Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

A ja się nie zgodzę 8) , IMO FX-5 obsłuży obie filtracje w odpowiedni sposób w 375l. Widziałem kilka większych zbiorników które obsługiwał tylko jeden Fx5 i wszystkie pod względem parametrów i klarowności wody były bez zarzutu. Miarą tego czy filtracja jest odpowiednia jest kondycja zbiornika - sam używałem kubełka jako jedynego filtra w 160l - zrezygnowałem z tego tylko z powodu słabego przepływu wody który nie wystarczał do natleniania.

Opublikowano

Mutra, ale jak np rozwiążesz problem częstego czyszczenia wkładów mechanicznych? inaczej - częstego otwierania kubła, co jak wiadomo nie jest korzystne?

Opublikowano

Raz na tydzień otwierasz kubeł, wyjmujesz gąbki płuczesz i tyle. Nie trzeba przy tym ruszać złoża biologicznego.

Owszem teoretycznie powoduje to szybsze zużywanie uszczelki ale nie popadajmy w paranoje: nawet gdyby trzeba ją było wymieniać co rok to nie są to jakieś straszne kwoty ani duży problem. Na pewno mniejszy niż zamaskowanie At-203 z gąbka nr 5. :mrgreen: Żadna metoda filtracji nie jest idealna i moim zdaniem trzeba to rozpatrywać indywidualnie do każdego zbiornika i osobistych preferencji jako główne kryterium przyjmując stabilność parametrów.

Opublikowano
Żadna metoda filtracji nie jest idealna i moim zdaniem trzeba to rozpatrywać indywidualnie do każdego zbiornika i osobistych preferencji jako główne kryterium przyjmując stabilność parametrów.

Z tym się zgadzam w 100% :mrgreen: Natomiast są jeszcze inne kwestie, które powodują, że nie wierzę w kubły "mechaniczne", np mała powierzchnia zbierająca syf... Ale dobra, wiem, że są tacy, u których się to ponoć sprawdza. Wracając do wcześniejszego posta - kwestia indywidualna.

Opublikowano

Jest jeszcze kilka innych aspektów, np;

- uszczelki w kubłach nie są obliczone na wielokrotne odmykanie i zamykanie. Im więcej razy to zrobisz, tym większe ryzyko, ze kubeł puści na uszczelce. Oczywiście- można wymienić, przesmarować etc... ale problem pozostaje.

-rozruch filtra. Co byśmy nie robili przy rozruchu w filtrze będzie jakieś powietrze- nie służy to wirnikowi. Oczywiście możemy wymieniać czasem hałasujący trzpień...


Kubły to najlepszy sposób filtracji biologicznej do 500 litrów, doskonała alternatywa do zbiorników 500-1000 litrów, ale do filtracji mechanicznej nadają się słabo. Nie mówię, że w ogóle się nie nadają, ale jest to relatywnie drogi i mało efektywny sposób filtracji mechanicznej.


To troszkę jak z sumpem- szkoda haworyty. Jeżeli mamy się narobić, a efekt i tak będzie droższy i gorszy niż w rozwiązaniu standardowym to po co to robić? Znam fetyszystów co 100 litrów słodkiej wody sumpa wstawią, a do zamkniętego akwa szybę z Opti i oczywiście upierać się będą, że jest lepiej.... ale nie jest. Jest tak samo tylko drożej, trudniej.

Opublikowano

a nawet jeśli miał bym mieć filtr wewn jakiś dobry po to aby uniknąć zapychania się zewnętrznego to czy jest sens kupowania tak drogiego filtra jak fx5? czy ex1200 spokojnie da radę? różnica w cenie ponad 2x

Opublikowano

Na 375 litrów tetra ex1200 spokojnie da radę - spokojnie, przy nie przesadzonej ilościowo obsadzie i wypełnieniu jej wkładami biologicznymi "po dach".

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ?
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.