Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
On 6/6/2021 at 9:51 PM, hvast87 said:

Szafka jest to zwykła komoda model Hemnes z Ikea w całości z litego drewna sosnowego o wadze 46 kg więc raczej nic nie powinno się stać moim zdaniem. 

Na różnych forach są dyskusje o szafkach z Ikei, więc bardzo się cieszę, że udało się posadowić Twoje akwa bez problemów; sam właśnie co posadziłem swoje na nieco przerobionym korpusie szafki Metod i ani drgnie 🙂.
Dodatkowo podoba mi się biała obudowa Twojego akwa (podstawka i pokrywa), sam szukam i szukam i szukam, i wszędzie jak z kolorem Forda T 😉.

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)

Twoje problemy zapewne biorą się z tego, że wprowadziłeś ryby do zupełnie jałowego środowiska, totalnie nie przygotowanego na ich przyjęcie. Nie wiem czy coś mi umknęło, ale w Twoim temacie w poście z 27 maja prezentujesz kamienie leżące na trawie w ogródku, a już 4 czerwca piszesz że ryby od trzech dni w zbiorniku. Nie trzeba wiele kalkulować, żeby stwierdzić że zalałeś zbiornik i za chwilę (dzień/dwa) były tam ryby. 

Druga sprawa, że na ostatnich postach już widać widoczne zmętnienie wody, co jest częstym wykładnikiem kulejącej biologi. 

Jeśli się mylę to mnie popraw, bo może miałeś jakieś dojrzałe filtry itp..

Edytowane przez Mróz
  • Lubię to 4
Opublikowano (edytowane)

Pewnie masz rację z tym że akwa zalane 22 maja, same kamienie dołożone już gdy przyjechałem z urlopu. 12 dni było akwarium zalane bactoactive z tabletkami bakterii w filtrach. Widocznie za krótko. 

Czy ryba w „świeżym” akwarium to zło najgorsze? – Akwarium w Domu (wordpress.com)

 

Posiłkowałem się linkiem powyżej. 

Edytowane przez hvast87
Opublikowano

Ten artykuł po części dobrze prawi, tylko mowa tam głównie o tym żeby dać ślimaki bądź małą ilość ryb. Część ludzi tak robi. Ty wpuściłeś całą obsadę od razu, więc dlatego biologia nie może się z tym uporać. Muszę zaznaczyć, że absolutnie Cię nie krytykuję, bo sam zakładając pierwsze malawi zrobiłem to samo i po chwili miałem mleko w zbiorniku 😉

  • Lubię to 3
Opublikowano (edytowane)

Nie tylko to moje pierwsze malawi a ogólnie akwarium więc każda konstruktywna krytyka jest mile widziana. Tylko co teraz robić? Podmieniać wodę co 1 lub 2 dni z bactoactive? Badać parametry i nie karmić może ryb 2 dni? 

NO3 - 10

NO2 - kolor pomiędzy 2 a 5 :(

GH - pomiędzy 8 a 16

KH - 10

pH - 7,6

CI2 - 0

Co robić?

Edytowane przez hvast87
Opublikowano
22 minuty temu, hvast87 napisał:

NO2 - kolor pomiędzy 2 a 5 :(

Wynik pewnie przekłamany  bo zrobiony paskami ale i tak jest to wysoki parametr. Kup i stosuj Kordon AmQuel Plus zgodnie z zaleceniami producenta. Preparat ten nie likwiduje NO2 i NO3  ale je neutralizuje. Stosując ten preparat wyniki będziesz miał OK  tyle , że jest to pewnego rodzaju przekłamanie. Musisz dalej robić podmianki co tydzień w ilości 10-20% tak długo aż po zaprzestaniu podawania tego preparatu wyniki będą na właściwym poziomie. Nie będziesz widział po wynikach odbywającego się cyklu ale jego efekt końcowy. Kiedyś nasz kolega napisał , że Kordon AmQuel Plus powinien być jak apteczka u akwarysty właśnie do takich przypadków i miał rację. Nie martw się..pyszczaki to dosyć odporne ryby.

  • Lubię to 4
Opublikowano
10 minut temu, hvast87 napisał:

Jakiś zamiennik może?

