Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
20 godzin temu, karus napisał(a):

Tylko czy żwir jest odpowiedni dla pielęgnic?

To zależy dla których. Napisz jakie masz gatunki.

Te zasiedlające piaszczyste biotopy potrzebują piasku, ale mbuna i część non-mbuny nie potrzebuje piasku ani w ogóle żadnego podłoża bo zamieszkują na skalistych biotopach więc można całe dno akwarium wyłożyć dużymi skałami.

  • Lubię to 1
Opublikowano
13 godzin temu, suricade napisał(a):

Zerknij tutaj może się zainspirujesz https://www.wio.eco/pl/decor/biotopebeds.

Agnieszko, super są te podłoża, ale cena zaporowa:surprised:

Dla przykładu. Podłoże ze strony, którą poleciłaś. Cena za 2kg to 11,90€ czyli około 52zł

image.thumb.png.4193a35add5261fb928c99ae7c69f9bc.png

Poniżej podłoże, które sam wymieszałem z dwóch rodzajów żwiru jak pisałem w poście #3. W mojej ocenie zbytnio się nie różnią, a cena jaką zapłaciłem za 40kg to 54zł

20240112_194643.thumb.jpg.91d159e3c427f8a33daa3fd03df419b5.jpg

  • Lubię to 1
  • Haha 1
Opublikowano
8 godzin temu, Tomasz78 napisał(a):

To zależy dla których. Napisz jakie masz gatunki.

Te zasiedlające piaszczyste biotopy potrzebują piasku, ale mbuna i część non-mbuny nie potrzebuje piasku ani w ogóle żadnego podłoża bo zamieszkują na skalistych biotopach więc można całe dno akwarium wyłożyć dużymi skałami.

Mam rdzawe, Red Red i saulosi

Opublikowano

Tak tylko w tracę od siebie, że ja mam też Aragonit, grubość około 0,8 do 1mm. Ryby to uwielbiają. Ciężki, pięknie opada na dno, i ciężko go wzburzyć, sprawia wrażenie żwiru. Ale mam tego zawsze pełno w filtrze bo moje ryby uwielbiają tym pluć gdzie. Popadnie. Podczas karmienia chwycą piasek z jedzeniem, pływają po akwarium, mielą sobie żarcie i sru prosto w zasys filtra , a często plują pod samą powierzchnią. 

Dla mnie to piękny widok bo wygląda jakby padał śnieg i mimo iż mnie trafia jak jest tego pełno w filtrze to im tej przyjemności nie zabiorę:) 

Ale jeśli u Ciebie po prostu samoistnie lata po akwarium to zmień na cokolwiek żeby mieć spokój. 

Opublikowano
9 godzin temu, TomekT napisał(a):

Mój mix wygląda tak, dodatkowo kilka garści żwiru gradacji do 10 mm i również wygląda naturalnie i zróżnicowanie (Sprzedawca Retne na Allegro).

Może piasek w gąbce to efekt takiego, a nie innego piasku (Kreisel)? Jak długo go masz? Były tematy na forum, że jego płukanie to droga przez mękę. Może po prostu najmniejsze drobinki wciąga, ale ważna jest też oczywiście wysokość zasysu nad podłożem, jak pisał Bartek.

 

image.png.6fb862ecde4b6d718cba1db293614334.png

Akwarium mam 6miesiecy, wydaje mi się że zasys nie jest zbyt nisko podloza, nie widać żeby sasysalo piasek spod filtra, ogólnie chyba mam zbyt duża cyrkulację bo piasek po przeciwnej stronie filtra wymywa mi na środek akwarium

Opublikowano
4 minuty temu, Pikczer napisał(a):

Tak tylko w tracę od siebie, że ja mam też Aragonit, grubość około 0,8 do 1mm. Ryby to uwielbiają. Ciężki, pięknie opada na dno, i ciężko go wzburzyć, sprawia wrażenie żwiru. Ale mam tego zawsze pełno w filtrze bo moje ryby uwielbiają tym pluć gdzie. Popadnie. Podczas karmienia chwycą piasek z jedzeniem, pływają po akwarium, mielą sobie żarcie i sru prosto w zasys filtra , a często plują pod samą powierzchnią. 

Dla mnie to piękny widok bo wygląda jakby padał śnieg i mimo iż mnie trafia jak jest tego pełno w filtrze to im tej przyjemności nie zabiorę:) 

Ale jeśli u Ciebie po prostu samoistnie lata po akwarium to zmień na cokolwiek żeby mieć spokój. 

