Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Jestem tu nowy (i zielony w temacie Malawi), więc witam wszystkich serdecznie!

Zamierzam wreszcie spełnić moje marzenie, które kiełkuje we mnie od lat, mianowicie powołać u siebie do życia małą filię Malawi.

Bazą będzie sklepowy zestaw Aquael OPTI SET 240L, z szafką w kolorze czarnym.

Lokatorami akwarium będą pyszczaki z grupy Mbuna. Wiadomo, rozmiar akwarium dokonał wyboru. Tu jednak na marginesie mam pytanie: czy są ryby z grupy non-Mbuna, którym "wystarczy" 240L i dł. 120 cm? 

Planuję samodzielnie przygotować tło strukturalne (z bryły styropianu 10 cm grubości), a samo gruzowisko ułożę prawdopodobnie z kamienia Serpentynit - bardzo lubię ten kamień.

Kluczową w tym wszystkim będzie kwestia filtracji. Muszę się jeszcze dokształcić, czytając forum.

Trzymajcie kciuki!

 

 

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)

Witaj. Pewnie że taki litraż się nada pod małą mbunę, sam od takiego zaczynałem. Niestety na non mbunę jest za mały. Na twoim miejscu tło strukturalne w  takim litrazu bym sobie odpuścił, zabierze ci tylko niepotrzebnie miejsce,chyba że będzie to płaskie tło dostępne na Allegro (sam takie mialem) 

Edytowane przez Bezprym
  • Lubię to 1
Opublikowano

Zgaszam się z @Bezprym . Akwarium masz niewielkie i szkoda go pomniejszać tłem strukturalnym.
Musisz oszczędzać zasoby i dobrze wszystko rozplanować.  Na niewielką mbunę wystarczy.

Filtrację ogarnie Ci każdy mocniejszy kubełek. Oczywiście jeżeli nie przesadzisz z ilością ryb.
 

  • Lubię to 1
Opublikowano

Pomyśl nad choć trochę większym akwarium np; 120x50x50 - 300l a 120x60x60 daje już 432l a to już otwiera większe możliwości, a najlepiej żeby co najważniejsze było dłuższe - min 150cm.

Czy ogranicza Cię długość, szerokość lub wysokość akwa?

Im większe tym lepsze. Wybierając większe nie pożałujesz a otworzą się większe możliwości doboru obsady.

  • Lubię to 1
Opublikowano

Bezprym, Bojar, dziękuję za odpowiedzi i cenną radę odnośnie tła strukturalnego.

Ryby nie opierniczą gamonia, za to zawsze można liczyć na dobrą radę od Forumowiczów.

W takim razie odrzucam ten pomysł, bo nie ma nic głupszego niż wpakować się w koszty, również koszty pracy, kiedy jedynym rezultatem będzie zepsucie czegoś, co było niezłe w punkcie wyjścia.

Tomasz78, "im większe, tym lepsze". Wiadomo, że małe piwo się nie opłaca. Ale raz, że już mam to akwarium, a dwa, że jest idealnie wpasowane w jedyny wolny kawałek mojego pokoju. Teraz już liczy się tylko dobro ryb.

 

Opublikowano
2 godziny temu, kazikx napisał:

Bezprym, Bojar, dziękuję za odpowiedzi i cenną radę odnośnie tła strukturalnego.

Ryby nie opierniczą gamonia, za to zawsze można liczyć na dobrą radę od Forumowiczów.

W takim razie odrzucam ten pomysł, bo nie ma nic głupszego niż wpakować się w koszty, również koszty pracy, kiedy jedynym rezultatem będzie zepsucie czegoś, co było niezłe w punkcie wyjścia.

Tomasz78, "im większe, tym lepsze". Wiadomo, że małe piwo się nie opłaca. Ale raz, że już mam to akwarium, a dwa, że jest idealnie wpasowane w jedyny wolny kawałek mojego pokoju. Teraz już liczy się tylko dobro ryb.

 

Możesz z tłem zaszaleć i kupić gotowca. Np Back to nature SLIM. Malutko miejsca zajmuje a jest ładne i estetyczne. Oczywiście do tanich nie należy. Ja się w końcu skusiłem i nie żałuję. 

  • Lubię to 2
Opublikowano (edytowane)
9 minut temu, Pikczer napisał:

Możesz z tłem zaszaleć i kupić gotowca. Np Back to nature SLIM

...albo Juwel Stone Granite. Miałem to tło w 240l i bardzo ładnie komponuje się z serpentynitem, a co najważniejsze nie zajmuje dużo miejsca.

 

Edytowane przez Bartek_De
  • Lubię to 1
Opublikowano

Pikczer, Bartek_De, dziękuję,

oki, skupmy się wpierw na estetyce, a konkretnie na tle. Filtry poczekają, nie zając.

Wyszukałem Wasze propozycje w necie. Same w sobie są bardzo ładne, ale wydaje mi się, że w mojej 40 cm głębi, podkreślą tylko płaskość akwarium. A trzeba tę głębię/jej pozór wykreować. Folia przylepna będzie dobra? Ale jaka?

Opublikowano

Jeśli chcesz kreować głębię za pomocą folii... to może taka? Ale weź pod uwagę fakt, że będziesz musiał regularnie czyścić tylną szybę aby dobrze to wyglądało. 

 

  • Lubię to 1
Opublikowano
6 godzin temu, kazikx napisał:

. Folia przylepna będzie dobra? Ale jaka?

Od strony technicznej to taka samoprzylepna. Czyli taka z ochronnym papierem , który zrywasz, zraszasz obficie ( od strony kleju po zerwanym papierze) , zraszasz obficie szkło . Potem nakładasz i nadmiar wody wyciskasz np. dowodem osobistym czy czymś takim. Po kilku dniach bąble znikają i masz litą, bardzo  dobrze zamocowaną folię na zewnątrz akwa.  Polecam czarną. Kupisz w każdym sklepie akwarystycznym.  Mat czy połysk nie ma znaczenie bo w wodzie i tak będzie mat.  Nie kupuj tej przyklejanej na klej  np. JBL. Na Allegro znajdziesz tego pełno.

  • Lubię to 1

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.