Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

jakbym nie mógł "normalnie"... - nie nie mogę :!:


projektuję właśnie filtrację do mojego nowego baniaka... poszukuję argumentów, w myśl zasady co ... głów to nie jedna :wink:


są trzy pomysły, które zrodziły się w mojej chorej łepetynce i chciałbym je omówić żeby wytknięto słabe punkty, na które ja ewentualnie nie wpadłem w procesie myślowym, a które mogą mieć istotny wpływ na późniejsze funkcjonowanie filtracji biologicznej w moim zbiorniku...


dlatego proszę wysilić mózgownicę... czekają nagrody w postaci pochwał :P

posty w stylu "kup kubeł" - to już wiecie że nie do mnie - słowem: będą ignorowane :twisted:


dane techniczne:

zbiornik: 500L 200x50x50h cm

ryby: 1+3, 1+3, 1+4, 2+7 = 22 dorosłych

dekoracje: tło folia czarna i raczej dwa duże usypiska głazów = max miejsca dla ryb

szafka na dole: pusta - nie do zagospodarowania "akwarystycznie"

pokrywa+światło: pokrywa ala Cezarix (w serwisie) bez limitu wielkości przyczepiona na stałe do ściany, jedno HQI 70W oświetlające niesymetrycznie całe akwa + 2 świetlówki

założenie projektowe: na podłodze stoi wyłącznei szafka (stelaż stalowy obudowa boki i przód płyta) i akwarium - minimalny możliwy ciężar


1. metoda - nazwijmy ją "FBF+DSB" (fuidized bed filter + deep sand bed)

metoda znana zapewne z licznych źródeł, w tym i serwisu klubowego (dot. FBFa)


założenia takie: aby nitryfikacja zachodziła w tradycyjnym filtrze FBF zlokalizowanym (powieszonym) w pokrywie, z którego woda wlewałaby się do długiego na 170cm (170x16x16h) koryta z warstwą 12cm piasku dla dalszej nitryfikacji i denitryfikacji, która w takim złożu też zachodzi...

schemat:

fbf-plenum.jpg

tutaj sprawa jest prosta... nie ma co opisywać...

zalety:

- niezależny system filtracji (można wypiąć z baniaka w razie W)

- brak potrzeby kupowania złoża - piasek

- nie zajmuje miejsca w baniaku

- napędzane pompami z grupy energooszczędnych (można w przyszłości pomysleć nad UPSem do takiej kilkunastowatowej pompy)

wady:

- samodzielne klejenie pojemników

- najdłuższy proces dojrzewania (z wymienionych metod) - nawet >6miesięcy

- "delikatne złoża" (np naruszenie DSB powoduję utratę funkcji denitryfikacyjnych na tygodnie)


2. metoda - nazwijmy ją "skandynawską" (tam się ją często stosuje)

metoda szeroko promowana szczególnie przez firmę produkującą moduły i tła BTN... chodzi o filtrację schowaną za/w tych produktach, jak widać tutaj, w szczególności tutaj

... Przezda tak ma za BTNem tylko że na biobalach - tutaj

... powyższe linki schybrydowane w mojej głowie z tym co zobaczyłem tutaj

doprowadziło to przemyśleń nt. fitracji opartej na popularnej "podżwirówce" (z ciągiem wstecznym - wtłaczającym wodę w złoże) ściśniętej i wypiętrzonej do usypiska w jednym rogu akwarium, jak na schemacie poniżej:

schemat-skala-filtracyjna.jpg

widać tutaj w dwóch rzutach z góry i z przodu, jak złoże (powiedzmy z 15L ceramiki i 10L grysu koralowego na niej) utrzymywane jest orzez skały przed nim i tworzy piętro porośnięte roślinnością... woda tłoczona jest w złoże z przeciwległego końca akwarium przez wydajną pompę z siłą ~2000l/h (wliczając opór hydrodynamiczny złoża i skał)


założenia:

nieregularność układu złoża w odniesieniu do położenia wylotu rury tworzy nieregularny przepływ, co pozwoli utworzyć się strefom beztlenowym i zajdzie ni- i denitryfikacja podobnie jak w przykładzie powyżej... dodatkowo w złożu można zakopać perły (nie pamiętam nazwy) jednej z firm do denitryfikacji... powolne wydzielanie cukrów prostych wzmaga proces i przyspiesza dojrzewanie takiego filtra

zalety:

