Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Cześć wszystkim :) 

Zakupiłem używane akwarium o wymiarach 180x80x70cm ze szkła Opti White. Akwarium ma dwa lata i było klejone u poprzedniego właściciela w domu. Akwarium zalane do samego końca, sprzedawał z powodów zdrowotno - rodzinnych. Do rzeczy. Nigdy nie miałem takiego litrażu a tym bardziej nie znam się na konstrukcjach zbiorników. Chciałem się upewnić czy wzmocnienia są wykonane zgodnie "ze sztuką". Akwarium jest wykonane z szyby gr. 12mm. Ma wzmocnienia wzdłużne po całej długości zbiornika na przedniej i tylnej ścianie. Wzmocnienia wzdłużne mają szerokość 6cm i wykonane są z szyby 10mm. Spinka jest jedna na środku i ma szerokość 8cm i wykonana jest z szyby o grubości 12mm. 

Opublikowano

U mnie jest bardzo podobnie zrobione, też mam grubość szyb 12mm ale w akwarium 180x50x60. W moim nie mam żadnego dodatkowego wzmocnienia niż te które opisujesz. Szczerze nie wiem jaka szyba powinna być gdy mamy już około 1000 litrów.  Ale jakieś dodatkowe spinki? Grubsze szkło w całości? Czy to przesada by była? 

Właściciele basenów coś więcej napiszą. 

  • Lubię to 1
Opublikowano

Proponuję napisać do producentów, którzy na codzień robią takie rzeczy z prośbą o wycenę zbiornika z uwzględnieniem takich samych wymiarów i grubości szkła z dopytaniem czy muszą być jakieś wzmocnienia aby akwarium było bezpieczne. 

Wykonawcy dają zawsze gwarancję, zazwyczaj 5 lat więc dobierają tak parametry szkła  aby nie było przykrych niespodzianek.

Ja bym tak podszedł do tematu na początek. 😁

  • Lubię to 2
Opublikowano

Dzięki @Pikczer i @KapitanCzysty. Dokopałem się do jakichś tabelek, z których wynika, że baniak o takich wymiarach mógłby być nawet wykonany z szyby 10mm oraz właśnie z jedną spinką po środku. 

Niby stało u gościa od sklejenia, zalane, funkcjonujące z Tanganiką 2 lata to chyba gdyby miałoby się coś z nim zadziać to by się zadziało :P 

Opublikowano

Z tego co się orientuję, wysokość słupa wody jest najważniejsza i w tym przypadku 12 mm + 1 spinka jest zgodnie ze sztuką wystarczające. Widziałem kilka zbiorników klejonych profesjonalnie o długości 2 m, również z 1 spinką, więc możesz spać spokojnie. 👍

@przemek wieczorek, gdy kleił mi obecny zbiornik stwierdził, że nawet szkło 8 mm by wystarczyło, byle była spinka (akwarium 130x54xh60 cm, szkło 10 mm).

  • Lubię to 1
Opublikowano

@TomekT a wzmocnienia wzdłużne masz od lewej do prawej szyby po całości czy masz jakiś odstęp? W 450tce mam z odstępami po kilka cm a tutaj mam na całej długości wklejone.

Opublikowano

Na moje zarówno grubość szyby, jak i rodzaj i sposób wykonania wzmocnień daje spory zapas bezpieczeństwa.

U mnie w zbiorniku 200x65x65 szyba jest grubości 12 mm, wzmocnienia wzdłużne nie przez całą szybę - jest po 15 cm luzu z każdej strony. Szerokość wzdłużnych 5 cm. Jedna spinka pośrodku o szerokości 14 cm. Grubość wzmocnień chyba taka sama, jak akwarium. 

U Ciebie baniak jest co prawda o 5 cm wyższy, ale wg tabel to jeszcze spokojnie łapie się na szybę 12 mm.

  • Lubię to 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ?
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.