Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Przymierzałem się do końcowych zdjęć na moim poprzednim wątku, jednak nie będzie mi dane.

Niestety zmuszony jestem do restartu akwa.

W połowie sierpnia byłem zmuszony oddać akwa w obce ręce no i się zaczęło.


Tydzień maksymalnego przejedzenia ( no bo one były takie głodne no to sypałam trochę..."),

na pewno niektórzy znają takie przypadki. Sump i FX jako odkurzacz zapaskudzone, a kapłem się dopiero po tygodniu żeby może przeczyścić filtry.

Filtry nie były mi w głowie bo ryby zaczęły być najpierw apatyczne następnie zaczęły padać.

Pierwsze żniwo przejedzenia zabrało około 15 ryb. W międzyczasie zacząłem ostro podmieniać wodę.

Świeża woda spada do czwartej komory sumpa i praktycznie natychmiast jest pompowana do akwa.

Jednak przy szybszej wymianie prawdopodobnie chlorowana woda sukcesywnie wyczyściła mi florę nitryfikacyjną.

skąd u mnie takie przeświadczenie?

Zrobiłem testy

NO3 - 0

NO2 - 0

GH - 16

KH - 10

PH - 7,6-7,8

Z tego co się orientuje to no3 powinno być zauważalne? Albo niech mnie ktoś poprawi.

Sygnał dały mi ryby, co kilka dni jedna sztuka padała ( albo nie mogłem się doliczyć, albo znajdowałem truchło.

Na pisaku zaczęły się pojawiać kożuchowate placyki które pomimo że je odmulałem i tak nie znikały a wrecz sie powiekszały.


( niestety nie mam fotek ) Postanowiłem z grubsza zebrać kozychy łącznie z piaskiem ale jak zacząłem zbierać to momentami

zauważyłem że piasek zabarwia się na niebiesko, czyli zaczynają się procesy gnilne.

Na skałach zaczeły pojawiać sie szaro stalowe placyki w miejsce szarych glonów, plus bąbelki gazowe

e63499ea759e189333ccddcb500354ed109468.jpg

Jak widać powyżej cały czas się placyk rozrasta i pojawia się w innych miejscach.

Tuż pod powierzchnią wody pojawiła się zielonkawa galaretowata narośl ( ale tylko w jednym miejscu )

3e71e0dfd5a3a8c7373a34dd26d95656109467.jpg


Myślę ze kluczowym problemem jest zbyt mały ruch wody w akwa, i prawdopodobnie zły pisek, może za mocno zapylony. Nawet twarda kryptokoryna rozwija się kiepsko.

Ruch wody utrudniają zawaliska skalne jak i podział akwa środkową konstrukcją na dwie części, płyty ustawione jako tło

także mają swoje zakamarki gdzie tworzą się martwe strefy. widac ze rybom nie odpowiadają groty bo ostatnim czasem

mocno je omijają.


aktualnie planuje przenieść rybki do tymczasowego lokum tj. do wanny akrylowej ok 400 l z pełną opcją filtracyjno -

oświetleniową, i tak zapewne pomieszkają z miesiąc. ( Pomysł żony o drugiej łazience wreszcie mnie przekonał )

Wyłapanie ryb będzie wyzwaniem, oj będzie.



Aktualne parametry akwa

aktualne foto

3709fd7b392a6146149b0002f9f2bc1c82292.jpg

ogólny układ filtracji ( do generalnej zmiany )

73bdcf83b3d835c2720786c7c47569bb109484.jpg


muszę się przyznać do porażki, :cry::evil:

jednak nie da rady przerysować rozwiązania z akwa 120cm długości na 300 cm.

Mądrzejszy o doświadczenia buduję nowe rozwiązania w akwa. Choć ryb bardzo szkoda.

Jedyne ryby które jakoś nie odczuły zmian ( z obserwacji ) to Saulosi i yelowki które sukcesywnie powiększają własne rodzinki.


Jeśli macie jakieś przemyślenia ......


Postaram się informować forumowiczów o postępach restartu.


Do moderatorów. nie za bardzo wiem gdzie umieścić wątek.

Opublikowano

patrząc na ten schemat rozkładu wlotów/wylotów zaproponowałbym kilka rozwiązań:


1. (ogólnie) zlikwidowałbym deszczownicę a rurę powrotu z sumpa bym zakończył "spłaszczeniem" - zwiększenie prędkości przepływu - lepszy ruch wody

2. (ogólnie) dołożyłbym spokojnie coś takiego (UP5000), z takim czymś jako dodatkowy wewnętrzny po prawej stronie bardziej z tyłu skierowane w kierunku komina - up3000 na żadkiej gąbce jest idealna do 200cm, ale jako druga :P poza tym świetne pompy i nadają się oraz są wyposażone w osprzęt aby zastosować je jako wewnętrzne w dużych zbiornikach :wink:

3. dołożyłbym ze dwie porządne takie pompki bo je można "przykleić i skierować" w zasadzie wszędzie na tych magnesowych zaczepach... poza tym szeroki strumień będzie idealny do wywiewania kup :wink:


