Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

cześć,

potrzebuje pomocy bardziej doświadczonych kolegów. Zakładam akwarium 600L z mbuną (bez przerybienia) w którym jako filtrację będę mieć po dwa korpusy narurowe równolegle (łącznie 4) i kubełek FX6. Na fotce poniżej schemat jak to chce połączyć. Potrzebuje pomocy jakie media gdzie użyć ??

Jako ceramikę wsypię matrixa i siporax (chyba, że polecacie coś innego?) czytałem, że wejdzie mi tego około 5kg... tylko to się sprzedaje na litry... ile tego powinienem kupić???. Na samo dno jak już akwarium dojrzeje wrzucę purigen do ostatniego kosza w przepływie. Jak rozplanować gąbki? wymyśliłem to sobie tak, że dam do pierwszych korpusów grubsze ziarno a tych kolejnych mniejsze tak by wyłapywały brudy. Co tydzień chce je płukać/wymieniać. Co konkretnie polecacie kupić i jakie PPI ? jakąś watę ? nie znam się na tym. poratujcie jakimiś linkami. // dalej => co z gąbkami w fx6 ? na youtube wiele ludzi wywala te fabryczne gąbki i daje tam grubszą+cieńszą ale w moim przypadku to chyba nie ma sensu ? 

proszę odpuśćmy sobie dyskusję czemu taka filtracja a nie inna bo już mam wszystkie sprzęty kupione i tak. Wiem, że kaseciak od Henryka byłby lepszy :)

image.thumb.png.bbf6d1097a80a3b9a1c8cc7d59eb6da0.png
 

Opublikowano (edytowane)

Na temat Fx6 się nie wypowiem, bo nie znam tego filtra, natomiast jeśli chodzi o korpusy to wystarczą Ci 2 rownolegle z gąbka 45 ppi, nie widzę sensu dawać czterech. Jeden arkusz 50x50x1cm po przecięciu na pół pasuje idealnie na dwa korpusy https://allegro.pl/oferta/wklad-filtracyjny-gąbka-50x50x1-45ppi-niebieska-9118501583

Jak zrobić sobie wkład do korpusu masz pokazane na poniższym filmie, ale to pewnie wiesz, z tym że zamiast włókniny dajesz gąbkę.

 

Edytowane przez Bartek_De
  • Lubię to 1
Opublikowano

Jeżeli chcesz dawać siporax 15mm do koszy układając je jeden przy drugim to do jednego czerwonego koszyka wchodzi ok 0,7-0,8l. Jak zostawisz okrągła gabke na górze i dole i wyrzucisz srodkowy czerwony koszyk to 4 litry powinny starczyć.  Tylko czy jest sens? Jak nie będziesz miał przerybionego akwarium to bakterie nie będą miały odpowiedniej ilości pozywki by skolonizowac dostępna powierzchnię filtracyjna. Osobiscie dołożyłbym tylko 1l spioraxu do fluvalowej ceramiki (jeżeli jej nie ufasz).

  • Lubię to 2
Opublikowano
1 godzinę temu, Err0r napisał:

cześć,

jakąś watę ?
 

Waty nie polecam. Miałem początkowo w swoich prefiltrach eheim, ale po jakimś czasie włożyłem  z powrotem oryginalne gąbki. Za dużo roboty z watą jak dla mnie. FX6 to kawał filtra jak na taki zbiornik :) Jakie ppi to z czasem sam będziesz widział, jakie najbardziej optymalne, żeby przy cotygodniowym czyszczeniu było ok z przepływem. Możesz zacząć od ppi 45, tak jak @Bartek_De sugeruję.

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)

Ja u siebie w fx6 mam około 2 litry azoo 4in1 i 1 litr matrix. Ciężko upchać więcej. Na samej górze i na dole po gabeczce. Taki układ sprawił że otworzyłem go po 4 miesiącach tylko z ciekawości. Oczywiście mam też prefiltry. One chwytają większe brudy. Osobiście jak używałem waty JBL tej zielonej to spokojnie tydzień był mocny przepływ. Woda bardzo dobrze była oczyszczana z drobinek. Teraz przerobiłem filtr hw-603 i to jest mój prefiltr. Mam tam na dole gruba gąbkę, watę i znowu gruba gąbkę. Idzie jak burza. Może po 10 dniach widać spadek przepływu i w końcu zero ale to absolutnie zero zapowietrzania się tego filtra. Wcześniej na korpusach narurowych miałem z tym problemy. Może przez to że miały odpowietrzniki? Proszę o tym pomyśleć bo możliwe że przez nie zasysane było powietrze. Oczywiście miałem dwa równoległe narurowe. 

