Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Cześć!

chciałbym się z Wami podzielić projektem SUMP-a który zrobiłem czytając wiele postów z tego forum. Jako ze SUMP ma działać dla 450l zbiornika słodkowodnego, nie jest on jakoś mega rozbudowany pod względem technologicznym :).

Chciałby jednak uzyskać Wasza opinie, wkrótce jade do szklarza zamawiać materiał do klejenia przegród więc Wasza opinia mile widziana.

Jest to też mój pierwszy projekt 3D więc proszę o wyrozumiałość :)

 

image.thumb.png.01f7cca46b734bbf81dc4e48c03f7f51.png

Cały SUMP ma 126l. 

Opis komór od lewej:

1. Spływ i rewizja - nie wymaga komentarza

2. komora na 3 skarpety 200 um lub większe jeśli sa, żeby zbierać największy syf, przewidywana wymiana raz na tydzień. 

3. komora na gąbki i watę - ostateczna filtracja mechaniczna

4. Bio - nie wiem jeszcze co tu włożyć, ale zapewne różna ceramika

5. Powrót 

 

Pierwsze 3 przegrody to przelewy od góry aby woda dociskała media a nie podnosiła. Ostatcznia przegroda (dól, góra, dół) to pułapka na babelki, podobno lepsza niż góra, dół, góra. 

 

Z góry dziękuje za Wasze komentarze i opinie. 

P.S. Jeśli pojawia się pytania dlaczego sump a nie inna filtracja, dlatego że traktuje to jako challenge, i chciałbym coś zrobić własnymi rękami. Myślałem też o narurowcu, ale finalnie padło na SUMP-a. A nóż może kedyś będę miał morszczaka to doświadczenie się przyda. 

Opublikowano (edytowane)

Sumpa nigdy nie zrobiłem, ale długo studiowałem tą zabawkę i może się mylę ale czy komora z wodą/wlotem z akwarium taka mała powinna być? To ta komora gdzie napisałeś, że nie wymaga komentarza. Jest tak wąska, że po co w sumie jest? Akurat jako jedyna mnie zastanawia bo reszta wydaje się być ok. 

Wkład z komory 3 dałbym do 4. 

W komorze nr 2 można dać różnej gradacji gąbki, chyba taniej i wygodniej do czyszczenia. 

A do 3 może ruchome media jak Kaldness k1 ? W sumpie podobno świetnie działa. 

A jaka szerokość sumpa? Jaka będzie rzeczywista pojemność? 

Jak zabraknie prądu etc to czy woda z rur itp zmieści się w nim?

Jak coś źle napisałem to sorry, ale to tylko moje teoretyczne wywody:)

Edytowane przez Pikczer
Opublikowano
W dniu 20.02.2023 o 08:26, rolend napisał(a):

Jest to też mój pierwszy projekt 3D więc proszę o wyrozumiałość :)

 

image.thumb.png.01f7cca46b734bbf81dc4e48c03f7f51.png

Może zrobiłeś to zbyt profesjonalnie i tym zniechęciłeś kolegów ;)

Nie znam się na budowie sumpow, ale wydaje mi się, że zbytnio go komplikujesz. Dużo akwariow w twoim rozmiarze napędza z powodzeniem kaseciak, który jest prosty jak budowa cepa. Pewnie wyrzuciłbym połowę szyb, podzielił sumpa na komórę śmieciową z wata filtracyjna i gąbkami, druga z ceramika albo ruchomym k1, komorę pompy może zrobił na tyle szeroka by ewentualnie wcisnąć tam pojemnik z zywica napędzany jakaś tania pompka. Szczeliny między szybami zrobilbym na 4-5cm by wcisnąć tam gąbki. 

  • Lubię to 1
Opublikowano

Poniżej masz mojego sumpa, najprostszy z możliwych. Mały, bo tylko 63 litry (60x30x35h) ale obrabia akwarium 576L i daje rade. Wszystko jest tak policzone, że nic się nie przeleje w przypadku braku prądu czy zapchania zrzutu. Zrobiłem go eksperymentalnie, chciałem spróbować tego typu filtracji, bo nigdy nie miałem. Od ponad pół roku działa bez zarzutu. Moim zdaniem przegrody dół/góra wystarczą, niepotrzebnie dajesz przed komorą pompy mijankę dół/góra/dół. Tak jak napisał @Nath_147 do Malawi w zupełności wystarczą trzy komory, niepotrzebna jest Ci ta pierwsza komora śmieciowa. U mnie w pierwszej komorze są (od dołu) gąbka 20ppi potem 30ppi (obie grubości 5cm) i na tym włóknina. Łatwiej i szybciej jest wymienić co tydzień pas włókniny niż czyścić gąbki. Gąbki i ceramika leżą na ruszcie z kratki rastrowej położonym na rurkach pvc 25mm, przegrody od dołu mają prześwit 3cm także od dołu jest swobodny przepływ. Oznaczam kolegę @Falcowski ostatnio rzadko bywa na forum, ale jak już zawita to na pewno pomoże i podpowie co zmienić.

image.thumb.jpeg.f1ac8b3841564b3e4d43d98682a5372c.jpeg

  • Lubię to 6
Opublikowano
9 godzin temu, Bartek_De napisał(a):

