Skocz do zawartości

NO2 i NO3 czy to normalne ???


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Witam was wszystkich chciałbym tylko powiedziec ze wasze rady przyczyniły sie do tego ze moj nieszczęsny zbiorniczek sie powoli stabilizuje NO2 leci na pysk NO3 spada mam nadzieję że bedzie ok dodam ze okrzemki sie tak posiały ze chej ale to co wyczytałem jest na dobrej drodze. Po wstawieniu zdjęcia do galerii z akwa postanowiłem zrobic przemeblowanie po ustabilizowaniu wstawie fotke . Codziennie robie podmiane 20l i nitrivec czekam z niecierpliwością na końcowy efekt pozdrawiam mariope Brzeg


TAk czytam i czytam, i natrafiłem na jeden (z kilku) postów, które budzą moje niezrozumienie. Po co Mariope podmienia 20L wody codziennie?!!! Czemu to ma służyć? Bo ja związku ze stabilizacją baniaka, podobnie jak Sabotage, nie widzę. Labeo pisał, że jeśli baniak nie jest ustabilizowany, to w sumie takie podmiany go nie zdestabilizują - racja ale tylko po części, bo IMHO, takie codzienne podmiany utrzymają go w stanie niedojrzałości. Pewnie w dłuższej perspektywie się ustabilizuje, ale raczej w dłuższej niż krótszej. Ja sensu w tym nie widzę, ale może tylko malkontent ze mnie.


Natomiast też uważam, że aby zużyć całe NO3 w akwa to trzeba mieć dżunglę amazońską, a nie malawijskie skałki z glonami. Ja walcze u siebie z dość wysokim NO3, rośliny mam - wegetują, glonów mało, a w sumie na takim NO3 powinny rosnąć (zgodnie z teorią Labeo), że hej. Oczywiście, upraszczam, bo samo NO3 i dużo światła wzrostu nie zapewni (to chyba większość wie).


Przepraszam za ten krytykancki ton, ale się zbulwersiłem troszku + jestem w wojowniczym nastroju po tkwieniu 45 min w korku ;)

Opublikowano

Niedojrzały zbiornik = duże stężenie szkodliwych związków, podmiany mają obniżyć to stężenie (w trosce o ryby), jak duże to powinny być podmiany zależy od tego co testy pokarzą (nie tylko no2 ale i nh4). Jakby niebyło podmiana to metoda filtracji, najgorzej jeśli tylko na niej się musimy oprzeć. Z kolei zbyt duże podmiany stabilizacji nie służą i koło się zamyka. Dojrzewanie zbiornika ze skompletowaną obsadą to istny marazm, lepiej sobie i rybom tego oszczędzić i na spokojnie wystartować akwa!

Opublikowano

No dokładnie Meth. Taka operacja, to marazm. Bo z jednej strony niby usuwasz szkodliwe związki, z którymi normalnie biologia w akwa sobie radzi, ale jednocześnie ciągle wyjaławiasz tą biologię (ogólnie) dostarczając wody w podmianach. Jak dla mnie to tylko ekesperymenty na rybach! Rybki należałoby oddać, choćby na przechowanie komuś, i ustabiliować porządnie wreszcie to akwarium. Inaczej, to jak na ciągłej huśtawce. IMHO, takie podmiany z jednej strony może i ratują ryby, ale z drugiej na pewno nie prowadzą do ustabilizowanego akwa.

Opublikowano
na pewno nie prowadzą do ustabilizowanego akwa.


No, ale przeciez caly czas piszemy, zeby nie podmieniac wody, walcze o to w tym temiacie chyba juz drugi tydzien.

Lekarstwo jest jedno, zaczac spokojnie od poczatku - bo widac, ze kolega nei moze sobie poradzic z nieustabilizowanym akwa. Co tylko deprymuje i wnerwia..

Opublikowano

No to ja się trochę uprę przy tych podmianach, niech ktoś w końcu wyjaśni dlaczego takie podmiany miałyby 'wyjaławiać biologię' akwa? Ale nie na zasadzie bo tak mi się wydaje tylko z porządnym uzasadnieniem. A co jeśli ktoś ma stałą podmianę wody i codziennie wymienia mu się załóżmy 10% wody? To takie akwarium nigdy nie będzie ustabilizowane wg Was? Zresztą może zrobić dyskusję w osobnym wątku na ten temat aby się trochę 'posprzeczać'? :D

Opublikowano

Częste podmiany wody ( codziennie 10% to już chyba hardcore) zabijają bakterie nitryfikacyjne, świeża woda nie posiada w swoim składzie, ani bakterii- tych dobrych dla nas, ani substancji odżywczych dla tych bakterii tylko często chlor itp. i właśnie częste podmiany zabijają bakterie, część bakterii wylewa się ze starą wodą co w konsekwencji doprowadza do zmniejszania się ilości tych bakterii i akwarium nie ma szans na jakąkolwiek stabilizację, to tak skrótowo, dlaczego nie czyści się gąbek i innych wkładów kranówką? wiadomo.