Zamienników nie stosowałem to głowy nie będę dawać  za ich skuteczność. Może ktoś stosował Femanga Neutra i się wypowie . Jest dostępny we Wrocławiu w Plantice, link poniżej: https://www.plantica.pl/akwarystyka-slodkowodna/preparaty/zmiana-parametrow-wody/femanga-neutra-neutralizator-no3-no2-nh4-500ml.html?gclid=CjwKCAjwtpGGBhBJEiwAyRZX2kTRlq3nwN7I609VTwbr5RiNNmAp26nLGawoFx_8H2iiLOYemEEFvxoCk74QAvD_BwE

. Innym sprawdzonym sposobem jest zastosowanie żywicy purolite a520e już teraz na starcie czego z natury nie polecam właśnie przy starcie gdyż też wtedy masz przekłamane wyniki. Ale biorąc pod uwagę , że masz już ryby w akwa i wysokie NO2 i NO3  ja bym na Twoim miejscu w to wchodził. Koszt niewielki , regenerujesz w soli kuchennej  , umieszczasz w rajstopach i w kubełku. Faktem jest ,że wtedy nie widzisz cyklu  ale pomagasz rybom. Rzuć okiem na ten temat:

 Oczywiście podmiany robisz jak pisałem wcześniej czyli raz w tygodniu 10-20 %. 

  • Lubię to 1
Opublikowano

Możesz zastosować Sera Nitrate Minus, albo Sera Toxivec. Preparat który zaproponował Andrzej też wydaje się spoko, choć go nie znam. Natomiast Purolite A520E w mojej opinii niewiele tu pomoże. Żywica ta absorbuje azotany (No3) których u kolegi jest niewiele, a to dlatego, że kuleje pierwsza faza cyklu czyli przyrastają związki amonowe i azotyny (które są znacznie bardziej toksyczne niż azotany) i je w pierwszej kolejności trzeba neutralizować, chemicznie bądź przez podmiany, duże podmiany 50% i większe.
Moja rada, po pierwsze kup testy kropelkowe No2 (może być Zoolek) No3 (Salifert) i bakterie ProdiBio Biodigest (kilka ampułek). Po drugie, zrób podmianę 50% dodaj ampułkę bakterii i mierz No2 codziennie. Gdy No2 zacznie rosnąć, znów zrób dużą podmianę i tak do skutku, aż No2 przestanie rosnąć. Bakterie dodawaj co kilka dni, powiedzmy raz w tygodniu, ale po podmianie. Tym sposobem powinno obejść się bez chemii.

Wysłane z mojego SM-G770F przy użyciu Tapatalka

  • Lubię to 4
Opublikowano
5 minut temu, Bartek_De napisał:

Tym sposobem powinno obejść się bez chemii.

Jeżeli chemia ma pomóc a nie zaszkodzić to nie ma co od niej uciekać. Każdy sposób jest dobry jeżeli ma tylko pomóc rybom, tym bardziej , że ma być zastosowany doraźnie a nie na stałe.

