Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Na żywo tło robi niesamowite wrażenie :) jak zresztą i cała reszta akwarium.  Twarda struktura i mocna powłoka  dają nadzieję na wieloletnie użytkowanie.

Wiem, że po fakcie ale info dla przyszłych pokoleń:

- )do odtłuszczania to na przyszłość proponuję najpierw ocet a potem alkohol izopropenowy lub cokolwiek na spirytusie
-) tła aquadecor mają naznaczone miejsca do nakładania silikonu - kółka chyba wielkości dna szklanki. Myślę, że takie nakładanie silikonu jest na pewno mocniejsze niż "eski". Tworzy gęsto sieć jakby przyssawek.

-) do klejenia Soudal Silirub AQ lub Soudal Silirub 2 (ten jest neutralny, zalecany do klejenia materiałów porowatych. Czas wiązania 2mm/24h

 

 

 

  • Lubię to 4
  • Dziękuję 1
  • 10 miesięcy temu...
Opublikowano (edytowane)
W dniu 29.02.2024 o 12:23, Bojar napisał(a):

Soudal Silirub 2

Stoje przed wyborem silikonu przy użyciu którego będę wklejał tło ze styroduru wewnątrz akwarium. Czytałem kartę techniczną produktu i producent jednak nie zaleca stałego kontaktu z wodą...IMG_20250102_212754.thumb.jpg.f16620b1b6fc15eded47cf33847e8d9a.jpg

Za to Soudal Silirub AQ wydaje się być odpowiednim wyborem. Z karty technicznej wynika, że jest to silikon typowo akwarystyczny, bezpieczny dla organizmów żywych i przeznaczony do kontaktu z wodą

Edytowane przez lukBB
Opublikowano
9 godzin temu, lukBB napisał(a):

Za to Soudal Silirub AQ wydaje się być odpowiednim wyborem.

U mnie po pół roku jest ok. Kiedy ostatnio wystrzelił mi drugi moduł klejony All Fix Turbo i zmuszony byłem znowu spuścić całą wodę, sprawdziłem przy okazji jak trzymają się pozostałe moduły, które w czerwcu 2024 wkleiłem na Silirub AQ. Wtedy też dodatkowo objechałem nim moduły dookoła, na styku krawędzi modułów ze szkłem. Spoina cały czas jest twarda, jak w silikonie, którym Timi kleił mi akwarium. Żadnych objawów rozpuszczania kleju, jak było to przy All Fix Turbo. Więc mam nadzieję, że połączenie pozostanie mocne na długi czas.

W karcie produktu Silirubu AQ jest co prawda napisane, że powinien być stosowany do materiałów nieporowatych, a styropian nawet zeszlifowany chyba takim nie jest, no ale czegoś trzeba było użyć 🤷‍♂️

Opublikowano
19 godzin temu, lukBB napisał(a):

Stoje przed wyborem silikonu przy użyciu którego będę wklejał tło ze styroduru wewnątrz akwarium. 

 

Robiłem obudowę komina ze styroduru. Ponieważ miało to imitować otoczaka, skleiłem silikonem 2 warstwy. Wszystko się rozleciało, a silikon dał się zdjąć w całości. W drugim podejściu posklejałem te płyty cyanoakrylem dedykowanym do styroduru, a następnie podkleiłem od tyłu spienione PCV. z wierzchu obrzuciłem zaprawą Ceresit CX5. Całość nakleiłem na komin na silicon akwarystyczny. Na razie trzyma :)

 

Opublikowano (edytowane)

Sama karta techniczna nie dała mi 100% pewności. Dla upewnienia wykonałem telefon właśnie do timiego @timi-akwaria.pro. Z racji tego, że klei zbiorniki od lat (mój też wykonał właśnie on) pomyślałem, że będzie coś więcej wiedział odnośnie klejenia tła do zbiornika. Podczas rozmowy padły takie sugestie:

1. Odtłuszczenie szkła przy pomocy Acetonu

2. Oczyszczenie tła- odkurzenie z drobin i przetarcie wilgotna szmatką. Lepiej nie używać rozpuszczalników bo może wejść w reakcję i rozpuścić styropian/styrodur

3. Użycie silikonu j/w czyli Soudal Silirub AQ lub zwykłego np. Soudal silikon do akwariów

4. Silikon nakładać w kółka lub pasy. Z zachowaniem zasady aby nie stykały się ze sobą żeby nie powstały 'martwe strefy' bez dostępu powietrza i wilgoci niezbędnych to prawidłowego utwardzenia spoiny. Zbiornik bezpiecznie napełniać po min. tygodniu 

5. Jeżeli ktoś chce robić "ramkę" wokół modułu to dopiero po utwardzeniu silikonu wewnątrz aby tą ramką nie zamknąć dopływu powietrza i wilgoci do kółek/ pasów z silikonu w środku 

6. A teraz najlepsze: Marcin w ogóle nie poleca takich zabiegów jak wklejanie tła. Przy większych powierzchniach silikon powoduje silne naprężenia szkła, które skracają "żywotność" spoin w akwarium...

