Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
36 minut temu, Bartek_De napisał(a):

Druga sprawa to fakt, że NO3 na poziomie 60ppm to tak naprawde żaden problem dla ryb i nie musisz nic z tym robić skoro z rybami jest wszystko ok.

Też skłaniam się do zwiększenia ilości podmienianej wody co 2 tyg. Dużo nie ale z tych 20% do 30%. Dobrze 👍 wiedzieć że 60 NO3 to jeszcze żaden problem. 

Więcej byłbym się podmieniać bo w krainie jest pH ok 7,2-7,4

  • Lubię to 1
Opublikowano
39 minut temu, iquitos68 napisał(a):

Więcej byłbym się podmieniać bo w krainie jest pH ok 7,2-7,4

No ale i tak dodajesz sodę przy podmianach więc tu bez obaw. Zmierz sobie KH w kranie i w baniaku, tak z czystej ciekawości.

  • Lubię to 1
Opublikowano
20 godzin temu, Bartek_De napisał(a):

Zmierz sobie KH w kranie i w baniaku, tak z czystej ciekawości

Ze zmierzeniem może być problem gdyż nie mam testów na kh. Jednakże wodę mam uzdatnianią - zmiękczoną, tak żeby nie było kamienia. Wydaje mi się że kh po zmiękczaniu jest bardzo niskie. Jednakże w kaseciaku mam umieszczony worek z wapieniem filipinskim który teoretycznie powinien wspomóc uzyskanie odpowiedniego pH. 

Opublikowano

Nie wiem jak wapień  filipiński, ale miałem w 400 litrach 150 kg skały wapiennej (coś jak alpejski) i wpływ na pH/KH był ma tyle znikomy, że akwarystyczne testy go nie wykrywaly. Zawsze była soda albo inny chemiczny podbijacz, bo w kranie mam wodę  KH 5-6 i zero  szans na stabilne pH w okolicach 8 bez dodatkowych zabiegów.

  • Lubię to 1
Opublikowano
2 godziny temu, iquitos68 napisał(a):

Ze zmierzeniem może być problem gdyż nie mam testów na kh. Jednakże wodę mam uzdatnianią - zmiękczoną, tak żeby nie było kamienia. Wydaje mi się że kh po zmiękczaniu jest bardzo niskie. Jednakże w kaseciaku mam umieszczony worek z wapieniem filipinskim który teoretycznie powinien wspomóc uzyskanie odpowiedniego pH. 

Zmiękczacz ogólny nie zmienia kh tylko gh. 

  • Lubię to 2
Opublikowano

Sprawdziłem notatki i jeszcze raz wszystko przeliczyłem.

Ostanie zapisy w kajecie wskazują na to, że w 2020 umyślnie podniosłem NO3 do 30-40. I jeżeli się nie mylę taki stan pozwalał na to aby uniknąć sinic. W 2021 miałem problem z sinicami  - pewnie NO3 spadło i do tego było dużo świecenia. Musiałem na sinice podać Chemiclean który ostatecznie pomógł.

Od 2021 regularnie robiłem podmiany 16% co 2-3  tygodnie i nie miałem dużego problemu z sinicami. Mogły się pojawić ale były marginalne. W  tym czasie NO3 musiało wzrosnąć z 40 do 60 lub więcej do chwili obecnej. Zakładam, że te 60 do stan w miarę stabilny. Więc wyliczając, że w przypadku gdy zwiększę podmiany z 16% do 24% powinienem  obniżyć NO3 do 54%, a po pewnym czasie po kilku podmianach do pewnie 40-50 gdy stan NO3 ustabilizuje się.

Czyli decyzja  - zwiększam podmiany wody co dwa tygodnie z 16% do 24%. 

  • Lubię to 1
Opublikowano
3 godziny temu, bobasxx napisał(a):

A kiedy ostatnio mierzyłeś PO4? 

W 2020. Miałem wtedy 1 mg/L PO4.

Nie atakowałem tego chemią. Przy akwarium 840l wszystkie ingerencje są kosztowne 😕

Najtaniej jest mniej świecić.

Opublikowano (edytowane)
20 minut temu, bobasxx napisał(a):

Pamiętaj też, że jbl na PO4 zaniża wynik. 

Chyba @deccorativo o tym pisał kiedyś i jak dobrze pamiętam to chodziło o jakieś 300%🤔 Ale to było dawno, być może obecnie zostało to poprawione.

Używałem i polecam Salifert.