  • Lubię to 3

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Przy okazji moich ostatnich niemiłych przygód po wprowadzeniu ryb do zbiornika nieco czytałem o kuracjach Protosolem i pojawiały się tam opinie, że jest on skuteczny ale przy podawaniu z pokarmem. Podobnie do Twoich Acei u mnie zachowywał się samiec Dimidiochromis Strigatus. Coś tam niby jadł, ale często jedzenie wypluwał.  W związku z tym, że było to w czasie kiedy i tak prowadziłem kurację Protosolem (zgodnie z instrukcją producenta) postanowiłem podawać ten lek rybom przez tydzień również z karmą. Najpierw przegłodziłem je dwa dni. Coś tam jadły tego pokarmu, większość raczej wypluwały. Nie wiem czy to zbieg okoliczności czy faktyczne działanie leku ale po skończonej kuracji pan Dimidio zaczął lepiej jeść a po zakupie pokarmu Aller Futura je już bardzo ładnie i przestał mieć wklęsły brzuch. Mam nadzieję, że tak już mu zostanie.
    • Tutaj nie chodzi o zmianę koloru tylko o "rozwój glonów w zbiorniku zostaje znacznie ograniczony".
    • Od ponad pół roku mam ryby jak w stopce. Z renomowanej hodowli. Mam problem z niektórymi egzemplarzami Acei Itungi. Od samego początku mają problem z przyjmowaniem pokarmu. Płatkami plują spożywając tylko male kawałki. Jakikolwiek granulat odpada. Leczyłem w grudniu Metronidazolem i Protosolem. Było lepiej ale znów widzę, że jakby były chore.  Wrócił brak apetytu. Ryby są blade i lekko wychudzone Leczyłem Protosolem. 2 dni - dawka 20ml/100l. Czyżby za mało? A może to nie wiciowce? Reszta obsady w porządku. Jakieś porady co z tym fantem zrobić?  
    • Jej kolor świadczy o jakimś problemie z glonami. Myślę, że zmiana koloru barwnikiem z soli na dłuższą metę nie rozwiąże problemu. Zresztą już jej używałem i po zastosowaniu dawki zalecanej przez producenta woda wyglądała "mało naturalnie" zbyt mocno niebieska. Ale dla ryb podobno jest dobra.
    • Nieźle zielona. Ja polecam Sanital z Tropicala. Moja woda jest niebieskawa, ale kryształ. Zauważyłem też, że ryby zdecydowanie mniej się ocierają.
    • Po dwóch dniach pracy wkład wyglądał tak: Woda w korpusie zielona, jak ja zdjęciu. W zbiorniku nieznaczna poprawa klarowności. Ale naprawdę subtelna. Założyłem nowy wkład ale pewnie efekt będzie taki sam. Wykwit zielenic? Z czego jak teoretycznie nie mają pokarmu co potwierdzają testy wody...
    • Trochę czasu od startu już minęło, trochę z nowym zbiornikiem się oswoiłem, trochę jego rozmiar w moich oczach się zmniejszył  W końcu mam chwilę żeby co nieco napisać. Zacznę od spraw niezbyt miłych. Z obsady którą zadomowiłem na samym początku straciłem samicę Stigmatochromis Tolae. Niestety dołączył do niej jeden z trzech Exochochromis Anagenys. Najmniejszy z trzech. Na początku winiłem za to pokarm Hikari Vibra Bites i to że go nie namoczyłem. Zachęcony jednak przez kolegów z forum poczytałem co nieco tu i tam o pokarmach granulowanych i po czasie uważam jednak, że namaczenie ich nie ma najmniejszego sensu. Trzeba się po prostu pilnować żeby nie sypnąć go za dużo, o co nie trudno. Profilaktycznie jednak dla spokoju ducha pokarm Hikari wylądował w koszu. Strata niewielka bo była to mała paczka kupiona na próbę a spokój akwarysty nieoceniony  Po dłuższych przemyśleniach sytuacji, która miała miejsce doszedłem do wniosku, że dwa osobniki, które pożegnały się z żywotem musiały gorzej znieść aklimatyzację. Stres związany z transportem i lądowaniem w zbiorniku, a w przypadku najmniejszego Exo stres związany z tym że jest najmniejszy w zbiorniku (duuuużo mniejszy od pozostałych) mógł osłabić układ odpornościowy ryb a na to tylko czekały jakieś pasożyty, które zrobiły swoje. Po tym jak padł Tolae i objawy zauważyłem u Exo zakupiłem dwa preparaty Zooleka. Protosol