Są fachowcy na forum, którzy lepiej odpowiedzą na Twoje wątpliwości :wink:

Opublikowano
ma stałą podmianę wody i codziennie wymienia mu się załóżmy 10% wody?


To ma zla podmiane wody 10% na dobre to za duzo.. 5 % to IMO max, przy rybach ,ktore swiruja w "brudnej" wodzie- sa na nia baerdzo wrazliwe np dyski. Nie mniej jednak - stala podmiane uruchamiamy stopniowo nie pierwszego dnia/tygodnia (nie ma to sensu)..

Zatem stala podmiana ma niewiele wspolnego z zaistniala u kolegi sytuacja.. Tutaj trzeba baniak ustabilizowac.

Idac tropem Twojej mysli , po co w ogole czekac az baniak(woda w nim ) dojrzeje, po co sie to robi bo ja juz nie wiem? :idea: :roll:

Wypuszczam wode wlewam nowa, wpuszczam ryby - 90% ze wszytskie padna w najblizszych dniach.. Dlaczego, przeciez woda czysta, temperatura odpowiednia, napowietrzona..

No to ja się trochę uprę przy tych podmianach, niech ktoś w końcu wyjaśni dlaczego takie podmiany miałyby 'wyjaławiać biologię' akwa?


Wlasnie o to chodzi - ze w tym akwa nei ma co wyjalowic, bo woda jest kompletnie nie przygotowana do hodowli ryb..

takie podmianki 20%, stale podmiany wody sa oczywiscie bardzo na miejscu, sa wrecz konieczne, ale dopiero, gdy akwa bedzie ustabilizowane biologicznie (Skupmy sie TYLKO na przemianach azotowych, opisanych powyzej).


Nie chce mi sie powtarzac tego, co inni doskonali napisali zatem:MateuszT:


3.3 Jak długo powinno dojrzewać akwarium, zanim będzie można wpuścić ryby?


Tego, na ile akwarium jest dojrzałe, nie można mierzyć w dniach, czy tygodniach. Długość tego procesu jest indywidualna dla każdego akwarium, zależy od jakości wody, sposobu „wystartowania” zbiornika, od tego, czy wpuścimy próbną obsadę, czy też dodamy bio-starterów. Niezastąpione w tym okresie są omówione wcześniej testy na zawartość związków azotowych. Pierwszy etap dojrzewania akwarium będzie charakteryzował się wzrostem toksycznego amoniaku. Jego zwiększony poziom pozytywnie wpłynie na rozwój bakterii nitryfikacyjnych, odpowiedzialnych za przemianę tego związku w mniej trujące azotyny.


Tak więc najpierw zaobserwujemy skok zawartości NH3, następnie parametr ten zacznie spadać, a wzrośnie ilość NO2. Dalsze procesy zachodzące w akwarium sprawia, że NO2 zostanie zamieniony w końcowy produkt filtracji biologicznej azotany. Kiedy poziom azotynów spadnie do 0 będziemy mogli powoli i stopniowo wpuszczać pierwszych mieszkańców akwarium.


Pamiętajmy, że mimo, iż azotany są znacznie mniej trujące od amoniaku i azotynów, to w dużych stężeniach mogą być szkodliwe. Najprostszym sposobem usunięcia ich z akwarium są regularne podmiany wody. Jednak w ostatnim czasie coraz większą popularność zdobywają urządzenia zwane denitratorami lub denitryfikatorami. Na serwisie znajdują się artykuły przybliżające budowę tych filtrów. W skrócie można powiedzieć, że proces denitryfikacji, czyli usuwania z wody NO3 jest możliwy tylko, jeśli zawartość rozpuszczonego w wodzie tlenu jest bardzo niska. Bakterie denitryfiacyjne pobierają wtedy tlen z azotanów, dzięki czemu te trujące substancje są zamieniane w czysty, ulatniający się z wody azot.




Idac dalej kawalki artykul p. Tomasza Nideckiego(mam nadziej, ze tak to odmiena sie to nazwisko :P):


Nie od razu Rzym zbudowano


Niestety bakterie redukujące związki przemiany materii nie pojawiają się w przeciągu kilku minut, godzin, a nawet dni. Do swojego rozwoju potrzebują zazwyczaj kilku tygodni. Dlatego błędem jest założenie, że od razu po kupieniu nasz filtr będzie oczyszczał wodę.


