drugi gatunek to Metriaclima Msobo Magunga - gatunek widoczny non stop, uwielbiający pływanie w toni. Tutaj nie mam za dużo do powiedzenia. Wszystkie ryby tego gatunku to nadal żółtki nijak odróżniające się od siebie nawzajem. Jedyne co wiem to to, że dwa osobniki powoli nabierają „brudnej żółci” co świadczyć może o ich powolnym wybarwianiu się ku niebiesko-czarnym kolorom dorosłych samców. Trzeci i ostatni już gatunek w moim akwarium to Metriaclima Kingsizei Lupingu - ryba widoczna najczęściej ze wszystkich, bojąca się człowieka najmniej. Wiecznie zainteresowana wszystkim spoza i w akwarium, pierwsza do jedzenia i pogodnie nastawiona. Tutaj o jakimkolwiek samcu nie mam pojęcia, każda ryba wygląda identycznie a odróżnia ich jedynie wielkość. Nie mogę się doczekać momentu, kiedy jakiś samiec wybarwi się na kolory dominanta. Przy istniejącej sytuacji zbiornika i takim a nie innym usposobieniu gatunków póki co w akwarium jest zdecydowanie za żółto. Przełom w tej sprawie będzie dopiero w nowym, większym baniaku po dodaniu czwartego gatunku, kiedy to bilans ryb o tym kolorze troche zmniejszy się w stosunku do całości obsady. Tutaj jeśli jeszcze ktoś to czyta prosiłbym o sugestie jaki gatunek mógłbym dodać. Chciałbym utrzymać akwarium w klimacie ryb z rodzaju Metriaclima. Nowy baniak będzie miał 700l także możecie pisać swoje propozycje co by do niego pasowało, uwzględniając oczywiście dopasowanie do obecnej obsady. Póki co na celowniku mam Metriaclima hajomaylandii. Tak akwarium prezentuje się na dzień dzisiejszy: IMG_8375.mov   Na koniec wrzucam filmik z wczorajszego wieczornego karmienia i życzę wszystkiego dobrego, pozdro! IMG_8269.mov  
    • No  i sprawa wyjaśniona w tym konkretnym przypadku. Ja cały czas stosuje coś takiego jak w linku .  Ma zwolenników i  sceptyków. Osobiście polecam. https://www.ustm.pl/produkt/wkłady-sedymentacyjno-weglowe-sto/
    • Odpisali mi z zoolka. Oto co napisali: W przypadku preparatów firmy ZOOLEK wskazujemy termin do którego produkt zachowuje swoje właściwości. Nie podajemy terminu przydatności po otwarciu. Jeśli chodzi konkretnie o preparat Antychlor, to spokojnie zachowuje on swoje działanie nawet po przekroczeniu terminu. OK to gitara. Mogę spokojnie używać ten antychlor. Nie musze się przejmować jakąkolwiek datą ważności.
    • Przeczytałem ten artykuł co podałeś, wynika z niego że mam ten nowy prefiltr bo mam 2 kosze zamiast jednego wielkiego.
    • Nie wiem czy dobrze kojarzę, ale kiedyś był problem z obiegiem wody w JBL. Firma zmieniała konstrukcję górnego koszyka. Może to właśnie Twój problem? https://www.akwarystyczny24.pl/artykul/nowy-prefiltr-w-filtrach-jbl-cristal-profi-greenline-ii-158
    • Napisałem wczoraj do zoolka. Może dzisiaj odpiszą.
    • Data  na opakowaniu antychloru to data ważności produktu w zamkniętym i oryginalnym opakowaniu ( w odpowiednich warunkach) .  Masz racje poddając wątpliwości. Po otwarciu substancje aktywne mogą się  pomału ulatniać i degradować. napisz do producenta to udzieli wyjaśnień .
    • Chyba napisze do zoolka bo czuje że nic się tutaj nie dowiem... 
    • Nie zadawaj mi takich pytań bo ja na przykładzie testów kropelkowych miałem na myśli ważność antychlorów na np. pół roku albo więcej. Przykładowo bo chce się tego dowiedzieć. Nic nie pisałem o 48h bo to bzdura. Moje pytanie kieruje do kogoś kto zna się na chemii i czy może mi powiedzieć ile czasu ważności mają antychlory po pierwszym użyciu?  Do kogoś kto się naprawde na tym zna.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.