i Capisol. Niestety zanim do mnie dotarły młody Exo już był na wykończeniu. Mimo wszystko przeprowadziłem tygodniową kurację Protosolem (do słupa wody i do pokarmu) oraz tygodniową kurację Capisolem (do słupa wody). Capisolu do pokarmu już nie podawałem bo ryby w ogóle nie chciały jeść karmy nasączonej lekiem. Nie wiem czy to tylko moje imaginacje czy faktyczny efekt obydwu kuracji ale mam wrażenie, że ryby które i tak wydawały mi się w bardzo dobrej kondycji nabrały jeszcze większego wigoru i od tamtej pory nie zaobserwowałem już nic niepokojącego w życiu zbiornika.  Co do pokarmu to zakupiłem (po kilku pochlebnych opiniach) pokarm Aller Futura. Do tej pory żaden pokarm tak pozytywnie mnie nie zaskoczył. Ryby pożerają go z niesamowitą ochotą. Wody jakoś szczególnie nie brudzi. Cena jest powalająca. Więcej argumentów nie potrzebuję. Następnym razem może tylko wezmę większy rozmiar bo obecnie mam bodajże 0,9-1,6mm. Doszło do tego, że ryby niezbyt chętnie jedzą pokarmy Naturefood Cichlid Premium czy Artemię w płatkach od HS Aqua a jak tylko sypnę Aller Futura to mam wrażenie, że zaraz moje ryby powyskakują ze zbiornika w szaleńczej pogoni za pokarmem   W temacie filtracji. Obecnie filtracja opiera się na kaseciaku i module filtracyjnym. Pompę ustawiłem jednak na 1 bieg ponieważ na biegu 2 po tym jak liście Vallisnerii przyklejały się do wlotu to poziom wody w module wyraźnie spadał. Przy obecnym ustawieniu tego nie obserwuję a pompa "sika" i tak bardzo mocno. Mój kaseciak zaskoczył mnie niesamowicie. Przy jego tworzeniu słyszałem sporo opinii, że przy dwóch 5cm warstwach gąbki PPI30 filtr zapcha się po tygodniu. Przy pierwszej podmianie wody, dwa tygodnie po wprowadzeniu ryb, trochę spanikowałem ponieważ poziom wody w komorze pompy spadł w sposób bardzo wyraźny. Jakieś 8cm w stosunku do komory wlotowej. Otworzyłem przesłonę wlotu na maksa ale nic się nie zmieniło. Pomyślałem, że trzeba będzie gąbki jednak czyścić często i już zacząłem kombinować co zmienić żeby filtr był bardziej "długodystansowy". Ku mojemu zaskoczeniu następnego dnia, pomimo braku jakiejkolwiek interwencji, poziom wody w obydwu komorach się wyrównał. Okazało się, że po podmianie wody gdy poziom wody spada, gąbki w filtrze potrzebują chyba trochę czasu żeby ponownie napełnić się wodą i tym samym nie ograniczać przepływu. Musiałem chyba mieć sporo szczęścia przy doborze gąbek i rozmiaru wlotu ponieważ od początku działania filtra, gąbek w końcu nie czyściłem i do dzisiaj różnica poziomu wody pomiędzy komorą pompy a komorą wlotową to jakieś 0,5cm. Może 1cm.  Przy ostatniej podmianie zdecydowałem się podać profilaktycznie, zgodnie z instrukcją sól akwarystyczną Tropical Sanital. Wydaje mi się, że rybą taki zabieg odpowiadał dlatego chyba co jakiś czas go przeprowadzę. Na pewno nie przy każdej podmianie bo jednak zabarwia wodę dosyć widocznie ale może raz na kwartał... Podjąłem również kroki w celu poniesienia pH wody w zbiorniku. Do tej pory miałem je na poziomie 7,5. Chciałbym osiągnąć jakieś 7,8-8,0. Zacząłem codziennie dodawać sodę oczyszczoną uprzednio rozpuszczoną w wodzie z akwarium. Do tej pory dodałem łącznie 10 łyżek i udało mi się podnieść chyba do 7,6  Piszę "chyba" ponieważ na testach kropelkowych odczyt nie jest aż tak precyzyjny.  