Poniżej masz mojego sumpa, najprostszy z możliwych. Mały, bo tylko 63 litry (60x30x35h) ale obrabia akwarium 576L i daje rade. Wszystko jest tak policzone, że nic się nie przeleje w przypadku braku prądu czy zapchania zrzutu. Zrobiłem go eksperymentalnie, chciałem spróbować tego typu filtracji, bo nigdy nie miałem. Od ponad pół roku działa bez zarzutu. Moim zdaniem przegrody dół/góra wystarczą, niepotrzebnie dajesz przed komorą pompy mijankę dół/góra/dół. Tak jak napisał @Nath_147 do Malawi w zupełności wystarczą trzy komory, niepotrzebna jest Ci ta pierwsza komora śmieciowa. U mnie w pierwszej komorze są (od dołu) gąbka 20ppi potem 30ppi (obie grubości 5cm) i na tym włóknina. Łatwiej i szybciej jest wymienić co tydzień pas włókniny niż czyścić gąbki. Gąbki i ceramika leżą na ruszcie z kratki rastrowej położonym na rurkach pvc 25mm, przegrody od dołu mają prześwit 3cm także od dołu jest swobodny przepływ. Oznaczam kolegę @Falcowski ostatnio rzadko bywa na forum, ale jak już zawita to na pewno pomoże i podpowie co zmienić.

image.thumb.jpeg.f1ac8b3841564b3e4d43d98682a5372c.jpeg

Jeśli można wiedzieć miałeś już kominy w akwarium? Jakaś dziura w bocznej szybie? Czy przez jakieś naczynia przelewowe to wszystko jest  podłączone? 

Opublikowano (edytowane)
43 minuty temu, Pikczer napisał(a):

Jeśli można wiedzieć miałeś już kominy w akwarium? Jakaś dziura w bocznej szybie? Czy przez jakieś naczynia przelewowe to wszystko jest  podłączone? 

Mam otwór w dnie, ale to wlot do narurowca, który w tej chwili robi tylko mechanikę. Myślałem o pudełku przelewowym, ale one są głośne więc zrobiłem sobie przelew z rurek pvc według pewnego projektu z YouTube, jak znajdę to go tu wkleję. Przelew pobiera wodę z komina, który nazywam ślepym, ponieważ od góry jest grzebień i nie ma z niego odpływu. Jest to zrobione po to, że w przypadku braku prądu woda zejdzie tylko z komina plus jakiś 1cm spiętrzenia nad grzebieniem czyli jak dobrze pamietam około 20 litrów. 

20220813_202723.thumb.jpg.cc572e5453f25c4b7f379a0e692a915a.jpg

Według tego projektu to zrobiłem. Jedynie zwiększyłem średnice rur i kształtek aby uzyskać większy przepływ. Działa świetnie👍 Jak znajdę czas to postaram się to opisać w oddzielnym temacie, aby tu koledze nie śmiecić. Mam jakieś zdjęcia z budowy, nawet film z pierwszego uruchomienia.

 

Edytowane przez Bartek_De
  • Lubię to 4
Opublikowano (edytowane)

@Bartek_De Świetnie to wygląda. Muszę chyba spróbować:) Widziałem już kiedyś podobne projekty , ale nie wiedziałem jak w praktyce działają. Skoro wszystko jest ok to chyba nie pozostaje nic innego jak spróbować. Można wiedzieć jaką masz pompę do tego? 

W ogóle super by było jakbyś opisał cały projekt tu na forum:) Miło by było podejrzeć sprawdzone rozwiązania:)

 

Edytowane przez Pikczer
  • Lubię to 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
    • 2 x a520e da podobny efekt (trochę lepszy) jak a502ps + a520e, a będzie trochę taniej. A520e ma trochę większą pojemność; wiążę DOC i azotany. a502ps tylko DOC. Przy czystej wodzie (mało DOC) kombinacja może być 2x gorzej niż samo a520e...Wydaje się, że to po prostu nie przemyślana a popularyzowana idea. https://www.purolite.com/product/a520e https://www.purolite.com/product/a502ps
    • Wątek chyba do zamknięcia... Niestety hodowla jest całkowicie zlikwidowana. Również niestety przez nieporozumienie umówione dla mnie saulosi pojechały w świat.   
    • A502PS ma właśnie pochłaniać związki i zanieczyszczenia organiczne po to żeby PA202 mogła spokojnie pracować i pochłaniać NO3 🙂  Przy okazji pytanie czy ktoś kto używał może testu na DOC - Rataj ANTIALGAE CHSK? https://www.invital.pl/rataj-antialgae-chsk-test  Jeżeli tak, to czy jego wyniki rzeczywiście pokażą poprawę po zastosowaniu Purigenu lub A502PS?
    • Tylko faktycznie gęstość 45ppi to może się bardzo szybko zapchać. Średnio przepływ przez długość sumpa to spiętrzenie nawet do 5cm, więc na takiej gąbce będzie spiętrzać, aż pójdzie górą, a wtedy pompa sucha. Zatem też się zgadzam, by jednak odpuścić tą gąbkę.  Natomiast gąbki 20ppi daj wszędzie, gdzie tylko zostanie ci miejsce, jako składowisko biologii. Możesz nawet z 50 litrów objętości gąbkami dać i wcale nie będzie za dużo, a woda kryształ.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.