 

Jeszcze w kwestii aż 4 korpusów jako filtry wstępne to na pewno bardzo szybko stłumią przepływ. Czasami zbyt mocne owinięcie watoliną/gąbka już tłumi wszystko a do tego trochę brudów i zauważalnie spada przepływ. Testowałem to u siebie. 

Fx6 ma moc ale łatwo go można zadusić. Kto by chciał co 3 dni czyścić prefiltry? 

Może się przydadzą te moje wypociny. 

Pozdrawiam 

 

Edytowane przez Pikczer
  • Lubię to 1
Opublikowano

Fx6 ma ok. 20 litrów pojemności.

Niestety, gąbek tam jest ok. 5,35l i miejsca na media w koszykach 5,35l (zostawiając zgodnie z instrukcją trochę wolnej przestrzeni nad ostatnim koszykiem). Czyli prawie połowa kubła marnuje się przez koszyki.

Gąbka 20 ppi (ta oryginalna),  jest lepsza od ceramiki ok. 5-6 razy jeśli chodzi o efektywną powierzchnię dla bakterii.

Kilka rozwiązań:

1. Wszędzie gąbki do koszyków (np. 20ppi)

2. Można dać też K1 (Kaldnes, Hel-x; ok. 7 pln/litr) do koszyków. Jako statyczne medium trochę lepsze niż gąbka 20 ppi (i kilka razy lepsze od ceramik), no i nie trzeba docinać.

3. Obciąć rurkę wlotową (jak się nie uda jej odkleić - jest na silikon). Jeden mały czerwony koszyk wykorzystać jako zabezpieczenie przed dostaniem się do wirnika medium. Zabezpieczyć jakoś wlot do filtra, żeby medium się nie cofnęło. I cała reszta zasypana K1. Wlot wylot/ można też zabezpieczyć dociętą szczelnie gąbką 10 ppi np. 3 cm.

W stosunku do oryginalnego układu (gąbki + ceramiki w środku) wariant 1 będzie ok. 2 razy lepszy. Wariant 3 - ok. 4 razy lepszy.

3 wariant powinien wystarczyć dla 50 ryb po 10 cm skromnie karmionych do uzyskania krystalicznie czystej wody. Jak dojrzenie - zarówno gąbki w korpusach, jak i i purigen nie będą potrzebne. Jeśli powierzchnia dla bakterii jest odpowiednio duża (tak jak w hamburgach, gąbkach za tłem itd.) filtracja staje się prawie bezobsługowa.

Opublikowano

Panowie dzięki za liczne odpowiedzi!

czyli podsumowując te 4 narurowe prefiltry to nie jest najlepszy pomysł. W takim razie założę też tego hw-603 (to ten? SunSun HW-603 - prefiltr zewnętrzny 8186127514 - Allegro.pl) i w nim gąbeczki. jego da się spiąć z tymi rurami od FX6 ? tutaj przepływ nie będzie aż tak tłumiony? Pikczer podpowiesz coś więcej jak to dobrze zasetupować żeby hulało ??

zaskoczony jestem, że nie jesteście zwolennikami tych ceramik... to może rzeczywiście tych gąbek napchać do fx6 ? jak dam 20 PPI to przepływ mi nie stanie jak się tam w środku zapcha wszystko?

Opublikowano
23 minuty temu, Err0r napisał:

W takim razie założę też tego hw-603

Ale po co??? Hw wewnątrz króćców ma średnicę 8 może 10mm, a węże Fx-a 24mm, sam sobie odpowiedz czy stłumi przepływ czy też nie😉

Opublikowano

Jeśli chodzi o hw603 to go zmodyfikowałem. Mam aktualnie wejście i wyjście 1 cal. Jest wygodny w otwieraniu i czyszczeniu. 

Jak znajdę chwilę to wrzucę foty

Opublikowano
21 minut temu, Bartek_De napisał:

Ale po co??? Hw wewnątrz króćców ma średnicę 8 może 10mm, a węże Fx-a 24mm, sam sobie odpowiedz czy stłumi przepływ czy też nie😉

to mam nie dawać żadnego prefiltra ?? to tak mozna? nie zapcha się fx6 po tygodniu?

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.