Edytowane przez Bartek_De
  • Lubię to 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Jeżeli akwarium Malawi, to na rośliny za bardzo się nie nastawiaj, chyba że glony na kamieniach. Co do wyboru lampy, zależy jaki budżet przewidujesz, ale weź pod uwagę, że oświetlenie, podobnie jak filtracja, to dwie rzeczy, na których nie warto za bardzo oszczędzać. Jeżeli nie masz pewności, jakiego światła potrzebujesz, najlepszym (choć nie  najtańszym) rozwiązaniem są belki oświetleniowe i to nie te z najniższej półki. Ja używam i mogę Ci ze spokojnym sumieniem polecić lampy Entriq firmy Skylight. W ofercie jest 10 rozmiarów od 15 do 150 cm, więc coś dobierzesz. Lampy są programowalne, sterowane smartfonem. Szerokie spektrum widma światła pozwala zastosować je w każdym rodzaju akwarium, a łatwość zmieniania ustawień daje możliwość dobrania takiego oświetlenia, jakie Ci pasuje. Filmy o tej lampie, podobnie zresztą jak i o innych rodzajach oświetlenia znajdziesz na YouTube, np. na kanale 'Podwodne światy".  Oczywiście zapewne modele innych firm też oferują podobne, a może nawet lepsze możliwości, ale opisuję Ci to co używam i z czego jestem zadowolony.
    • Kurczę.  Chyba nie potrafię wytłumaczyć o jaki chodzi mu przypadek… ale jeszcze raz.    zatykamy możliwość powrotu wody do sumpa.  ostatnia komora ma pompygdzie woda wraca do Akwa. Tam jest również czujnik dolewki i wlewa się woda.  zatkany powrót, woda dalej dolewa się przez pompy, komora pusta wiec czujnik dolewki dolewa wodę i pompy ją wlewają. Wtedy przelewa się góra przez akwarium na mieszkanie.    najlepiej by było odciąć zasilanie z pomp gdy tylko będzie pusta komora. I wtedy też żeby dolewka się zatrzymała. Takie awaryjne odcięcie zasilania. Tylko nie mam pomysłu jak.    Zatkanie jest możliwe np gdy wpadnie ryba i bokiem zatka rewizję a główna rura spustowa również się zatka.    moze maloptawdopodobne ale możliwe i chciałbym taki przypadek Wykluczyć.     Góry dzięki za pomysły. 
    • Moje Synodontis njassae nie wygryzają tła strukturalnego (dotyczy to dwu zbiorników i długiego czasu)
    • Witam,    Panowie mam pytanie czy wasze sumiki także mają zdolność do wygryzania tła modułowego?  Od jakiegoś czasu zauważyłem że z małej dziurki na narożniku powstała większa i ilość się zwiększyła.    
    • Może warto jeszcze raz przemyśleć projekt. Jeśli udało się zrobić dolewkę, to może da się również zrealizować stałą podmianę wody. Potrzebny będzie tylko odpływ do kanalizacji. Można to zrobić przez wykonanie otworu w sumpie – w komorze pompy – oraz zastosowanie: śrubunku, kolanka, sitka do regulacji poziomu. Do ustalenia stałego poziomu podmiany możesz użyć kroplownika z kompensacją ciśnienia. Rurkę doprowadzającą wodę można poprowadzić w rurze odpływowej do kanalizacji – w celu odzyskiwania ciepła w chłodnych miesiącach. Dodatkowo warto rozważyć wykonanie wyższego akwarium, zintegrowanego z pokrywą, które mogłoby pełnić funkcję magazynu wody na nieprzewidziane sytuacje (raz uratowało dom – moje rozwiązania znajdziesz w stopce). Otwór w sumpie może znajdować się w innym miejscu – ale trzeba się liczyć z wszystkimi tego konsekwencjami. Pamiętaj, aby policzyć spiętrzenie na grzebieniu przy danej wydajności pompy – pozwoli to dobrać odpowiednią wielkość komory pompy i zabezpieczyć się przed zatkaniem spływu. Z rozwiązań DIY możesz też użyć np. ESP32 + czujnika poziomu cieczy + ESPHome do sterowania elektrozaworem. Ja ogarniam teraz problem parowania i wyłączonej wody w domu przy długich wakacjach... będę zdalnie włączał wodę  
    • Poszukałem, poczytałem, przemyślałem i .... zrezygnowałem 
    • W takim razie nie jasno to opisales, bo z powyższego cytatu wynika, że już wypompowanie wody z ostatniej komory przeleje zbiornik. Chyba jedynym rozwiązaniem w tej sytuacji będzie zamontowanie czujnika poziomu wody w kominie, który po osiągnięciu minimalnego poziomu rozłączy pompę w sumpie. Nawet nie wiem czy są takie czujniki🤔 coś musisz wykombinować. 
    • Ok. Jest maloprawdopodobne.  mnie nie chodzi o to że woda z ostatniej komory się nie zmieści do Akwa. Chodzi o przypadek gdzie zatkany jest komin a dolewka cały czas działa i dolewa a pompa pompuje.  myślałem o jakimś awaryjnym odcięciu zasilania od pomp w przypadku całkowitego braku braku wody w ostatniej komorze.    chyba że ktoś ma inny pomysł. 
    • I to jest najbardziej ryzykowne, bo może się zdarzyć że wyporność tła naruszy Ci wytrzymałość tylnej konstrukcji akwarium.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.