Największym błędem praktycznie każdego początkującego akwarysty jest zbyt szybkie zarybienie akwarium.(to tyczy sie kolegi,ktory zalozyl powyzszy temat) Wrzucone do zbiornika z niedojrzałym (nie zamieszkanym jeszcze przez wystarczającą liczbę bakterii) filtrem ryby produkują duże ilości szkodliwych dla siebie substancji. Nawet jeśli nie kończy się to masowym śnięciem, ryby będą przez długi czas osłabione i bardzo podatne na wszelkie choroby.


Tak więc zakładając akwarium zaczynajmy od kilku małych rybek, które pozwolą na rozpoczęcie procesu dojrzewania filtra. Bakterie, przy odpowiedniej pożywce w formie niewielkich ilości związków azotowych pochodzących z procesu przemiany materii kilku ryb, zaczną się rozmnażać i zasiedlać filtr. Potem, przez kilka tygodni, powoli dodajemy następne ryby, unikając gwałtownych skoków ilościowych(przez ciagl;e podmiany - ozywki brak-proces sie nei rozpoczyna) (to, że filtr dojrzał z dwoma gupikami nie znaczy, że bakterii będzie wystarczająco dużo, by od razu zapewnić redukcje produktów przemiany materii 20 dużych pielęgnic!).


Cały ten proces powinniśmy monitorować z pomocą dostępnych na rynku testów na obecność NH3+, NO2- i NO3-. Przez pierwsze kilka dni zaobserwujemy skok NH3+. Potem pojawią się pierwsze azotyny (NO2-). Kiedy poziom jonów amonowych i azotynów spadnie do zera możemy dodawać następne ryby.


Na rynku dostępne są środki przyspieszające rozwój bakterii (Bactozym) lub też zawierające żywe kolonie (CYCLE, Nitrivec). Najlepszym takim środkiem wspomagającym wydaje się CYCLE firmy Hagen, zawierający żywe kolonie bakterii (po otwarciu musi być przechowywany w lodówce). Nawet jednak kolonie dodawane przez akwarystę nie są stuprocentową gwarancją tego, że środki przemiany materii nie zatrują naszych ryb, stąd nie można sądzić, iż bezkarnie ujdzie nam dodanie dużej liczby ryb do nowego akwarium przy jednoczesnym dawkowaniu CYCLE.


Jeśli nie mamy do dyspozycji środków przyspieszających rozwój bakterii możemy spróbować jeszcze innej metody - zaszczepienia nowego filtra za pomocą złoża z innego, dojrzałego (zdrowego!) akwarium, np. od kolegi. Proces dojrzewania można też przeprowadzić z pomocą ślimaków, jeśli nie chcemy narażać ryb na niepotrzebny stres. Ślimaki z rodzaju Ampularis mają na tyle dużą przemianę materii i są na tyle wytrzymałe, że do procesu tego nadają się idealnie. Na zachodzie popularną metodą jest też dozowanie amoniaku do pustego akwarium (oczywiście pod kontrolą testów akwarystycznych).

Nie zabijaj!


Innym błędem, który popełniają początkujący akwaryści jest zabijanie rozwiniętej już flory bakteryjnej. Można ją zniszczyć dość łatwo np. płucząc filtr w zbyt gorącej lub chlorowanej wodzie. Najlepszą metodą czyszczenia złoża filtracyjnego jest płukanie go w wodzie pochodzącej z naszego akwarium, np. przy okazji podmiany wody (w kuble do którego zlewamy część wody do podmiany). Najbezpieczniejszym sposobem płukania filtra jest pozostawienie części złoża (np. jednej z kilku gąbek) w stanie nienaruszonym i opłukanie jej dopiero przy następnej okazji. To gwarantuje, że duża część bakterii w filtrze przeżyje i przeniesie się na opłukane gąbki, nawet jeśli popełnimy błąd i wypłuczemy je w zbyt ciepłej lub chlorowanej wodzie. Możemy także wyposażyć nasze akwarium w dwa filtry i płukać tylko jeden z nich na raz.


Innym często popełnianym przez początkujących błędem jest wyłączanie filtra np. na noc. Bez stałego przepływu natlenionej wody bakterie żyjące w filtrze giną. Już kilkugodzinna przerwa w działaniu filtra może spowodować wymarcie złoża. Co gorsza - w warunkach beztlenowych powstają różne inne kolonie bakterii, produkujące związki często szkodliwe dla ryb, na przykład siarkowodór. Ponowne włączenie filtra bez dokładnego przepłukania złoża może okazać się fatalne w skutkach - szkodliwe związki dostają się nagle do akwarium i zatruwają wszystkie ryby.