- można połączyć ciekawą aranżację z potężnym złożem biologicznym

- wszystko jest w zbiorniku

- nie ma potrzeby czyszczenia takiego złoża przez długi okres (prefiltr i wydmuchiwanie zanieczyszczeń na zwenątrz)

- łatwość utrzymania złoża przy życiu przy zaniku napięcia

- łatwość instalacji/budowy

- przy zastosowaniu odpowiednio stabilnego muru ze skał łatwość obsługi/wybierania złoża (można również pomyśleć o umieszczeniu ceramiki w "woreczkach siatkowych" dla łatwiejszej obsługi)

- możliwość ukrycia grzałki (mały kominek w samym rogu - jak na zdjęciach podanych wyżej, z usypiskiem - prawa strona)

wady:

- filtracja zależna od zbiornika

- przy pracach raz w roku nieco większy stres dla ryb

- zajmuje jednak trochę miejsca w baniaku

- nierównomierny przepływ z założenia - trudność w oszacowaniu wielkości potrzebnej dla danej obsady

- potrzeba zakupu ceramiki za ~150zł


3. metoda tradycyjna (najmniej lubiana przeze mnie)

w skrócie - jak metoda pierwsza tylko nad akwa wisi jeden zbiornik np 180x15x20h cm wypełniony keramzytem/ceramiką - coś jak taki długi sump z przegrodami itp tradycyjnie... woda tłoczona też pompą z akwa

zalety:

- znany system, ze wszystkimi zaletami, jak choćby "sprzęty poza akwaarium"

wady:

- znany system, nic nowego nie wnoszący do akwarystyki

- największy z tych metdod ciężar wiszący nad akwarium

- cena: zbiornik i wymieniona wyżej ceramika


tym razem nie pytam co byście wybrali...

tylko

co przeoczyłem?? co powinienem przemyśleć?? gdzie są błędy w założeniach?? itp :wink:

Opublikowano

Co tu dużo pisać ?

pierwszy pomysł bez uwag, z wyjatkiem dublowania filtracji biologicznej jeden jak i drugi spełnia te same zadanie, ale wiem że tak lubisz :)

natomiast jak i jeden tak i drugi filtr działał by osobno, więc moje pytanie brzmi po co ? Niggy za duzo złoża ??

drugi pomysł też bez uwag - jak sam napisałeś skandynawowie się w tym lubują więc powinno działać również i u Ciebie.

Trzeci pomysł podoba mi się najmniej, ale nie dlatego ze jest tradycyjny, tylko dlatego ze stwarza pewne zagrożenie, jeżeli w tym stylu miał coś robić to zamiast wiszącego panelu nad akwarium dałbym panel z tyłu akwarium - woda wlewała by się poprzez syfon, leciała by poprzez komory w panelu przez media i pompa która by była w panelu a nie w akwarium by wypompowywała wodę do akwarium, pomysł podobny ale stwarzajaćy mniejsze zagrożenie.

Opublikowano

się wszyscy przerazili że będę pochwały jak cukierki dzieciom rozdawał... i nabrali wody w usta :P

miałem na myśli za wysoce konstruktywne podejście, wnoszące coś dodatkowego do sprawy...


