Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Cześć, zakupiłem optiset'a 200l i postawiłem na Malawii. Wcześniej byłem napalony na tanganikę ze stadem Tropheusów lecz gdzieś wyczytałem, że tego typu zbiornik nie wystarcza. 

 

Jeśli chodzi o obsadę to chciałbym żeby była to obsada mięsożerna oraz ryby nieco większe o ładniejszych barwach jak przykładowo maison reef (które mi się totalnie podobają...). 

 

W temacie Malawi jestem jaroszem więc proszę mnie nie zjeść, hah. Wcześniej prowadziłem głównie krewetkaria i teraz przyszedł czas na coś co będzie zrobić mi cały salon oraz będzie cieszyć oko.

Opublikowano

Witaj kolejny maniaku Malawi:) 

Akwarium puste czy już masz jakiś wystrój? Pamietaj, żeby to wszystko zgrać z obsadą i powoli do celu. To akwarium gigantyczne też nie jest. Oczywiście w porównaniu do krewetkarium jest jak basen ale podobnie jak i do Teopheusow tu też będzie ciut ciasno. Ale da się, na pewno coś ciekawego dobierzesz. 

Chcesz mało gruzu czy dużo gruzu w akwarium? 

  • Dziękuję 1
Opublikowano
14 minut temu, Pikczer napisał(a):

Witaj kolejny maniaku Malawi:) 

Akwarium puste czy już masz jakiś wystrój? Pamietaj, żeby to wszystko zgrać z obsadą i powoli do celu. To akwarium gigantyczne też nie jest. Oczywiście w porównaniu do krewetkarium jest jak basen ale podobnie jak i do Teopheusow tu też będzie ciut ciasno. Ale da się, na pewno coś ciekawego dobierzesz. 

Chcesz mało gruzu czy dużo gruzu w akwarium? 

Na tą chwilę puste, myślałem nad kupnem 50kg Green Rock z dużą ilością kryjówek - w tym jedno dla kraba Panthery. Wiem, że nie jest zbyt duże ale niestety miejsca nie mogłem więcej znaleźć 😕

Opublikowano

Tak bardzo uogólniając to zazwyczaj mięsożerne potrzebują bardzo mało gruzu, więcej plaży, grupa non-Mbuna, czyli np coś z rodziny Aulonocara, Lethrinops, Otopharynx, Placidochromis, Copadichromis.  A roślinożerne dużo gruzu i kryjówek. Czyli grupa Mbuna, np Chindongo Saulosi - bardzo polecane na start i do podobnego litrażu, Cinotilapia zebroiees, Labidochromis caeruleus, czy też dość duża rodzina Metriaclima . 

Poczytaj trochę o nich, pooglądaj zdjęcia. Ocenisz która grupa bardziej Ciebie interesuje. Najlepiej nie łączyć tych dwóch ww. głównych grup, bo to często wyższa szkoła jazdy. non-Mbuna rosną zazwyczaj znacznie większe niż ryby z "gruzowiska". 

  • Dziękuję 1
Opublikowano (edytowane)
11 godzin temu, KubollTibijczyk napisał(a):

myślałem nad kupnem 50kg Green Rock

Cześć. Jeśli pod tą handlową nazwą kryje się poczciwy serpentynit zielony - a chyba tak, bo znalazłem taką aukcję na Allegro - to nie przepłacaj, tylko jedź do najbliższego składu kamienia, jeśli masz możliwość, tam dobierzesz sobie co dusza zapragnie za ułamek tej kwoty, którą wydasz przez internet. 👍

11 godzin temu, KubollTibijczyk napisał(a):

jedno dla kraba Panthery

Wpisz w wyszukiwarkę forumową hasło krab, zobaczysz raczej same negatywne opinie o łączeniu krabów z pyszczakami. Albo szybko pozbędziesz się części obsady, gdy będzie jeszcze mała (krab to raczej stworzenie nocne, a ryby w nocy m.in. odpoczywają przy dnie), albo pyszczaki zrobią z nim coś jak w doświadczeniu uczonego z muchą, który po wyrwaniu jej nóg i komendzie "Mucha - idź!" zanotował, że po pozbawieniu nóg mucha traci słuch. 😆 To, że w jeziorze Malawi żyją kraby - ba, to, że są akwaria, w których jakoś to połączenie funkcjonuje (pytanie, jak długo i czy faktycznie) - to nie znaczy, że w Twoim zbiorniku to zda egzamin.

A, no i podany przez Ciebie Maison Reef dorasta do 15-17 cm - dla takiej ryby potrzeba akwarium przynajmniej o połowę dłuższego, niż teraz masz. To silna, agresywna i terytorialna ryba.

Edytowane przez TomekT
  • Lubię to 1
  • Dziękuję 1
Opublikowano

Niestety 200l daje bardzo ograniczone możliwości wyboru obsady. Ryby mięsożerne, czyli non mbuna i drapieżniki zdecydowanie odpadają. Możesz spróbować z małą mbuną, są wątki na forum.

 

  • Lubię to 2
  • Dziękuję 1
Opublikowano
6 godzin temu, Pikczer napisał(a):

Tak bardzo uogólniając to zazwyczaj mięsożerne potrzebują bardzo mało gruzu, więcej plaży, grupa non-Mbuna, czyli np coś z rodziny Aulonocara, Lethrinops, Otopharynx, Placidochromis, Copadichromis.  A roślinożerne dużo gruzu i kryjówek. Czyli grupa Mbuna, np Chindongo Saulosi - bardzo polecane na start i do podobnego litrażu, Cinotilapia zebroiees, Labidochromis caeruleus, czy też dość duża rodzina Metriaclima . 

