Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
3 godziny temu, cosurgi napisał(a):

Najlepsza gradacja z tych co podałeś to 1mm-2mm.  Celuj w 0.8 - 1.2 często polecana na naszym forum. Do tej gradacji możesz dodać również niewielkie kamienie i wymieszać. Wygląda naturalnie  ale to kwestia gustu.

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano (edytowane)

Dzięki wielkie za odpowiedzi, to myślę, że się zdecyduję na mieszankę 1mm-3mm, Aqua Della oraz 1mm-2mm, ADA colorado z drobną domieszką grubszego żwiru 3mm-6mm żeby wyglądało nieco naturalniej.

 

Mam jeszcze pytanie dotyczące filtrów. W każdym z dwóch filtrów mam po 4 poziomy (razem 8 poziomów), każdy poziom po 2 litry objętości. Oprócz poziomów dwulitrowych, każdy filtr ma po 0.6 litra gąbki prefiltra. 

No i pytanie: ile gąbki włożyć? Rozważam następujące konfiguracje:

  • 6 poziomów biologii (12 litry), 2 poziomy gąbka 30ppi (4 litry + 1.2 litra = 5.2)
  • 5 poziomów biologii (10 litrów), 3 poziomy gąbka 30ppi (6 litrów + 1.2 litra = 7.2)
  • 4 poziomy biologii (8 litrów), 4 poziomy gąbka 30ppi (8 litrów + 1.2 litra = 9.2)

który układ byłby optymalny?

Edytowane przez cosurgi
Opublikowano
11 godzin temu, cosurgi napisał(a):

Mam jeszcze pytanie dotyczące filtrów. W każdym z dwóch filtrów mam po 4 poziomy (razem 8 poziomów), każdy poziom po 2 litry objętości. Oprócz poziomów dwulitrowych, każdy filtr ma po 0.6 litra gąbki prefiltra. 

Ja bym jeden filtr zostawił i tak dużo nie pchał towaru..

Możesz jeden kosz zostawić pusty ,resztę gąbki i matrixa trochę i to wszystko. Niema co pchać za dużo sam zobaczysz jak uruchomisz akwarium .

Opublikowano

Hm, ja raczej jestem zwolennikiem zbyt dużej filtracji :) Więc wolę oba filtry uruchomić, tylko nie jestem pewien co do nich wsadzić.

On 7/13/2024 at 9:20 AM, Bojar said:

Gąbka 30 na 2 poziomy a potem cokolwiek do biologii

Tak mi Bojar radzi, tylko nie wiem czy na 2 poziomy w każdym filtrze (razem na 4 poziomy) czy na 2 poziomy sumarycznie w obu filtrach (czyli po 1 w każdym).

Mogę wziąć średnią i dać na 3 poziomy (1 poziom w jednym filtrze i 2 w drugim :) )

Opublikowano

U mnie w dwóch akwariach (720l oraz 200l) od wielu lat mam tylko gąbki. Była kiedyś ceramika i wywaliłem. W 720l moduł DIY wypełniony pociętymi gąbkami o różnym ppi + hamburg (też wypełniony). W 200l tylko hamburg z gąbkami w środku. 

Opublikowano
W dniu 20.08.2024 o 22:55, cosurgi napisał(a):

No i pytanie: ile gąbki włożyć? Rozważam następujące konfiguracje:

(...) który układ byłby optymalny?

Gąbka to bardzo dobre medium biologiczne. Ceramika jest ok. 4-6 razy gorsza od gąbki w zależności od gradacji. Czyli 16 +1.2 litrów gąbki najlepiej. Ja mam na 1000l akwarium 40l kształtek K1 (PE03) i 3 lata działa to bez żadnej obsługi. Woda czysta. Nie zapcha się nigdy i nie trzeba docinać, wystarczy wsypać;)

Więcej o mediach: https://forum.klub-malawi.pl/topic/25223-obliczanie-mediów-filtracyjnych/

Co do piasku-  to opcją jest też bez piasku... Duże i małe kamienie na dnie. Jest trochę zdjęć takich zbiorników. Może Ci się spodoba. 

 

  • Lubię to 1
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano
On 8/23/2024 at 6:21 AM, triamond said:

Co do piasku-  to opcją jest też bez piasku...

Hm, ja raczej chcę iść w drugą stronę: więcej piasku i wybrać takie gatunki które wyjątkowo mocno lubią kopać.

Opublikowano

Dzięki za linka do obliczania mediów filtracyjnych :)

On 8/23/2024 at 6:21 AM, triamond said:

40l kształtek K1 (PE03)

Co to jest kształtka K1 PE03 ? (gdy tą nazwę googlam, to znajduję tylko tego Twojego posta ;) )

Opublikowano (edytowane)
14 minut temu, cosurgi napisał(a):

Co to jest kształtka K1 PE03 ? (gdy tą nazwę googlam, to znajduję tylko tego Twojego posta ;) )

Wpisz K1 media, albo kaldnes

Edytowane przez Bartek_De
  • Lubię to 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
    • 2 x a520e da podobny efekt (trochę lepszy) jak a502ps + a520e, a będzie trochę taniej. A520e ma trochę większą pojemność; wiążę DOC i azotany. a502ps tylko DOC. Przy czystej wodzie (mało DOC) kombinacja może być 2x gorzej niż samo a520e...Wydaje się, że to po prostu nie przemyślana a popularyzowana idea. https://www.purolite.com/product/a520e https://www.purolite.com/product/a502ps
    • Wątek chyba do zamknięcia... Niestety hodowla jest całkowicie zlikwidowana. Również niestety przez nieporozumienie umówione dla mnie saulosi pojechały w świat.   
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.