Na koniec co nieco odnośnie samych mieszkańców. Chwilowo stan obsady prezentuje się następująco: Stigmatochromis Tolae 2+1, Exochochromis Anagenys 2szt., Protomelas Mbenji Thic Lips 3szt., Nimbochromis Polystigma 6szt. (prawdopodobnie 3+3) oraz Dimidiochromis Strigatus 1+2. Ryby prezentują się doskonale. Na pewno dobrym wyborem był zakup podrośniętych już osobników. Obecnie za króla zbiornika uważam dominującego samca S. Tolae, ale wydaje mi się, że dosyć szybko zostanie zdetronizowany przez któregoś samca N. Polystigma. Obecnie różnica wielkości pomiędzy nimi jest znaczna ale Nimbochromisy rosną jak na drożdżach i już zdarza im się przegonić Tolae jak ten za bardzo się rządzi. Jeden z Protomelasów miał ostatnio białe, spuchnięte oko. Obawiałem się, że to jakaś infekcja ale chyba doznał uszczerbku w jakiejś potyczce. W jego zachowaniu nie zaobserwowałem nic dziwnego a oko szybko zaczęło wracać do normalnego stanu. Udało mi się nawet doczekać młodych D. Strigatus  Wiadomo, że szanse na odchowanie w zbiorniku ogólnym mam mikre ale ciągle obserwuję jednego, dzielnego "komandosa"  Ostatnio nawet zasuwał dzielnie przy samej powierzchni przez cały zbiornik  Będąc przy D. Strigatus. Samiec tego gatunku to największa pierdoła w całym akwarium. Mam wrażenie że boi się własnego cienia. W czasie karmienia buszuje jak szalony a większość czasu spędza w lekkim zacienieniu i udaje, że go nie ma. Mam wrażenie, że nawet ślimak byłby w stanie go zastraszyć. Odmiennie natomiast zachowują się samice tego gatunku. Ciągle się zaczepiają i nie dają sobie w kaszę dmuchać jeśli chodzi o relacje z innymi gatunkami. Exochochromisy ewidentnie potrzebują powiększenia stadka bo jeden jest dominujący i ciągle doskwiera temu drugiemu. Po świętach Wielkanocnych planuję powiększyć obsadę o: 2x Exochochromis Anagenys, 1 samicę Dimidiochromis Strigatus, 1 lub 2 samice Stigmatochromis Tolae i .... chyba zdecyduję się na zakup tylko samca z gatunku Aritochromis Chrystyi  Strasznie chciałem mieć ten gatunek. W zestawie z samicami obawiam się, że byłby zgubny dla obsady w okresie tarła. Liczę, że sam samiec nie będzie zanadto uciążliwy. Miał być koniec ale jeszcze mi się przypomniała jedna sprawa. Otóż planuję zrobić nad zbiornikiem małą hydroponikę. Zakupiłem i przerobiłem do tego celu dwie doniczki balkonowe. Zamierzam je wypełnić gąbkami i zasilać skimmerem Eheim. Na razie mam takie dwa zdjęcia. Jak sprawa się rozwinie to zaktualizuję temat  Nieco się rozpisałem. Ciekawe czy ktoś dotrwa do końca   PS. W najbliższym czasie postaram się wrzucić jakieś fotki lokatorów  
    • Dzięki za poradę  W moim przypadku obsada:  Cynotilapia sp. Jalo Reef  labidochromis caeruleus Kakusa  tzw. yellow Pseudotropheus cyaneorhabdos "maingano" była sprawdzona i poza maingano było OK  wezmę po uwagę ewentualnie Chindongo socolofi  za Twoją poradą choć te "moje 3 gatunki są jakby to powiedzieć inne pod względem i koloru i budowy ciała więc są wg, mnie tworzą bardzo ciekawy układ.  Jeszcze tak myślę o saulosi ale myślę że podobne do yellow samiczki które są żółte i to zły pomysł.
    • Cześć, Szukam 2–3 samic Pseudotropheus crabro, najlepiej z linii F0 lub F1. Mam dorosłego, dominującego samca i chcę zbudować czysty zbiornik jednogatunkowy. Interesują mnie wyłącznie ryby z pewnego źródła, nie sklepowe. Odbiór osobisty (Dolny Śląsk) lub wysyłka.   Z góry dzięki za kontakt! Paweł
    • 1) Istnieje taka możliwość, do krzyżowania dochodzi jeżeli samica niema samca ze swojego gatunku lub samiec jest zbyt słaby aby zająć terytorium na którym dochodzi do tarła. 2) Np; Labidochromis joanjohnsonae  https://www.malawi.si/Malawi/Mbuna/Labidochromis/Labidochromis joanjohnsonae/index.html        lub Labidochromis sp. 'perlmutt' Higga Reef  https://www.malawi.si/Malawi/Mbuna/Labidochromis/Labidochromis sp. 'perlmutt'/slides/Labidochromis sp. 'perlmutt' Higga Reef.html lub Chindongo socolofi albo Iodotropheus sprengerae. 3) Ryby młode gdzie płec jest nieznana trzeba brać po 8-10 sztuk, niektórzy po 12 i więcej sztuk biorą żeby utrafić jak najwięcej samic. Docelowo zostaw po 1 haremie.  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.