Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Hej, bawię się z narurowcem w nowym zbiorniku i tak przyglądam się na rury pp-r fi32mm pn10 i średnica wewnętrzna tych rur jest marna - przy pn10 ścianka 2,9mm, 32mm-2x2,9mm=26,2mm. Przy rurach fi40mm jest trochę lepiej, bo przy pn10 mamy ściankę 3,7mm, czyli 40-3,7x2=32,6mm. Tyle tylko, że między obudową, a ścianą mieści mi się maksymalnie kolano fi32mm. Pomyślałem, że mogę zrobić zasilenie ze zbiornika 2x32mm, a potem całą instalację robić na rurach fi40mm + zawory 1 1/4". 

Pytanie tylko, czy ma to sens i faktycznie będzie miało duży wpływ na przepływ całego zestawu? Jak uważacie?

Opublikowano (edytowane)
Godzinę temu, bojack napisał:

Pomyślałem, że mogę zrobić zasilenie ze zbiornika 2x32mm, a potem całą instalację robić na rurach fi40mm + zawory 1 1/4". 

Pytanie tylko, czy ma to sens i faktycznie będzie miało duży wpływ na przepływ całego zestawu? Jak uważacie?

Jeśli zrobisz dwie nitki zasilające 32mm i połączysz to później w jedną 40mm to jak najbardziej. Tylko po co Ci aż taka gruba rura? Jaki przepływ planujesz/przewidujesz? Jaka pompa? I wreszcie ostatnie pytanie, czemu akurat system zgrzewany? Dla porównania w systemie klejonym pvc-u rura 32mm pn10 ma średnicę wewnętrzną 28,8mm (ścianka 1,6mm) W naszych narurowcach nie ma potrzeby stosowania rur grubościennych, ponieważ w instalacji panuje znikome ciśnienie, pompa podnosi wodę tylko na kilka/kilkanaście centymetrów (różnica wysokości między lustrem wody, a najwyższym punktem rury wylotowej).

Edytowane przez Bartek_De
  • Lubię to 1
Opublikowano
39 minut temu, Bartek_De napisał:

Jeśli zrobisz dwie nitki zasilające 32mm i połączysz to później w jedną 40mm to jak najbardziej. Tylko po co Ci aż taka gruba rura? Jaki przepływ planujesz/przewidujesz? Jaka pompa?

Pompa, którą obecnie posiadam, to 5500l/h ale nie wiem, czy nie będzie za słaba. Miałem nadzieję na 2500-3000L/h, ale zakładam, że tą pompą tyle nie uciągnę, dlatego chciałem sprawić, żeby opór na hydraulice był jak najmniejszy. Nie wiem, tylko, czy faktycznie dużo zyskam, jak zwiększę średnicę rur, bo zawsze te dwa zasysy to dużo więcej kombinacji. Pompa ma przepchać wodę przez 4 korpusy równoległe mechaniczne i kubeł 40L zasypany do połowy K1.

41 minut temu, Bartek_De napisał:

I wreszcie ostatnie pytanie, czemu akurat system zgrzewany? Dla porównania w systemie klejonym pvc-u rura 32mm pn10 ma średnicę wewnętrzną 28,8mm (ścianka 1,6mm) W naszych narurowcach nie ma potrzeby stosowania rur grubościennych, ponieważ w instalacji panuje znikome ciśnienie, pompa podnosi wodę tylko na kilka/kilkanaście centymetrów (różnica wysokości między lustrem wody, a najwyższym punktem rury wylotowej).

Mam zgrzewarkę, kumam jak to robić i mam sporo elementów 32mm i 40mm, które chciałem wykorzystać. Pomiędzy klejonym, a zgrzewanym jest 2,5mm różnicy więc nie będzie to raczej miało większego znaczenia ;) 

Opublikowano

Dla 3000 l/h :

3 kolanka 90 stopni + 1 m rury 26mm da stratę ciśnienia ok. 0,85m.

przy 2x (3 kolanka +1 m rury 26mm)  da stratę ok. 0,21m + strata na łączeniu strumieni....

Opublikowano

Hm... każda pompa ma charakterystykę... przepływy przy danych ciśnieniach. Jak nie masz takiego wykresu, to można przyjąć liniowo: max podnoszenie: 0 l/h. 0 podnoszenia: max przepływ. Jeśli planujesz jakiś przepływ, możesz z wykresu określić maksymalne straty ciśnienia, które pokona pompa. Straty będą na każdym kolanku, korpusie, filtrze itd.

