Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam, 

Posiadam akwarium 375l 150x50x50 w którym mam teraz kilka skalarów i parę pielęgnic miodowych. Jako, że zamówiłem trochę większy zbiornik 672l 160x60x70h chcę w jednym z nich hodować ryby z jeziora Malawi mbuna. Gatunek, o którym myślałem to Metriaclima fainzilberi Maison Reef ale niestety nie mam pojęcia co do tego, jeden może dwa gatunki. Możecie coś zaproponować? Czy w ogóle maison reef to dobry wybór czy może lepiej jakiś spokojniejszy gatunek?

Edytowane przez air_greg
Opublikowano (edytowane)

Właśnie. Wysokość 70 cm to już sporo do zagospodarowania. Np. taka obsada: Maison Reef, Pseudotropheus sp "Acei" (jako toniowec) oraz Pseudotropheus interruptus / zamiennie Pseudotropheus johannii. Miałbyś niebiesko-żółte kolory w akwarium, ale zależy, jak Ty to widzisz.

Edytowane przez TomekT
Opublikowano
2 godziny temu, TomekT napisał(a):

Właśnie. Wysokość 70 cm to już sporo do zagospodarowania

Jeśli miałbym wybierać to wolałbym te 70cm głębokości (czyt. szerokości) 60cm wysokości w zupełności wystarczy dla każdej grupy ryb z Malawi i jest mniej problematyczne do obsługi, za to głębia 70cm robi wrażenie i daje bardzo duże pole do popisu jeśli chodzi o aranżację. Także kolego @air_greg jeśli jeszcze możesz to radzę zamienić wymiary.

  • Lubię to 3
Opublikowano
9 godzin temu, Bartek_De napisał(a):

60cm wysokości w zupełności wystarczy dla każdej grupy ryb z Malawi i jest mniej problematyczne do obsługi

Słuszna uwaga, o ile nie masz @air_greg ponadprzeciętnego wzrostu i długich rąk, bo dojdzie jeszcze pokrywa. 😉

Opublikowano
17 godzin temu, Bartek_De napisał(a):

Jeśli miałbym wybierać to wolałbym te 70cm głębokości (czyt. szerokości) 60cm wysokości w zupełności wystarczy dla każdej grupy ryb z Malawi i jest mniej problematyczne do obsługi, za to głębia 70cm robi wrażenie i daje bardzo duże pole do popisu jeśli chodzi o aranżację. Także kolego @air_greg jeśli jeszcze możesz to radzę zamienić wymiary.

Problem w tym, że już 3 razy zmieniałem ten wymiar i doszedłem do wniosku, że 70 wysokości będzie lepsze pod paletki, które pierwotnie miały tam pływać. Do tego 70 szerokości dość mocno wychodziło na mieszkanie. Tak więc 70 wysokości zostaje jednak pod paletki, a na malawi przeznaczę swoje 375l. 

Chyba jednak zrezygnuje z maison reef na rzecz spokojniejszych gatunków. Nie chciałbym żeby jeden samiec zdominował cały zbiornik, a tak już miałem kiedy hodowałem vieja z Ameryki Centralnej. 

Czy są jakieś gatunki wielkością podobne do maison reef ale nie tak bardzo terytorialne? Chciałbym 2 może 3 gatunki tak żeby było kolorowo. 

Opublikowano (edytowane)
22 godziny temu, air_greg napisał(a):

Czy są jakieś gatunki wielkością podobne do maison reef

Mniejsza, ale podobna kolorystycznie (samiec) ryba to Cynotilapia Hara Galireya Reef. Jest jeszcze Labidochromis Chisumulae Chisumulu, samiec błękitny w ciemne pionowe pasy. Albo któraś z Cynotilapii zebroides.

Tutaj znajdziesz sporo przykładowych obsad, na pewno znajdziesz coś dla siebie:

 

Edytowane przez TomekT

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.