Poczytaj trochę o nich, pooglądaj zdjęcia. Ocenisz która grupa bardziej Ciebie interesuje. Najlepiej nie łączyć tych dwóch ww. głównych grup, bo to często wyższa szkoła jazdy. non-Mbuna rosną zazwyczaj znacznie większe niż ryby z "gruzowiska". 

Te non mbuna która wyżej zapisałeś są naprawdę piękne, stąd też o tych mięsożercach myślałem. Mbuna saulosi i yellow też są ładne jednak brakuje mi w nich czegoś...

5 godzin temu, TomekT napisał(a):

Cześć. Jeśli pod tą handlową nazwą kryje się poczciwy serpentynit zielony - a chyba tak, bo znalazłem taką aukcję na Allegro - to nie przepłacaj, tylko jedź do najbliższego składu kamienia, jeśli masz możliwość, tam dobierzesz sobie co dusza zapragnie za ułamek tej kwoty, którą wydasz przez internet. 👍

Wpisz w wyszukiwarkę forumową hasło krab, zobaczysz raczej same negatywne opinie o łączeniu krabów z pyszczakami. Albo szybko pozbędziesz się części obsady, gdy będzie jeszcze mała (krab to raczej stworzenie nocne, a ryby w nocy m.in. odpoczywają przy dnie), albo pyszczaki zrobią z nim coś jak w doświadczeniu uczonego z muchą, który po wyrwaniu jej nóg i komendzie "Mucha - idź!" zanotował, że po pozbawieniu nóg mucha traci słuch. 😆 To, że w jeziorze Malawi żyją kraby - ba, to, że są akwaria, w których jakoś to połączenie funkcjonuje (pytanie, jak długo i czy faktycznie) - to nie znaczy, że w Twoim zbiorniku to zda egzamin.

A, no i podany przez Ciebie Maison Reef dorasta do 15-17 cm - dla takiej ryby potrzeba akwarium przynajmniej o połowę dłuższego, niż teraz masz. To silna, agresywna i terytorialna ryba.

Dokładnie to ten sam kamień, na Allegro również patrzyłem i tam było 25kg za 50pln co w przypadku innych aukcji okazało się być dość dobrą ceną. Nie słyszałem, że w mojej okolicy gdzieś jest jakiś skład kamienia ale postaram się jeszcze poszukać.

Na kraba wpadłem bo chciałem urozmaicić trochę ten zbiornik, widziałem na YouTube u jednego akwarysty który ma Malawi, że również ma dwa kraby w zbiorniku 300 l i żyje mu się dobrze zrywami. Nawet na filmie można było zobaczyć małą żółtą rybkę która pływała obok kraba w jego norze co też mnie lekko zdziwiło.

5 godzin temu, darianus napisał(a):

Niestety 200l daje bardzo ograniczone możliwości wyboru obsady. Ryby mięsożerne, czyli non mbuna i drapieżniki zdecydowanie odpadają. Możesz spróbować z małą mbuną, są wątki na forum.

 

Przyjrzyj się jeszcze temu tematowi bliżej, wiem że zbiornik nie jest największy ale póki co jedynie taki pasuje mi do miejsca które zarezerwowałem w salonie. Być może z czasem znajdzie się więcej miejsca i postawi się większy litraż.

 

Opublikowano

To może duża plaża, ze dwie skały i do tego coś z rodziny Aulonocara? Będzie dość łatwo na start. Kolorów dużo, lubią mięsko:) 

Opublikowano
19 godzin temu, Pikczer napisał(a):

To może duża plaża, ze dwie skały i do tego coś z rodziny Aulonocara? Będzie dość łatwo na start. Kolorów dużo, lubią mięsko:) 

Myślę, że to będzie bardzo dobra decyzja! Aukinocara maja naprawdę piękne kolory :D Czy mógłbyś mi pomóc wybrać któreś z tych? mam tutaj na myśli proporcje samców do samic i limit rybek w takim baniaczku. Oraz pytanie czy jakbym zrobił miejsce dla kraba to mógłby tam sobię z nimi żyć czy krab panthera z góry odpada?

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
    • 2 x a520e da podobny efekt (trochę lepszy) jak a502ps + a520e, a będzie trochę taniej. A520e ma trochę większą pojemność; wiążę DOC i azotany. a502ps tylko DOC. Przy czystej wodzie (mało DOC) kombinacja może być 2x gorzej niż samo a520e...Wydaje się, że to po prostu nie przemyślana a popularyzowana idea. https://www.purolite.com/product/a520e https://www.purolite.com/product/a502ps
    • Wątek chyba do zamknięcia... Niestety hodowla jest całkowicie zlikwidowana. Również niestety przez nieporozumienie umówione dla mnie saulosi pojechały w świat.   
    • A502PS ma właśnie pochłaniać związki i zanieczyszczenia organiczne po to żeby PA202 mogła spokojnie pracować i pochłaniać NO3 🙂  Przy okazji pytanie czy ktoś kto używał może testu na DOC - Rataj ANTIALGAE CHSK? https://www.invital.pl/rataj-antialgae-chsk-test  Jeżeli tak, to czy jego wyniki rzeczywiście pokażą poprawę po zastosowaniu Purigenu lub A502PS?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.