Jeśli masz Jebao MDC 5000, która ma maxh 4m i przepływ 5500, to 3000l/h będą przy stracie ciśnienie ok. 2,2m. Jeśli pozostałe elementy będą stawiały opór  np 2m, to potrzebujesz 2 zasysów. Jeśli mniejszy niż 1,3m to to wystarczy jeden.... 

Pewnie tylko bardziej namieszałem ;) Trzeba policzyć planowaną instalację...

  • Lubię to 1
Opublikowano
6 minut temu, triamond napisał:

Pewnie tylko bardziej namieszałem ;) Trzeba policzyć planowaną instalację...

Nie, no teraz czaję :) Muszę sobie rozrysować schemat tej instalacji.

A tych strat nie powinniśmy liczyć od wyjścia pompy do ostatniego elementu wylotu, a nie od samego wlotu? 

Nie wiem właśnie jak to zrobić, żeby było dobrze. Plan był taki, żeby były 4 korpusy równoległe, za nimi pompa, za nią kubeł i wylot. Zakładam więc, że ciśnienie słupa wody poradzi sobie z napędzeniem filtracji mechanicznej, a zadaniem pompy będzie przepchnąć wodę przez kubeł i podnieść nad lustro, ale być może to założenie jest błędne?

Powiem szczerze, że nie chce mi się robić dwóch zasysów, bo będę musiał dziergać dodatkową dziurę w obudowie, znów jak dwa zasysy, to i dwa wyloty byłoby fajnie, więc dwie dziury, a to dodatkowo skomplikuje całą instalację i podwoi moją pracę. 

Opublikowano

Wlot i wylot są w akwarium, więc ciśnienie na obu końcach instalacji takie same. Pompa ma pokonać tylko opory na rurach i kształtkach/filtrach. Straty na całej instalacji...

  • Lubię to 1
Opublikowano
51 minut temu, triamond napisał:

Wlot i wylot są w akwarium, więc ciśnienie na obu końcach instalacji takie same. Pompa ma pokonać tylko opory na rurach i kształtkach/filtrach.

Racja. Czyli umiejscowienie pompy też nie ma zbytnio znaczenia w wydajności systemu.

W przeloty w pokrywie mieści się idealnie rura 40mm. Nie mam akurat kolana 90st. Jutro kupię i sprawdzę, czy może nie wejdzie pomiędzy pokrywę, a ścianę, wtedy nie będę miał rozterki jak to wykonać. Różnicę w cenach zaworów, itd. są znikome, a różnica w oporach na kolankach jest jednak znaczna.

Opublikowano
3 godziny temu, bojack napisał:

Czyli umiejscowienie pompy też nie ma zbytnio znaczenia w wydajności systemu.

Ma znaczenie. Do pompy grundfosa podłączyłem pusty korpus aby sprawdzić jakie ma opory przepływu, sprawdziłem również wydajność pompy gdy korpus jest na wylocie i na wlocie do pompy.
korpus na wyjściu z pompy
I   184
II  318
III 404
korpus na wejściu pompy
I   177
II  273
III 365
Są to moje testy wykonane stoperem i wiaderkiem 3l.😉

 