Martwi mnie tylko to że przez ten piasek z filtra moga mi się rury zadyfic w kanalizacji no i to że będę go musiał co jakiś czas uzupełniać w akwarium

Opublikowano (edytowane)

Zaproponuje produkty Aquael - wystarczy kilka razy przepłukać:

1. Piasek: 0,4mm - 1,4mm

screenshot_140.jpg.61c54da5bbe48d08f11a4e901789ecfb.jpg.f2f56fca89b362c6639fcc9a87384ad0.jpg

2. Żwirek: 1,4mm - 2mm

screenshot_137.jpg.49eea4d6a7e6d8386418875af8f06de6.jpg.8e355c6ad3046d610e5266019c2c13e0.jpg

3. Żwirek: 3mm - 5mm

screenshot_138.jpg.6b1558cfaefef2572207cd72f33a088d.jpg.c118f245cc3b8e4510b3ab8b4acd64e7.jpg

4. Żwirek: 5mm - 10mm

screenshot_139.jpg.096bbddc6b5d28f77e113c800e0617ac.jpg.cf12affc437dc6abf10a6b409ce34f69.jpg

Oczywiście pozycja nr 1. to 80 procent całości podłoża, reszta wedle uznania.

Tutaj masz zdjęcia jak to wygląda:

IMG_9864.thumb.JPG.7f7a6026d5606184a76568fa82b00ca2.JPG.93d0bcba90b98f025d8ec034e1ab9ba4.JPG

a tutaj filmik (proponuje zmienić na 4K):

 

Edytowane przez Bastian
  • Lubię to 1
  • Dziękuję 1
Opublikowano
1 godzinę temu, karus napisał(a):

Martwi mnie tylko to że przez ten piasek z filtra moga mi się rury zadyfic w kanalizacji no i to że będę go musiał co jakiś czas uzupełniać w akwarium

Nie sądzę żeby z rurami coś się stało, to nie wielkie rzeczne otoczaki czy wielkie kawały hmm krzemienia:) A ja u siebie od ponad roku ani razu nic nie uzupełniałem. Jeśli masz możliwość to podnieś do góry od dna zasys. Czasami jeden cm dużo zmieni.

Twoje ryby chętnie przesiewają piasek czy to ich nie Interesuje ? 

Tak tylko z doświadczenia, uważaj na gradację typu 0,4mm. U mnie coś podobnego pyliło przez rok niczym mąka, a skończyło....gdy całkowicie wymieniłem podłoże. 

Dobierz coś żeby ryby były zadowolone i Ty. Czasami po prostu metodą prób i błędów trzeba. 

Opublikowano (edytowane)
12 godzin temu, Bartek_De napisał(a):

Agnieszko, super są te podłoża, ale cena zaporowa:surprised:

Dla przykładu. Podłoże ze strony, którą poleciłaś. Cena za 2kg to 11,90€ czyli około 52zł

image.thumb.png.4193a35add5261fb928c99ae7c69f9bc.png

Poniżej podłoże, które sam wymieszałem z dwóch rodzajów żwiru jak pisałem w poście #3. W mojej ocenie zbytnio się nie różnią, a cena jaką zapłaciłem za 40kg to 54zł

 

Dlatego podałam to jako inspirację można dobrać coś podobnego. Są też gotowe zestawy-aranżacje https://trzmielradzi.trzmiel.com.pl/wio-decor-zakladamy-akwarium-szybko/

Edytowane przez suricade
  • Lubię to 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
    • 2 x a520e da podobny efekt (trochę lepszy) jak a502ps + a520e, a będzie trochę taniej. A520e ma trochę większą pojemność; wiążę DOC i azotany. a502ps tylko DOC. Przy czystej wodzie (mało DOC) kombinacja może być 2x gorzej niż samo a520e...Wydaje się, że to po prostu nie przemyślana a popularyzowana idea. https://www.purolite.com/product/a520e https://www.purolite.com/product/a502ps
    • Wątek chyba do zamknięcia... Niestety hodowla jest całkowicie zlikwidowana. Również niestety przez nieporozumienie umówione dla mnie saulosi pojechały w świat.   
    • A502PS ma właśnie pochłaniać związki i zanieczyszczenia organiczne po to żeby PA202 mogła spokojnie pracować i pochłaniać NO3 🙂  Przy okazji pytanie czy ktoś kto używał może testu na DOC - Rataj ANTIALGAE CHSK? https://www.invital.pl/rataj-antialgae-chsk-test  Jeżeli tak, to czy jego wyniki rzeczywiście pokażą poprawę po zastosowaniu Purigenu lub A502PS?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.