Nikomu nic nie narzucam, każdy ma swoje zdanie i doświadczenie 🙂 Przekazałem tylko co usłyszałem.

Aha, Marcin wspomniał jeszcze, że jeżeli ktoś ma tło w wersji slim o małej wyporności, lepszym rozwiązaniem niż wklejanie jest zamocowanie go na wcisk (zaklinowanie) między dnem a wzmocnieniem podłużnym. Zwykle jednak większość zamawia tło w wersji max grubej co generuje ogromną wyporność.

Ps. Sorry @jaras za off topic ale mam nadzieję że komuś się może przyda

 

Edytowane przez lukBB
  • Lubię to 3
Opublikowano

Punkty 1-5 nie wiem jak (intuicja? 😜), ale udało mi się spełnić. Może oprócz zalania po tygodniu - na to zwyczajnie nie było czasu 🤷 

Punkt 6 natomiast nieco zaskoczył.. 

Opublikowano

Nie wiem, jak silikon użyty do wklejania tła może osłabić spoiny w akwarium🤔

Moim zdaniem silikon jest elastyczny i raczej wpływu nie ma. Jak już, to ja bardziej bym się obawiał, że wywali górne wzmocnienie zbiornika, gdyby tła nie przykleić. Tło jest zrobione ze styropianu, a on przecież też pracuję. 

Co do odtluszczenia tylnej szyby, to ja używałam benzyny ekstrakcyjnej, ona bardzo szybko odparowuje i nie ma możliwości, aby miała po osuszeniu kontakt z tłem.

Najlepszym, moim zdaniem sposobem na wklejenie tła jest - wyklejenie tła przed postawieniem akwarium w docelowe miejsce, aby można było od tyłu podejrzeć, czy tło dobrze przylega do szyby. Tylko przy dużych zbiornikach, może to być niewykonalne, z racji wagi akwarium 

  • Lubię to 4
Opublikowano
16 godzin temu, marcin73m napisał(a):

Punkty 1-5 nie wiem jak (intuicja? 😜), ale udało mi się spełnić. Może oprócz zalania po tygodniu - na to zwyczajnie nie było czasu 🤷 

Punkt 6 natomiast nieco zaskoczył.. 

Pewnie intuicja😉

wiadomo jak to jest kiedy coś w zbiorniku strzeli i trzeba ryby przekładać na szybko, wtedy na szybko operacja musi być zrobiona i z czekaniem tydzień ciężko😕

  • Lubię to 1
Opublikowano
15 godzin temu, jaras napisał(a):

Nie wiem, jak silikon użyty do wklejania tła może osłabić spoiny w akwarium🤔

Tłumaczył mi to w ten sposób, że przy dłuższych zbiornikach, co z a tym idzie większej powierzchni tła i użytej sporej ilości silikonu występują duże siły naprężające na szkło do którego jest tło przyklejone...czyli wygina szkło. Tak przynajmniej Marcina zrozumiałem. Pytałem go konkretnie o moje tło (DIY 3cm styrodur) i powiedział, że o wiele bezpieczniejsze będzie zrobienie go na wcisk pod wzmocnienie.

Tak też uczyniłem u siebie, przykleiłem tło tylko na komin i jeden bok a cały tył na wcisk pod wzmocnienie. Mam nadzieję, że Marcin się nie myli, inaczej będzie basen w salonie🤣

Opublikowano
13 minut temu, lukBB napisał(a):

Tak też uczyniłem u siebie, przykleiłem tło tylko na komin i jeden bok a cały tył na wcisk pod wzmocnienie. Mam nadzieję, że Marcin się nie myli, inaczej będzie basen w salonie🤣

U mnie przyklejone na 3 m od kilku lat, ale też nie chciał bym basenu w salonie :)

  • Lubię to 1

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.