Yaro, dzięki...


co do pierwszej części to wydaję mi się że woda pozbawiona w filtrze FBF tlenu (w dużej części) trafi do DSB gdzie zachodzić już będą reakcje beztlenowe... myślałem o uszczelnieniu BSD pokrywą, żeby zachować środowisko beztlenowe (narazie taka myśl) - woda mogła by trafiać na końcu do rezerwuaru np z grzałką gdzie byłaby natleniania małą głowicą (ale bez bąbelków tylko ruchem tafli...


co do drugiej części Twojej wypowiedzi to ok


a trzecia: myślałem o panelu za akwa ale to oddala mi akwa od ściany i zabiera miejsce... poza tym dostęp daleko i niewygodnie...

jakie widzisz zagrożenia w "panelu nad"?

Opublikowano

Co do

1. to bym dodał do zalet chyba najwiekszą skuteczność tej filtracji w porównaniu z pozostałymi. ale problemikiem jest dobranie odpowiedniej wielkości złoża bo zbyt duże zwłaszcza DSB moze powodowac kłopoty, chodzi o to aby nie doprowadzać do kompletnej strefy beztrlenowej - choć tak sie przywykło mówić przy deni - bo denitryfikacja zachodzi własciwe już spokojnie przy bardzo ograniczonym dostępie telenu - natomias jego całkowity brak moze wywołac procesy niepożądane a o takie w piachu dosc łatwo

Nie znam szczegółów rozwiązana ale chyba przepływu to za dużego w tym piachu tez nie uzyskasz - więc zostaje kwestja pozostałej filtracji/cyrkulacji

2. jest napewno bardzo ciekawa ze wzgledu na mozliwość aranżacji zbiornika tak jak w linku + to ze jest w szystko w akwa, ale serwisownai etego budzi niejakie moje obawy ... ale ja jestem leniwy

Opublikowano

Jak wiesz pierwsza metoda podoba mi się najbardziej, ale raczej z dzikiej ciekawości, bo nie widziałem jeszcze DSB w słodkowodnym akwarium. Generalnie założenia świetne, pozostaje jedynie kwestia dobrania (chyba wyłącznie eksperymentalnego) dobrania przepływów, czyt. pomp. I tu nie tylko chodzi o to żeby wszystko ładnie 'hulało', ale też o to, o czym napisał Mariusz - żeby całkowicie nie pozbawić przyszłego DSB dostępu tlenu. Na pewno kolejność obu filtrów dobrałeś dobrze :) Jeśli byłyby jakieś problemy z DSB (za mały dostęp tlenu) to możesz się podeprzeć dodatkową pompą (stricte cyrkulacyjną) w zbiorniku z DSB. Z resztą już na starcie możesz pomyśleć o takiej dodatkowej pompce, nawet jakiejś 4W Koralii ustawionej przeciwnie do kierunku przepływu wody w filtrze, która 'ruszy' spore ilości wody, ale nie zwiększy przepływu przez sam filtr.


Chciałbym Cię jeszcze uspokoić z tymi wadami - dojrzałe DSB jest filtrem bardzo stabilnym i nie łatwo je "naruszyć". No chyba, że fizycznie coś lub ktoś Ci je przekopie.


Jednak pamiętaj - opierając zbiornik o taką filtrację będziesz pionierem i jeśli się uda to Twój nick spocznie w klubowej Hall of fame, ale ponosisz duże ryzyko, bo ja bym np. ręki nie położył za to, że DSB w słodkim akwarium zadziała :)


P.S. Kup kubeł :P

Opublikowano

DSB w słodkim tez zadziała bo to w końcu chyba najstarsza metoda uzdatniania wody równiez do celów spożywczych .. tylko że własnie eksperymentalne dobranie wielkości i przepływu ... ale jeśli się uda to skutecznośc moze byc że hoho

Opublikowano
Jednak pamiętaj - opierając zbiornik o taką filtrację będziesz pionierem i jeśli się uda to Twój nick spocznie w klubowej Hall of fame, ale ponosisz duże ryzyko, bo ja bym np. ręki nie położył za to, że DSB w słodkim akwarium zadziała :)


