Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

witam

Jak to w życiu bywa w tym miesiącu miał być baniak ale niestety kaske trzeba było przeznaczyć na co innego i niestety. Albo czekać parę miesięcy albo znaleźć alternatywne wyjście i mam :idea: zrobić baniak ze sklejki :twisted: . I tu nasuwa się masa pytań i zagadek :?:

1. Czy robić wzmocnienia wzdłużne i poprzeczne

2. Czym zaimpregnować sklejkę żeby nie nasiąkała wodą (jeśli jest coś takiego to jak się nazywa i jak to się kładzie)

3. Chyba jedno z ważniejszych pytań co sądzicie o takim pomyśle (czy jest jakieś ryzyko przeciekania, puszczenia łączeń klejonych i skręcanych)

4. No i najważniejsze a zarazem najbardziej mnie nurtujące jakim sposobem przykleić przednią szybę (wydaje mi się że to jest najbardziej newralgiczny punkt całego przedsięwzięcia)

Na razie to wszystko mam nadzieję że ktoś z was miał doświadczenie już z takimi baniakami. Muszę przyznać że widziałem stronki poświęcone temu tematowi ale jak dla mnie nie ma tam zbyt dużo szczegółów.

Na marginesie baniak dość duży 280*60*60 może troszeczkę zmieni się jeszcze długość

Opublikowano

IMHO oczywiscie to:


1. oczywiscie ze zrobic, bo sklejka nie ma takie sztywnosci jak tafla szkla...

2. zaimpregnowac mozesz laminatem (zywica+mata szklana - poszukaj na forum zeglarskim) juz po skreceniu calosci (sam srodek) - naklada sie to warstwami, raz zywica, potem mata i znowu zywica itd. - taka skorupa na pewno nie bedzie przesiakac

3. co ja sadze? mniejszego baniaka niz 320cm dlugosci sie IMHO nie oplaca robic ze sklejki - za duzo du..y zawracania jakby wszystkie elementy wlaczyc do wspolczynnika econo (efekt koncowy do ceny) - mialem w swojej krotkiej ale burzliwej karierze w akwarystyce rozne rozwiazania i dojrzalem do tego ze nie wszystko co DIY jest lepsze

4. robisz przednia rame ktora przykrecasz do calosci a od srodka na silikon wklejesz szybe - jesli widziales kilka baniakow ta metoda to wiesz o czym pisze...


jak nie robisz jakiegos mega duzego baniaka, to lepiej kup szyby u szklarza i silikon w sklepie, oszlifuj sam krawedzie (to podraza cene szyby) i sklej tradycyjny baniak, bo sklejka to raczej chybiony pomysl,

natomiast jesli chcesz baniak dluzszy niz 320cm (gdzie szyba wychodzi strasznie drogo) to probuj z ta sklejka 8)


niezaleznie od technologii - probuj - powodzenia

nie mialem w zamiarze Cie zniechecac :twisted:


P.S. sorry za brak pl liter, ale w novotelu nie mam niestety, a wiem jeak sie cos takiego czyta!! :oops:

Opublikowano

Witam

Pomysł ze sklejką jest moim zdaniem chybiony. Mam spore doświadczenie związane z budową elementów drewnianych mających stały kontakt z wodą ponieważ jestem amatorem-szkutnikiem (mam na koncie budowę jednego jachtu i kilka remontów).

Nie da się zabezpieczyć tak drewna aby nie wymagało późniejszej konserwacji, której z resztą nie wyobrażam sobie w przypadku akwarium. Koszt wcale nie będzie mniejszy. Musiał byś użyć grubej sklejki dobrej jakości, co już nie jest tanie. Laminat też jest drogi, żywica kosztuje minimum 30 pln/kg nie wliczając włókna szklanego (do takiego zbiornika potrzeba z 15 kg albo i 20, zależy to od umiejętności w jej nakładaniu oraz grubości samej sklejki).

Ja obecnie myślę nad zbiornikiem z metalu. Jest wątek na forum. Konstrukcja ramowa + 3 ściany z blachy, wnętrze laminat.

Uważam ze nie ma tańszej metody budowy akwarium niż ze szkła, tak aby była tak samo trwała i estetyczna.


Mocno się zastanów nad ta technologia, bo może się okazać ze w perspektywie kilku lat taki zbiornik okaże się dużo droższy od szklanego.

Opublikowano

mowa tu o sklejce szalunkowej 18mm to dobra sklejka grubośc chyba tez nie jest najgorsza. Wydaje mi sie że jesli powierzchnia sklejki nie będzie miała bezposredniego kontaktu z wodą (bedzie przecież pokryta żywicą + matą szklaną na łaczeniach sylikonem) to nie powinno się nic z nia dziać. Dla wiekszego zabezpieczenia można jeszcze przemalowac jakąs farbą akrylową. Widziałem na zagranicznej stronie jak koleś pomalował środek tylko farbą ( i to juz wszystko chodzi jakieś 5 lat). Dla większej pewnosci rozmawiałem dzisiaj z producentem sklejek nadałem temat i ma koleś do mnie oddzwonić z odpowiedzą czy to ma sens i zda egzamin. Jak bedze cos wiedział to napewno się odezwe.

jesli chodzi o koszty to orientacyjnie razem z szybą wyjdzie około 1200 ale szczegóły będe wiedział za jakies dwa tygodnie

Opublikowano

A co wy na akwarim z blachy kwasoodpornej (inox) z przednia szybą z Cristal white. ?

Kwasowka w kontakcie z woda powinna byc neutralna.

ps. inox tanio kupię

Opublikowano

jeśli mam byc szczery to nie widziałem jeszcze baniaka zrobionego z blachy w przeciwieństwie do sklejki i np betonu. Mnie bardziej interesuje sklejka ale z miłą checią bym zobaczył i poczytał o baniaku z blachy. No teoretycznie mega wytrzymały bardziej niż sklejka i szkło.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.