Bakteriom w zasadzie niewiele szkodzą wyższe temperatury. Nie należy więc się bać, jeśli w celu np. wyleczenia ichtioftiriozy (czy też przez upalne lato) temperatura w akwarium podniesie się do 32-33 stopni. Jednakże wtedy okres, kiedy bakterie mogą żyć bez tlenu, jest znacznie krótszy, nie należy więc pod żadnym pozorem dopuścić do przerw w działaniu filtra (ryby także mają wtedy znacznie wyższe zapotrzebowanie na tlen, a filtr zazwyczaj działa także jako napowietrzacz).



Caly czas krece sie i lewituje wokol przemian azotowych, ktore przez ciagle podmianki nie zachodza prawidlowo , przez co rozumiem zachwiana biologie akwarium.

Opublikowano

Jak sam przytoczyłeś bakterie nitryfikacyjne rozwijają się głównie w filtrze (jest słuszne ostrzeżenie przed myciem filtrów np w gorącej wodzie). Bakterie znajdują się również w podłożu skałkach i innych zakamarkach ale z pewnością nie pływają sobie w toni wodnej więc podmiana nie może ich 'zabić' w prosty sposób. Oczywiście przy starcie akwarium poprzez duże podmiany może nastąpić spowolnienie procesu dojrzewania ze względu na 'rozrzedzenie' Nh3+ ale w przypadku takim jak tu gdzie był ich znaczny nadmiar nie miało to miejsca tzn. bakterii i tak było zbyt mało aby wszystko przerobić więc podmiana pomogłaby tylko rybom a nie zaszkodziła w dojrzewaniu.

Podsumowując uważam że jeśli ktoś nie popełnił takiej głupoty że wpuścił całą obsadę do niedojrzałego akwarium oczywistym jest że działamy zgodnie ze sprawdzonymi metodami ale jeśli już doszło do bardzo dużych stężeń no2 duża podmiana może tylko pomóc (wspomagana testami żeby faktycznie tej wody za dużo nie wymieniać).

Jeśli akwarium jest już dojrzałe to tak naprawdę ile tej wody wymieniamy w tygodniu nie ma aż tak dużego znaczenia (oczywiście w granicach rozsądku powiedzmy do 30% objętości no i bardzo ważna jest regularność podmiany) bo jest już równowaga w cyklu azotowym która sama lekko się skoryguje.

Nie obserwuję jakiś problemów np u siebie: jakoś tak wychodzi że jak dobrze zacznę odmulać dno to mi te 20-30% wody zleci do kibelka a akwarium nadal jest stabilne, sprawdzone testami tzn po takiej podmianie nie obserwuję skoków no2 co miałoby miejsce gdyby równowaga cyklu azotowego była zachwiana.

Opublikowano
bakterie znajdują się również w podłożu skałkach i innych zakamarkach


Tyle, ze nie maja co "jesc", potrzebna im do zycia - reakcja utleniania a. amonowego do azotynow ,potem azotynow do azotanow (wartosci zerowe swiadcza o totalnym braku jakichkolwiek przemian azotowych , wkoncu woda wodociagowa winna byc pozbawiona tychze)


akwarium poprzez duże podmiany może nastąpić spowolnienie procesu dojrzewania ze względu na 'rozrzedzenie' Nh3+


Tak..


ale w przypadku takim jak tu gdzie był ich znaczny nadmiar nie miało to miejsca tzn. bakterii i tak było zbyt mało aby wszystko przerobić więc podmiana pomogłaby tylko rybom a nie zaszkodziła w dojrzewaniu.


Chodzi o to, ze praktydznie z dnia na dzien z parametrow, ktore wolaly o pomste do nieba (wartosci no2 powyzej 3, no3 powyzej 80), robi sie nam no2 niewykrywalne, no3 = 0, cos jest nie tak, bo..


Podsumowując uważam że jeśli ktoś nie popełnił takiej głupoty że wpuścił całą obsadę do niedojrzałego akwarium


Niestety.. wlasnie tu mamy taki problem, dlatego ciagle twierdze, ze te podmiany nie sa dobrym pomyslem, pomijam chlor itp..


nie obserwuję skoków no2


Masz dojrzaly zbiornik - albo raczej dojrzaly filtr, ktory znakomicie daje sobie rade z przemianami..

Nasz kolega, jest niestety z jakis przyczyn pozbawiony tego i tego, no3=0 bez jakiejkolwiek denitryfikacji (nie mowie o podmiankach) nie prawa istniec.. Noo chyba ,ze dzien w dzien zmienimy 20% wody :P

Opublikowano

Dzień w dzień to nawet jak dla mnie zbyt dużo :D . W tym przypadku tzn NO3 =0 nie bagatelizowałbym jednak wpływu roślin, kolega pisał że ma vallisnerie a te wcinają tego bardzo duże ilości. Przykładowo u mnie przy tych roślinach NO3 spadło z 20 do 0 bodajże w ciągu tygodnia ale fakt że było ich sporo. Druga opcja to test do kitu.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.