P.S. Kup kubeł :P



za ten "kup kubeł" powinienem Cię zignorować, ale tym "hall of fame" połechtałeś moją próżność do skraju zadowolenia i przesądziłeś o podjęciu ryzyka... niech Cię Snocho... :P:mrgreen:

prawda jest taka że mogę ryzykować z DSB mając na pierwszym etapie filtracji sprawdzony FBF...


a teraz do rzeczy Panowie... liczę na Waszą pomoc na etapie projektowym, ponieważ żaden wysiłek umysłowy nie zastąpi lat doświadczenia - pomóżcie! :wink:


ETAP I

zakładamy wielkość FBFa nieodbiegającą od projektu w artykule na serwisie... (z wyjątkiem wysokości - tutaj wolałbym niższy - max 50cm) - podstawowa różnica to lokalizacja - mój będzie nad akwarium...

czyli pompa zlokalizowana przy dnie będzie musiała podnieść wodę z zachowaniem żądanego przepływu na wysokość ~110cm do kolanka na górze filtra oraz utrzymać moc poruszania 5kg substratu w filtrze...


pytania:

1. Jaką pompę wykorzystać, żeby poradziła sobie z tym zadaniem, ewentualnie posiadała zapas mocy? (max 200zł, musi posiadać możliwość zamontowania sporego koszyka z watą sery i być cicha)

2. Na co zwrócić uwagę poza aspektami wymienionymi w artiklu o budowie tego filtra?

3. Czy można go skleić z szyb? czy raczej plexi only? i dlaczego?


ETAP II

woda trafia do zbiornika ze złożem DSB...

początkowo myślałem żeby zbiornik 170x16x16 podzielić na jego długą część ze złożem i na końcu krótką na grzałkę/termometr (rezerwuar)...

dodatkowo długą część ze złożem chciałem podzielić wzdłużnie na 3 odcinki, żeby woda płynęła "tam"-->"z powrotem"-->i znowu "tam"

... ale skoro piszecie o nieodtlenianiu wody to chyba pozostanę przy pojedynczym złożu i to raczej w wielkości 135x15x12h cm (dane dot objętości piasku netto) - po tym rezerwuar 35x15x16h na grzałkę itp...

... chciałem też przykryć złoże szczelnie... ale znowu proponujecie dodatkowo natleniać np koralią więc pozostanie odkryte...


dodatkowo:

na stronach forów dysków panuje filtracja w zbiornikach oparta o "plenum" (jedyna różnica do DSB to kratka pod piachem - po co ona? dlaczego? może ktoś wie? czy plenum to "enhancedDSB"?)

pompa generująca przepływ przez DSB to będzie de facto pompa of FBFa (główna), więc tutaj mocno ograniczę się w możliwościach regulowania przepływu


pytania:

1. czy zastosować kratkę pod piach?

2. jak można by poprawić działanie DSB? przepływy/kształt zloża/cokolwiek

3. czy na te filtry wpływać będzie HQI, które może obejmować swym "zasięgiem" złoża?

4. co jeszcze Wam się nasuwa?


wiem że dużo pytań, ale po co mam popełniać głupie błędy... :wink:

Opublikowano

myślałem, ale z racji konieczności zastosowania go poza akwa psuje mi to całą koncepcję.... łatwiej ukryć pompę w akwa niż tego "kloca"...

chociaż wiadomo że byłby najcichszy i bardzo wydajny w tej cenie...