4. (komentarz do widoku z góry)

- jedynkę (wylot wody nie zasysanie) bym przeniósł za skały po lewej (przy dnie) żeby wiał w kierunku środka przedniej szyby jedną dyszą a drugą wzdłuż tylnej szyby za te środkowe skały - dysze bym stunigował "na ciepło" (spłaszczył) aby zwiększyć prędkość przepływu - oczywiście przy dnie, żeby nie kolidowało z pompą z punktu 2

- wspomnianą piątkę, po wymianie jak w pkt 1 bym umieścił w prawym górnym rogu opisywanego obrazka żeby wiała wraz z nową pompą z pkt 2

- wlot jedynki bym zostawił tam gdzie jest... w niczym nie przeszkadza

- trójkę też bym zostawił - ale przy powierzchni

- wspomnianą nową pompę z pkt 2 bym dał też przy lustrze wody

- czwórkę bym dał na środku lewej ściany przy dnie skierowaną w kierunku środka przedniej ściany

- pompki z pkt 3 - jedną bym dał w miejscu (obok a najlepiej POD) wlotu (zasysu) czwórki żeby wiała "za ścianę/tło", jeśli to możliwe (tutaj nawet bym się pokusił o dostosowanie do tego lekko tła) - drugą bym dał za środkowe skały przy dnie żeby wiała w kierunku prawej strony przedniej szyby (na wlot/zasys od jedynki)


wiem że moje rozwiązanie proponuje zwiększenie ilości urządzeń w akwa, ale imho obecne jest niewystarczające, co zresztą sam napisałeś oraz zdaję sobie sprawię że proponowane przeze mnie rozwiązanie z wymuszeniem okrężnego ruchu wody i wypłukiwaniem kup z za/pośród skał kończy się na kominie.... tam te zanieczyszczenia będą tak naprawdę spływać... ale innej opcji nie widzę :roll:


może Ci się na coś przyda mój elaborat... choć oczywiście w realu będzie pewnie zupełnie "nie tak" :P

powodzenia...

Opublikowano

boshe współczuje tobie ze musisz to wszystko odnowa robic , ostatnio przy totalnej podmianie wody i restartu akwa przy 500l mialem dosc płukania tego zwirku i wogóle , miejmy nadzieje ze kolejna aranzacja bedzie jeszcze lepsiejsza


Imho nie wiem czy juz wyjeles wszystko z akwa ale czy zwykła podmiana wody i oczyszczenie sumpa nie wystarczyło by ?


Horror przy takim litrazu

Opublikowano

Faktycznie szkoda pyśków, a co do restartu to zrobił bym to samo. Opisane przez ciebie występujące anomalia jednoznaczne pokazują, iż akwa nie jest stabilne i procesy w nim przebiegają w złym kierunku. Nie czekałbym ani chwili tylko zabawa od początku. Aranżacji takiego zbiornika od początku to nielada wyzwanie więc życzę miłej pracy i duzo nowych pomysłów. :D

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Ja bym próbował bez restartu... podmieniam dużo wody co 2-3 dni.. filtrów już pewnie działających i tak nie masz więc im nie zaszkodzisz....


Zgaś obowiązkowo światło na minimum tydzień... dorzuć ze 2 głowicę tylko do mieszania wody i przy podmianach staraj się jak najwięcej syfu wyciągnąć....


Po tygodniu będziesz widział czy sytuacja jest do opanowania czy jesteś po przegranej stronie....


POWODZENIA!!!

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Restart zakończony.

Reanimacja była niezbędna, największym problemem okazał się piach który zaczął "pracować" Przy wyrzucaniu piachu pokazały się całe łachy niebieskiej zgnilizny,

nie mniejszym problemem był brak dostatecznej cyrkulacji w akwa.

Podsumowując restart.

Opis

wymiary 300x98x65

Filtry wew:

Weipro tc3500

Tunze turbelle stream 6080 8500 l/h

blomodular 03 tymczasowo do czasu zakupu drugiej tunze ale 12000 l/h

Sump ok 160 l ( wypełniony gąbka 15x18x52 cm, ceramika 5l, kawałki lawy 8l ) pompa grundfossa

Fluwal FX5 wypełnienie tylko gąbki

HQI 2x150 żarniki jakieś standardowe docelowo wymiana na 10000K

grzałki 2x300W aqaela

tło czarne spienione pcv - na zewnątrz akwa

Piaskowiec z poprzedniego zalania

Na dnie - GRYS DOLOMITOWY frakcja 0,5-1mm


92bdf1e97227268da5be96f3f0b66b54130522.jpg


Cyrkulacja

Aby zminimalizować strefy ciszy powstał system trzech rurek pcv na dnie z dyszami wylotowymi.

