Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

witam serdecznie.jestem początkującym akwarystą.planuje zakup akwarium 150x50x50 czyli 375l.

jeśli chodzi o inne biotypy to troche juz umiem ale jeśli chodzi o Malawi to jestem kompletnie początkujący.proszę o poradę jakie ryby mógłbym w nim trzymać.jakie gatunki i po ile sztuk.do tego chciał bym mieć kilka innych ryb poza pyszczakami. proszę o info jakie to mogły by być ryby oczywiście zamieszkujące jezioro malawi. serdecznie dziękuje za wszelkie sugestie

Opublikowano

Tak to sprecyzowałeś, ze w końcu że masz puste akwarium nie wiemy nic więcej.

Niestety kolego musisz postarac sie bardziej i zacząć od przeczytania forum i wybraniu wątków które mogą Ci się przydać.

Na wszystkie pytania znajdziesz odpowiedź właśnie w forum, co do obsady, filtracji, oświetlenia, cyklu azotowego itp.

Nie znamy nawet Twoich preferencji to skąd możemy wiedzieć czego chcesz a i tak znajac preferencje to wielu z nas ma różne gusta i każdy będzie Ci proponował obsadę po swojemu, ale czy chcesz mieć moją obsadę ?

Jeśli chcesz mbuna to możesz mieć w nim 4 do 5 gatunków, non buna niech wypowie sie ktoś inny a dla drapieżników to akwarium jest za małe. Więc jeszcze raz czytać, wybierać a potem jak juz to sprecyzujesz to podpowiemy.

Tak ogólne pytanie to jak prawie moje pytanie jaki samochód byś mi poradził bo mój garaż stoi pusty.

Opublikowano

Do tego co napisał yaro dodam jeszcze - czytać, ale i pooglądać galerię oraz oczywiście klubowy album (są w nim zdjęcia lepszej jakości). W galerii jest naprawdę dużo (kilka tysięcy) zdjęć z całymi akwariami, ale i foty różnych gatunków rybek. Wyrobisz sobie zdanie co Ci się podoba, przedstawisz jakąś swoją wstępną wizję obsady. Oprócz obsady będziesz miał również okazję poznać różne podejścia do tematu wystroju akwarium. Potem mozna dalej dyskutować. Podobnie jak marcinmarg ja również niedawno tak zrobiłem i naprawdę otrzymałem na forum dużą pomoc.

Opublikowano

Noo, jeszcze nikt nie napisał koledze, że nie dajemy innych ryb do akwarium z pyszczakami. Z resztą to działa w obie strony :wink: Niesiu, jeśli wybierasz biotop malawi, to tego się trzymaj.


Aha, jeszcze kwestia ilości gatunków w takim zbiorniku. Yaro proponuje 4-5. Teoretycznie ok. Ale ja mam taki zbiornik, tylko wyższy, i widzę, że 5 gatunków to za dużo. Lepiej dać 3 lub 4. W 5 naprawdę jest ciasno. No chyba, że potraktujesz to jako pretekst do kupienia akwa 200cm za rok :mrgreen:

Opublikowano
proszę o info jakie to mogły by być ryby oczywiście zamieszkujące jezioro malawi.


Widzisz ze dalej nasz nowy kolega chce być biotopowcem :)

A jakie inne rybki trzymać to nie wiemy czy chodzi o mieszanie mbuna z nonbuną, z drapieżnikami czy może jeszcze inne fantazje.

Ciężko coś doradzić jak nie ma sprecyzowanych planów.

Opublikowano

sprecyzowane plany mam. akwarium juz ustalone jakie bedzie.znaczy rozmiar ,oswietlenie,filtracja,wapień filipiński,piasek i grys koralowy.a o innych mieszkanców to tylko zapytałem bo nie wiem czy np jakies zbrojniki lub plecostomusy zyja w malawi.moze cos jeszcze innego. jesli chodzi o obsade to nie znam sie niestety dlatego chcialem waszej rady.ogolnie to 4 gatunki ryb z grupy mbuna po 5 osobników w proporcji 1+4.oczywiscie srednio agresywne lub łagodne.wielkosci do 10 cm i kolorowe. :D . juz troszke przegladnałem forum ale jak napisaliscie kazdy ma swoje opinie co do obsady.ale jednak chcialbym znac wasze zdanie i propozycje i wtedy poszukam sobie w internecie zdjeć i opisów.

Opublikowano

Nasz propozycje znajdziesz w tym dziale - było juz kilka tematow z obsada do 375/450L - bo ta sama dlugosc zbiornika.

Skoro plany co do filtracji sprecyzowane to się podziel nimi z nami zanim wydasz ciężko zarobione pieniazki . Może koledzy Ci doradza jak cos źle zaplanowałeś !

A co do obsady - jak nic z juz omówionych 375/450l baniakow Ci nie odpowiada to usiadz przez galeria z rybkami , wypisuj gatunki , które Ci sie podobaja , zapodaj potem liste na forum i z tych gatunkow bardziej doswiadczeni koledzy Ci cos wybiorą. Sporo z nich trzymala i łaczyla rozne gatunki i mniej wiecej orientuja sie co z czym mozna trzymac i w dodatku by jakos to tak wygladalo kolorowo pod dana a nie inna swietlowka.

Włóz w to troche pracy ! ;)

Opublikowano

Możesz sobie wybrać 4 gat z listy harisimi top 10 np. Pseudotropheus msobo magunga, Melanochromis cyaneorhabdos „maingano”, Maylandia estherae red – red, Pseudotropheus acei i będziesz miał standard malawi, ale proponuje Ci tak ja koledzy po prostu poczytaj, a jest o czym i gdzie, a i w galerii jest co pooglądać


pozdrawiam

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.