traktuję jako ostateczność

Opublikowano

przez ta pochwałę to muszę się produkowac dalej :wink::D

co do pompy to tez bym zrezygnował z CO tylko dał akwarystyczną i tu biorac pod uwage cenę-niezawodność-parametry-jakosć to bym polecił

aqua bee UP3000

moc 45W przepływ 3000 l/h wysokość podnoszenia 2,4 m

tu masz strone producenta

http://www.aquabee-aquarientechnik.de/pages/index.php

a cena to będzie tez coś koło 200 zł z rok temu ją gdzieś widziałem po 220 ale nie wiem czy to był drogi skelep czy tani

jak chcesz ja pomacać to musisz do mnie przyjechać, mam nówke w szafce

co do klejenia to chyba z tworzywa, ze szkął aby było mocne i odporne na wiedzę to musiałbyś dać grubsze szyby a to juz waga, a tworzywo było by lżejsze i w dodatku masz wieksze możliwości w jakis manewrach technicznych typu otwory przycięcia itd a w szkle to już z tym problem


złoża bym nie dzielił na tam i spowrotem,


pozatym zadajesz za dużo pytań :wink::D w dodatku ze jesteś prekursorem a chcesz trafnych odpowiedzi :lol:

co do kratki to z jednej stony byłaby potrzebna bo jak będziesz miał większy przepływ to moze być problem aby sie to zdażyło przesączyć przec piach wiec nadmiar wody by szedł dołem, z drugiej strony jak za dużo pójdzie dołem to złoże piachowe będzie za suche a wtedy to tam mozesz posadzić kaktusy, taka kratka to lepiej by działała jak złoze by miało kształt bardziej pionowy a nie poziomy jak u ciebie - ale moze niech Michał się wypowie bo ja już teraz to teoretyzuje i to strasznie bardziej na chłopski rozum. gdybym miał robić eksperyment tak jak ty to chyba bym pokombinował w ten sposób ze zrobiłbym bez kratki ale przed DSB bym dał też zrzyt do akwa i by to wyglądąło w ten sposób ze do FBF potrzebujesz dużo wody i jak ta woda nie będzie dawała rady przejśc przez piach to jej nadmiar trafia spływem do akwa przed przejściem przez DSB

HQI moze co DSB wysuszac, sam wiesz jaka to temperatura wiec byłbym za przykryciem tego, moze nie hermetycznie ale przykryciem aby ograniczyc parowanie, bo inaczej kaktusy :wink:

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Różnica w cenie spora. Ale możesz wziąć pod uwagę zamontowanie jednego wzmocnienia poprzecznego . Ja tak zrobiłem gdy pękło moje. Trochę to może komplikować 'grzebanie" w akwa ale niespecjalnie . To tylko kwestia włożenia tła w przyszłości  ale i z tym można sobie poradzić.
    • Część. Powiem Ci szczerze, przemyśl to jeszcze... 240l. to jest niezbędne minimum jeżeli chodzi o ten biotop. 2 gatunki aby panował względny spokój. Max 3 kolory ryb. Większość z nas to przerabiała. Postawisz zbiorniki i za chwilkę będziesz żałował wydanych pieniędzy bo akwarium bardzo szybko się optycznie skurczy... Pomyśl o salonie, tam jak postawisz 200x50 to nacieszy oczy wszystkich domowników i gości🙂 Kasę można dozbierać i postawić coś bardziej sensownego. Nie nawiam na siłę, tylko opowiadam z własnego doświadczenia😉  Życzę powodzenia!
    • Jasne, też fakt, mogłem szybciej wszystko opisać. Generalnie po rozmowach z tatą doszliśmy do tego że najlepiej by było zostać przy tych 240l, tata nie jest pewny czy strop by uciągnął jakieś większe punktowe obciążenie, a w tej sprawie wolę zaufać. Akwarium dla mnie najlepiej jakby stało w moim pokoju, więc nie jestem zbyt skory żeby stało na parterze. Co do budżetu, to mogę wydać maksymalnie 2.5 tysiąca, chociaż oczywiście dobrze by było gdyby wyszło mniej. Blat ma wymiary 2m długości na 50 cm szerokości. Wysłane z mojego SM-A125F przy użyciu Tapatalka
    • Od tego powinieneś zacząć planowanie. Przede wszystkim, ile możesz wygospodarować miejsca na akwarium i jaki masz na to budżet? Blat 10cm spokojnie wytrzyma, może masz kogoś znajomego, który wyspawa Ci stelaż pod ten blat. Jakie wymiary ma ten blat? A jak nie stelaż to na pewno taniej wyjdzie postawienie 3 cokołów z bloczków betonowych lub cegieł, na tym oprzeć blat i dorobić drzwiczki. Wszystko zależy od tego na co możesz sobie pozwolić. A jeszcze dobrze byłoby znać nośność stropu jeśli mieszkasz na piętrze. Jest wiele znaków zapytania, my możemy tylko gdybać...
    • Wiem że dobrze by było brać większe, z tym że szczerze bałbym się bo nie wiem do końca jaką nośność może mieć blat na którym chce to akwarium położyć - 240l, nawet ze skałami to nie jest właśnie np 400l + skały, a blatu raczej nie zamierzam wyrzucać. Nie wiem na ile to moja przezorność a na ile faktycznie może być niebezpiecznie, ale wolę dmuchać na zimne. Największym problemem by pewnie było znaleźć nogi do tego blatu które by to uciążenie zniosły, bo blat jest całkiem słusznej grubości - około 10 centymetrów. Wysłane z mojego SM-A125F przy użyciu Tapatalka
    • Skoro ma być 10mm to lepiej brać większe np 450l, litraż dwa razy większy a grubość szyby ta sama. Jeśli interesuje Cię malawi to ważna jest wielkość zbiornika, im większe tym lepsze choć nie każdy może sobie pozwolić na ogromny litraż to jednak różnica między 240l a 450l jest bardzo duża, masz przede wszystkim większy wybór gatunków, więcej ryb, mniej strat z powodu agresji.
    • Cześć, miło mi . Najprawdopodobniej będę kupował właśnie od Przemka, lub od akwaria.pro. Bardzo dziękuje za tak duży odzew, finalnie najprawdopodobniej będę brał akwarium właśnie z szyby 10mm. Przede mną jeszcze pewnie sporo czytania tego forum do tego czasu, ale już wiem w jakim kierunku działać . Wysłane z mojego SM-A125F przy użyciu Tapatalka
    • Mam i miałem już kilka różzych zbiorników od Wromaku. Nigdy nie bylo z nimi żadnego problemu. Obecny 375l stoi już 5 lat.
    • @Radiowski Witam Ziomka z pięknego miasta Torunia. 😉 Potwierdzam słowa Andrzeja. Mam od Przemka akwarium, co prawda sam je przywiozłem, bo akurat miałem wyjazd do Szczecina, ale wiem, że zorganizowałby Ci transport. Super wykonanie, zrobi co tylko zechcesz. Różne widziałem tu opinie na temat kontaktu z nim, ja zupełnie nie mogę narzekać, wręcz przeciwnie. Niemal na ostatnią chwilę udało mi się nieco powiększyć ostateczne wymiary zbiornika (początkowo miało być takie, jakie teraz planujesz) - także stawiaj od razu największe, jakie możesz, byś później nie żałował. 😉
    • Gdziekolwiek kupisz to upewnij się , że ten rozmiar akwa nie jest produktem firmy Wromak ( z Wrocławia).  To ich akwaria "słynęły" z tego , że po prostu pękały.  Przyczyną nie była zbyt cienka grubość szyb bo była akurat zgodna z normami ( znajdziesz w necie) , ale przyczyną były źle wykonane wzmocnienia wzdłużne i źle montowane. Firma dostawała setki ( w owym czasie) monitów ale nie brała ich chyba pod uwagę bo ich akwa wtedy dalej pękały.  Też tego doświadczyłem tyle , że mi w nocy pękło samo wzmocnienie wzdłużne. Takiego hałasu długo się nie zapomina. A żeby było śmieszniej to wiele awarii tego typu odbywa się w nocy:) . W Szczecinie masz super fachowca  @przemek wieczorek.  Nie wiem jak teraz z nim jest jeżeli chodzi o kontakt. Ale fachowiec super. 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.