  • Lubię to 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Jeżeli akwarium Malawi, to na rośliny za bardzo się nie nastawiaj, chyba że glony na kamieniach. Co do wyboru lampy, zależy jaki budżet przewidujesz, ale weź pod uwagę, że oświetlenie, podobnie jak filtracja, to dwie rzeczy, na których nie warto za bardzo oszczędzać. Jeżeli nie masz pewności, jakiego światła potrzebujesz, najlepszym (choć nie  najtańszym) rozwiązaniem są belki oświetleniowe i to nie te z najniższej półki. Ja używam i mogę Ci ze spokojnym sumieniem polecić lampy Entriq firmy Skylight. W ofercie jest 10 rozmiarów od 15 do 150 cm, więc coś dobierzesz. Lampy są programowalne, sterowane smartfonem. Szerokie spektrum widma światła pozwala zastosować je w każdym rodzaju akwarium, a łatwość zmieniania ustawień daje możliwość dobrania takiego oświetlenia, jakie Ci pasuje. Filmy o tej lampie, podobnie zresztą jak i o innych rodzajach oświetlenia znajdziesz na YouTube, np. na kanale 'Podwodne światy".  Oczywiście zapewne modele innych firm też oferują podobne, a może nawet lepsze możliwości, ale opisuję Ci to co używam i z czego jestem zadowolony.
    • Kurczę.  Chyba nie potrafię wytłumaczyć o jaki chodzi mu przypadek… ale jeszcze raz.    zatykamy możliwość powrotu wody do sumpa.  ostatnia komora ma pompygdzie woda wraca do Akwa. Tam jest również czujnik dolewki i wlewa się woda.  zatkany powrót, woda dalej dolewa się przez pompy, komora pusta wiec czujnik dolewki dolewa wodę i pompy ją wlewają. Wtedy przelewa się góra przez akwarium na mieszkanie.    najlepiej by było odciąć zasilanie z pomp gdy tylko będzie pusta komora. I wtedy też żeby dolewka się zatrzymała. Takie awaryjne odcięcie zasilania. Tylko nie mam pomysłu jak.    Zatkanie jest możliwe np gdy wpadnie ryba i bokiem zatka rewizję a główna rura spustowa również się zatka.    moze maloptawdopodobne ale możliwe i chciałbym taki przypadek Wykluczyć.     Góry dzięki za pomysły. 
    • Moje Synodontis njassae nie wygryzają tła strukturalnego (dotyczy to dwu zbiorników i długiego czasu)
    • Witam,    Panowie mam pytanie czy wasze sumiki także mają zdolność do wygryzania tła modułowego?  Od jakiegoś czasu zauważyłem że z małej dziurki na narożniku powstała większa i ilość się zwiększyła.    
    • Może warto jeszcze raz przemyśleć projekt. Jeśli udało się zrobić dolewkę, to może da się również zrealizować stałą podmianę wody. Potrzebny będzie tylko odpływ do kanalizacji. Można to zrobić przez wykonanie otworu w sumpie – w komorze pompy – oraz zastosowanie: śrubunku, kolanka, sitka do regulacji poziomu. Do ustalenia stałego poziomu podmiany możesz użyć kroplownika z kompensacją ciśnienia. Rurkę doprowadzającą wodę można poprowadzić w rurze odpływowej do kanalizacji – w celu odzyskiwania ciepła w chłodnych miesiącach. Dodatkowo warto rozważyć wykonanie wyższego akwarium, zintegrowanego z pokrywą, które mogłoby pełnić funkcję magazynu wody na nieprzewidziane sytuacje (raz uratowało dom – moje rozwiązania znajdziesz w stopce). Otwór w sumpie może znajdować się w innym miejscu – ale trzeba się liczyć z wszystkimi tego konsekwencjami. Pamiętaj, aby policzyć spiętrzenie na grzebieniu przy danej wydajności pompy – pozwoli to dobrać odpowiednią wielkość komory pompy i zabezpieczyć się przed zatkaniem spływu. Z rozwiązań DIY możesz też użyć np. ESP32 + czujnika poziomu cieczy + ESPHome do sterowania elektrozaworem. Ja ogarniam teraz problem parowania i wyłączonej wody w domu przy długich wakacjach... będę zdalnie włączał wodę  
    • Poszukałem, poczytałem, przemyślałem i .... zrezygnowałem 
    • W takim razie nie jasno to opisales, bo z powyższego cytatu wynika, że już wypompowanie wody z ostatniej komory przeleje zbiornik. Chyba jedynym rozwiązaniem w tej sytuacji będzie zamontowanie czujnika poziomu wody w kominie, który po osiągnięciu minimalnego poziomu rozłączy pompę w sumpie. Nawet nie wiem czy są takie czujniki🤔 coś musisz wykombinować. 
    • Ok. Jest maloprawdopodobne.  mnie nie chodzi o to że woda z ostatniej komory się nie zmieści do Akwa. Chodzi o przypadek gdzie zatkany jest komin a dolewka cały czas działa i dolewa a pompa pompuje.  myślałem o jakimś awaryjnym odcięciu zasilania od pomp w przypadku całkowitego braku braku wody w ostatniej komorze.    chyba że ktoś ma inny pomysł. 
    • I to jest najbardziej ryzykowne, bo może się zdarzyć że wyporność tła naruszy Ci wytrzymałość tylnej konstrukcji akwarium.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.