Jedna rurka jest powrotem od FX5,

druga jest powrotem od sumpa

trzecia ( środkowa ) na razie nieużywana

fbbacc997a8407ac7504430194124b62130513.jpg

8b40fc12ceff061952f7e60759b1b93f130514.jpg

2085eceb30dab19ceb8abfb013fa93b5130515.jpg


Powrót wody z sumpa jest rozdzielany na rurkę denna oraz na deszczownicę poprzez zawory kulowe

bbdafaa2b232fe69ac8b190878696038130511.jpg


Dodana została pompa cyrkulacyjna tunze turbelle stream 8500 l/h. Niesamowicie miesza wodę nawet przy 3 m długości akwa.

Dodatkowo będzie jeszcze jedna o mocy 12000 l /h zamiast nr 6 na szkicu

(może na święta siwy miki się wykaże :D )

Szkic obiegu wody

4c8b81284f9b822e9926cc8ea78ecd5a130505.jpg


Zastanawiam się nad zamianą weipro na drugi FX5 jako zbieracz nieczystości


Planowałem nad akwa jakieś ładne oprawy HQI ale w przypadku dodatkowych np. diod nocnego oświetlenia, jakiekolwiek podwieszenie nastręczało problem estetyczny.

Tak wiec powiesiłem zrobiony z aluminiowych ceowników szkielet na którym mogę dowolnie podwieszać różne elementy.

5c3775e56c9bd7a1bf27680df33e620b130507.jpg

Jest on z jednej strony na zawiasach i w razie czego mogę cała konstrukcję podnieść.

Całość będzie zabudowana do wysokości 1,3m z otwartą górą.


Obsada na dzień dzisiejszy

Niestety dość mocno została zredukowana poprzez odwlekanie restartu.

W trakcie przymusowej migracji do wanny o pojemności około 250l ryby jakby nawet przybrały ( sześć tygodni patrzenia na nie z góry zmienia perspektywę ) kilka zdążyło się nawet wybarwić,

Na dzień dzisiejszy stan wygląda następująco

samiec samica

1 Aulonocara Baenshi 3 1

2 Aulonocara guentheri f1 0 1

3 Aulonocara OB. 2 2

4 Aulonocara spec. Fire Fish f1 1 2

5 Aulonocara stuartgranti Mbanji 1 2

6 Aulonocara cała pomarańczowa 2 1

7 Cyrtocara Moori 1 1

Cyrtocara moorii f1 2 2

8 Nimbochromis livingstoni f1 0 1

9 Nimbochromis venustus f1 1 2

10 Placidochromis Milomo 1 2

11 Placidoch phenochilus Mdoka white lips f1 2 2

12 Placidochromis phenochilus Tanzania f1 2 0

13 Protomelas Teniolatus 1 0

14 Saulosi 7 15

15 Sciaenochromis fryeri 2 0

16 Yelowek 4 7


Czeka mnie kilka uzupełnień, jednak docelowo chyba pójdę bardziej w drapieżniki.

Kilka fotek ryb na koniec, jeśli moderatorzy pozwolą.


Sorry barian, i tak się w gronie moderatorów zastanawiamy co zrobić z prezentacjami zbiorników - kiedy ktoś tylko i wyłącznie przedstawia swoje dzieło, a nie buduje je z klubowiczami gdzie jest wszystko krok po kroku omawiane i budowniczy pyta sie o rady co i jak - chodzi o to aby prezentacje akwa były w dziale prezentacje na serwisie a obrzerniejsze opisy co i jak, też w prezentacjach lub w formie artykułu - więc narazie ten Topik jest otwarty.

Ale ryby nie przejdą - zapraszamy do galerii lub albumu

MarS

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zabawa z żywicą a502ps: https://forum.klub-malawi.pl/topic/21578-jak-używać-purolite-a520e/page/13/#elControls_394430_menu Zwiększyłem podmianę wody do 7,7l/h (140% tygodniowo). Fosforany po tygodniu spadły do 0,8ppm. Przez tydzień pracował dodatkowo filtr 1 mikron na drugiej pompie. Woda czysta, ale przy ciemnym pokoju - widoczna mgiełka w skupionych stożkach światła z ledów wzdłuż akwarium. Wystarczy zapalić światło w pokoju by  znikła. Najwyraźniej to granica związana z samą wodą kranową (nadal idzie przez filtr ceramiczny, który powinien wyciąć wszystko powyżej 0,3 mikrometra) i filtracją biologiczną/karmą. W planach pozostawienie większej podmiany niż 1,2 l/h (20% tygodniowo przez ostatni rok).
    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor żywicy. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie... EDIT2: Po kilku godzinach w solance przesypałem połowę do drugiej skarpety (luźniejsze upakowanie żywicy) i po wypłukaniu, obie skarpety do filtra. Już działa. Subtelne żółtawe zabarwienie widoczne po długości zbiornika zniknęło po 12 h. Zakładam, że przepływ przez żywicę był za słaby. Stężona solanka po regeneracji - prawie czysta. Przy wydajnej filtracji (fluidyzator K1 40l z gąbką 30ppi na pompie) - ta różnica w zabarwieniu to jedyny benefit stosowania tej żywicy. Woda nie jest bardziej klarowna niż bez.
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.